Laptop moeilijk uit suspend stand. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:30
Mijn vraag
ik probeer mijn bios te updaten

Relevante software en hardware die ik gebruik
linux mint, dell vostro 3559

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik probeer te updaten volgens de dell website:
https://www.dell.com/supp...3918546130551731664842142
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGFbu_YDmvTuU8B9oBSk024-HHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toNhga5HBmVWKOFA2T9rC0Hg.jpg?f=fotoalbum_large

klopt het dat ik dan hier bios flash update moet kiezen?

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
De vraag die je jezelf hopelijk al gesteld hebt is: "Is het nodig om de BIOS te updaten?".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• l.vaneijck
dmidecode 3.5
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.8 present.
101 structures occupying 5589 bytes.
Table at 0x000E0000.

Mijn laptop komt soms moeilijk in en uit de suspend stand, dat kan veel dingen zijn begrijp ik, mijn voorstel zou zijn beginnen met de bios update

[ Voor 4% gewijzigd door l.vaneijck op 21-11-2025 17:58 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat heeft dit precies met Linux te maken? Je foto is van het opstartmenu en daar komt geen enkel besturingssysteem bij te pas. De support pagina waar je naar linkt heeft het ook nog eens over updaten via Windows, met in het artikel alternatieven voor buiten het OS. Alsnog nergens iets over Linux. Dat je Linux draait heeft met wat je vraagt, linkt en toont met een foto weinig te maken.

Ik verplaats daarom je topic naar CSL, Complete Systemen en Laptops.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:37

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, ik snap het ook niet helemaal. Als je al die stappen gevolgd heb ga je toch gewoon met de pijltjes naar beneden naar BIOS Flash Update, drukt op enter en gaan met de banaan?

youtube.com/@hisrep

• l.vaneijck
Hero of Time schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:48:
En wat heeft dit precies met Linux te maken? Je foto is van het opstartmenu en daar komt geen enkel besturingssysteem bij te pas. De support pagina waar je naar linkt heeft het ook nog eens over updaten via Windows, met in het artikel alternatieven voor buiten het OS. Alsnog nergens iets over Linux. Dat je Linux draait heeft met wat je vraagt, linkt en toont met een foto weinig te maken.

Ik verplaats daarom je topic naar CSL, Complete Systemen en Laptops.
mijn logica was ik gebruik linux dus ik post daar, maar ik snap dat dat niet de goede gedachte was, fijn dat ik nu in het goede forum gedeelte zit.

[ Voor 9% gewijzigd door l.vaneijck op 22-11-2025 01:13 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
l.vaneijck schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:38:

ik probeer te updaten volgens de dell website:
https://www.dell.com/supp...3918546130551731664842142

klopt het dat ik dan hier bios flash update moet kiezen?
De link die je zelf geeft laat letterlijk in het plaatje zien dat je BIOS Flash Update moet kiezen, dus je hebt je eigen antwoord al gegeven.

The devil is in the details.

• l.vaneijck
ik had naar het stappenplan in de tekst gekeken, niet naar het plaatje, maar bedankt

• Hahn
Stap 4 en 5 van methode 5 beschrijven vrijwel hetzelfde in de tekst ;)

• l.vaneijck
ik had dat plaatje niet gezien, in stap 4 van de tekst staat kies de bios update, dus koos ik daar voor bios set up, en daar kwam ik niet verder, morgen plaats ik de foutmelding die ik kreeg met bios flash update,

• l.vaneijck
hij doet het niet omdat ik geen accu er in heb, maar aan de netstroom zit, ik had de accu er uit gehaald omdat die het nog voor een paar procent deed, en daardoor viel het systeem soms uit:
ik zie hier : bios update
dat je het syteem kunt laten denken dat er wel een accu in zit? zouden jullie dat adviseren? hoe doe je dat?

ik heb ook hier gekeken, maar weet niet of dit nou windows specifiek is of niet: https://www.dell.com/supp...erken-zonder-wisselstroom

cmd werkt hier ook, maar met rechtermuisklik op cmd.exe klikken niet, want dat bestand zie ik niet.
ik doe mijn best om zelf ook wat op te zoeken, hoop dat dat voldoende is.

