Aanvoer en retour niet onder controle Vaillant Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-02 22:21
Toch maar even een eigen topic geopend. Ik heb een Vaillant 105/6 met MEH binnenunit en 100L buffervat, voorzien van een secundaire pomp direct achter de aanvoer van het buffervat. Over het buffervat is genoeg dialoog op dit forum dus daar gaat de vraag niet over ;)

Waar ik tegen aan loop is dat ik, voor m'n gevoel, een vrij lage COP behaal met het systeem en momenteel een hogere retour dan aanvoer heb. (Ta27 / Tr27,5)

- Kan dat überhaupt kwaad?
- Hoe krijg ik een goede verhouding tussen aanvoer en retour? Ik heb al met flowmeters en de secundaire pomp zitten spelen maar kom nog niet echt verder.

De situatie:
Ons huis is uit 1994, hier en daar nageisoleerd en volledig voorzien van HR++ glas. Benedenis de oppervlakte zo'n 67 m2 met ingefreesde vloerverwarming. Deze bestaat uit 7 groepen van tussen de 66 en 75 meter, alles hoh 10cm en 16mm buis.

Boven is in 2002 een opbouw over de gehele garage geplaatst, waardoor we boven in totaal ongeveer 83m2 vloeroppervlak hebben. Hier is een warp vloerverwarmingssysteem met een verdeler met 17 groepen geplaatst, waar in totaal 23 groepen op zitten (sommige groepen met dubbele koppelingen, zie foto). Omdat warp met dunne 7-10mm? buisjes werkt en de buizen hoh 7cm van elkaar liggen zijn de groepen tussen de 35 en 50 meter op advies van warp. Eventueel heb ik die legtekening nog als dat helpt.

Hier een paar fotootjes van tijdens de aanleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSfK0FIbPm_arB07tRXgdGvwDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmel7ulVn0d4ITxdMAbnp0HR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTFZB4tpOOc45of9TYAijig5ePs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_tile
De buisdiameter vanaf de WP is 28mm. Deze wordt middels een t-stuk verdeeld over een 28mm leiding naar de vvw verdeler boven en ik denk dat het een 22mm leiding is die door loopt naar de verdeler beneden. Waarom dit door de installateur zo gedaan is weet ik niet. Beide verdelers zijn pomploos overigens.

Wat ik al heb bekeken:
De flow op de binnenunit geeft ongeveer 1275l/h aan en de secundaire pomp achter het buffervat rond de 1300l/h nadat ik deze een stand hoger heb kunnen zetten. Dat lijkt dus redelijk goed op elkaar afgestemd (vooralsnog).
Van sommige waardes in de binnenunit weet ik niet wat ze betekenen, maar lees ik een energie integraal van -126 min en compressor modulatie van 29,4% met de temperaturen van nu.
De COP in de app is 2,42 vandaag, ik draai met binnentemperatuur compensatie op actief vanwege de buitentemperatuur. De WP staat ingesteld op een stooklijn van 0,25 nu in actief, meestal 0,3 met binnentemperatuur compensatie op uitgebreid. (Op actief wordt het binnen te snel warm met 0,3.) Minimale aanvoertemperatuur staat op 26 graden en de thermostaat staat op 21 graden binnen. De vloer op de bovenverdieping is echt voelbaar warm, op de benedenverdieping is het niet voelbaar. Maar ook daar is het redelijk aangenaam.

Wat ik als mogelijke oorzaak zie:
- Door de grote diameter en vele groepen verdwijnt het meeste water naar de verdeler boven. Mogelijk de flow in deze verdeler heel erg beperken zodat er meer water naar de verdeler beneden gaat?
- Alle buizen liggen redelijk dicht tegen het oppervlak aan. Ingefreesd is er zo'n 4mm laagdikte met PVC overheen gekomen en boven ligt er een PU gietvloer op dus dat is helemaal dicht tegen de buizen aan. Kan het zijn dat de vloer op een gegeven moment zo warm is dat hij als een soort isolator voor de buizen werkt en daarom de buizen geen warmte meer kunnen af geven aan de vloer?
- Mogelijk kan de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt omdat het overbemeten is? Moet de stooklijn omhoog o.i.d.?

Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt!

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Alle reacties

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:18
Een hogere Tr dan Ta is wel bijzonder toch? Als in, dan levert je huis warmte terug...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:39
Ik zou eerst maar eens gaan kijken hoe het e.e.a. is aangesloten.
En even zelf gaan meten aan de aanvoer en retour.
Zo te horen klopt de aansluiting niet en is het niet ingeregeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
SimonBR39 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:50:
Een hogere Tr dan Ta is wel bijzonder toch? Als in, dan levert je huis warmte terug...
Bij een defrost kan dat gewoon. Maar dan heb je het niet over een graadje maar duikt je aanvoer meteen met meerdere graden.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-02 23:33
De aanvoer en retourtemperatuur sensoren zijn niet gekalibreerd. Je kunt even de verwarming en tapwater uitschakelen, vijf minuten een onluchtingsrun laten draaien en dan nog eens kijken wat de aanvoer en retoursensoren rapporteren.
Via het installateursmenu op de MEH97/6 kun je dat met een resolutie van een tiende graad aflezen.
Na een onluchtingsrun zouden ze als ze kloppen allebei hetzelfde aan moeten geven.
Als er verschil is dan zit er in de COP rapportage een consequente en soms significante over of onderreportage. Het maakt voor de werking weinig of niets uit, wel voor de COP rapportage.

edit: verder ziet het er netjes geinstalleerd uit maar ik snap niet waarom zoveel installateurs de CV buizen naar de buitenunit en naar de boiler niet isoleren. Die worden ook warm in de zomer.

