Koelkast met stabiele lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Wie weet wat voor type koelkast ik het beste kan nemen voor een stabiel lage temperatuur.
Dit ivm brood bakken; de huidige siemens koelkast (en de vorige siemens ook al!) schieten van 0 naar 15 en terug de ganse dag. Dit verknalt het brooddeeg.

Ik ben dus op zoek naar een koelkast die een vlakke temperatuur van tussen de 2 en 4 graden heeft.
Uitschieters naar bv 10+ graden zijn dus niet ok.
Het fijnste is een koelkast met bv 1 vakje die apart in te stellen is.

Ik heb al wat gezocht, maar kom er niet goed uit; zie no-frost, total-no-frost, duo-cooling, bio-fresh etc, maar dat lijken marketing termen want dat meldde mijn huidige Siemens koelkast ook :)

Kortom: waar moet ik op letten (termen) en wat zijn goede opties?
Inbouw in keuken, dus niet schuur oid.

nope

Alle reacties

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:12
Een wijnkoelkast misschien een optie?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
mastr-dc schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:34:
Een wijnkoelkast misschien een optie?
Die hebben we al, koelt tot 6 (of 8 ) graden helaas.

nope

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bloody schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:33:
Wie weet wat voor type koelkast ik het beste kan nemen voor een stabiel lage temperatuur.
Dit ivm brood bakken; de huidige siemens koelkast (en de vorige siemens ook al!) schieten van 0 naar 15 en terug de ganse dag. Dit verknalt het brooddeeg.
Ik zou toch zeggen dat hij defect is als hij zo op en neer knalt? Dat is ook voor gewoon je vlees bijvoorbeeld niet handig als hij tot 15 graden komt.

Verder kan ik niet direct tip geven, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens een Bluetooth thermometer in mijn koelkast gelegd. Ik zal morgen het grafiekje eens bekijken, zeker hoe hij de nacht door komt (gezien dan de deur nooit open gaat).

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gaat de deur misschien te vaak open en dicht? Dat is op te lossen met een aparte koelkast voor je brooddeeg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:42:
[...]

Ik zou toch zeggen dat hij defect is als hij zo op en neer knalt? Dat is ook voor gewoon je vlees bijvoorbeeld niet handig als hij tot 15 graden komt.
Ik denk niet direct dat ie stuk is, want op zich doet het het wel. Een gemiddeld persoon zou het niet opvallen, maar als je brood bakt zeker wel.
Deze Siemens is 10 jaar oud, de Siemens in vorige huis was hagelnieuw. Beide hetzelfde issue.
Verder kan ik niet direct tip geven, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens een Bluetooth thermometer in mijn koelkast gelegd. Ik zal morgen het grafiekje eens bekijken, zeker hoe hij de nacht door komt (gezien dan de deur nooit open gaat).
Ah top, interessant! Het zou me niets verbazen als bij jou een grafiekje als in dit topic er uit komt: Groot temperatuurverschil Samsung koelkast

nope

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:33
Dat een koelkast grote fluctuaties heeft bij openen lijkt me normaal; dergelijk grote verschillen gesloten lijkt me echt niet normaal.

Sowieso zou een afgesloten lade/vak een meer stabiele temperatuur hebben (maar 2-4 wellicht een uitdaging met reguliere koelkast).

Wij hebben op het werk in ons lab een medische koelkast; die is hier officieel en betrouwbaar geschikt voor. Maar, dan heb je het direct over >€1000 voor een tafelmodel.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 22-12-2025 19:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Wat ik ook lees is dat een no-frost koelkast per definitie meer temperatuurfluctuaties zou hebben; dit om ijsvorming tegen te gaan.

Zit nu te kijken bij Liebherr; 1 model heeft zelfs no-frost- duo-cooling, bio-fresh, power-cooling en fresh-air :? :X

Dat wordt nog een interessante zoektocht ..

nope

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Plaats eens wat flessen liters water in de koelkast om de temperatuur te stabiliseren.

En pak je brooddeeg eens in een isolatiemateriaal (doos van piepschuim of handdoek?).

Alle compressor koelkasten hebben een wisselende temperatuur. Een inverter regeling maakt het al stabieler, maar gaat ook telkens aan-uit. Je wilt massa toevoegen en/of isolatie om je deeg.