• Hahn
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:06:
hij doet het niet omdat ik geen accu er in heb, maar aan de netstroom zit, ik had de accu er uit gehaald omdat die het nog voor een paar procent deed, en daardoor viel het systeem soms uit:
dat je het syteem kunt laten denken dat er wel een accu in zit? zouden jullie dat adviseren? hoe doe je dat?
Wáár zie je dat je je systeem kunt laten denken dat er wel een accu zit? Je linkt namelijk naar dit topic...

En nee, ik zou het niet aanraden om je systeem te laten denken dat er een accu in zit, terwijl dat niet zo is. Als je laptop tijdens het updaten van je BIOS uitvalt, dan heb je een probleem. Dus het is veel beter om de accu erin te stoppen, zodat dat als backup kan werken.
ik heb ook hier gekeken, maar weet niet of dit nou windows specifiek is of niet: https://www.dell.com/supp...erken-zonder-wisselstroom

cmd werkt hier ook, maar met rechtermuisklik op cmd.exe klikken niet, want dat bestand zie ik niet.
ik doe mijn best om zelf ook wat op te zoeken, hoop dat dat voldoende is.
Nogmaals: BIOS updaten heeft niks met Windows of Linux te maken, dat gaat buiten het besturingssysteem om. Dus nee, dat Dell-artikel is niet Windows-specifiek.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 22-11-2025 14:10 ]

• l.vaneijck
Ik kan mijn BIOS niet updaten, hulp nodig!
post 27 april 2003
Zeer hoog kuntselgehalte en niet zonder risico. Weet ook niet of het werkt? Maar kan een gokje zijn,

Hoeveel volt levert je accu en zijn dat maar 2 aansluitpunten? Wellicht via een trafo op die 2 punten de gewenste stroom zetten voor je laptop zodat hij denkt dat er een volle batterij in zit. Wellicht dat hij dan pakt.

• Hahn
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:11:
Ik kan mijn BIOS niet updaten, hulp nodig!
post 27 april 2003
Zeer hoog kuntselgehalte en niet zonder risico. Weet ook niet of het werkt? Maar kan een gokje zijn,

Hoeveel volt levert je accu en zijn dat maar 2 aansluitpunten? Wellicht via een trafo op die 2 punten de gewenste stroom zetten voor je laptop zodat hij denkt dat er een volle batterij in zit. Wellicht dat hij dan pakt.
Dat is een topic van 22 (!!) jaar oud. Zou ik niet op vertrouwen, naast dat er al aangegeven wordt dat het heel erg bedenkelijk is om dat te doen.

• l.vaneijck
dan kan ik dus gebruik maken van het dell artikel, ik heb gegoogled hoe ik in linux een opdrachtpromt als beheerder kan openen, kwam bij dit artikel: https://whileint.com/nl/t...nd-prompt-window-in-unix/

maar als ik met de rechtermuisklik op start klik krijg ik geen optie voor een opdracht promt, de sneltoetsen werken niet, ik heb geprobeerd met de rechtermuis op de terminal knop te klikken, dat kom ik in een programmatje waar ik het ook niet vind,
als ik cmd typ opent wel een terminal, maar ik kan daar niet op cmd.exe klikken

fijn dat jullie mij adviseren ondanks dat ik weinig kennis/ict-vaardigheid heb

• Hahn
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:23:
dan kan ik dus gebruik maken van het dell artikel
Tja, kan, maar zoals ik al eerder zei: ik zou het niet aanraden zonder accu, want als je laptop uitvalt tijdens het BIOS updaten, dan heb je een probleem.

Maar doe wat je niet laten kan.

• l.vaneijck
ik volg jullie advies, en dat is dus een accu van 2% oid er in stoppen, en dan updaten?