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 26-12-2025 18:29 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ervh
Het is al even stil hier, maar in de tussentijd veel gebeurd. Ik had ook wat vragen in het Vaillant topic gesteld dus e.e.a. loopt een beetje door elkaar heen. Dus om het overzichtelijk te houden ga ik hier verder.

De afgelopen weken is het er niet beter op geworden. We zitten op een gerapporteerde COP van gemiddeld 1,65 in de myVaillant app over afgelopen week. Nu is die app niet bijster accuraat heb ik begrepen, maar er is wel iets mis zou je zeggen.

Met hulp van een aantal tweakers heb ik al het nodige kunnen controleren. O.a. met hulp van @NL-Kasper de verdelers boven en beneden opnieuw afgesteld met een IR thermometer en ik heb het idee dat het nu overal goed egaal warm wordt, dus dat het goed staat. Het temperatuurverschil dat ik meet met een aanvoer van zo'n 27 graden is ongeveer 4 graden. Kan vast nog beter, maar dat is beter dan toen ik begon. ;)

De flow verhogen is echter niet gelukt, de WP rapporteert een circuit flow van 2050+/h maar de pomp achter het buffervat blijft zo rond de 1.000l/h hangen. Dat was eerder nog hoger, maar toen was er (gevoelsmatig) meer warmteafgifte boven dan beneden. Dat lijkt nu beter in balans. Toen ik bij het inregelen van de verdelers alle flowmeters open had staan kwam die overigens ook niet hoger dan 1.400l/h.

Verder heb ik onlangs ook alle zaken in het testmenu doorgenomen. Hier nog even een kopie daarvan.
Net even de binnen unit doorlopen. Ik weet niet van alles wat het betekent, maar mogelijk geeft het nog wat meer context.

T0.01 afgiftesysteem pomp vermogen = 79%
T.017 Ventilator 1 = 72%
T0.18 ventilator 2 = 68%
T0.19 Condensbak verwarming = uit
T0.20 4WV = uit
T0.21 EEV stand = 8%
T0.23 Verw. Spiraal compressor = uit
T.040 = 28,0c aanvoertemperatuur
T.041 = 27,4c retourtemperatuur
T0.42 gebouw circuit waterdruk = 1,5 bar
T0.43 afgiftesyst. Circuit circulatie = 2074l/h
T0.48 luchtinlaat temp = -2,2c
T0.55 compressor uitlaat temp = 34,9c
T0.56 compressor inlaat temp = -4,1c
T0.57 temperatuur EEV circuit = -3.0c
T0.59 temperatuur condensoruitlaat = 26,4c
T0.63 hoge druk = 9.9 bar
T0.64 lage druk = 3.1 bar
T0.67 hogedrukschakelaar dicht
T0.85 verdampingstemperatuur = -4,5c
T0.86 kondensatietemperatuur = 30,3c
T0.87 gewenst oververhitting = 0,0K
T0.88 waarde oververhitting = 0,3K
T0.89 nominale waarde onderkoeling = 4.0K
T0.90 waarde onderkoeling = 3,9K
T0.93 compressor toerental = 29,9 rps
T0.123 temperatuurschakelaar compressor uitlaat = dicht
T.1.02 Driewegklep warm water = verwarmen
T.1.44 boilertemperatuur = 47,9c
T.1.46 Sper contakt s20 = dicht
T.1.69 buitentemperatuur = -0,7c
T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
T.1.71 DCF status = goed dcf signaal
T.1.72 sper contakt s21 = open
T.1.119 MA1 uitgang = uit
T.1.124 veiligheidstemp. Begr. Verwarmingselement = dicht
T.1.125 ME ingang = open
T.1.126 ma2 uitgang = uit
T.1.127 ma uitgang = uit
T.1.130 aanvoertemperatuur verw. Element = 29,3c

@mr_evil08 merkte denk ik terecht op dat het erop lijkt dat de sensor 1.70 defect is. Die waarde kan namelijk niet kloppen. Ik weet niet of dat eenvoudig zelf te kopen en maken is of dat ik daarvoor een installateur moet benaderen, maar oké. Het bevalt me echter nog altijd niet dat de retour zo dicht bij de aanvoer ligt, althans dat is wat de binnenunit rapporteert. Dus ik denk niet dat het het enige issue is.

Ik heb de koperen leidingen voor en na het buffervat ook proberen te meten door er een stukje installatietape op te plakken. Daar lijkt weinig verschil in temperatuur in te zitten, max. een anderhalve graad ongeveer.

