Vraag

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
Mijn vraag
hallo, mijn muis loopt regelmatig vast, ik kan dan niks meer, ik gebruik linux, maar weet niet of dit daarmee te maken heeft, en of ik dus op het goede forumdeel zit, het gaat dan zowel om een externe muis als de muis op de laptop

Relevante software en hardware die ik gebruik
dell vostro 3559
linux mint

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
driver manager: no drivers needes
software manager: up to date

hieronder log info:
97] psmouse serio1: Failed to deactivate mouse on isa0060/serio1: -5
[ 17.176596] psmouse serio1: Failed to enable mouse on isa0060/serio1
[ 21.568662] input: PS/2 Generic Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input6
[ 21.776598] psmouse serio1: Failed to enable mouse on isa0060/serio1

hoop dat jullie kunnen helpen

...

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De muis stopt met werken. Maar een laptop heeft een touchpad. Gaat het dan om een externe muis via USB aangesloten of daadwerkelijk het touchpad? En wat als je een andere muis gebruikt? Gebeurt hetzelfde als je het BIOS in bent?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• l.vaneijck
het ging om allebei, ze doen het als ze uitvallen allebei niet meer, dus idd een externe muis via usb kabel, en het touchpad, ik weet alleen dat je bios kunt bereiken bij het opstarten. na opnieuw opstarten werkt het sowieso wel weer, alleen kan ik dan alleen opnieuw opstarten door de uitknop in te drukken, omdat de muis/touchpad niet werken, en volgens mij is regelmatig de uitknop gebruiken niet goed?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Loopt alleen de muis vast, of de hele computer? Want normaal kun je ook alles bedienen met alleen het toetsenbord.

Overigens is het stukje log dat je laat zien van 21 seconde na het opstarten en lijkt me niet erg relevant.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elk systeem zou je ook prima met het toetsenbord moeten kunnen herstarten. Bovendien zou eenmalig de power knop indrukken het systeem netjes moeten afsluiten. Als dat allemaal niet werkt, is er wel meer aan de hand dan alleen een muis die stopt met werken.

• l.vaneijck
had ik er bij moeten vermelden: het is idd bij het opstarten dat de muis niet werkt, ik kan dan slecht controleren of het verder wel werkt omdat ik nergens heen kan zonder muis, ik zal kijken welke functietoesten ik een volgende keer kan gebruiken om dat te checken

• l.vaneijck
ctrl +alt+ t sudo power off zal ik dan in het vervolg proberen

• l.vaneijck
Hero of Time schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:47:
Elk systeem zou je ook prima met het toetsenbord moeten kunnen herstarten. Bovendien zou eenmalig de power knop indrukken het systeem netjes moeten afsluiten. Als dat allemaal niet werkt, is er wel meer aan de hand dan alleen een muis die stopt met werken.
inderdaad: als ik lang de power knop in druk gaat ie zeker uit, maar ik meende dat dit niet goed is voor het systeem?

Verder heb ik al langer het idee dat er meer aan de hand is met dit systeem, memtest86 vond niks

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hard uitzetten is idd niet heel fijn, want het geeft de schijf/ssd geen mogelijkheid om data netjes weg te schrijven, wat data corruptie kan veroorzaken.

Als je toetsenbord wel gewoon werkt, is het zinvoller om direct het log te bekijken (journalctl) om te zien wat er zojuist is gebeurt. Met 'journalctl -f' zie je ook nieuwe regels verschijnen, prik dan je externe muis erin (opstarten zonder) en kijken wat er gebeurt. Verschijnt er wat? Werkt de muis?

Start ook eens een andere Linux live omgeving. En ook controleren of het in het BIOS blijft werken, ook na een paar minuten.

• l.vaneijck
ok: ik weet niet of het belangrijk is: maar mijn bios is verouderd, ik begreep dat dat niet uit hoeft te maken?
meestal werkt de muis wel, dus ik zal de volgende keer checken of mijn toetsenbord het doet, en dan kijken wat er in de journals staat.

je advies is om op deze laptop ook een andere linux omgeving te instaleren? dus dan dual boot?

[ Voor 14% gewijzigd door l.vaneijck op 25-12-2025 21:20 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:28
l.vaneijck schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:13:
ok: ik weet niet of het belangrijk is: maar mijn bios is verouderd, ik begreep dat dat niet uit hoeft te maken?
Volgens mij had je toch al de laatste bios?
Uit een van je vorige topics:

Laptop moeilijk uit suspend stand. Wat te doen?
The_Doman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:47:
Dat is al de laatste beschikbare bios versie die ook bij de downloads/support staat.
Er valt dus niets te updaten (gelukkig). :)
Dell: Vostro 3559 drivers download
Misschien dat je een melding had dat je systeem in verouderde (niet UEFI) mode draait?

