Vraag

• Keddoc
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01:40
Ik heb vandaag een nieuwe CPU, GPU en voeding in mijn PC gezet (Radeon RX 9060 XT, Chieftec Vega M Series 750W, ARCTIC Freezer 36, AMD Ryzen 7 5700X, moederbord is ASRock350M-HDV). Toen ik m weer opstartte kreeg ik de error uit de titel. Deze gaf mij de optie om verder te gaan met Y of N. In mijn naïviteit drukte ik maar op Y, en sindsdien toont de PC niets anders dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rryi4CSX2Qd3YC-jRlAl_3gI_uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVSCtmu2lul2iTzGDxcVdj78.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik kan zien, ligt dit eraan dat de PC mijn SSD niet meer herkent. Ik zie de C: schijf niet meer in boot options staan, alleen de D: schijf waarop geen besturingssysteem staat. Als ik een USB stick met Linux erin steek, start ie prima op, maar herkent ie mijn C: schijf nog steeds niet. Heb geprobeerd t in andere SATA openingen van de voeding t steken of m in t andere SATA slot van het moederbord te steken, maar dit had geen effect. Heb ik mijn SSD vernietigd door bij deze error op Y te drukken of kan ik nog iets doen hier?

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

Heb je de oude cpu nog? Misschien even terugplaatsen en kijken of het dan wel werkt zodat je een backup kan maken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ALs je in je UEFI/BIOS kijkt, zie je de SSD nog wel als aangesloten drive? Dus niet alleen in de boot options kijken. Wellicht dat je BitLocker op de SSD had, die nu geen matchende fTPM meer heeft.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Keddoc
franssie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:25:
Heb je de oude cpu nog? Misschien even terugplaatsen en kijken of het dan wel werkt zodat je een backup kan maken?
Ik heb m nog, dus ik zou m inderdaad terug kunnen plaatsen, hoewel ik t liever niet doe omdat ik niet weet hoeveel thermal gel ik nog in die tube heb voor de nieuwe. Hoe zorg ik er in dat scenario voor dat de SSD niet weer verdwijnt? Zou graag de C: schijf weer kunnen gebruiken.
FooLsKi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:26:
ALs je in je UEFI/BIOS kijkt, zie je de SSD nog wel als aangesloten drive? Dus niet alleen in de boot options kijken. Wellicht dat je BitLocker op de SSD had, die nu geen matchende fTPM meer heeft.
Nee, hij lijkt de aanwezigheid van de SSD totaal niet te registreren. Kan me niet herinneren dat ik zoiets heb, maar wellicht heb ik t per ongeluk aangezet toen ik naar de vereisten voor Windows 11 zat te kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52HrWHVelwERb5oCE1n8vXvEFfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2ZYTq3LaPUDQtuLbHFgrnVv.jpg?f=fotoalbum_large

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:35
Is het wel een SATA disk? Als hij in het M.2 slot zit is het meestal een NVME disk.

Het ergste wat een corrupt fTPM kan veroorzaken is dat je bitlocker recovery code moet invullen.
Als dat aan stond.

Mogelijk is dit een kwestie van bios resetten omdat de CPU is gewijzigd?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Keddoc na een backup, bitlocker uitzetten mocht dat aanstaan.

edit: en daarna weer aanzetten zou je willen.

edit 2: en nieuwe pasta is goedkoper en sneller te regelen dan je oude data lijkt mij?

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 27-12-2025 18:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Keddoc
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:12:
Is het wel een SATA disk? Als hij in het M.2 slot zit is het meestal een NVME disk.

Het ergste wat een corrupt fTPM kan veroorzaken is dat je bitlocker recovery code moet invullen.
Als dat aan stond.

Mogelijk is dit een kwestie van bios resetten omdat de CPU is gewijzigd?
De NVME is mijn tweede SSD, de D: schijf waarop geen besturingssysteem staat, alleen games en dergelijke. Die herkent ie nog altijd prima en kon ik via mijn Linux USB ook gewoon weer accessen.
franssie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:19:
@Keddoc na een backup, bitlocker uitzetten mocht dat aanstaan.

edit: en daarna weer aanzetten zou je willen.

edit 2: en nieuwe pasta is goedkoper en sneller te regelen dan je oude data lijkt mij?
Je hebt gelijk natuurlijk. Tbh is dit de eerste keer dat ik een processor vervang, dus ben wat paranoïde over wat er fout kan gaan wellicht.