Verder staat de pomp op zijn maximale stand (Evosta 3 van DAB), volgens de specs zou hij veel meer dan 1000l/min kunnen pompen maar dat doet hij dus niet. Zou dat mogelijk lucht in het systeem kunnen zijn o.i.d.?

Het gekke blijft dat ik voorgaande jaren nooit dit soort lage COP waardes of hoge verbruiken heb gezien voor zover ik weet. De WP is in de zomer van 2023 geïnstalleerd dus zit nu pas in zijn derde winter. Hopelijk kan hij nog even mee :P

Verder nog wat foto's voor de verduidelijking, van de verdeler beneden, de opstelling binnen en de legtekening van WARP destijds voor de vloerverwarming boven.

Overigens, ja alle leidingen zijn goed aangesloten en er zitten geen aanvoeren en retouren gemixed voor zover ik het heb kunnen uitzoeken.

Alle tips/suggesties zijn welkom!

P.S. ere wie ere toekomt. Dank voor alle hulp / suggesties so far o.a. @NL-Kasper @Proton_ @dunklefaser @busscherski @Technician- & @Franciesco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QxH1nMJfes2Cmzbn4pRnakb2E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXxICLVWtX1kFcewR1wRigeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqVzY3hvkO_O5VPdorUM1qpzCFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmwH5wwZwGLfLg4ccboQqCh4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0Psclw0pCtJrCQCentza9H4pWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k2zMMDu9FVVZRbADi49XxuQ.jpg?f=fotoalbum_tile
busscherski schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:26:
De aanvoer en retourtemperatuur sensoren zijn niet gekalibreerd. Je kunt even de verwarming en tapwater uitschakelen, vijf minuten een onluchtingsrun laten draaien en dan nog eens kijken wat de aanvoer en retoursensoren rapporteren.
Via het installateursmenu op de MEH97/6 kun je dat met een resolutie van een tiende graad aflezen.
Na een onluchtingsrun zouden ze als ze kloppen allebei hetzelfde aan moeten geven.
Als er verschil is dan zit er in de COP rapportage een consequente en soms significante over of onderreportage. Het maakt voor de werking weinig of niets uit, wel voor de COP rapportage.

edit: verder ziet het er netjes geinstalleerd uit maar ik snap niet waarom zoveel installateurs de CV buizen naar de buitenunit en naar de boiler niet isoleren. Die worden ook warm in de zomer.
Die ontluchtingsrun is een goeie suggestie inderdaad, dat heb ik nog niet gedaan. Kun je delen hoe ik dat doe? En verwarming en tapwater uitschakelen doe ik neem ik aan vanuit de thermostaat of ook op de binnenunit? Bedankt! :)

En wat bedoel je met: Na een onluchtingsrun zouden ze als ze kloppen allebei hetzelfde aan moeten geven.? Er moet toch een verschil in Ta en Tr zitten, of begrijp ik het verkeerd?

Verder, klopt dat het koperen leidingwerk niet geïsoleerd is. Al het zichtwerk niet, alles wat onzichtbaar is wel. Ik denk er nog over na om dat alsnog te doen.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• busscherski
Je kunt ook gewoon op de kamerthermostaat de warmtepomp uitschakelen. Op de VRC720 bij Regeling -> Installatie uit. Dan is het ook uit genoeg. (want je wilt niet dat de warmtepomp meteen na het ontluchten en voordat je de sensor temperaturen bekeken hebt alweer gaat stoken)

Ontluchtingsrun laten draaien kan op de MEH 97/6. 1 menutje naast het menutje waar je bovengenoemde statistieken vandaan hebt.

Menu → Installateurniveau → 17 Testmenu → Test programma → ontluchten afgiftesysteem.

Zie ook hoofdstuk 8.4
https://www.vaillant.nl/p...SFeCzP5i-lgKbFV6HpkNvB1Op

Tijdens een ontluchtingsrun wordt er niet gestookt. Als die 5 minuten gedraaid heeft stroomt door beide sensoren CV water van dezelfde temperatuur. Als de sensoren dan een andere waarde aangeven verstoort dat de COP berekening.

De afgiftepomp lijkt aan de lichte kant te zijn als er werkelijk maar 1000 liter per uur gepompt wordt. Maar hoe heb je dat gemeten? Het efficientst draait het als de secundaire flow gelijk is aan de primaire.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:23
ervh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:31:
Het is al even stil hier, maar in de tussentijd veel gebeurd. Ik had ook wat vragen in het Vaillant topic gesteld dus e.e.a. loopt een beetje door elkaar heen. Dus om het overzichtelijk te houden ga ik hier verder.

T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
Jij draait parallel buffervat toch?
Dan moet de systemflow wel werken, die sensor hoort boven in buffervat te zitten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je historische verbruiksdata waar je mee kunt vergelijken? Even om helder te krijgen of het probleem de alleen de meting of het werkelijke verbruik is :)
Bij die COP levert de unit hooguit 7 kW, dus had je waarschijnlijk ook comfortklachten gehad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ervh
busscherski schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:57:
Je kunt ook gewoon op de kamerthermostaat de warmtepomp uitschakelen. Op de VRC720 bij Regeling -> Installatie uit. Dan is het ook uit genoeg. (want je wilt niet dat de warmtepomp meteen na het ontluchten en voordat je de sensor temperaturen bekeken hebt alweer gaat stoken)

Ontluchtingsrun laten draaien kan op de MEH 97/6. 1 menutje naast het menutje waar je bovengenoemde statistieken vandaan hebt.

