Upgrade huidig systeem AM4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Ik zoek een?
Processor
Geheugen

Wat is je budget?
rond de 300.-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet in het huidige systeem passen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem is nu opgebouwd uit de volgende onderdelen:
MSI Tomahawk Max B450
AMD Ryzen 3600
Ballistix Sport LT 3200 2x 8gb
Coolermaster Hyper 212
Corsair TM550 voeding
1660Ti 6gb videokaart

Mijn idee is nu om het huidige platform nog te upgraden met een 5700x (3D) of hoger. En een bijpassend setje geheugen van 2x 16. De volgende stap zou dan het vervangen van de voeding en videokaart zijn. Nu vraag ik mij af of het nog zin heeft om dit te upgraden of dat het beter is om door te sparen voor een overstap naar een nieuw platform (AM5)

Daarnaast zie ik op de MSI website dat het lijkt allsof de nieuwe type kaarten niet worden ondersteund, dit heeft wellicht te maken dat er geen PCI4 slot op dit moederbord zit? Zo ja, is het dan nog zinvol om te investeren hierin.

Doel is om er een flink scherm (49") aan te knopen. En zal met name spellen spelen zoals BF6, Hogwarts e.d.)

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou beginnen met een bios update: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX/support
Je ziet daar ook dat elke AM4 processor wordt ondersteund, dus daar zit geen probleem.
Daarnaast heb je vrij weinig geheugen en is de eerste stap wat mij betreft 16GB erbij prikken zodat je op 32GB komt. De vraag is alleen of je de upgrade doet voor gaming of voor iets anders?

Als je het voor gamen doet is het denk ik slimmer om te beginnen met een GPU + PSU upgrade, bijvoorbeeld een RX 9060 XT? YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT

De 5700X3D is helaas zwaar overpriced tweedehands, en daardoor niet meer interessant. Vraag is dan uberhaupt of je heel veel nog aan een CPU upgrade gaat hebben. Vandaar ook het advies te beginnen met geheugen, GPU en PSU en daarna nog eens te kijke of je tegen een bottleneck gaat lopen.

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:20
Corsair TM550 bestaat niet. Welke 550w Corsair heb je exact?

Edit: aan Een nieuwe gamepca voor +- €1000.- te zien heb je uitvoering: Corsair TX550M . Voor een GPU binnen jouw budget hoef je die echt niet te vervangen.

RAM zou ik eerst aankijken. Voor veel games is 16GB nog steeds genoeg.

[ Voor 55% gewijzigd door Uszka op 24-12-2025 12:35 ]

• Rostares
Uszka schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:30:
Corsair TM550 bestaat niet. Welke 550w Corsair heb je exact?

Edit: aan Een nieuwe gamepca voor +- €1000.- te zien heb je uitvoering: Corsair TX550M . Voor een GPU binnen jouw budget hoef je die echt niet te vervangen.

RAM zou ik eerst aankijken. Voor veel games is 16GB nog steeds genoeg.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de voeding, dit is inderdaad het juiste type.

Wat betreft de GPU upgrade. Heeft dat zin met het huidige MB? Die ondersteunt voor zover ik kan zien geen PCI4.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Rostares schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:49:
[...]

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de voeding, dit is inderdaad het juiste type.

Wat betreft de GPU upgrade. Heeft dat zin met het huidige MB? Die ondersteunt voor zover ik kan zien geen PCI4.
Je zal dan max PCIe 3.0 snelheden halen. Kaarten zijn downwards compatible.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:20
Het gemis van PCIe4.0 gaat pas iets uitmaken met high-end GPU's en dan nog is het maar een paar procent. Dus nee, in de prijsklasse waar jij zoekt maakt het geen verschil. 9060 XT 16GB zou ik adviseren. Iets boven budget maar meeste waar voor je geld.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

PCIEe 4.0 is niet nodig voor een RX 9060 XT bijvoorbeeld, zelfs bij een RTX 5090 zijn er maar heel kleine (10% ofzo) perstatieverschillen tussen PCIe 5.0 en 3. Maar nog steeds is de vraag; waarvoor dient de upgrade? Als het voor gaming is, zou ik iig met 16GB ram erbij beginnen en daarna de GPU voordat je aan de CPU gaat denken.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:38
met de huidige ram prijzen,zou ik het zo laten en als je toch van plan al was een andere gpu te kopen,dat eerst doen en zo proberen. Wat ik zie is het verschil tussen pcie 3.0 bv en 4.0 met bv een 9070xt erg weinig

maar je wilt er een 49inch scherm aan knopen,ik gok 4k?

• Rostares
Ok, dus dat is geen groot verschil en geen reden om het MB te vervangen.

De 49 " gebruik ik met name voor mijn werk, maar wil geen 2 schermen op het bureau dus als ik switch naar mijn vaste pc dan moet die dat scherm wel een beetje kunnen aansturen.

Upgrade van videokaart zal dan de meeste winst opleveren begrijp ik. Dan de keuze tussen een 9060 (nu haalbaar) of nog even doorsparen voor een 9070. Maar bij die laatste is er wellicht wel weer een upgrade nodig van de voeding en CPU?

• Rostares
De focus zal met name liggen op gaming inderdaad.
Pagina: 1