Heb de oude processor teruggezet inmiddels. Geeft weer de error uit de titel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxMbBXIGcdHE1WBfK2dWOuK_jXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYRgkT648xoFBwvkqGehOgJH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit keer op N drukken?

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu met de hele melding, dus lijkt BitLocker inderdaad aan te staan.
Ik heb dit zelf nog niet bij de hand gehad dus laat het over aan een ander, maar ik neig naar yes in de hoop dat ie de oude overneemt van de cpu? Maar geen ervaring mee helaas

• jeroen3
Een reset is geen probleem. De windows bootloader vraagt dan om de sleutel.
Als je no drukt blijft hij dit vragen.

Maar je moet eerst oplossen waarom het sata device niet gezien wordt. Daarna pas zorgen maken over de data die erop staat.
Dus even alle draadje controleren.

• franssie

franssie

Save the albatross

jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:50:

Maar je moet eerst oplossen waarom het sata device niet gezien wordt. Daarna pas zorgen maken over de data die erop staat.
Maar dan kom ik terug op je eerste opmerking, het is onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) dat het een SATA disk is. Ik heb ook wel eens een SATA in een NVMe slot weten te krijgen, wordt niet herkent.

• Keddoc
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:50:

N leidde idd tot het opnieuw verschijnen van dezelfde vraag. Y leidde weer tot de error waarmee de thread begon. Herkent in BIOS nog steeds de SSD niet.

Wellicht heb ik een fout gemaakt bij het aansluiten. Er komen twee kabels uit de SSD; 1 met 6 pins gaat naar een PERIF/SATA slot in de voeding. De tweede, met een soort L-vormige inkeping, gaat naar het moederbord waar SATA3_1 staat. Zie ik iets over het hoofd?
franssie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:55:
[...]

Maar dan kom ik terug op je eerste opmerking, het is onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) dat het een SATA disk is. Ik heb ook wel eens een SATA in een NVMe slot weten te krijgen, wordt niet herkent.
Dit is wat op het ding zelf staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68QHKXLFkHC0yBJqotBU0fbL7us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hNozkj7S8XSUbQ54QN9atp3.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

ok, het iis dus echt een klassieke SATA SSD met sata aansluiting, dus geen m2.4 oid plankje.
Dat is voor mij al even geleden hoe je dat ook alweer aansloot.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:13:
[...]

N leidde idd tot het opnieuw verschijnen van dezelfde vraag. Y leidde weer tot de error waarmee de thread begon. Herkent in BIOS nog steeds de SSD niet.

Wellicht heb ik een fout gemaakt bij het aansluiten. Er komen twee kabels uit de SSD; 1 met 6 pins gaat naar een PERIF/SATA slot in de voeding. De tweede, met een soort L-vormige inkeping, gaat naar het moederbord waar SATA3_1 staat. Zie ik iets over het hoofd?

[...]

Dit is wat op het ding zelf staat:

[Afbeelding]
Tenzij je superlomp bent en die stekkers keihard doorduwt, past dat maar op 1 manier en kan je die enkel met geweld verkeerd aansluiten. Kijk ook ff of er niet stiekem SATA-poorten worden uitgeschakeld wanneer je een NVMe in gebruik neemt (al lijkt me dat niet het euvel, het is of BitLocker, of je SSD is toevalligerwijze na/tijdens het vervangen van je CPU/GPU gesneuveld)

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 27-12-2025 19:31 . Reden: "niet" toegevoegd ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Prik de Crucial SATA SSD even op een ander moederbord aansluiting. Soms worden SATA poorten uitgeschakeld bij het gebruiken van de andere spullen op het moederbord (beperkt aantal PCIe lanes is beschikbaar).

This footer is intentionally left blank

• jeroen3
De fTPM heeft geen invloed op het wel of niet detecteren van de disks.

Je probleem moet dus ergens anders zitten.
Gebruikt de nieuwe gpu meer lanes? Zijn er minder sata poort beschikbaar? Toch ergens een kabel los of kapot?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Voeding is ook vervangen, mogelijk zit daar het probleem.
Nieuwe voeding is volledig modulair zo te zien.
Heb je de kabels gebruikt die bij de voeding geleverd zijn?
Want je kan vaak de bestaande kabels niet hergebruiken met een nieuwe voeding, zelfs niet als het hetzelfde merk is.

ICE ICE Baby

• Keddoc
FooLsKi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:30:
[...]

