Crucial BX500 - Windows geinstalleerd maar start niet op.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-12 18:12
I.v.m. gebrek aan ruimte Crucial MX500 250GB vervangen voor Crucial BX500 500GB.
Deze intern geinstalleerd en Windows 11 gekloond van de oude schijf. De oude schijf gedeïnstalleerd en PC opgestart. BIOS/UEFI ziet de harde schijf wel in Storage (niet in Boot Menu), maar helaas start Windows niet op. Ik dacht foutief gekloond en heb het nog eens geprobeerd. Probleem niet opgelost. Klonen met Acronis True Image idem dito. Tussen al deze pogingen heb ik de partities verwijderd van de SSD en geformatteerd. Uiteindelijk heb Windows 11 handmatig geinstalleerd en dat hielp ook niet. Zodra ik de oude schijf terug plaats start Windows wel op en is de nieuwe schijf ook gewoon toegankelijk. Was de hele nacht bezig geweest (vakantie) en sta op het punt de PC naar buiten te gooien ;-)

Windows 11
Asrock B560M STEEL LEGEND.
Intel i5-11600K.
Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B.

2 verschillende kloonsoftware geprobeerd.
Gewisseld van SATA kabels en voeding.
WinRE + opdrachtprompt herstelopties.
SSD is gezond (getest met Crucial Storage Executive)

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Urbanized schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:39:
Uiteindelijk heb Windows 11 handmatig geïnstalleerd en dat hielp ook niet. Zodra ik de oude schijf terug plaats start Windows wel op en is de nieuwe schijf ook gewoon toegankelijk.
Dus dit geeft geen werkende Windows 11 installatie op de nieuwe SSD?

In UEFI mode de Windows 11 USB installatie starten.
Alle partities verwijderen vanuit de Windows 11 installatie wizard en Windows zelf de partities laten aanmaken,

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Windows handmatig, ik neem aan via USB media stick?

Alleen je 500GB aangesloten, van USB laten booten, in de setup alle partities verwijderen en Windows 11 zelf het laten aanmaken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Urbanized
The_Doman schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:11:
[...]

Dus dit geeft geen werkende Windows 11 installatie op de nieuwe SSD?

In UEFI mode de Windows 11 USB installatie starten.
Alle partities verwijderen vanuit de Windows 11 installatie wizard en Windows zelf de partities laten aanmaken,
Dit heb ik al gedaan en dat bedoelde ik dus met handmatig installatie van Windows ipv klonen. Ik ga nog ff de tip van i-chat proberen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73521698

• Urbanized
SinergyX schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:20:
Windows handmatig, ik neem aan via USB media stick?

Alleen je 500GB aangesloten, van USB laten booten, in de setup alle partities verwijderen en Windows 11 zelf het laten aanmaken.
Ja, via USB Stick. Ik heb de SSD zojuist een sanitize format gegeven en ga dit keer Rufus proberen ipv Microsoft Media Creation. En dan de tip van i-chat proberen (zie link boven in mijn reactie).

P.S. Ik had de SSD al solo eraan hangen tijdens installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Urbanized op 23-12-2025 17:27 ]

• Urbanized
Windows lijkt nu wel op te starten!

Wat ik anders heb gedaan dan de vorige keren is even naar de Action gaan en een nieuwe USB-STICK kopen. Daarna heb ik Rufus gebruikt ipv de Microsoft tool. Ik heb geen idee welke van de 2 opties heeft geholpen, maar ben al blij dat het werkt!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Urbanized schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:46:
Windows lijkt nu wel op te starten!
Als dat nu werkt zou clonen/imagen natuurlijk ook moeten kunnen werken, zelf doe ik dat ook heel regelmatig.
Zie eventueel:

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
SSD clonen gaat ontzettend traag

• Urbanized
The_Doman schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:23:
[...]

Als dat nu werkt zou clonen/imagen natuurlijk ook moeten kunnen werken, zelf doe ik dat ook heel regelmatig.
Zie eventueel:

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)
SSD clonen gaat ontzettend traag

[...]
Klonen heb ik reeds meerdere malen geprobeerd en SSD werd niet herkend in de boot tab UEFI /Windows startte niet op.
Pagina: 1