Meet je eigenlijk de temperatuur binnenin het deeg? Of meet je de temperatuur van de lucht onderin de koelkast? Die laatst schommelt heel erg (koude lucht daalt). Het duurt normaliter wel even voordat het je voedingsproducten de nieuwe temperatuur bereiken. Dit komt door de tijdsconstante.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-12-2025 20:16 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Dre schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
Plaats eens wat flessen liters water in de koelkast om de temperatuur te stabiliseren.

En pak je brooddeeg eens in een isolatiemateriaal (doos van piepschuim of handdoek?).

Alle compressor koelkasten hebben een wisselende temperatuur. Een inverter regeling maakt het al stabieler, maar gaat ook telkens aan-uit. Je wilt massa toevoegen en/of isolatie om je deeg.

Meet je eigenlijk de temperatuur binnenin het deeg? Of meet je de temperatuur van de lucht onderin de koelkast? Die laatst schommelt heel erg (koude lucht daalt). Het duurt normaliter wel even voordat het je voedingsproducten de nieuwe temperatuur bereiken. Dit komt door de tijdsconstante.
Ah ja goede reactie idd. Temperatuur meet ik door een glas water te meten. Ook dat schommelt, uiteraard niet zo erg als op de lucht meten maar toch.
Ook al zet ik de koelkast op 2 graden, met Super (geen idee wat het doet..) ingedrukt, dan nog is de volgende ochtend het deeg te ver gerezen.
Zou een Liebherr structureel beter zijn dan een Siemens? Hebben die een inverter (kon ik niet opmaken uit de online informatie).

nope

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:23

Snow_King

Konijn is stoer!

Pizzadeeg maker en bakker hier! Heb zelf een extra koelkast in de kelder waar ik deeg in plaats na het maken. Deze koelkast gaat 1x per dag open tot soms meerdere dagen niet. Hier heb ik geen enkel probleem met deeg rijzen.

Dit is een Atag KD80140ADN. Staat op 4C en lijkt stabiel op die temp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Thermostaat vervangen door een STC1000 wordt vaak wel gedaan door bijv. bierbrouwers.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ThinkPad schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:36:
Thermostaat vervangen door een STC1000 wordt vaak wel gedaan door bijv. bierbrouwers.
Die heb ik maar is super lomp. Zit nul fuzzy logic in, gewoon aan en uit. Al kan je daar prima resultaten mee halen (bier is geduldig en gelukkig geen banket).

Maar de schommelingen van @bloody zijn gewoon te bizar zonder ingebouwde magnetron in de koelkast, zeker is een glas water dus ik verdenk de meet methode.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
franssie schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:42:
[...]

Maar de schommelingen van @bloody zijn gewoon te bizar zonder ingebouwde magnetron in de koelkast, zeker is een glas water dus ik verdenk de meet methode.
Yeah, ik meet in een glas water.
Ook de overige spullen hebben last van de schommelingen; ene moment is de boter echt boterzacht, andere moment zit alles vastgevroren aan de achterwand 8)7 .
De koelkast wordt intensief gebruikt; per dag minimaal 20-50 keer open/dicht.

nope

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb een Samsung BRB260010WW/EF met 100% no frost, hierin zit een ventilator en deze zou theoretisch vrij stabiel moeten blijven omdat er in tegenstelling tot "eenvoudige" koelkasten niet via de zijkanten met een soort lange spiraal wordt gekoeld maar via een element met ventilator. Ik kan dit eens proberen te meten voor je. Het energieverbruik is in ieder geval vrij stabiel 50W.
Maar hij heeft no frost dus hij maakt het af en toe wel even een beetje warm in het diepvries deel.

Als je een erg nauw bereik zoekt heb je een klimaarkast nodig, en dat kost geld.
Soms kun je het ook de luchtvochtigheid regelen, ik neem aan dat dit ook van invloed is?
Hoe doen de commercielen dit? Zijn ze niet speciaal als rijskast te koop o.i.d?

Vaak openen is ook een probleem voor koelkasten, uiteraard. Zeker als er dan nieuwe spullen in worden gezet die gekoeld moeten worden of warmte afgeven... (bier doet dat niet, gist wel)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bloody schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:50:
[...]

Yeah, ik meet in een glas water.
Ook de overige spullen hebben last van de schommelingen; ene moment is de boter echt boterzacht, andere moment zit alles vastgevroren aan de achterwand 8)7 .
De koelkast wordt intensief gebruikt; per dag minimaal 20-50 keer open/dicht.
Dat is bizar. Is het een koel-vries combinatie wellicht? Dan de vriezer eens ontdooien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
franssie schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:02:
[...]

