• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:52
Beste mede-Tweakers,
Voor het eerst heb ik een ruimte die ik wil gaan verhuren en ik hoor graag jullie inzichten.
Het gaat om één garagebox van circa 3,5 × 5 meter, met de mogelijkheid om een zolderverdieping te maken indien gewenst (nokhoogte ± 5 meter).
Het is een klein pandje bestaande uit 3 aparte ruimtes, elk met openslaande deuren (dus geen kanteldeur/garagedeur)
Aangezien dit voor mij geen gesneden koek is, heb ik inmiddels al aardig wat uren gespendeerd aan Google en ChatGPT 😄. Op basis daarvan heb ik een huurcontract opgesteld.
Mijn situatie in het kort:
• Ik verhuur als particulier
• Het gaat om slechts één garagebox
• De andere twee ruimtes gebruik ik zelf (daar staan wel voertuigen in, maar die verhuur ik niet)
• De garage wil ik uitsluitend als opslagruimte verhuren (geen voertuigen toegestaan)
Wat ik tot nu toe heb begrepen:
• Bij verhuur als opslagruimte zou ik geen btw-nummer nodig hebben
• Ook geen KOR-aanvraag en geen KvK-inschrijving, omdat het om incidentele verhuur van één garage gaat
Mijn vragen:
1. Klopt bovenstaande aanname m.b.t. btw, KOR en KvK in deze situatie?
2. Is het juridisch verstandig om het gebruik uitsluitend tot opslag te beperken en voertuigen expliciet uit te sluiten in het contract?
3. Als een huurder zich hier niet aan houdt en toch een voertuig plaatst, ben ik dan aansprakelijk bij schade/brand/diefstal, mits dit goed is uitgesloten in het contract?
4. Wat is gebruikelijk voor jaarlijkse huurverhoging bij dit soort niet-woonruimte? Ik denk zelf aan een vaste verhoging van 4% per jaar.
5. Zouden jullie – met jullie ervaring – eens willen meekijken of mijn contract globaal in orde is, of dat ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!

opgesteld huurcontract staat in de link
https://docs.google.com/d...423801&rtpof=true&sd=true

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-12 13:41

Lordy79

Vastberaden

https://roz.nl/de-roz-modellen/model-autobox-parkeerplaats/

Gefeliciteerd met je eerste verhuurobject. Moge je een grootgrondtweaker worden!

Hierboven een link naar HET verhuurcontract dat ik je aanraad. Het ROZ contract wordt door zeer veel makelaars gebruikt.
Je kunt daar in tweaken want vermoedelijk wordt de huurverhoging gekoppeld aan CPI index maar je mag iets anders afspreken. Zoals bijv 4pct. Je mag er sowieso aanpassingen in doen.

Het gebruik van het verhuurde kun je ook beperken tot alleen legodozen, blikjes cola of wat dan ook.
Bij het verdelen van een object in meerdere gebruikers moet je natuurlijk goed omschrijven waar de grens loopt en fotos als bijlagen zijn dan behulpzaam.

Fiscaal gezien zou je een BTW nummer kunnen aanvragen maar ik denk dat dat niet nodig is.

Je moet je box verzekeren en ik zou dat dus bij de verzekeraar navragen maar formeel is een huurder aansprakelijk als ie dingen doet die niet mogen en er komt schade van maar van een kale kip kun je niet plukken.

Ik zou sowieso bedingen dat ik de box mag betreden als ik dat wil, uiteraard samen met huurder, om te zien of alles in orde is.

Nog een laatste tip: maak samen met huurder fotos bij intreden en parafeer deze samen en spreek af dat het weer net zo opgeleverd wordt als huurder vertrekt.

Veel succes!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:40

Herman

FP ProMod
BakkerBolletje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 01:28:
(...)
Mijn vragen:
1. Klopt bovenstaande aanname m.b.t. btw, KOR en KvK in deze situatie?
Niet helemaal. Huur is in principe een niet belaste omzet voor de omzetbelasting. Daarom geen aangifteplicht.

Je kunt vrijwillig kiezen (opteren) voor verhuur met BTW. Dit zal voordelig zijn als je aan een (btw-)ondernemer verhuurt. Dan mag jij bijv. btw op onderhoud terugvragen terwijl de BTW de huurder niet deert want die kan het terugvorderen.

Geen kvk-inschrijving want geen onderneming.
2. Is het juridisch verstandig om het gebruik uitsluitend tot opslag te beperken en voertuigen expliciet uit te sluiten in het contract?

3. Als een huurder zich hier niet aan houdt en toch een voertuig plaatst, ben ik dan aansprakelijk bij schade/brand/diefstal, mits dit goed is uitgesloten in het contract?
Wellicht. Vooral voor je eigen gemoedsrust?
4. Wat is gebruikelijk voor jaarlijkse huurverhoging bij dit soort niet-woonruimte? Ik denk zelf aan een vaste verhoging van 4% per jaar.
Gebruikelijk is: indexatie o.b.v. CPI. Ofwel je huur blijft waardevast en beschermd tegen inflatie.
5. Zouden jullie – met jullie ervaring – eens willen meekijken of mijn contract globaal in orde is, of dat ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor het meedenken!

(...)
Het internet staat vol met model overeenkomsten. Sommigen zelfs speciaal voor garageboxen. Kies hier een goede uit ;)

Verder:
• Stem dit verhuur goed af met je opstalverzekering. Laat expliciet op het polisblad vermelden dat je een gedeelte verhuurt.
• Houdt goed toezicht. Dit soort boxen worden veel gebruikt door criminelen voor hennepplantage etc.
• Geef de waarde van het gebouw op in box 3 van je aangifte inkomstenbelasting. Straks wordt het werkelijk rendement belast waarmee ook over de waardestijging van de garage belast wordt. Dit kan je rendement behoorlijk verminderen. (reden dat veel verhuurders hun box 3 bezit op dit moment aan het verkopen is)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic