Vraag

• DragonWave
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 20:51
Hey iedereen,

Ik zit met het dilemma of ik mijn dak verder vol leg met zonnepanelen of niet.

Het is een nieuwbouw van dit jaar, ( opgeleverd 14 november, verhuisd 24 november ) waar reeds 16 zonnepanelen van 450wp op liggen, ( 8 ZO 152°, 8 ZW 232° ), omvormer is 6000 watt.

Het huis heeft een piramidedak dus 4 gelijke dakvlakken voor maximaal 8 panelen per vlak. Dakhelling is 35°

Schaduw is langs geen enkele kant aanwezig. Huizen rondom zijn 2 verdiepen met plat dak.

Zouden jullie nog panelen bijleggen op NO 52°en NW 322°, Zoja hoeveel?

Ik heb een 3 fase, 22kw aansluiting.

Tevens reeds 2 x HomeWizard thuisbatterij om wat eigen stroom op te vangen. Ik krijg deze nu niet vol met hele dag zon door warmtepomp.

Wartepomp voor verwarming en water aanwezig.

Nog geen elektrische auto maar zal binnen afzienbare termijn ook gebeuren.

Alvast bedankt voor jullie advies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1veBiT00ftD-8gbX1615MVpKhj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dds44GDOAQnQczVtO0dvOk6B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:24
Gezien de lage hellingshoek leveren de noord panelen in de winter amper op. In de zomer leveren ze wel op, maar dan zit je toch al vol. Enkel de NW kan nuttig zijn, omdat je dan je avondpiek verlengd/verhoogd.... Maar om nu voor 8 panelen iemand te laten aanrukken, krijg je veel te hoge vaste kosten.
Of wil je het zelf gaan doen? Dan is het mogelijk haalbaar, als je exact weet welk modelnr panelen en omvormer je hebt.

Ps, die elektrische auto, wanneer wil je die opladen? Savonds als je thuiskomt en ook gaat koken etc? Dan gaat die volledig om import stroom werken. (Zelfs met 8 extra panelen op NW). Onthoudt dat je je auto gaat moeten laden tussen 11 en 17, en in hoogzomer tussen 10 en 18... Is dat haalbaar icm werk? Nu mag je nog 1 jaar salderen, maar dat gaat wegvallen... De accu van homewizard gebruiken om je tesla op te laden gaat de homewizard niet leuk vinden.., (en kan überhaupt niet genoeg vermogen leveren).

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 27-12-2025 06:36 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een omvormer van 6000 watt is ongebruikelijk voor NL
Zeker als je 3-fase hebt kan dat de hoofdzekering overbelasten.
(of bedoel je 3-fase 6kW? Wellicht kun je polystring maken met 4x 8 panelen?)
Ik heb een 3 fase, 22kw aansluiting.
Je huis is geen elektrische laadpaal :+
Heb je 3x 25 of 3x 35 A hoofdzekering?

In dat laatste geval, snel overzetten naar 3x 25A ivm vastrechtkosten
En je dak gewoon volknallen en naar dynamisch gaan, zeker met een EV in de toekomstplanning en all-electric huis
Probeer het wel te verdelen over de fases.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 06:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-01 14:13
Houd ook rekening met het toekomstige toevoegen van dakkapellen. Handiger om die eerst te plaatsen of in ieder geval het vlak te reserveren.

• 99ruud99
Goed even beter opgezocht, dit gaat om België. Wel handig om te weten.
  1. 6 kW omvormer betekent dat het een 3 fase omvormer is.
  2. Nieuwe panelen betekent dat volledige installatie opnieuw AREI gekeurd moet worden.
  3. België werkt met piekvermogen, dus je wilt zoveel mogelijk de pieken uit het verbruik wegvangen.
  4. Er is geen BTW aftrek of premie meer voor zonnepanelen.
  5. Nieuw huis, dus waarschijnlijk geen plan voor dakkapellen komende tijd - hoeft ook niet want groot huis.
  6. geen salderen mogelijk, enkel eigen gebruik is nuttig.

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 27-12-2025 07:13 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@99ruud99
Puntje 1 kan ik het niet eens met je zijn

Verder had de TS wel wat uitgebreider mogen zijn inderdaad.