Tenzij je superlomp bent en die stekkers keihard doorduwt, past dat maar op 1 manier en kan je die enkel met geweld verkeerd aansluiten. Kijk ook ff of er niet stiekem SATA-poorten worden uitgeschakeld wanneer je een NVMe in gebruik neemt (al lijkt me dat niet het euvel, het is of BitLocker, of je SSD is toevalligerwijze na/tijdens het vervangen van je CPU/GPU gesneuveld)
Waar zou ik kunnen checken of de NVMe de SATA poorten uitschakelt?
ajhaverkamp schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:31:
Prik de Crucial SATA SSD even op een ander moederbord aansluiting. Soms worden SATA poorten uitgeschakeld bij het gebruiken van de andere spullen op het moederbord (beperkt aantal PCIe lanes is beschikbaar).
Hij zat eerst in 1. Veranderen na 2 deed niets. Heb de videokaart eruit gehaald om m in 3 te stoppen en dat deed ook niets. Zal nog eens alles eruit halen om m in 4 te stoppen, maar lijkt niet de oplossing tot nu toe.
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:32:

Gebruikt de nieuwe gpu meer lanes? Zijn er minder sata poort beschikbaar? Toch ergens een kabel los of kapot?
GPU ging van GeForce 1080 naar Radeon RX 9060XT. Is dat de boosdoener denk je? Kabel zou kunnen; heb de stroomkabel al verwisseld, maar ik heb slechts1 SSD->moederbord kabel, dus kan dat ATM niet checken.
djmuggs schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:38:
Voeding is ook vervangen, mogelijk zit daar het probleem.
Nieuwe voeding is volledig modulair zo te zien.
Heb je de kabels gebruikt die bij de voeding geleverd zijn?
Want je kan vaak de bestaande kabels niet hergebruiken met een nieuwe voeding, zelfs niet als het hetzelfde merk is.
Ja, ik heb de kabels gebruikt die bij de voeding zaten.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:04:
[...]

Waar zou ik kunnen checken of de NVMe de SATA poorten uitschakelt?

[...]
Handleiding van je moederbord.

• Keddoc
FooLsKi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
[...]

Handleiding van je moederbord.
Voor zover ik kan zien wordt er niets over gezegd in de handleiding.
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:32:

Heb de GeForce 1080 teruggezet, wat leidde tot een andere error boodschap, maar nog altijd wordt de SSD niet herkend. Probleem blijft dus ook bestaan met zowel de oude GPU als de oude CPU terug op hun plek. Lijkt dan dat of de voeding of de SSD of de SATA kabel het probleem is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G_65X2PFi3T3OYVeZ2HFa7GShw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBIj0a6xc1Z3HMPf1IaQoD1v.jpg?f=fotoalbum_large

• The_Doman
  • Laatst online: 23:55
Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:04:
Ik heb m nog, dus ik zou m inderdaad terug kunnen plaatsen, hoewel ik t liever niet doe omdat ik niet weet hoeveel thermal gel ik nog in die tube heb voor de nieuwe. Hoe zorg ik er in dat scenario voor dat de SSD niet weer verdwijnt? Zou graag de C: schijf weer kunnen gebruiken.
Afgezien van thermal gel/paste is het altijd ongewenst om nodeloos (kwetsbare) hardware te wisselen.
De nieuwe CPU werkte toch?
Dat je de TMP data moet resetten na CPU wisselen is normaal.
Zorg in ieder geval dat je een een WinPe USB zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE of Sergei Strelec WinPE hebt.
Daarmee kan je beter testen diagnosticeren.
Als je SSD bitlocker gebruikt (waarom?) kan je deze daarmee ook ontsleutelen, als je de key hebt natuurlijk.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:19
Helpt ook niet dat je SED SSD hebt moet je daarvoor niet een pin code voor invoeren om de drive te unlocken?

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hell-Slave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:21:
Helpt ook niet dat je SED SSD hebt moet je daarvoor niet een pin code voor invoeren om de drive te unlocken?
Ik denk dat we hier de winnaar hebben. Goed gespot _/-\o_

• jeroen3
FooLsKi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat we hier de winnaar hebben. Goed gespot _/-\o_
Dan zou die met CSM moeten booten toch?

• franssie

franssie

Save the albatross

The_Doman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:16:
[...]
<>, als je de key hebt natuurlijk.
Bij iemand die in TS aangeeft het wellicht per ongeluk aangezet heeft lijkt die kans mij klein :P
Er is dacht ik een optie om het in je windows account op te slaan, maar soit.

• Hell-Slave
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:27:
[...]