Dat is bizar. Is het een koel-vries combinatie wellicht? Dan de vriezer eens ontdooien?
Ja idd, k/v combi! Ik zal eens kijken naar het vriesvakje of dat ontdooit moet worden. Goede!

nope

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Samsung koelkast van nu dan net 1 jaar oud maar die blijft echt heel strak op 3 graden staan. Er zit een digitale meter ingebouwd en ik de ijskast ook via een app kan monitoren maar die blijft constant op 3 graden waarop wij hem ingesteld hebben.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn metingen voegen helaas niet heel veel toe, gezien de sensor maar 1x per uur opslaat. Die uren heeft hij vannacth op ~6.1-8.2 graden gestaan. Dat is natuurlijk eigenlijk te warm voor de koelkast, dus kan hem iets kouder wel zetten. Tegelijk is zijn huidige temperatuur terwijl ik dit schrijf 3.3 graden (en dalende, dus nu draait zijn koeling). Hij ligt wel redelijk dicht bij de achterkant, en is gewoon een plastic dingetje, dus nul warmtecapaciteit.

Ik verwacht dus dat hij daalt tot een ~3 graden tijdens koeling, en dan weer opwarmt tot een ~8 graden. Maar met 1x per uur sampling kan ik dat niet garanderen. Met meer warmtecapaciteit moet dat een stuk stabieler zijn, maar los ervan warmt hij een stuk meer op dan ik had verwacht.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zal geen enkele koelkast zijn die het beter doet als je 'm echt 20-25 keer per dag open doet.

Twee dingen die héél belangrijk zijn bij een koelkast: Vol houden en dicht houden. Het kost veel minder energie om een volle koelkast op temperatuur te houden, gewoon helemaal tot aan de nok vol leggen met flessen water is het beste. En een koelkast heeft 4 grote oppervlakten waar warmte weg kan lekken, 3 daarvan zijn altijd dicht, maar als de 4e 20 keer op een dag open gaat dan ben je dus een groot deel van de dag 20-25% van je isolatie kwijt.
Dat verklaart ook 100% je '0 tot 15 graden' verhaal, dat heeft helemaal niks met de koelkast te maken maar met dat de koelkast gewoon veel te vaak open is om een constante temperatuur te kunnen houden. Iedere keer dat die deur open gaat meng je (door het open waaien van de deur) alle lucht in de koelkast met de lucht erbuiten, als de koelkast verder leeg is en het buiten de koelkast 20 graden is zou je dus al in die halve seconde de temperatuur van 0 naar 10 graden brengen.

Ik zou een tweede koelkast kopen, die vol leggen met flessen water, en daar alleen je brood in leggen zodat die koelkast verder helemaal niet open hoeft.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-01 13:48

Sharky

Skamn Dippy!

Oon schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:55:
Het kost veel minder energie om een volle koelkast op temperatuur te houden
Ben geen natuurkundige, maar dat klinkt niet logisch. Een volle koelkast met massa zal een soort buffer hebben en stabieler zijn qua temperatuur. Een lege koelkast zal sneller opwarmen (de lucht althans) bij vaak openen, maar is ook weer sneller op de gewenste temperatuur.

Onderaan de streep zal een volle koelkast meer energie verbruiken omdat de massa initieel afgekoeld moet worden, maar een lege koelkast is meer aan het pendelen dus hoe groot dat verschil is weet ik ook niet.

This too shall pass

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 17:41
Je zou misschien een temperatuur schakelaar kunnen toevoegen. Die zet je tussen het apparaat en het stopcontact in. Er zit dan een temperatuur sensor bij die je in jouw geval in de koelkast kan doen. Dan stel je die in dat deze boven de 3 graden aan is bijvoorbeeld.

zoiets als dit: https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Dit hebben wij jaren gebruikt als oplossing om van een grote vrieskist een drank koelkast te maken op feestjes. Je moet alleen opletten dat de schakelaar geschikt is voor koelen en verwarmen.
Bij verwarmen staat de stroom aan tot een temperatuur is bereikt.
Bij koelen staat de stroom aan als het warmer is als de ingestelde temperatuur.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Sharky schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:05:
[...]

Ben geen natuurkundige, maar dat klinkt niet logisch. Een volle koelkast met massa zal een soort buffer hebben en stabieler zijn qua temperatuur. Een lege koelkast zal sneller opwarmen (de lucht althans) bij vaak openen, maar is ook weer sneller op de gewenste temperatuur.