Menu → Installateurniveau → 17 Testmenu → Test programma → ontluchten afgiftesysteem.

Zie ook hoofdstuk 8.4
https://www.vaillant.nl/p...SFeCzP5i-lgKbFV6HpkNvB1Op

Tijdens een ontluchtingsrun wordt er niet gestookt. Als die 5 minuten gedraaid heeft stroomt door beide sensoren CV water van dezelfde temperatuur. Als de sensoren dan een andere waarde aangeven verstoort dat de COP berekening.
Ontluchting nu gedraaid. Nog ietsje langer zelfs, omdat dat in de handleiding stond ;). Direct doorgeschakeld naar de Ta en Tr in het sensor/werking test menu. Ta was 24,0 en Tr 24,5. Viel me op dat de Tr een minuut daarna vrij snel opliep, mogelijk omdat de boel weer moet opstarten en de Ta even nodig heeft.
De afgiftepomp lijkt aan de lichte kant te zijn als er werkelijk maar 1000 liter per uur gepompt wordt. Maar hoe heb je dat gemeten? Het efficientst draait het als de secundaire flow gelijk is aan de primaire.
Dat lees ik af op de afgiftepomp zelf. Hij kan gewoon op 4000l/h draaien volgens de specs, maar dat doet hij bij lange na niet. Bij starten zie je hem even de 1.400l/h aan tikken en daarna zakt dat weg naar 1.000-1.100l/h ongeveer.
Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:58:
[...]
Jij draait parallel buffervat toch?
Dan moet de systemflow wel werken, die sensor hoort boven in buffervat te zitten.
Dat verklaart dan de waarde -99 want ik zie dat er geen sensor is aangesloten op het buffervat, alleen op de boiler. Ik weet wel dat ze aardig hebben lopen rommelen met die sensors bij installatie.
Proton_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:07:
Heb je historische verbruiksdata waar je mee kunt vergelijken? Even om helder te krijgen of het probleem de alleen de meting of het werkelijke verbruik is :)
Bij die COP levert de unit hooguit 7 kW, dus had je waarschijnlijk ook comfortklachten gehad.
Niet anders dan de data uit de Vaillant app. Ik weet niet in hoeverre die erg representatief is, maar ik heb wel even wat enorm raars gevonden. Ik zocht naar de koudste dag van 2025 en zag dat 2 en 18 februari goed koud waren. COP van 2,57 en energie efficiëntie koelen: 7,23 :?
EDIT: ik heb even een koude dag in 2024 opgezocht, dat was hier 10 januari. Vrijwel de gehele dag onder nul. Verbruik viel toen niet tegen met een COP van 3+, zie de tweede screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mh1rCoBIU34_6VMIEtWoy6hHaVE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZoauOxkVZR1jDwaFXudO3PJ0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJZAdXm8FilcnDEq2AU3eHU-mjg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g7jSyBXLJd3xeSnB0N05VMja.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb voor de zekerheid en volledigheid ook nog even naar de instellingen van de thermostaat gekeken:

Circuit:
Circuit: verwarmen
Status: verwarmen
Gew. aanvoertamp: 40C (dit is net na de ontluchtingsrun, misschien daarom zo hoog)
Act. aanvoertamp: 24C
BT-uitschakelgrens: 17C
Stooklijn: 0,20
Min. gew. aanvoertamp: 26C
Max. gew. aanvoertamp: 40C
Nachtmodus: Normaal
Binnentemp. Comp: Actief
Koelen mogelijk: Ja
Dauwpuntsbewaking: Ja
Min. gew. aanvoertamp koelen: 12C
Offset dauwpunt: 3K
Ext. warmtevraag: In
Status pomp: In
Status mengklep: 100%

Installatie:
Waterdruk: 1,5 bar
Adaptieve stooklijn gedeactiveerd
Automatisch koelen geactiveerd
Buitentemp: 24h gem. -0,5C
Koelen vanaf buitentemperatuur 20C
Bronregeneratie: Nee
Act kamerluchtvochtigheid 28% rel
Actueel dauwpunt: 4C
Hybridemanager: Bivalent. pnt
Bivalentiepunt verwarmen: -3C
Bivalentiepunt warm water: -7C
Alternatief punt: uit
Temperatuur noodbedrijf: 25C
Energiebedrijf: WP+BV uit
Bijverwarming: uit
Offset buffer: 7K

COP vandaag volgens de Vaillant App: 1,26 :o :'(

[ Voor 5% gewijzigd door ervh op 10-01-2026 12:03 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met stooklijn 0.2 tik je de 40 graden alleen aan bij een sensorfout, dus dat versterkt het vermoeden. Blijft volgens de app de warmteopbrenst achter? De kWh in je screenshots zijn elektrisch neem ik aan, als je nu niet richting de 40 kWh per dag gaat (kijk ook op je geijkte hoofdmeter!) dan is het niet zo erg als de cijfers doen vermoeden.

