Koelkast met stabiele lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Wie weet wat voor type koelkast ik het beste kan nemen voor een stabiel lage temperatuur.
Dit ivm brood bakken; de huidige siemens koelkast (en de vorige siemens ook al!) schieten van 0 naar 15 en terug de ganse dag. Dit verknalt het brooddeeg.

Ik ben dus op zoek naar een koelkast die een vlakke temperatuur van tussen de 2 en 4 graden heeft.
Uitschieters naar bv 10+ graden zijn dus niet ok.
Het fijnste is een koelkast met bv 1 vakje die apart in te stellen is.

Ik heb al wat gezocht, maar kom er niet goed uit; zie no-frost, total-no-frost, duo-cooling, bio-fresh etc, maar dat lijken marketing termen want dat meldde mijn huidige Siemens koelkast ook :)

Kortom: waar moet ik op letten (termen) en wat zijn goede opties?
Inbouw in keuken, dus niet schuur oid.

nope

Alle reacties

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:04
Een wijnkoelkast misschien een optie?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
mastr-dc schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:34:
Een wijnkoelkast misschien een optie?
Die hebben we al, koelt tot 6 (of 8 ) graden helaas.

nope

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bloody schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:33:
Wie weet wat voor type koelkast ik het beste kan nemen voor een stabiel lage temperatuur.
Dit ivm brood bakken; de huidige siemens koelkast (en de vorige siemens ook al!) schieten van 0 naar 15 en terug de ganse dag. Dit verknalt het brooddeeg.
Ik zou toch zeggen dat hij defect is als hij zo op en neer knalt? Dat is ook voor gewoon je vlees bijvoorbeeld niet handig als hij tot 15 graden komt.

Verder kan ik niet direct tip geven, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens een Bluetooth thermometer in mijn koelkast gelegd. Ik zal morgen het grafiekje eens bekijken, zeker hoe hij de nacht door komt (gezien dan de deur nooit open gaat).

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:07
Gaat de deur misschien te vaak open en dicht? Dat is op te lossen met een aparte koelkast voor je brooddeeg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:42:
[...]

Ik zou toch zeggen dat hij defect is als hij zo op en neer knalt? Dat is ook voor gewoon je vlees bijvoorbeeld niet handig als hij tot 15 graden komt.
Ik denk niet direct dat ie stuk is, want op zich doet het het wel. Een gemiddeld persoon zou het niet opvallen, maar als je brood bakt zeker wel.
Deze Siemens is 10 jaar oud, de Siemens in vorige huis was hagelnieuw. Beide hetzelfde issue.
Verder kan ik niet direct tip geven, maar uit nieuwsgierigheid heb ik eens een Bluetooth thermometer in mijn koelkast gelegd. Ik zal morgen het grafiekje eens bekijken, zeker hoe hij de nacht door komt (gezien dan de deur nooit open gaat).
Ah top, interessant! Het zou me niets verbazen als bij jou een grafiekje als in dit topic er uit komt: Groot temperatuurverschil Samsung koelkast

nope

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Dat een koelkast grote fluctuaties heeft bij openen lijkt me normaal; dergelijk grote verschillen gesloten lijkt me echt niet normaal.

Sowieso zou een afgesloten lade/vak een meer stabiele temperatuur hebben (maar 2-4 wellicht een uitdaging met reguliere koelkast).

Wij hebben op het werk in ons lab een medische koelkast; die is hier officieel en betrouwbaar geschikt voor. Maar, dan heb je het direct over >€1000 voor een tafelmodel.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 22-12-2025 19:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Wat ik ook lees is dat een no-frost koelkast per definitie meer temperatuurfluctuaties zou hebben; dit om ijsvorming tegen te gaan.

Zit nu te kijken bij Liebherr; 1 model heeft zelfs no-frost- duo-cooling, bio-fresh, power-cooling en fresh-air :? :X

Dat wordt nog een interessante zoektocht ..

nope

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Plaats eens wat flessen liters water in de koelkast om de temperatuur te stabiliseren.

En pak je brooddeeg eens in een isolatiemateriaal (doos van piepschuim of handdoek?).

Alle compressor koelkasten hebben een wisselende temperatuur. Een inverter regeling maakt het al stabieler, maar gaat ook telkens aan-uit. Je wilt massa toevoegen en/of isolatie om je deeg.

Meet je eigenlijk de temperatuur binnenin het deeg? Of meet je de temperatuur van de lucht onderin de koelkast? Die laatst schommelt heel erg (koude lucht daalt). Het duurt normaliter wel even voordat het je voedingsproducten de nieuwe temperatuur bereiken. Dit komt door de tijdsconstante.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-12-2025 20:16 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Dre schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
Plaats eens wat flessen liters water in de koelkast om de temperatuur te stabiliseren.