• Hahn
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:27:
ik volg jullie advies, en dat is dus een accu van 2% oid er in stoppen, en dan updaten?
Accu erin, even goed laten opladen (uurtje ofzo), en dan aan de stroomkabel hangen (!) en dan pas BIOS updaten. Mocht er dan wat met je stroom(kabel) gebeuren, dan heb je nog de accu als backup.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:06:
Welke bios zit er nu eigenlijk in?
Bios updates forceren, speciaal bij oudere laptops, zou ik niet zeker niet zomaar zonder zeer dringende reden doen.
Helemaal met de ervaring van je vorige topic(s), het gaat toch om dezelfde laptop?
Windows 11 on unsupported device

• l.vaneijck
idd, gaat om dezelfde laptop, ik volg jullie advies op: accu er in ook al is die 2% oid, uurtje oid wachten, en updaten.
ik snap op zich niet: het systeem viel met accu er in regelmatig uit doordat die accu te slecht was, en met bios updaten lijkt ie meer stroom nodig te hebben zodat er een accu in moet zitten, en dan zou die niet uivallen? jullie zullen wel gelijk hebben, maar ik wil liever niet zometeen met half geupdate laptop zitten, dus voor de zekerheid vraag ik het.

dit is de bios versie:
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.8 present.
101 structures occupying 5589 bytes.
Table at 0x000E0000.

Handle 0x0000, DMI type 0, 24 bytes
BIOS Information
Vendor: Dell Inc.
Version: 1.8.0
Release Date: 09/01/2020
Address: 0xF0000
Runtime Size: 64 kB
ROM Size: 16 MB
Characteristics:

[ Voor 30% gewijzigd door l.vaneijck op 22-11-2025 14:49 ]

• Yaksa
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:40:idd, gaat om dezelfde laptop, ik volg jullie advies op en updaten.
ik snap op zich niet: het systeem viel met accu er in regelmatig uit doordat die accu te slecht was, en met bios updaten lijkt ie meer stroom nodig te hebben zodat er een accu in moet zitten, en dan zou die niet uivallen? jullie zullen wel gelijk hebben, maar ik wil liever niet zometeen met half geupdate laptop zitten, dus voor de zekerheid vraag ik het.
Maar, nogmaals, waarom wil je updaten?
De BIOS gaat echt niks veranderen aan een halfgare accu of een verkeerde instelling in Windows Energiebeheer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• l.vaneijck
uiteraard veranderd een nieuw bios niets aan een accu, maar dit systeem gaat slecht in en uit de suspend stand. ik begreep dat een oude bios 1 van de oorzakenn zou kunnen zijn. ik heb bij (linux) energiebeheer gekeken, kon niets vinden

[ Voor 14% gewijzigd door l.vaneijck op 22-11-2025 15:06 ]

• Yaksa
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:01:
uiteraard veranderd een nieuw bios niets aan een accu, maar dit systeem gaat slecht in en uit de suspend stand. ik begreep dat een oude bios 1 van de oorzakenn zou kunnen zijn.
Nee, want dan je er eerder ook al last van moeten hebben.
Je hebt ook niks veranderd aan de set-up van de laptop dus de bios die je nu draait is gewoon in staat om jouw laptop draaiende te houden.
Lijkt me wel interessant om te lezen waar je de info vandaan hebt dat de bios de oorzaak is van het niet meer uit suspend komen.

• l.vaneijck
ik kan het uit gaan zoeken, maar als jullie advies is gewoon zo laten dan laat ik het zo, ondanks het advies van Dell. ik herriner mij dat kernel versie ook van invloed konn zijn, maar die is net geupdate via updatemanager, dus lijkt me niet dan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADlEjPzw_IZ4OVQUGrVqq9ECUTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHZHJzUS5EZV2lAqqVLk3JVI.png?f=fotoalbum_large

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Eigenlijk is je vraag dus hoe het komt dat je laptop moeilijk uit suspend komt? Ik heb je topic titel aangepast.