Onderaan de streep zal een volle koelkast meer energie verbruiken omdat de massa initieel afgekoeld moet worden, maar een lege koelkast is meer aan het pendelen dus hoe groot dat verschil is weet ik ook niet.
Het verschil zit vooral in wat er gebeurt bij het openen van de deur. Lucht heeft een lage warmtecapaciteit, water en voedsel een hoge. In een lege koelkast vervang je bij het openen vrijwel alle koude lucht door warme lucht, die daarna volledig moet worden teruggekoeld. In een volle koelkast blijft de koude massa grotendeels aanwezig en fungeert die als buffer.

Na langere tijd dicht blijven zijn beide koelkasten even koud, maar bij korte of herhaalde openingen warmt een lege koelkast veel sneller op. Trek je de stekker eruit en open je de deur één keer, dan zal de lege koelkast duidelijk verder zijn opgewarmd omdat er meer koude lucht vervangen is door warme lucht.

Die massa werkt dus als thermische buffer: een volle koelkast pendelt minder en blijft stabieler dan een lege, ondanks dat het initiële afkoelen meer energie kost.

• redwing
  • Nu online
Aangezien je zegt dat het deeg 's morgens te ver gerezen is klinkt het iig alsof de koelkast standaard al zelf te veel fluctueert en niet dat het puur door het open en dicht gaan van de deur gaat. En dan is je koelkast gewoon niet goed (meer). Een normale koelkast gaat best een paar graden op en neer, maar tussen 0 en 15 graden schommelen is echt niet ok. Zeker omdat je aangeeft dat ook de boter soms zacht en soms bijna bevroren is. Hier wordt de koelkast net zo intensief gebruikt, maar daar heb ik echt nooit last van, zelfs niet in de spullen die in de deur zitten.

Ik zou dat ding dus sowieso vervangen, want dit soort schommelingen is ook niet goed voor je andere spullen die gekoeld moeten worden. En voor je brood helpt het waarschijnlijk als je er dan eentje pakt met een lade, aangezien die vakken meestal stabieler van temperatuur zijn (ook omdat bij een open deur de lucht in de lade op zijn plek zal blijven).

[removed]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:33:

Ik zou dat ding dus sowieso vervangen, want dit soort schommelingen is ook niet goed voor je andere spullen die gekoeld moeten worden. En voor je brood helpt het waarschijnlijk als je er dan eentje pakt met een lade, aangezien die vakken meestal stabieler van temperatuur zijn (ook omdat bij een open deur de lucht in de lade op zijn plek zal blijven).
Ja, ik zit zelf ook te denken aan vervangen.
Maar zoals gezegd in de OP, ik zie door de termen het koelkast-bos niet meer.
Waar moet ik op letten bij een nieuwe? En is een Liebherr nu daadwerkelijk beter dan een Siemens? (ben wel klaar met Siemens tbh).

nope

• redwing
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:42:
[...]
Waar moet ik op letten bij een nieuwe? En is een Liebherr nu daadwerkelijk beter dan een Siemens? (ben wel klaar met Siemens tbh).
Volgens mij hebben de meeste merken intussen wel een systeem dat er voor zorgt dat door de goede luchtcirculatie de temperatuur stabiel blijft. Maar je hebt b.v. ook de koelkasten met gescheiden compartimenten met elk hun eigen temperatuur en/of koel/vries met elk een eigen compressor. Liebherr heeft hiervoor iig verschillende technieken, maar of dat dan echt beter is als de opties die andere merken hebben weet ik ook niet.

Maar heel eerlijk gezegd klinkt jouw probleem vooral als een koelkast waarvan de regeling het niet meer goed doet en acht ik de kans dan ook groot dat elke willekeurige andere koelkast je probleem al verhelpt.

[removed]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Yep inderdaad, intussen hebben we besloten een nieuwe koelkast te doen.
Afgelopen dagen jojoot ie tussen de 0 en 12 graden, al spullen kunnen weggooien daardoor. Het is nu wel klaar. 8)

nope

• Juup
  • Niet online
Een koelkast met een inverter voor de compressormotor zou een stabielere temperatuur op moeten leveren doordat die op een lager vermogen kan gaan draaien => minder pendelen.
YMMV.