En pak je brooddeeg eens in een isolatiemateriaal (doos van piepschuim of handdoek?).

Alle compressor koelkasten hebben een wisselende temperatuur. Een inverter regeling maakt het al stabieler, maar gaat ook telkens aan-uit. Je wilt massa toevoegen en/of isolatie om je deeg.

Meet je eigenlijk de temperatuur binnenin het deeg? Of meet je de temperatuur van de lucht onderin de koelkast? Die laatst schommelt heel erg (koude lucht daalt). Het duurt normaliter wel even voordat het je voedingsproducten de nieuwe temperatuur bereiken. Dit komt door de tijdsconstante.
Ah ja goede reactie idd. Temperatuur meet ik door een glas water te meten. Ook dat schommelt, uiteraard niet zo erg als op de lucht meten maar toch.
Ook al zet ik de koelkast op 2 graden, met Super (geen idee wat het doet..) ingedrukt, dan nog is de volgende ochtend het deeg te ver gerezen.
Zou een Liebherr structureel beter zijn dan een Siemens? Hebben die een inverter (kon ik niet opmaken uit de online informatie).

nope

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Pizzadeeg maker en bakker hier! Heb zelf een extra koelkast in de kelder waar ik deeg in plaats na het maken. Deze koelkast gaat 1x per dag open tot soms meerdere dagen niet. Hier heb ik geen enkel probleem met deeg rijzen.

Dit is een Atag KD80140ADN. Staat op 4C en lijkt stabiel op die temp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Thermostaat vervangen door een STC1000 wordt vaak wel gedaan door bijv. bierbrouwers.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15

franssie

Save the albatross

ThinkPad schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:36:
Thermostaat vervangen door een STC1000 wordt vaak wel gedaan door bijv. bierbrouwers.
Die heb ik maar is super lomp. Zit nul fuzzy logic in, gewoon aan en uit. Al kan je daar prima resultaten mee halen (bier is geduldig en gelukkig geen banket).

Maar de schommelingen van @bloody zijn gewoon te bizar zonder ingebouwde magnetron in de koelkast, zeker is een glas water dus ik verdenk de meet methode.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
franssie schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:42:
[...]

Maar de schommelingen van @bloody zijn gewoon te bizar zonder ingebouwde magnetron in de koelkast, zeker is een glas water dus ik verdenk de meet methode.
Yeah, ik meet in een glas water.
Ook de overige spullen hebben last van de schommelingen; ene moment is de boter echt boterzacht, andere moment zit alles vastgevroren aan de achterwand 8)7 .
De koelkast wordt intensief gebruikt; per dag minimaal 20-50 keer open/dicht.

nope

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Ik heb een Samsung BRB260010WW/EF met 100% no frost, hierin zit een ventilator en deze zou theoretisch vrij stabiel moeten blijven omdat er in tegenstelling tot "eenvoudige" koelkasten niet via de zijkanten met een soort lange spiraal wordt gekoeld maar via een element met ventilator. Ik kan dit eens proberen te meten voor je. Het energieverbruik is in ieder geval vrij stabiel 50W.
Maar hij heeft no frost dus hij maakt het af en toe wel even een beetje warm in het diepvries deel.

Als je een erg nauw bereik zoekt heb je een klimaarkast nodig, en dat kost geld.
Soms kun je het ook de luchtvochtigheid regelen, ik neem aan dat dit ook van invloed is?
Hoe doen de commercielen dit? Zijn ze niet speciaal als rijskast te koop o.i.d?

Vaak openen is ook een probleem voor koelkasten, uiteraard. Zeker als er dan nieuwe spullen in worden gezet die gekoeld moeten worden of warmte afgeven... (bier doet dat niet, gist wel)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15

franssie

Save the albatross

bloody schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:50:
[...]

Yeah, ik meet in een glas water.
Ook de overige spullen hebben last van de schommelingen; ene moment is de boter echt boterzacht, andere moment zit alles vastgevroren aan de achterwand 8)7 .
De koelkast wordt intensief gebruikt; per dag minimaal 20-50 keer open/dicht.
Dat is bizar. Is het een koel-vries combinatie wellicht? Dan de vriezer eens ontdooien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
franssie schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:02:
[...]

Dat is bizar. Is het een koel-vries combinatie wellicht? Dan de vriezer eens ontdooien?
Ja idd, k/v combi! Ik zal eens kijken naar het vriesvakje of dat ontdooit moet worden. Goede!

nope

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Samsung koelkast van nu dan net 1 jaar oud maar die blijft echt heel strak op 3 graden staan. Er zit een digitale meter ingebouwd en ik de ijskast ook via een app kan monitoren maar die blijft constant op 3 graden waarop wij hem ingesteld hebben.
Pagina: 1