SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:31
Waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg, maar bij deze.

De desktop van mijn vader heeft de geest gegeven, aan de hand van zijn verhaal vermoed ik een kortsluiting in de voeding(PC stopte er ineens mee, hij rook een brandlucht en de aardlekschakelaar was er uitgeknald). De PC wil niet meer opstarten, maar de stroom knalt er ook niet meer uit als deze wordt aangezet.
Ik heb de PC ontmanteld maar kan nergens (door)brandschade ontdekken. Wel veel stof :X

Omdat we volgens goed gebruik geen backup gemaakt hebben en door mijn Onedrive aversie er veel data alleen lokaal stond is het van belang dat we de SSD kunnen uitlezen. Helaas is deze zowel in een externe behuizing met USB als direct aan de SATA kabel niet te detecteren (Ubuntu Diskmanagement).

1. Is het mogelijk dat door een kortsluiting in de voeding de SSD zodanig beschadigd dat deze niet meer functioneerd?
2. Is er enige mogelijkheid deze SSD nog uit te lezen?

Alvast bedankt.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
1) Ja, maar dan zou er kortsluiting op het mobo moeten zijn gebeurd, wat prima kan...
2) Hoe belangrijk is de data? er zijn data recovery bedrijven die dit doen, hetgeen enkele honderden euro's kost. Bijvoorbeeld https://www.ontrack.com/nl-be/data-recovery/ssd

2b) als data niet belangrijk is, steek de SSD in een andere pc, wordt die daar herkend? (even opletten, je hebt SSD's met SATA en met nvme, gezien je verhaal denk ik dat het een SATA is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
99ruud99 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:24:
1) Ja, maar dan zou er kortsluiting op het mobo moeten zijn gebeurd, wat prima kan...
2) Hoe belangrijk is de data? er zijn data recovery bedrijven die dit doen, hetgeen enkele honderden euro's kost. Bijvoorbeeld https://www.ontrack.com/nl-be/data-recovery/ssd
Niet heel belangrijk, het belangrijkste volgens hem zijn de vakantiefoto's en die heb ik in 2019 gekopieerd, daarna zijn ze niet meer op vakantie geweest en zijn de meeste foto's met de mobiel gemaakt en in de cloud gezet.
2b) als data niet belangrijk is, steek de SSD in een andere pc, wordt die daar herkend? (even opletten, je hebt SSD's met SATA en met nvme, gezien je verhaal denk ik dat het een SATA is.)
Waar ik schrijf dat de SSD niet wordt herkend, heb ik dit met een volledig andere pc gedaan.Kan nog een andere pc proberen, maar de kans dat die de SSD wel ziet acht ik zeer klein.
De PC van mijn vader is inmiddels 12 jaar oud, dus die heb ik maar direct afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

JPD68 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Niet heel belangrijk, het belangrijkste volgens hem zijn de vakantiefoto's en die heb ik in 2019 gekopieerd, daarna zijn ze niet meer op vakantie geweest en zijn de meeste foto's met de mobiel gemaakt en in de cloud gezet.

[...]

Waar ik schrijf dat de SSD niet wordt herkend, heb ik dit met een volledig andere pc gedaan.Kan nog een andere pc proberen, maar de kans dat die de SSD wel ziet acht ik zeer klein.
De PC van mijn vader is inmiddels 12 jaar oud, dus die heb ik maar direct afgeschreven.
Mjah, als 'ie in een andere pc niet herkend wordt, vrees ik dat 'ie de geest heeft gegeven. PSU (budgetmodel?) zal wel een nasty spike door het systeem hebben gestuurd, met gefrituurde onderdelen als gevolg.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Om welke SSD gaat het precies?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 22:45
JPD68 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:34:
Hoe precies wordt de SSD "niet herkend"?
In schiijfbeheer?
In apparaatbeheer?
Als de SSD ook niet wordt gedetecteerd in bios als je deze direct aansluit op een interne SATA aansluting kan je zelf niets meer doen wat betreft recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
FooLsKi schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Mjah, als 'ie in een andere pc niet herkend wordt, vrees ik dat 'ie de geest heeft gegeven. PSU (budgetmodel?) zal wel een nasty spike door het systeem hebben gestuurd, met gefrituurde onderdelen als gevolg.
Of het een budgetmodel was weet ik niet. Waarschijnlijk wel, merkloze PC van de lokale IT-boer. En stoffig genoeg O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqN4mV0BBpO4JmM6ITSJd_Sm5n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSX5fHEJa1eTNVUc0MLKVMIH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Crucial MX500 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
The_Doman schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Hoe precies wordt de SSD "niet herkend"?
In schiijfbeheer?
In apparaateheer?
Als de SSD ook niet wordt gedetecteerd in bios als je deze direct aansluit op een interne SATA aansluting kan je zelf niets meer doen wat betreft recovery.
In Ubuntu Disks (zeg maar schijfbeheer in Windows), heb inderdaad niet in de bios gekeken, dat zal ik straks nog even doen. Ben eerst even een backup-schijf voor hem aan het maken voor bij zijn nieuwe PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
Als je 2e pc hem ook niet herkend zou ik er geen geld meer in steken en nieuwe pc kopen.
Als je wilt kan je een voorstelletje maken op DAA, daar helpen we je met alle liefde verder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
99ruud99 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:46:
Als je 2e pc hem ook niet herkend zou ik er geen geld meer in steken en nieuwe pc kopen.
Als je wilt kan je een voorstelletje maken op DAA, daar helpen we je met alle liefde verder ;)
Nieuwe PC is al onderweg, heb niet moeilijk gedaan en kant- en klare HP voor hem gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