Dan zou die met CSM moeten booten toch?
Een SED schijf heeft een key (TPM?) of een pin code nodig om te unlocken gezien het zelfstandig werkt.
Beste is om de schijf in een andere pc te testen om te kijken of het nog steeds werkt.

Snelle AI search:

Hoe werken ze samen?

-Hardwarematige Versleuteling: Bij een SED SSD gebeurt de versleuteling op de schijf zelf, in plaats van door de processor van de computer (zoals bij software-encryptie). Dit ontlast het systeem en is veiliger tegen malware.

-Sleutelbeheer via TPM: De TPM bewaart de sleutels die nodig zijn om de SED te ontgrendelen. Tijdens het opstarten controleert de TPM of de hardware en software niet zijn aangepast. Pas als alles veilig is, "geeft" de TPM de sleutel vrij om de SSD toegankelijk te maken.

-Beveiliging bij Diefstal: Omdat de encryptiesleutel in de TPM-chip van dat specifieke moederbord zit (of beveiligd is met een uniek wachtwoord), kan een dief de schijf niet simpelweg in een andere computer plaatsen om de gegevens te lezen.

[ Voor 52% gewijzigd door Hell-Slave op 27-12-2025 21:45 ]

• Keddoc
The_Doman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:16:
[...]

Afgezien van thermal gel/paste is het altijd ongewenst om nodeloos (kwetsbare) hardware te wisselen.
De nieuwe CPU werkte toch?
Dat je de TMP data moet resetten na CPU wisselen is normaal.
Zorg in ieder geval dat je een een WinPe USB zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE of Sergei Strelec WinPE hebt.
Daarmee kan je beter testen diagnosticeren.
Als je SSD bitlocker gebruikt (waarom?) kan je deze daarmee ook ontsleutelen, als je de key hebt natuurlijk.
Ik heb Hiren's gedownload, maar evenals de Linux wordt mijn verloren SSD niet gedetecteerd. Ik zie nu ook dat mijn nieuwe GPU niet wordt herkend. :/ Wellicht is dat nog op te lossen met drivers en dergelijke. Vooralsnog begrijp ik niet echt hoe ik deze tool het beste kan gebruiken.
Hell-Slave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:21:
Als het zo is dat de SSD gelockt is met bitlocker of met deze SED functionaliteit, hoe is het dan mogelijk deze code in te vullen als het bestaan van de SSD niet wordt geregistreerd?

• The_Doman
Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:26:
Ik heb Hiren's gedownload, maar evenals de Linux wordt mijn verloren SSD niet gedetecteerd. Ik zie nu ook dat mijn nieuwe GPU niet wordt herkend. :/ Wellicht is dat nog op te lossen met drivers en dergelijke. Vooralsnog begrijp ik niet echt hoe ik deze tool het beste kan gebruiken.
Zolang de SSD niet wordt gedetecteerd kan je ook verder niets doen natuurlijk.
Andere (alle) SATA poorten geprobeerd?

De Hiren's USB, en andere WInPEe USB's, hebben alleen de basic GPU drivers, dus verwacht niet dat een nieuwe GPU (volledig) wordt herkend.
Als je beeld hebt werkt de GPU in ieder geval?

En bij een niet meer herkende (SATA) SSD kan je de SSD power-cycle methode nog proberen?

SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem

• Keddoc
The_Doman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:33:
[...]

Zolang de SSD niet wordt gedetecteerd kan je ook verder niets doen natuurlijk.
Andere (alle) SATA poorten geprobeerd?

De Hiren's USB, en andere WInPEe USB's, hebben alleen de basic GPU drivers, dus verwacht niet dat een nieuwe GPU (volledig) wordt herkend.
Als je beeld hebt werkt de GPU in ieder geval?

En bij een niet meer herkende (SATA) SSD kan je de SSD power-cycle methode nog proberen?

SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem

[...]
Ja, ik heb m in alle poorten van 1 tot 4 gedaan. Ga morgen een nieuwe SATA kabel kopen om uit te sluiten of die niet kapot is gegaan op de één of andere manier.

Oké top, dan ga ik er maar vanuit dat alles goed komt met de GPU als het besturingssysteem werkt. Zit al genoeg in de stress over deze SSD. >.>

Thanks, ik zal die methode proberen.

• Hell-Slave
Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:26:

[...]

