• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 15:40
Beste mede-Tweakers,
Voor het eerst heb ik een ruimte die ik wil gaan verhuren en ik hoor graag jullie inzichten.
Het gaat om één garagebox van circa 3,5 × 5 meter, met de mogelijkheid om een zolderverdieping te maken indien gewenst (nokhoogte ± 5 meter).
Het is een klein pandje bestaande uit 3 aparte ruimtes, elk met openslaande deuren (dus geen kanteldeur/garagedeur)
Aangezien dit voor mij geen gesneden koek is, heb ik inmiddels al aardig wat uren gespendeerd aan Google en ChatGPT 😄. Op basis daarvan heb ik een huurcontract opgesteld.
Mijn situatie in het kort:
• Ik verhuur als particulier
• Het gaat om slechts één garagebox
• De andere twee ruimtes gebruik ik zelf (daar staan wel voertuigen in, maar die verhuur ik niet)
• De garage wil ik uitsluitend als opslagruimte verhuren (geen voertuigen toegestaan)
Wat ik tot nu toe heb begrepen:
• Bij verhuur als opslagruimte zou ik geen btw-nummer nodig hebben
• Ook geen KOR-aanvraag en geen KvK-inschrijving, omdat het om incidentele verhuur van één garage gaat
Mijn vragen:
1. Klopt bovenstaande aanname m.b.t. btw, KOR en KvK in deze situatie?
2. Is het juridisch verstandig om het gebruik uitsluitend tot opslag te beperken en voertuigen expliciet uit te sluiten in het contract?
3. Als een huurder zich hier niet aan houdt en toch een voertuig plaatst, ben ik dan aansprakelijk bij schade/brand/diefstal, mits dit goed is uitgesloten in het contract?
4. Wat is gebruikelijk voor jaarlijkse huurverhoging bij dit soort niet-woonruimte? Ik denk zelf aan een vaste verhoging van 4% per jaar.
5. Zouden jullie – met jullie ervaring – eens willen meekijken of mijn contract globaal in orde is, of dat ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!

opgesteld huurcontract staat in de link
https://docs.google.com/d...423801&rtpof=true&sd=true

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

https://roz.nl/de-roz-modellen/model-autobox-parkeerplaats/

Gefeliciteerd met je eerste verhuurobject. Moge je een grootgrondtweaker worden!

Hierboven een link naar HET verhuurcontract dat ik je aanraad. Het ROZ contract wordt door zeer veel makelaars gebruikt.
Je kunt daar in tweaken want vermoedelijk wordt de huurverhoging gekoppeld aan CPI index maar je mag iets anders afspreken. Zoals bijv 4pct. Je mag er sowieso aanpassingen in doen.

Het gebruik van het verhuurde kun je ook beperken tot alleen legodozen, blikjes cola of wat dan ook.
Bij het verdelen van een object in meerdere gebruikers moet je natuurlijk goed omschrijven waar de grens loopt en fotos als bijlagen zijn dan behulpzaam.

Fiscaal gezien zou je een BTW nummer kunnen aanvragen maar ik denk dat dat niet nodig is.

Je moet je box verzekeren en ik zou dat dus bij de verzekeraar navragen maar formeel is een huurder aansprakelijk als ie dingen doet die niet mogen en er komt schade van maar van een kale kip kun je niet plukken.

Ik zou sowieso bedingen dat ik de box mag betreden als ik dat wil, uiteraard samen met huurder, om te zien of alles in orde is.

Nog een laatste tip: maak samen met huurder fotos bij intreden en parafeer deze samen en spreek af dat het weer net zo opgeleverd wordt als huurder vertrekt.

Veel succes!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40

Herman

FP ProMod
BakkerBolletje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 01:28:
(...)
Mijn vragen:
1. Klopt bovenstaande aanname m.b.t. btw, KOR en KvK in deze situatie?
Niet helemaal. Huur is in principe een niet belaste omzet voor de omzetbelasting. Daarom geen aangifteplicht.

Je kunt vrijwillig kiezen (opteren) voor verhuur met BTW. Dit zal voordelig zijn als je aan een (btw-)ondernemer verhuurt. Dan mag jij bijv. btw op onderhoud terugvragen terwijl de BTW de huurder niet deert want die kan het terugvorderen.

Geen kvk-inschrijving want geen onderneming.
2. Is het juridisch verstandig om het gebruik uitsluitend tot opslag te beperken en voertuigen expliciet uit te sluiten in het contract?

3. Als een huurder zich hier niet aan houdt en toch een voertuig plaatst, ben ik dan aansprakelijk bij schade/brand/diefstal, mits dit goed is uitgesloten in het contract?
Wellicht. Vooral voor je eigen gemoedsrust?
4. Wat is gebruikelijk voor jaarlijkse huurverhoging bij dit soort niet-woonruimte? Ik denk zelf aan een vaste verhoging van 4% per jaar.
Gebruikelijk is: indexatie o.b.v. CPI. Ofwel je huur blijft waardevast en beschermd tegen inflatie.
5. Zouden jullie – met jullie ervaring – eens willen meekijken of mijn contract globaal in orde is, of dat ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!