En voor meelezers: als je een warmtepomp in huis haalt, doe er een fatsoenlijke kWh meter achter. Kleine moeite. Veel inzicht. De gasketel had ook praktisch een eigen meter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
Ontluchting nu gedraaid. Nog ietsje langer zelfs, omdat dat in de handleiding stond ;). Direct doorgeschakeld naar de Ta en Tr in het sensor/werking test menu. Ta was 24,0 en Tr 24,5. Viel me op dat de Tr een minuut daarna vrij snel opliep, mogelijk omdat de boel weer moet opstarten en de Ta even nodig heeft.
T.040 = 28,0c aanvoertemperatuur
T.041 = 27,4c retourtemperatuur
Niet anders dan de data uit de Vaillant app. Ik weet niet in hoeverre die erg representatief is, maar ik heb wel even wat enorm raars gevonden. Ik zocht naar de koudste dag van 2025 en zag dat 2 en 18 februari goed koud waren. COP van 2,57 en energie efficiëntie koelen: 7,23 :?
EDIT: ik heb even een koude dag in 2024 opgezocht, dat was hier 10 januari. Vrijwel de gehele dag onder nul. Verbruik viel toen niet tegen met een COP van 3+, zie de tweede screenshot.
Dat was 0.6 graden verschil maar in werkelijkheid is het dus 1.1 graden verschil. Dus in deze deellast situatie was de werkelijke COP 0.5/0.6=83% beter dan gerapporteerd.
Als er dus een COP van 1.65 gerapporteerd wordt is het in werkelijkheid ongeveer 1.65 x 1.83 = 3.02.
Tegelijkertijd is de gerapporteerde EER slechter dan werkelijk omdat daar dezelfde sensoren voor gebruikt worden maar dan andersom.
In vollast (grotere delta t) is de fout in verhouding kleiner dan in deellast (kleinere delta t).

Uiteraard zou je zowel de aanvoer en retourtemperatuur in bedrijf en de ontluchtingsrun nog eens kunnen doen om te kijken of je vergelijkbare data krijgt.
Dat lees ik af op de afgiftepomp zelf. Hij kan gewoon op 4000l/h draaien volgens de specs, maar dat doet hij bij lange na niet. Bij starten zie je hem even de 1.400l/h aan tikken en daarna zakt dat weg naar 1.000-1.100l/h ongeveer.
De geadverteerde max 4000 l/h is uiteraard alleen bij extreem weinig leidingweerstand. Maar is er geen instelling mogelijk om altijd 1400 l/h te draaien?

Zover ik kan beoordelen doet de warmtepomp het prima, maar is alleen de COP en EER berekening verkeerd.

• ervh
Proton_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:38:
Met stooklijn 0.2 tik je de 40 graden alleen aan bij een sensorfout, dus dat versterkt het vermoeden. Blijft volgens de app de warmteopbrenst achter? De kWh in je screenshots zijn elektrisch neem ik aan, als je nu niet richting de 40 kWh per dag gaat (kijk ook op je geijkte hoofdmeter!) dan is het niet zo erg als de cijfers doen vermoeden.

En voor meelezers: als je een warmtepomp in huis haalt, doe er een fatsoenlijke kWh meter achter. Kleine moeite. Veel inzicht. De gasketel had ook praktisch een eigen meter.
Zoals benoemd lijkt het erop dat die 40 graden een momentopname was na de ontluchting. Het zelfde zag ik met het opstarten na de warm water run vanmiddag. Nu weer gewoon op 27 graden.

Helemaal eens dat het beter was geweest er gelijk een Homewizard meter o.i.d. tussen te zetten. Altijd weer gerommel achteraf. Ik neem aan dat je bedoelt op de buitenunit he? De binnenunit verbruikt bijna geen stroom voor zover zichtbaar, lijkt me onnodig er twee op te zetten.

Hieronder het verbruik van vandaag tot nu toe. Het is gewoon aangenaam (22 graden), zelfs warmer dan gevraagd binnen (21 graden) op stooklijn 0,2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x0bf6Ql61ZPZJKDACMEFNMYcNE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/10Uaw6vNM4di7Ncis2BjSvQO.png?f=fotoalbum_tile
busscherski schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:25:
[...]
[...]
[...]

Dat was 0.6 graden verschil maar in werkelijkheid is het dus 1.1 graden verschil. Dus in deze deellast situatie was de werkelijke COP 0.5/0.6=83% beter dan gerapporteerd.
Als er dus een COP van 1.65 gerapporteerd wordt is het in werkelijkheid ongeveer 1.65 x 1.83 = 3.02.
Tegelijkertijd is de gerapporteerde EER slechter dan werkelijk omdat daar dezelfde sensoren voor gebruikt worden maar dan andersom.
In vollast (grotere delta t) is de fout in verhouding kleiner dan in deellast (kleinere delta t).

Uiteraard zou je zowel de aanvoer en retourtemperatuur in bedrijf en de ontluchtingsrun nog eens kunnen doen om te kijken of je vergelijkbare data krijgt.
[...]