Als het zo is dat de SSD gelockt is met bitlocker of met deze SED functionaliteit, hoe is het dan mogelijk deze code in te vullen als het bestaan van de SSD niet wordt geregistreerd?
Beste is om de ssd te testen in een ander systeem, kijken of de ssd niet overleden is.
Ik ga er vanuit dat sata power is aangesloten en de sata data kabel ook?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:48
Wanneer je je CPU vervangt dien je de volgende stappen te ondernemen:

Met oude CPU er nog in:
- Bitlocker uitzetten op al je disks.
- Reboot een keer voor de zekerheid.
- Daarna je settings van je BIOS in een text file opslaan op een USB stick met Fat32 of exFAT of opschrijven.
- BIOS reset uitvoeren.

Daarna:
- CPU Wisselen.
- Aanzetten en je BIOS instellingen opnieuw maken, sommige mensen slaan settings op en lezen ze dan in, tip is, niet doen.
- Systeem starten.
- TPM en Bitlocker weer aanzetten in systeem.

Wanneer je je Bitlocker key niet hebt en je doet het verkeerd, dan heb je een behoorlijk probleem, met sommige SSD's zelfs zo dat je SSD onbruikbaar kan worden als Native SSD Encryptie gebruikt wordt voor bitlocker. Je moet de SSD dan in een ander systeem hangen en een Secure Erase uitvoeren. Je data ben je per definitie gewoon kwijt,

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Keddoc
Hell-Slave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:02:
[...]

Beste is om de ssd te testen in een ander systeem, kijken of de ssd niet overleden is.
Ik ga er vanuit dat sata power is aangesloten en de sata data kabel ook?
Heb helaas geen andere desktop tot mijn beschikking en na net mijn eigen systeem gesloopt te hebben, kan ik moeilijk bij vrienden en familie aankloppen om het bij hun ook eens te proberen...

Ja, allebei aangesloten (nu de data kabel niet om de eerder gelinkte methode te proberen.)
WargamingPlayer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:10:
Wanneer je je CPU vervangt dien je de volgende stappen te ondernemen:

Met oude CPU er nog in:
- Bitlocker uitzetten op al je disks.
- Reboot een keer voor de zekerheid.
- Daarna je settings van je BIOS in een text file opslaan op een USB stick met Fat32 of exFAT of opschrijven.
- BIOS reset uitvoeren.

Daarna:
- CPU Wisselen.
- Aanzetten en je BIOS instellingen opnieuw maken, sommige mensen slaan settings op en lezen ze dan in, tip is, niet doen.
- Systeem starten.
- TPM en Bitlocker weer aanzetten in systeem.

Wanneer je je Bitlocker key niet hebt en je doet het verkeerd, dan heb je een behoorlijk probleem, met sommige SSD's zelfs zo dat je SSD onbruikbaar kan worden als Native SSD Encryptie gebruikt wordt voor bitlocker. Je moet de SSD dan in een ander systeem hangen en een Secure Erase uitvoeren. Je data ben je per definitie gewoon kwijt,
Duidelijk CPUs onderschat nadat het wisselen van GPU en RAM zo makkelijk bleek te zijn... Hoewel ik niet denk dat ik bitlocker aan heb staan. Kan me niet herinneren dat ik het ooit aan heb gezet in ieder geval.

• Hell-Slave
Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
[...]

Duidelijk CPUs onderschat nadat het wisselen van GPU en RAM zo makkelijk bleek te zijn... Hoewel ik niet denk dat ik bitlocker aan heb staan. Kan me niet herinneren dat ik het ooit aan heb gezet in ieder geval.
Bitlocker staat helaas standaard aan in Windows 11 dacht ik, want Microsoft vond dat wel beter of zo. ;)

• jeroen3
Hell-Slave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:35:
[...]

Een SED schijf heeft een key (TPM?) of een pin code nodig om te unlocken gezien het zelfstandig werkt.
Beste is om de schijf in een andere pc te testen om te kijken of het nog steeds werkt.

Snelle AI search:

Hoe werken ze samen?

-Hardwarematige Versleuteling: Bij een SED SSD gebeurt de versleuteling op de schijf zelf, in plaats van door de processor van de computer (zoals bij software-encryptie). Dit ontlast het systeem en is veiliger tegen malware.

-Sleutelbeheer via TPM: De TPM bewaart de sleutels die nodig zijn om de SED te ontgrendelen. Tijdens het opstarten controleert de TPM of de hardware en software niet zijn aangepast. Pas als alles veilig is, "geeft" de TPM de sleutel vrij om de SSD toegankelijk te maken.