2 Polyflow strings op een SMA STP 6kW
1+3 en 2+4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E-LaT2XP45f-mffEBOnP0koS4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb72knaoCQRk8ZGk72NKTlss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 07:39 ]

• 99ruud99
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:21:
@99ruud99
Puntje 1 kan ik het niet eens met je zijn

Verder had de TS wel wat uitgebreider mogen zijn inderdaad.
In België zijn 6 kW 1 fase omvormers verboden. Die worden niet AREI goedgekeurd. (https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur) Vandaar dat je er redelijk veilig vanuit kan gaan dat dit een 3 fase omvormer zal moeten zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
Beslissingen over zonnepanelen omdat het in december onvoldoende oplevert moet je niet doen. Je maakt van weinig minder weinig met veel kosten.
Op NO/NW levert in december (+- 3 maanden) bar weinig op. De business case is wat leidend zou moeten zijn… en dat zal zwaar negatief zijn.

Begin eens met Thomas Berger’s pvcalc

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DragonWave
Bedankt allemaal al voor de hulp, ik zal alles even verduidelijken aan de hand van jullie opmerkingen:

1) De panelen leggen zou door een firma gebeuren, offerte van 4500€ heb ik liggen voor 8 panelen met een 3000 watt 3 fase omvormer.
2) Auto opladen kan overdag, we hebben 2 auto’s en werken op hetzelfde werk met zelfde tijden, dus andere hybride auto is ook bruikbaar.
3) De 6000 watt omvormer is inderdaad 3 fase omvormer.
4) Ik woon inderdaad in België.
5) De hoofdzekering is 3 x 35A, hier in België kost dat blijkbaar niet meer.
6) Dakkapel zal niet gebeuren, we hebben 2 volle verdiepingen en 4 slaapkamers, meer als genoeg dus.
7) Dat peikvermogen idd probeer ik op te vangen, vandaar ook al die homewizard batterijen die door vrijschakelen al 1600 watt kunnen leveren bij pieken.
8) Een reden voor meer zonnepanelen is misschien dat we 6 airco’s hebben om in de zomer te koelen, maar ik kan nog niet zeggen of dit meer dan 6000 watt zal gebruiken in een goed geïsoleerd huis?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou kijken of je geen 8 (identieke) op de bestaande omvormer kan bijprikken
Maar zonder merk of type, blijft het gokken.
Het voorbeeld heb ik hierboven al gegeven

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 12:38 ]

• DragonWave
Het type is volgende: Winaico WST-NFX 450 Glas-glas - Full Black - incl. PV Cycle
Ik heb geen derde string, de 2 kanten zijn verdeeld over 2 strings. Dus vrees dat nieuwe omvormer nodig is.

Met alle reacties begin ik mij ook het nut af te vragen ondertussen, die Thomas Berger calculator laat niet veel goeds zien in de winter, 200 tot 800 watt opbreng, de 2 huidige kanten elke 1600 watt.

Ik denk dat het beter is om het zo te laten zoals alles nu is, met die 2 batterijen heb ik toch al een stukje meer eigen verbruik nu.

• AUijtdehaag
  • Niet online
En welke omvormer?

Winter is niks met NW.
Je moet het van de maanden april - september hebben op NW
Met name veel licht, weerkaatsende wolken en lange zomeravonden.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 13:04 ]

• DragonWave
Omvormer nu is SAJ R5-6K-T2

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo eentje ophangen dan.
https://natec.com/wp-cont...nny-Tripower-8.0-10.0.pdf

Bestaande maak je polystring van (ingang A - 4x sunclix connectors)
en de nieuwe op ingang B (2x sunclix connectors)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHFrRGOpUYEn9R4ZQE8lAGSRSQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcjG1v7eHStXjCl2BrrREvTV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 13:38 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit is alleen interessant als je het zelf (kunt) leggen. Voor die 8 panelen een bedrijf laten komen die ook nog eens weinig opbrengen is gewoon financieel niet interessant.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DragonWave
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:28:
Zo eentje ophangen dan.
https://natec.com/wp-cont...nny-Tripower-8.0-10.0.pdf