De geadverteerde max 4000 l/h is uiteraard alleen bij extreem weinig leidingweerstand. Maar is er geen instelling mogelijk om altijd 1400 l/h te draaien?

Zover ik kan beoordelen doet de warmtepomp het prima, maar is alleen de COP en EER berekening verkeerd.
Alles wijst dus op een (of meerdere) defecte sensor(en). Ik zal de ontluchtingsrun nog eens draaien van de week als het ietsje minder koud is, kijken wat we dan zien.
Zijn die sensoren eenvoudig zelf te vervangen? Kap eraf, sensorkabel voor de retour zoeken en vervangen, of is het niet zo simpel en meer een installateursklus?

Qua pomp: hij kan nog in de "ouderwetse" driestanden heet dat geloof ik. Maar voor zover ik weet kan ik geen vaste waarde instellen anders dan de snelheid van de pomp in constant op stand 1 2 of 3 zetten (en hij staat op 3).

Dit is gewoon een vraag uit onwetendheid, maar stel dat je de stekker van die pomp achter het buffervat los maakt. Heb je dan niet een primair circuit dat wordt aangestuurd door de binnenunit? Of werkt het zo niet :P

• busscherski
Ik denk dat de aanvoer en retoursensoren vanuit de fabriek al onderling die 0.5 graad afwijking hadden (komt vaker voor bij Vaillant) maar dat het je niet eerder opgevallen is. Ik vraag me af of Vaillant dit als een defect ziet.
Ik weet het niet maar misschien kunnen de aanvoer en retoursensoren van plaats ruilen en rapporteert het voortaan geweldig goede COP's (en slechte EER) en is het probleem 'opgelost'?

Als er 2 nieuwe sensoren in worden gezet hebben die ook weer een afwijking (met geluk is de afwijking minder dan nu)

Als je de stekker uit de afgiftepomp trekt stopt de afgifte naar de woning (dus de verwarming werkt dan niet meer), het wordt dan niet vanzelf een serieel systeem. In een serieel systeem is het leidingwerk anders aangesloten.

• ervh
busscherski schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:52:
Ik denk dat de aanvoer en retoursensoren vanuit de fabriek al onderling die 0.5 graad afwijking hadden (komt vaker voor bij Vaillant) maar dat het je niet eerder opgevallen is. Ik vraag me af of Vaillant dit als een defect ziet.
Ik weet het niet maar misschien kunnen de aanvoer en retoursensoren van plaats ruilen en rapporteert het voortaan geweldig goede COP's (en slechte EER) en is het probleem 'opgelost'?

Als er 2 nieuwe sensoren in worden gezet hebben die ook weer een afwijking (met geluk is de afwijking minder dan nu)

Als je de stekker uit de afgiftepomp trekt stopt de afgifte naar de woning (dus de verwarming werkt dan niet meer), het wordt dan niet vanzelf een serieel systeem. In een serieel systeem is het leidingwerk anders aangesloten.
Toch nog even terug hier. Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met een installateur uit de regio. Hij heeft de vvw hier beneden ooit aangelegd dus kent de woning. Hij had het idee dat de flow wellicht juist wat te hoog stond waardoor het water zijn werk niet kan doen. Geprobeerd dat aardig te verlagen door met de pomp standen te spelen, maar het had geen effect.

Verder heb ik nog even een warmtebeeldcamera (Flir) geleend en daar mee gekeken naar m’n verdelers. Voorzichtige conclusie is dat ik de groepen aardig goed afgesteld heb gekregen, delta T op de groepen zit tussen de 4,5 en 5 bij aanvoer 30 graden en -1c buiten. Overigens lijkt die Flir wel veel nauwkeuriger met temperaturen dan m’n IR thermometer van de pizzaoven die ik eerder gebruikt had :+

Nu bedacht ik me met de warmtebeeldcamera ook naar de installatie te kijken. Ik had isolatietape over de koperen leidingen gedaan, zowel bij de binnenunit als het buffervat om goed de waarden te kunnen meten. Wat schetst m’n verbazing; ik meet een Ta van 30,1 uit het buffervat en een Tr van 23,2 richting het buffervat. Ná het buffervat naar de binnenunit meet ik vervolgens een Tr van 28,3 graden. M.a.w. er is zo’n 5 graden bij gekomen in het buffervat.

De retourtemperatuur die ik vervolgens meet in de binnenunit komt nagenoeg overeen met wat de warmtebeeldcamera meet. Zouden de sensoren in de binnenunit dan toch gewoon doen wat ze moeten doen?

Ik krijg sterk de indruk dat het retourwater met het aanvoerwater vermengd wordt in het buffervat. Dat lijkt me niet normaal, toch? :?

Aangezien ik één touwtje zie lopen van de vr70 naar het buffervat en de thermostaat verder geen temperaturen van het buffervat weergeeft vermoed ik dat er geen sensoren in de mantel van het buffervat aanwezig zijn. Wat het touwtje wel doet, geen idee.