-Beveiliging bij Diefstal: Omdat de encryptiesleutel in de TPM-chip van dat specifieke moederbord zit (of beveiligd is met een uniek wachtwoord), kan een dief de schijf niet simpelweg in een andere computer plaatsen om de gegevens te lezen.
Dan nog steeds zou het wissen van de fTPM geen invloed moeten hebben op de primaire detectie van een device op de sata poort. De uefi boot zou dan om het password moeten vragen. Hiervoor zit er soms bootcode in de disk, vandaar mijn vraag om CSM te booten.

Hier ziet hij helemaa geen ata device. Dus de disk is uit, kapot of de sata poorten staan uit of zijn kapot. Allemaal veel te toevallig.
Grote kans dat een processorwissel ook een uefi reset heeft veroorzaakt. Nu dus de vraag is hoe dit was ingesteld, en hoe dit te herstellen is.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 27-12-2025 23:40 ]

• Hell-Slave
jeroen3 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:38:
[...]

Dan nog steeds zou het wissen van de fTPM geen invloed moeten hebben op de primaire detectie van een device op de sata poort. De uefi boot zou dan om het password moeten vragen. Hiervoor zit er soms bootcode in de disk, vandaar mijn vraag om CSM te booten.

Hier ziet hij helemaa geen ata device. Dus de disk is uit, kapot of de sata poorten staan uit of zijn kapot. Allemaal veel te toevallig.
Grote kans dat een processorwissel ook een uefi reset heeft veroorzaakt. Nu dus de vraag is hoe dit was ingesteld, en hoe dit te herstellen is.
Klopt en daarom zei ik ook: "Beste is om de schijf in een andere pc te testen om te kijken of het nog steeds werkt." ;)

• The_Doman
Keddoc schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
Heb helaas geen andere desktop tot mijn beschikking en na net mijn eigen systeem gesloopt te hebben, kan ik moeilijk bij vrienden en familie aankloppen om het bij hun ook eens te proberen...
Precies dat dus.
Zaak is dus dat je zelf wat basic spare onderdelen/kabels beschikbaar hebt/houd.
Al is het bijvoorbeeld maar een oude SATA HDD in dit geval.
Zelf heb ik (te) veel in reserve hier. :P

• Hell-Slave
The_Doman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:55:
[...]

Precies dat dus.
Zaak is dus dat je zelf wat basic spare onderdelen/kabels beschikbaar hebt/houd.
Een echte tweaker heeft nooit te veel reserve pc spullen in huis. ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

mwah - spullen zijn leuk
Backups zijn beter :P

• Hell-Slave
franssie schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:03:
mwah - spullen zijn leuk
Backups zijn beter :P
Backup + spullen = _/-\o_

• Keddoc
Hell-Slave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:33:
[...]

Bitlocker staat helaas standaard aan in Windows 11 dacht ik, want Microsoft vond dat wel beter of zo. ;)
Had nog steeds Windows 10, dus ik zou het zelf gedaan moeten hebben. Denk niet dat ik bitlocker heb ingesteld, maar secure boot volgens mij wel.
The_Doman schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:55:
[...]

Precies dat dus.
Toen ik dit las herinnerde ik me dat ik ook nog een super oude HDD had liggen. Dus heb die snel aangesloten en kwam daarmee wel voorbij het ASRock scherm naar 'starting Windows' - hoewel ik m daarna maar snel weer uit deed omdat ik me bedacht dat ik niet wist wat voor consequenties het zou hebben om een extreem oude Windows versie te draaien. Maar daarmee is dus wel duidelijk dat de kabel en de SATA poort allebei werken.

• Hell-Slave
Keddoc schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:07:
[...]

Had nog steeds Windows 10, dus ik zou het zelf gedaan moeten hebben. Denk niet dat ik bitlocker heb ingesteld, maar secure boot volgens mij wel.

[...]

Toen ik dit las herinnerde ik me dat ik ook nog een super oude HDD had liggen. Dus heb die snel aangesloten en kwam daarmee wel voorbij het ASRock scherm naar 'starting Windows' - hoewel ik m daarna maar snel weer uit deed omdat ik me bedacht dat ik niet wist wat voor consequenties het zou hebben om een extreem oude Windows versie te draaien. Maar daarmee is dus wel duidelijk dat de kabel en de SATA poort allebei werken.
Zolang je netwerk ontkoppelt laat zal er niet zoveel gebeuren, Windows zal waarschijnlijk wel over z'n nek gaan met al dat mooie en snelle hardware. ;)
Sata en power werken dus, moederbord dus ook.
Conclusie SSD verleden?
Pagina: 1