(...)
Het internet staat vol met model overeenkomsten. Sommigen zelfs speciaal voor garageboxen. Kies hier een goede uit ;)

Verder:
• Stem dit verhuur goed af met je opstalverzekering. Laat expliciet op het polisblad vermelden dat je een gedeelte verhuurt.
• Houdt goed toezicht. Dit soort boxen worden veel gebruikt door criminelen voor hennepplantage etc.
• Geef de waarde van het gebouw op in box 3 van je aangifte inkomstenbelasting. Straks wordt het werkelijk rendement belast waarmee ook over de waardestijging van de garage belast wordt. Dit kan je rendement behoorlijk verminderen. (reden dat veel verhuurders hun box 3 bezit op dit moment aan het verkopen is)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 15:40
Bedankt voor de feed back heren.
Nog wat vragen,
Maakt het verschil als je het als garage verhuur of als opslag.
Zelf heb ik er ook een auto in staan.

Mbt tot de opstal, deze viel onder me huis, gezien het 3x 16m2 is en dus onder de 50m2 viel(rabobank)
Als ik 1 verhuur veranderd dat dan de opstalverzekering?

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:13
Nog even de check:
Heb je een hypotheek op de garagebox zitten?
Anders even toestemming vragen aan de hypotheekverstrekker.

Daarnaast inderdaad goede check doen met je opstalverzekering of verhuren is toegestaan.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:37
kijk goed aan wie je de box verhuurt. Zelf durf ik het niet aan: bang om het net aan die ene verkeerde te verhuren die nooit betaalt en er wat andere dingen in opslaat en gaat dreigen. Die dingen zijn ook superhandig om drugsafval in te dumpen.

https://www.politie.nl/in...gebox-aan-criminelen.html

[ Voor 9% gewijzigd door aljooge op 28-12-2025 02:02 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is goed opletten dat men er niet creatief gaat tuinieren of per uur kamer gaat verhuren. Ik zou in deze tijd het eigenlijk niet meer willen, je weet niet wat en aan wie je verhuurd met alle gevolgen. Tuurlijk is een stuk inkomen fijn, eventueel kan je ook via een verhuurbedrijf doen, alleen rendeert het dan wel genoeg? Je hebt ook je onderhoud en eventueel extra kosten. Deze bedrijven kunnen vaak voor iets betrouwbaardere huurders zorgen, alleen ook daar kan het ook gebeuren, helaas.
Ergens kan je beter zeggen jammer dan, dan maar geen zorgen. Straks staan er 100 fietsen in en heb je een inval met alle gevolgen. Plus dat jij een slechte naam hebt en problemen met allerlei verzekeringen etc. omdat jij een kruisje achter je naam hebt staan.

[ Voor 9% gewijzigd door itsalex op 28-12-2025 02:07 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

itsalex schreef op zondag 28 december 2025 @ 02:06:
Het is goed opletten dat men er niet creatief gaat tuinieren of per uur kamer gaat verhuren. Ik zou in deze tijd het eigenlijk niet meer willen, je weet niet wat en aan wie je verhuurd met alle gevolgen. Tuurlijk is een stuk inkomen fijn, eventueel kan je ook via een verhuurbedrijf doen, alleen rendeert het dan wel genoeg? Je hebt ook je onderhoud en eventueel extra kosten. Deze bedrijven kunnen vaak voor iets betrouwbaardere huurders zorgen, alleen ook daar kan het ook gebeuren, helaas.
Ergens kan je beter zeggen jammer dan, dan maar geen zorgen. Straks staan er 100 fietsen in en heb je een inval met alle gevolgen. Plus dat jij een slechte naam hebt en problemen met allerlei verzekeringen etc. omdat jij een kruisje achter je naam hebt staan.
Garages werden hier zelfs onderverhuurd aan mensen die er in woonden,echt garages niks aan aangepast.

Maar hij komt er zelf regelmatig, hij verhuurd eigenlijk een deel. Dus lijkt me lastig er een methlab in te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:40
Ik zou zeker aanraden een goede verzekering op je pand af te sluiten. Neem dan meteen het hele pand, niet enkel verhuurde gedeelte. (Is beetje standaard).

Vervolgens, stel iemand houdt zich niet aan afspraak en gaat erin overnachten, wat doe je dan?
Of hij installeert een zolder, en maakt daar gebruik van wat extra verlichting om zijn hobby uit te voeren?
Iemand eruit zetten kost veel tijd en geld, ben je bereid dat risico te nemen?
Gelukkig geldt wet eerlijke huur met name voor woonhuizen, dus de huurder heeft minder bescherming dan wanneer hij zich er in kan schrijven... Maar als deze dat stiekem doet en je wilt hem eruit krijgen... Good luck.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:37
Marzman schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:59:
[...]

Garages werden hier zelfs onderverhuurd aan mensen die er in woonden,echt garages niks aan aangepast.

Maar hij komt er zelf regelmatig, hij verhuurd eigenlijk een deel. Dus lijkt me lastig er een methlab in te maken.
Als er toch eentje in zit, wat wou je dan doen?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

aljooge schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:22:
[...]

Als er toch eentje in zit, wat wou je dan doen?
Er uit zetten of zelf de politie bellen. Heb onder een wietplantage gewoond.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
BTW op garageboxen is complex. Diverse rechterlijke uitspraken in het verleden hebben het er niet duidelijker op gemaakt.

De alleen-opslag bepaling kan helpen, maar je loopt het risico dat dat als onvoldoende wordt beschouwd. Dit geldt met name als naar de aard en situatie het alsnog uitnodigt om aan voertuig te stallen. Komt bij dat topicstarter zelf wel voertuigen stalt wat de weg opent naar zo'n interpretatie. Tenslotte, wat ga je doen qua handhaving?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zit er een stopcontact in? Zo ja, hoe zit dan met stroomverbruik? Dat kan hard gaan als iemand er een vorstbeschermer of kachel in zet.
Pagina: 1