In theorie kan de SSD ook de oorzaak geweest zijn van het stukgaan van de voeding, je zou de SSD eens kunnen openschroeven en eventuele (smd) diodes doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
DukeBox schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:49:
In theorie kan de SSD ook de oorzaak geweest zijn van het stukgaan van de voeding, je zou de SSD eens kunnen openschroeven en eventuele (smd) diodes doormeten.
THx, maar dat is niet echt mijn cup of tea. Openschroeven lukt nog wel, maar doormeten heb ik sinds de MTS aan andere overgelaten, die snappen het meestal wel.
Denk dat gezien de reacties hier het einde verhaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

JPD68 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:55:
Denk dat gezien de reacties hier het einde verhaal is.
Die kans is groot maar niet uitgesloten, zoals eerder gemeld hoeveel is het je waard (in geld) om een poging (zonder garantie!) te wagen.

Soms zie je ook fysieke schade op de sata/power print, veelal is met een donor print wel kans om data te redden. https://www.reddit.com/r/...burned_a_diode_on_my_ssd/

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 13-10-2024 13:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
Deze methode heeft voor mij wel eens gewerkt bij een SSD.

The Silicon Underground: Fix your dead SSD with the power cycle method

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
DukeBox schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Die kans is groot maar niet uitgesloten, zoals eerder gemeld hoeveel is het je waard (in geld) om een poging (zonder garantie!) te wagen.

Soms zie je ook fysieke schade op de sata/power print, veelal is met een donor print wel kans om data te redden. https://www.reddit.com/r/...burned_a_diode_on_my_ssd/
Geen enkele brandschade te zien en de data is niet onmisbaar, kan dit zelf niet dus dan wordt het waarschijnlijk een te kostbaar verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPD68
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De schijf doet het weer. in een oude PC gestopt en kan zelfs weer inloggen in Windows10..... Thx, thx, thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
JPD68 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:05:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De schijf doet het weer. in een oude PC gestopt en kan zelfs weer inloggen in Windows10..... Thx, thx, thx.
Wow, mooi te lezen dit. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Gefeliciteerd!
Wellicht is dit een prachtig moment om even een full backup te maken? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Renault op 15-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Renault schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:33:
Gefeliciteerd!
Wellicht is dit een prachtig moment om even een full backup te maken? :+
Heb ik inmiddels gedaan.. helaas had e.a.a. wel consequenties voor de PC waarin ik de SSD geplaatst heb, dit was een linux gebakje dat nu een beetje over de zeik is (lees wil niet meer opstarten). Windows 10 maakt meer kapot dan je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Dat is raar!
Wellicht is dan je bootmanager van slag?
Daar staan online talloze oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Renault schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:18:
Dat is raar!
Wellicht is dan je bootmanager van slag?
Daar staan online talloze oplossingen voor.
Die allemaal niet gewerkt hebben, boot-repair, een of ander Grub2 rescuedisk, instellingen in de bios die ik niet kan vinden (ding is van 2011 dus een soort van half geïmplementeerd EFI) en waar geen beschrijving van is te vinden. Heb een nieuwe Linux installatie gedaan, de data stond op een apart gemounte disk dus dat is verder geen probleem.

Pagina: 1