Vraag
Alle reacties
Dan is mijn vraag
Wat was voor jou de reden om een temperatuur meter in deze kast te plaatsen?
Wat was voor jou de reden om een temperatuur meter in deze kast te plaatsen?
Het lijkt erop dat je te weinig massa hebt in je koelkast / teveel lekkage hebt in de deurrubbers etc.
Op welke temperatuur staat hij ingesteld? Want het lijkt erg koud...
Op welke temperatuur staat hij ingesteld? Want het lijkt erg koud...
Heb je de thermometer wel gewoon ergens op het midden gezet? Niet tegen de achterwand?
En zijn deze metingen met dr koelkast dicht? Of staat elke piek voor een moment waarop je de koelkast opende?
Los daarvan is een schommeling enigszins wel te verwachten, want en koelkast slaat soms even aan. Maar dat de lucht in de koelkast naar -2 gaat lijkt mij wel wat laag?
En zijn deze metingen met dr koelkast dicht? Of staat elke piek voor een moment waarop je de koelkast opende?
Los daarvan is een schommeling enigszins wel te verwachten, want en koelkast slaat soms even aan. Maar dat de lucht in de koelkast naar -2 gaat lijkt mij wel wat laag?
Plaats de temperatuursensor eens in een product met een andere tijdconstante. Bijvoorbeeld een pak melk.
Koelkasten, en zeker zonder inverter, werken door afwisselend volgas te koelen of uit te staan.
Koelkasten, en zeker zonder inverter, werken door afwisselend volgas te koelen of uit te staan.
Het kan ook een nofrost zijn en dat temperatuur gemeten is dicht bij de achterwand bij een luchtopening.
Dan is dit geen abnormale meting
Beter is om de temperatuur te meten in een glas water welke
Uiteraard dan al enige tijd in koeling staat
Dan is dit geen abnormale meting
Beter is om de temperatuur te meten in een glas water welke
Uiteraard dan al enige tijd in koeling staat
Niet persè... het is ingewikkeld:Twister336 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:32:
Dat lijkt me toch een zeer grote temperatuurvariatie?
YouTube: This goofy fridge has a really clever design. It's also kinda terrible.
(ik link naar een specifiek tijdstip, maar de hele video gaat over koelkasten)
Gemiddeld lijkt jouw koelkast gewoon 4-5 graden te zijn.
Een paar jaar geleden had ik met een infrarood thermometer de inhoud van mijn koelkast gemeten en kwam tot hoge waarden (+14 graden). Daarom had ik van die speciale thermometers voor de koelkast gekocht. Die geven de huidige, min en max temperatuur aan.
Enkele weken geleden heb ik er eentje in gezet om na te gaan hoe lang hij op die min en max temperatuur zit. Dat is volgens mij toch veel te lang.
Hij koelt slechts 6-9x per dag wat me ook zeer weinig lijkt en wat volgens mij ook de reden is waarom de pieken en dalen zo groot zijn. In de video waar hierboven naar werd verwezen wordt er ongeveer 20x per dag gekoeld. Het lijkt me ook logisch dat als de temperatuur stijgt om wat voor reden dan ook (slijtage rubbers, deur open laten staan, warme dingen in geplaatst, ...) dat de koelkast dan gewoon wat harder/sneller begint te koelen.
Maar ik heb bv. daarnet de koelkast een paar minuten open gelaten om in te laden. De temperatuur was op dat moment al 6 graden en bleef stijgen tot 12 graden. Ik heb bij 12 graden de temperatuur in het vriesgedeelte gemeten met de infraroodthermometer en dat was tussen -16 tot -17 graden afhankelijk waar ik op richtte.
De koelkast heeft nofrost. De temperatuurmeters meten de luchttemperatuur.
Wat is dan een degelijke thermometer waar ik mee kan vergelijken? Een analoge thermometer?
Wat ik zeker wil vermijden is dat ik een nieuwe koelkast koop en tot de vaststelling kom dat het resultaat hetzelfde is.
Enkele weken geleden heb ik er eentje in gezet om na te gaan hoe lang hij op die min en max temperatuur zit. Dat is volgens mij toch veel te lang.
Hij koelt slechts 6-9x per dag wat me ook zeer weinig lijkt en wat volgens mij ook de reden is waarom de pieken en dalen zo groot zijn. In de video waar hierboven naar werd verwezen wordt er ongeveer 20x per dag gekoeld. Het lijkt me ook logisch dat als de temperatuur stijgt om wat voor reden dan ook (slijtage rubbers, deur open laten staan, warme dingen in geplaatst, ...) dat de koelkast dan gewoon wat harder/sneller begint te koelen.
Maar ik heb bv. daarnet de koelkast een paar minuten open gelaten om in te laden. De temperatuur was op dat moment al 6 graden en bleef stijgen tot 12 graden. Ik heb bij 12 graden de temperatuur in het vriesgedeelte gemeten met de infraroodthermometer en dat was tussen -16 tot -17 graden afhankelijk waar ik op richtte.
De koelkast heeft nofrost. De temperatuurmeters meten de luchttemperatuur.
Wat is dan een degelijke thermometer waar ik mee kan vergelijken? Een analoge thermometer?
Wat ik zeker wil vermijden is dat ik een nieuwe koelkast koop en tot de vaststelling kom dat het resultaat hetzelfde is.
Ik heb er een in de mijnes gehangen sinds 3 weken en ben verbaasd om idd hetzelfde te zien, soms 8 soms 0 graden… kennelijk fluctueert het veel
diskeltische lurker
Je meet de temperatuur van lucht in de koelkast. Lucht heeft geen massa. Zodra je de deur open zet en een scheet laat is het 30gr.
Wat je moet doen is een glas water in je koelkast doen, en daar je temperatuursensor in hangen.
Daarnaast als je jaren geleden met de IR een hoge temperatuur meet, en dan deze maand bedenkt om er eens verder naar te kijken, dan lijkt het probleem ook niet echt in de praktijk een probleem te zijn?
Wat je moet doen is een glas water in je koelkast doen, en daar je temperatuursensor in hangen.
Daarnaast als je jaren geleden met de IR een hoge temperatuur meet, en dan deze maand bedenkt om er eens verder naar te kijken, dan lijkt het probleem ook niet echt in de praktijk een probleem te zijn?
https://wren.co/join/Devian
Pagina: 1