[ Voor 5% gewijzigd door Juup op 26-12-2025 12:10 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Een koelkast met no-frost en inverter idd, mijn voorkeur Liebherr maar er zijn vast andere die ook goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 26-12-2025 12:19 ]

• Wilke
Voor onderbouwing bij bovenstaande, dit kanaal heeft goede uitleg over de werking van allerlei apparaten, en gaat er ook mee aan het hacken in een poging iets te verbeteren:

Een uur over hoe een standaard koelkast werkt, met een simpele temperatuur-regeling en geen inverter. Je zal nog verbaasd staan wat je leert in een uur:
Waarom dan no-frost: deze heeft een ventilator die de lucht geforceerd circuleert, en dus een stabielere verdeling van de temperatuur kan bereiken. Ook is de temperatuurmeting bij deze wat duurdere koelkasten meestal digitaal i.p.v. een simpel bi-metaal. Waarom inverter: net als bij een airco of L/W-warmtepomp (wat een koelkast in feite is), kan deze moduleren en continu op lager vermogen koelen.

Waarom Liebherr: goede ervaringen met bovenstaande (koelkast en vriezer).

• Roel1966
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:42:
Ik weet in elk geval wel zeker dat je bij Miele heel goed moet opletten want vooral de 'goedkopere' Miele apparaten worden in Italie geproduceerd en niet in Duitsland. Niet dat er iets mis is met Italiaanse producten maar de kwaliteit schijnt wel minder te zijn dan de in Duitsland geproduceere Miele's. Hoe dit bij Siemens en Liebherr zit durf ik verder niet te zeggen maar ik kan je zeker ook een merk als Samsung aanbevelen. Let er wel op dat Samsung smartphones niets met Samsung ijskasten te maken heeft en een volledig apart deel van Samsung is.

• Roel1966
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:51:
Volgens mij hebben de meeste merken intussen wel een systeem dat er voor zorgt dat door de goede luchtcirculatie de temperatuur stabiel blijft. Maar je hebt b.v. ook de koelkasten met gescheiden compartimenten met elk hun eigen temperatuur en/of koel/vries met elk een eigen compressor. Liebherr heeft hiervoor iig verschillende technieken, maar of dat dan echt beter is als de opties die andere merken hebben weet ik ook niet.
Ja dat kan ik bevestigen bij althans de Samsung koelkast die ik heb, die heeft inderdaad een luchtcirculatiesysteem. Daarnaast heeft die een apart gescheiden vak voor vlees en boterhamvlees en daarnaast een apart vak voor groentes. Bij de groentelade heb je ook een aparte instelling voor de luchtvochtigheid en dat dus echt gescheiden compartimenten zijn.

Heb mij verder niet zozeer erin verdiept wat die koelkast betreft maar ik geloof niet dat deze koelkast nog met een compressor werkt, althans ik hoor verder geen compressor meer brommen of zoemen. Wel zit er aan de zijkant een luchtrooster en als het echt heel stil is kan je ietwat een fan horen, maar dat is echt op een heel laag geluidsniveau.

• Wilke
Roel1966 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:35:
Heb mij verder niet zozeer erin verdiept wat die koelkast betreft maar ik geloof niet dat deze koelkast nog met een compressor werkt, althans ik hoor verder geen compressor meer brommen of zoemen.
Elke koelkast werkt met een compressor, het is namelijk een warmtepomp, waarvan het hele principe precies dat is.

Modulerende compressoren kunnen idd heel stil lopen.

Zie het filmpje dat ik hierboven heb gepost als je op tweede kerstdag niets liever doet dan je een uur met de details daarvan vermaken.

Zeer tweaker-waardig :P

• Roel1966
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:40:
[...]

Elke koelkast werkt met een compressor, het is namelijk een warmtepomp, waarvan het hele principe precies dat is.

Modulerende compressoren kunnen idd heel stil lopen.

Zie het filmpje dat ik hierboven heb gepost als je op tweede kerstdag niets liever doet dan je een uur met de details daarvan vermaken.

Zeer tweaker-waardig :P
Zoals ik al schreef heb ik mij er nooit zo in verdiept en zal zeker dat videofilmpje strakjes op mijn gemak gaan bekijken, altijd wel interessant en idd, tweaker-waardig.

Denk dan idd dat het een modulerende compressor zal zijn net als het goedkope 2de koelkastje ook wel zal hebben want dat ding is ook muisstil. Alhoewel ik bij dat goedkope 2de koelkastje wel nog zo heel licht het zoemen van de compressor kan horen maar ook als het heel stil is. Zijn trouwens wel beiden koelkasten van net geen jaar oud dus van de zeg maar laatste generatie.
Pagina: 1