Enfin, het lijkt er dus op dat de COP van 1,4 in de app niet zo gek is met zulke retourwaarden die gemeten worden, immers meet hij nagenoeg geen warmteafgifte terwijl die er wel is. Tijd om sensoren op de aanvoer en retour te gaan plaatsen vlak na het aanvoerwater de secundaire pomp verlaat en vlak voor het retourwater het vat weer in gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT7CAnzT_ePTXkXY0ytPCkzVfcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DkGlRuAVQXmu3lzagIEMkuQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKfJOm5KvF1XgrLqqBka4XBgOEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViClzIBGAh7VUkJu7mAEBtAx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door ervh op 25-01-2026 20:46 ]

• busscherski
Hij had het idee dat de flow wellicht juist wat te hoog stond waardoor het water zijn werk niet kan doen
Veel herhaald fabeltje dat werkelijk nergens op slaat.
Ik krijg sterk de indruk dat het retourwater met het aanvoerwater vermengd wordt in het buffervat. Dat lijkt me niet normaal, toch? :?
Dat is vrij normaal in parallel buffersystemen, maar zeker niet optimaal.
De warmtepomp werkt het efficientst als de primaire (warmtepomp naar buffervat) en secundaire flow (buffervat naar afgifte) gelijk zijn. Dan treedt er geen menging op in het parallel buffervat. (als beide flows gelijk zijn werkt het zo goed als een serieel systeem)

De primaire flow gewoon zo laten. Secundair indien mogelijk instellen tot de flow gelijk is aan primair. Je weet dat de flow van de secundaire pomp goed is als de aanvoertemperatuur secundair gelijk is aan primair.

Wat was de COP voor verwarming in oktober, november en december?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 25-01-2026 22:32 ]

• ervh
Dank voor je reactie. De primaire flow staat op iets van 2000l/h (Doorstroming gebouwcircuit in menu monitoring op de binnenunit is dat hè?) en de secundaire pomp op 1000l/h in stand 3. Ik heb geprobeerd de flow zo hoog mogelijk te krijgen bij het afstellen van de vloer, maar ook met alle groepen volledig open gedraaid kreeg ik niet meer dan 1200-1300l/h op de pomp te zien.

Is het niet een idee om de flow dan te verlagen aan de binnenunit zijde? Ik weet niet of dit verstandig is en kan, maar als het zo dicht mogelijk bij elkaar moet liggen lijkt dit een van de weinige manieren. De Ta van de binnenunit en de Ta vanaf het vat liggen dicht bij elkaar, +/- 0,2-0,3 graad verschil.

COP:
Oktober 3,03
November 3,20
December 2,64

[ Voor 11% gewijzigd door ervh op 26-01-2026 18:13 ]

• ervh
busscherski schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Veel herhaald fabeltje dat werkelijk nergens op slaat.
[...]
Zou het een idee zijn de secundaire pomp even op een vaste stand te zetten om te kijken of het daarmee verbetert? Of is dat onverstandig. In actieve modus draait de WP toch vrijwel continu, pompt vrijwel altijd rond de 2000l/h rond.

Zie details pomp. Staat nu op constant drukverschil stand 3, maar kan hem misschien wel even op vaste curve zetten om te kijken of hij dan harder gaat werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8tahjVtMvEq1mx121XRPEUZtbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1kmRmjgBLynop72joRoFZYR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knIPjD4bg54_zrlAp0dwWMDlsUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCXA5QYg3MAwFTeAQs6Cteds.jpg?f=fotoalbum_tile

• busscherski
ervh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:10:
Is het niet een idee om de flow dan te verlagen aan de binnenunit zijde?
Nee de primaire flow beter laten zoals de warmtepomp het wil. Als je primaire flow gaat verlagen stijgt de delta t en moet de stooklijn omhoog.
Dan liever de menging accepteren. Alternatief is een zwaardere afgiftepomp.

In november een hogere COP dan in oktober? Vreemd want in november was het een stuk kouder. Zie mijn verhaal hierboven over afwijking van temperatuur sensoren.

Het kan geen kwaad om even met de instellingen van de afgiftepomp te spelen. Meer secundaire flow is beter.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:29
ervh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Zou het een idee zijn de secundaire pomp even op een vaste stand te zetten om te kijken of het daarmee verbetert? Of is dat onverstandig. In actieve modus draait de WP toch vrijwel continu, pompt vrijwel altijd rond de 2000l/h rond.

Zie details pomp. Staat nu op constant drukverschil stand 3, maar kan hem misschien wel even op vaste curve zetten om te kijken of hij dan harder gaat werken?
[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij kan de externe pomp beter op vaste curve gezet worden want de WP draait ook op een vast (hoog) debiet. Overigens heb ik dat eerder ook genoemd (in het Vaillant topic) maar kan me niet meer herinneren of je dat ook geprobeerd hebt. Dus wellicht is dit bericht overbodig.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:21
Afgiftepomp draait simpelweg niet hard genoeg, je mengt zo’n beetje de helft van je aanvoerwater weer bij met je retour. Als die secundaire pomp echt niet meer dan dit wil verpompen moet je een sterkere plaatsen om het rendement te verbeteren.