Heb je Linux al eens opnieuw geïnstalleerd? Ik heb daar weinig verstand van maar bij Windows kunnen gare registry e.d. dit soort dingen veroorzaken. Wellicht dus toch weer een schopje richting Linux :+

• l.vaneijck
omdat ik het overzichtelijker vind om oorzaken waar dingen aan zouden kunnen liggen appart op te lossen had ik dit topic Bios updaten genoemd, ik weet niet meer zeker of ik dit issue helemaal vanaf de linux installatie had, maar wel zo ongeveer, dus dat lijkt me dan niet. bij het uit de suspend stand komen zie ik vaak deze melding, de optie's die daar staan werken niet. je hebt de titel van mijn topic veranderd, mogelijk moet het nou wel bij de linux topics? dat laat ik dan aan jullie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4Rm5rJmGUWSQVHKziUf8ebpXNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCICKaCq0mWuO6nTAfWYWBN3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door l.vaneijck op 22-11-2025 15:41 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:40:
idd, gaat om dezelfde laptop, ik volg jullie advies op: accu er in ook al is die 2% oid, uurtje oid wachten, en updaten.
ik snap op zich niet: het systeem viel met accu er in regelmatig uit doordat die accu te slecht was, en met bios updaten lijkt ie meer stroom nodig te hebben zodat er een accu in moet zitten, en dan zou die niet uivallen?
Het is niet dat de update meer stroom vraagt maar het is als extra backup mocht de netstroom/voeding
plotseling uitvallen.
Veel laptops willen inderdaad de bios niet updaten zonder voldoende conditie/opgeladen (50%) accu.
Er zijn zat landen waar de stroomvoorziening niet zo stabiel is zoals wij hier gewend zijn.
Dezelfde situaties heb ik ook wel eens gehad met Dell en Thinkpads waar ik geen (goede) accu meer voor beschikbaar had.
jullie zullen wel gelijk hebben, maar ik wil liever niet zo meteen met half geüpdate laptop zitten, dus voor de zekerheid vraag ik het.
Precies daarom dus, je wilt geen gebrickte laptop als resultaat.
dit is de bios versie:
BIOS Information
Vendor: Dell Inc.
Version: 1.8.0
Release Date: 09/01/2020
Dat is al de laatste beschikbare bios versie die ook bij de downloads/support staat.
Er valt dus niets te updaten (gelukkig). :)
Dell: Vostro 3559 drivers download

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

l.vaneijck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:39:
omdat ik het overzichtelijker vind om oorzaken waar dingen aan zouden kunnen liggen appart op te lossen had ik dit topic Bios updaten genoemd, ik weet niet meer zeker of ik dit issue helemaal vanaf de linux installatie had, maar wel zo ongeveer, dus dat lijkt me dan niet. bij het uit de suspend stand komen zie ik vaak deze melding, de optie's die daar staan werken niet. je hebt de titel van mijn topic veranderd, mogelijk moet het nou wel bij de linux topics? dat laat ik dan aan jullie

[Afbeelding]
Die melding heeft niks te maken met slecht uit suspend komen. Dat is prima gegaan. Het probleem is dat de screenlocker op z'n bek is gegaan om $reden. O.a. op te lossen door aan te geven niet het scherm te locken/screensaver te activeren bij suspend. Of een andere desktop omgeving draaien. Andere distro kan ook al helpen. Maar bovenal, kijken of er een bug report is hiervoor en anders eentje maken zodat het opgelost kan worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• l.vaneijck
ik heb nu de bovenste knop op de afbeelding op never gezet, de onderste kan ik niet verder dan een uur zetten.
ik kreeg net een melding: er is een serverfout opgetreden, controleer je internetverbinding, maar ik kon full screen ook niet meer uit, kon helemaal niets meer, dus mij lijkt het een soort van crash? of is dat een verkeerde conclusie? had hier gekeken voor logboeken, maar kan de juiste niet vinden: https://blog.desdelinux.n...anden-logboeken-in-linux/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StQIgumhmK9zZNNOUKiwiQC7eK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfmRzEbTWRymGAzUoczyk7t8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door l.vaneijck op 23-11-2025 23:40 ]

• l.vaneijck
had vanochtend ook het issue met de screensaver, dus ik hoor ook graag waar ik het log daarvoor kan vinden?
Pagina: 1