• l.vaneijck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDCrwSsbgIEQEYylLx2MSd17v0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Mb674nZoCWtILGOifq21g9V.png?f=fotoalbum_large

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

l.vaneijck schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:13:
Uitgaande op je screenshot hier vlak boven, laatste release uit 2020 is qua tijd veroudert ja, maar qua release niet. Uiteraard uitgaande dat die versie daar er ook op staat. Maar voor het testen van de muis in het BIOS maakt het niet echt uit welke release of hoe oud die is. Het gaat immers om de hardware zelf testen.
je advies is om op deze laptop ook een andere linux omgeving te instaleren? dus dan dual boot?
Nee, goed lezen. Linux live omgeving. Toen je Mint op je systeem zette had je ook de optie om te proberen ipv alleen maar te installeren.

• l.vaneijck
Hero of Time schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:14:

Nee, goed lezen. Linux live omgeving. Toen je Mint op je systeem zette had je ook de optie om te proberen ipv alleen maar te installeren.
met virtual box bedoel je? of google zegt: Linux: Start een Live USB van een distributie (zoals Ubuntu) om deze direct vanaf een USB-stick te draaien zonder installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door l.vaneijck op 26-12-2025 17:20 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe zou een VM je fysieke hardware kunnen testen? Gewoon stick erin en er mee opstarten. Hoe heb je anders Mint erop gekregen? Die heeft ook een live omgeving. Maar omdat je dit probleem hebt met Mint, is het beter om een andere distributie te gebruiken als live omgeving.

• l.vaneijck
Hero of Time schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:26:
Hoe zou een VM je fysieke hardware kunnen testen? Gewoon stick erin en er mee opstarten. Hoe heb je anders Mint erop gekregen? Die heeft ook een live omgeving. Maar omdat je dit probleem hebt met Mint, is het beter om een andere distributie te gebruiken als live omgeving.
dit heeft even stil gelegen, maar ik wil er nu toch mee verder, hoop dat jullie dit nog lezen?
dus dan moet ik eerst een usb stick maken van waaraf je kunt opstarten, ik zie daar dit over:

Methode 2: Gebruik ingebouwde tools (Linux Mint)

Zoek de tool: Open het menu en zoek naar "USB Image Writer" of "mintstick".
Selecteer bestanden: Klik met de rechtermuisknop op je ISO-bestand en kies 'Make Bootable USB Stick', of open de tool en selecteer de ISO en de USB-stick.
Schrijf: Klik op 'Write' of 'Start' en bevestig om de USB-stick te maken

heb hier een aantal vragen over, maar misschien zeggen jullie: Rufus gebruiken?

• l.vaneijck
Booten van usb gelukt

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nu het opstarten van USB is gelukt, hoe functioneert je muis in de live omgeving?

• l.vaneijck
goed, het was alleen dat die soms vast bleef zitten bij het opstarten, ik heb het idee dat dit minder geworden is.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet juist wat langer in die USB-live omgeving werken. Liefst een paar dagen. En pak dan ook geen Mint maar een andere Linux distro.

Je bent al direct naar een oplossing aan het zoeken maar je moet eerst vaststellen of het een hardwarematig of softwarematig probleem is.

Maw; kun je probleemloos een paar dagen (met meerdere reboots) werken op een Ubuntu stick? Dan is het probleem dus niet hardwarematig.
l.vaneijck schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:11:
goed, het was alleen dat die soms vast bleef zitten bij het opstarten, ik heb het idee dat dit minder geworden is.
Je bent onduidelijk. Heb je in de USB live omgeving OOK problemen?

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2026 19:24 ]

• l.vaneijck
Het gebeurt op dit moment zo weinig, dat ik het even zo laat. mocht het meer worden, dan kan ik goed zien of het dan ophoud als ik een andere linux omgeving gebruik, dus bedankt voor jullie hulp tot zo ver!

[ Voor 11% gewijzigd door l.vaneijck op 27-01-2026 20:34 ]

• l.vaneijck
FreakNL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:23:
Je moet juist wat langer in die USB-live omgeving werken. Liefst een paar dagen. En pak dan ook geen Mint maar een andere Linux distro.

Je bent al direct naar een oplossing aan het zoeken maar je moet eerst vaststellen of het een hardwarematig of softwarematig probleem is.

Maw; kun je probleemloos een paar dagen (met meerdere reboots) werken op een Ubuntu stick? Dan is het probleem dus niet hardwarematig.

[...]

Je bent onduidelijk. Heb je in de USB live omgeving OOK problemen?
nee, maar omdat ik nu best weinig problemen ervaar kan ik het moeilijk vergelijken, toen ik dit topic begon had ik het idee dat ik dit systeem stuk aan het maken was door steeds met de uitknop af te sluiten, dat is nu niet meer zo.
Pagina: 1