Zit er nog ergens een bypass in het afgiftesysteem? Als die ook nog eens doorlaat is de menging nog erger.

• ervh
Franciesco schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Volgens mij kan de externe pomp beter op vaste curve gezet worden want de WP draait ook op een vast (hoog) debiet. Overigens heb ik dat eerder ook genoemd (in het Vaillant topic) maar kan me niet meer herinneren of je dat ook geprobeerd hebt. Dus wellicht is dit bericht overbodig.
Nee had ik niet geprobeerd, waarschijnlijk overheen gelezen. Desalniettemin een dag of 4 geleden geprobeerd en eigenlijk zie je geen verschil in flow.

Kan betekenen dat er toch teveel leidingweerstand is of, aangezien ik dit zelf heb gedaan, de groepen te ver dicht staan en het beter waterzijdig ingeregeld moet worden dan dat ik heb gedaan. (al heb ik wel een mooie delta (vóór het vat) momenteel).
Toen alle groepen open stonden voordat ik ging draaien aan de flowmeters kwam de secundaire pomp overigens ook niet verder dan 1400l/h. Die wordt aangestuurd door de VR70. Misschien een hele domme vraag, 8)7 maar mogelijk is dit gewoon vanaf de VR70 in te stellen om dat ding wat harder te laten werken? Het lijkt wel alsof die secundaire pomp constant terug moduleert naar een verbruik van max. 20 watt.
Steyn_E schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:04:
Afgiftepomp draait simpelweg niet hard genoeg, je mengt zo’n beetje de helft van je aanvoerwater weer bij met je retour. Als die secundaire pomp echt niet meer dan dit wil verpompen moet je een sterkere plaatsen om het rendement te verbeteren.

Zit er nog ergens een bypass in het afgiftesysteem? Als die ook nog eens doorlaat is de menging nog erger.
Ik zie geen bypass in het systeem, volgens mij. Dat is een soort overdruk ventiel, toch? Die zie ik alleen bij de water aansluiting richting de Boiler.

[ Voor 20% gewijzigd door ervh op 03-02-2026 12:24 ]

• ervh
Vandaag toch nog eens in die specs van de secundaire pomp gedoken. Ik kwam een website tegen die duidelijk benoemde dat er 3 versies van de pomp zijn, een 20 watt, 36 watt en 57 watt versie. Aangezien die van mij niet verder dan 20 watt komt ga ik er vooralsnog van uit dat ik inderdaad de lichtste versie heb. Het lijkt er dus toch alle schijn van te hebben dat het inderdaad in een te lichte pomp zit, hoewel die volgens de specificaties in het blad wel gewoon het debiet zou moeten kunnen pompen (als ik het goed interpreteer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-gIu_KVhD9zWg2wpcDoIuflP-s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kiufnA0UNoeTG0ALZ3qRAV4b.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldtRrqHpqvBIajXYPIrLj6wijWE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NKi9K97niSBsDYUBajJyo1y8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVhYzJBdPSHQNR4ZHGwohRfcsZ8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YslX4hJ2AR5RqrsWoNAFchyJ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXTal93QHMTn4jcS7iHDIGmfsc8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/y9B9LEw3NfXjh621ALAqnuJT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uc8IsKzEKgBo12n5NTj1vRBgHc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oTRUdRZaT8b1dDLJlltJmYPo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR8J8cJa_Up9mM0S8EhOOqMgxW8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vBhuXZIR4y5YIW7tGubJdupF.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door ervh op 04-02-2026 10:37 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:21
ervh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
Vandaag toch nog eens in die specs van de secundaire pomp gedoken. Ik kwam een website tegen die duidelijk benoemde dat er 3 versies van de pomp zijn, een 20 watt, 36 watt en 57 watt versie. Aangezien die van mij niet verder dan 20 watt komt ga ik er vooralsnog van uit dat ik inderdaad de lichtste versie heb. Het lijkt er dus toch alle schijn van te hebben dat het inderdaad in een te lichte pomp zit, hoewel die volgens de specificaties in het blad wel gewoon het debiet zou moeten kunnen pompen (als ik het goed interpreteer).
Die grafiekjes kun je alleen wat mee als je ook de leidingweerstand over het systeem kent. In dit geval is het duidelijk: Als de pomp op maximaal vermogen niet de 2000l/h weet te halen is de leidingweerstand hoger dan deze pomp aan kan. Daar ben je immers al proefondervindelijk achter gekomen.

De VR70 regelt geen pompsnelheid, da's gewoon een geschakelde 230V aansluiting. De instelling op de pomp zelf (en dus het maximumvermogen) bepaalt het maximumdebiet. De enige juiste keuze in dit geval is dus een sterkere pomp plaatsen om alsnog het juiste debiet te kunnen halen. Heb je toevallig afsluiters aan weerszijden van de pomp? Dan is dat een fluitje van een cent.

• busscherski
Ter vergelijking, in de installatiehandleiding van Vaillant 105/6 staat:
CV-pomp, opgenomen vermogen 3 … 87 W
Een 20 Watt afgiftepomp staat daar wel erg ver vanaf

Pagina: 1