Bestaande maak je polystring van (ingang A - 4x sunclix connectors)
en de nieuwe op ingang B (2x sunclix connectors)

[Afbeelding]
Bedankt voor je duidelijk uitleg en die berekeningen op de screenshot, ik probeer dat ook via die site te doen maar kan er niet goed aan uit, kan je eventueel ook eens de berekening maken zoals het nu is met de 2 dakvlakken zodat ik het verschil in jaaropbrengst zie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB-QftFHbApbuiG9QWBLhVNz5l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLWbIbHHJFNWb0gKGrz96osq.jpg?f=fotoalbum_large

Het grote SMA topic

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 14:02 ]

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:51
@DragonWave
Voor de vergelijking.
Ik heb al jaren een vlak op ZO. Ik heb in 2024 een tweede string op NW gelegd op precies de andere zijde van het huis. Beide onder dezelfde dakhoek (58°). Beide geen schaduw. Dus goed vergelijkbaar. Opbrengsten bij mij zijn als volgt:
- 2023: 5.100 kWh met 5200Wp (20x260Wp) op een oude Tripower 5000TL-20
- 2025: 8.200 kWh met extra 5040 (12x420Wp) op een Tripower SE 10
De 5kWp op NW halen dus gedurende het jaar 3.100kWh op. Ten opzichte van de 5.100kWh op alleen ZO is dat effiency van +/-60%.

[ Voor 12% gewijzigd door JorisS op 27-12-2025 15:28 ]

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

• DragonWave
Dus de conclusie hiervan is dan dat het verdubbelen van de zonnepanelen maar een 50% extra opbrengst brengt, dit is niet zo nuttig dan heb ik het gevoel.

• DragonWave
Ik wil iedereen bedanken voor zijn bijdrage, ik heb besloten niet uit te breiden op dit moment, de zonnepanelen icm de 2 homewizard thuisbatterijen zijn nu de beste oplossing lijkt mij. Ik zou dan beter in de toekomst kijken voor nog een 3de batterij ipv extra zonnepanelen denk ik.
Ik ga ook eens kijken voor een dynamisch tarief, nu zit ik al op een maandelijks variabel tarief ipv een vast tarief met ook maandelijkse afrekening, de volgende stap is dynamisch, maar dat voelde een te grote stap ineens.

• AUijtdehaag
  • Niet online
DragonWave schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:26:
Dus de conclusie hiervan is dan dat het verdubbelen van de zonnepanelen maar een 50% extra opbrengst brengt, dit is niet zo nuttig dan heb ik het gevoel.
Dat gaat over een dakhelling van 58 graden, dat doet al een stuk minder op NW dan 35 graden.

Je zal er niet rijk van worden, maar bedenk alvast maar hoeveel spijt je gaat hebben als je EV om 18:00 uur thuis staat en de zon schijnt en dynamisch tarief is 41 ct per kWh op dat moment.
Als je garage doorloopt zou je het ook nog eens zelf kiunnen doen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2025 13:17 ]

• DragonWave
AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:57:
[...]

Dat gaat over een dakhelling van 58 graden, dat doet al een stuk minder op NW dan 35 graden.

Je zal er niet rijk van worden, maar bedenk alvast maar hoeveel spijt je gaat hebben als je EV om 18:00 uur thuis staat en de zon schijnt en dynamisch tarief is 41 ct per kWh op dat moment.
Ik keek naar jouw screenshots calculaties, als je ziet dat van 16 panelen met jaaropbrengst van 7100 je naar 10800 gaat voor 32 panelen is dit toch maar 50% extra, dus niet super nuttig.

EV laden heb ik geluk, we werken maar 4/5de, woensdag en vrijdag namiddag thuis en in het weekend, dus kans genoeg om op zonne-energie op te laden. Woon-werk is ook maar 30km per dag, dus met onze keuze voor een puma gen-e binnenkort met ongeveer 400km rijbereik is dit 1 keer per week opladen al genoeg.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tjah de HW heeft ook maar 2,6 kWh en kost meer dan een marstek V3 met 5,12 kWh.
Dat is ook 50% Keuzes keuzes. :)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2025 13:36 ]

Pagina: 1