Windows 11 installatie en UEFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik heb een Asrock AM4 systeem met een NVMe SSD. Ik heb een USB stick gemaakt met de Windows Media Creation Tool voor een Windows 11 installatie.

Nu kan ik booten van die USB en dan start de installatie, dan krijg ik na drie schermen een melding dat Secure Boot aan moet.

In UEFI dat gedaan, (eerst CSM uitzetten, daarna secure boot aan, zowel in user als setup mode geprobeerd) maar vervolgens kan ik alleen nog booten vanaf USB partition 1. En dan krijg ik een foutmelding dat mijn PC gerepareerd moet worden (0xc00000e).

Alle andere boot opties zijn dan niet meer beschikbaar (de NVMe SSD bijvoorbeeld, staat nog niks op dus boeit nu niet maar toch).

Iemand een idee hoe ik de Windows install er op krijg?

Net voor de zekerheid BIOS /UEFI geüpdatet naar 3.90 (okt 2025) maar zelfde verhaal.

https://www.reddit.com/r/...on_usb_unable_to_install/

Vergelijkbaar issue al krijgt hij geen foutmelding maar geen oplossing genoemd die lijkt te werken helaas.

TPM onder CPU configuration staat ook op CPU fTPM wat als ik alles na lees goed zou moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Shinji op 21-12-2025 17:39 ]

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Shinji schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:34:
In UEFI dat gedaan, (eerst CSM uitzetten, daarna secure boot aan, zowel in user als setup mode geprobeerd) maar vervolgens kan ik alleen nog booten vanaf USB partition 1. En dan krijg ik een foutmelding dat mijn PC gerepareerd moet worden (0xc00000e).
USB partitie 1?
De Windows USB installatie start toch nog wel op onder UEFI mode?
Mogelijk staat de RAID/RST/VMD mode aan in in de BIOS en geeft dat de problemen bij het installeren.
Dan heb je RST/VMD drivers nodig om je SSD te installeren.
Makkelijker is om de standaard AHCI mode te gebruiken in bios, dan zijn er geen extra drivers nodig tijdens de Windows setup.

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
Double-X-L schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:53:
Ahhhh kep t gevonden als je bij dit model, per bios tab, control+S doet geeft t een paar bios extra opties. 1 daarvan was Intel VMD enabled, die disabled en nu gaat ie prima.

Blijf ik alsnog benieuwd naar de oorzaak en reden waarom Intel VMD enabled wordt op een laptop.

• Shinji
Er stond geen Windows install op de SSD, helemaal clean.

Met secure boot uit had ik twee boot opties vanaf USB:
UEFI: USBSTICKMERK partion 1
USB: USBSTICKMERK

De tweede boot de installatie maar klaagt vervolgens over secure boot dat die aan moet. De eerste resulteert in foutmelding dat de PC gerepareerd moet worden met code 0xc00000e.

Met secure boot aan heb je alleen nog de eerste optie welke in een zelfde error resulteerde.

Ik heb nu de ISO gedownload en met Rufus naar de USB stick gezet en daarmee werkte die wel met secure boot aan. Ik denk dat die Windows Media Creationtool niet lekker werkt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Shinji schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:48:
Ik heb nu de ISO gedownload en met Rufus naar de USB stick gezet en daarmee werkte die wel met secure boot aan. Ik denk dat die Windows Media Creationtool niet lekker werkt.
Inderdaad wel vreemde foutmeldingen.
Ik lees ook wel vaker dat het officiële Media Creation Tool soms problemen kan geven.
Zelf heb ik het al tijden niet meer gebruikt en doe het via Rufus en/of Ventoy.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Maak je installatie usb opnieuw, maar ook de stick moet een GPT partitietabel hebben om in UEFI modus te kunnen opstarten voor de installatie.

Even converteren met diskpart (convert gpt) en dan nogmaals de MCT of Rufus gebruiken (in Rufus kun je ook GPT n UEFI only forceren).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Soms kan het ook aan de usb-stick zelf liggen want niet iedere usb-stick is even compatibel. .

• Shinji
nelizmastr schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:47:
Maak je installatie usb opnieuw, maar ook de stick moet een GPT partitietabel hebben om in UEFI modus te kunnen opstarten voor de installatie.

Even converteren met diskpart (convert gpt) en dan nogmaals de MCT of Rufus gebruiken (in Rufus kun je ook GPT n UEFI only forceren).
Het was dus al gelukt door de ISO te 'branden' met rufus. Maar die media creation tool geeft je al die opties niet. Je zou dan verwachten dat die ook gewoon moet werken.
Pagina: 1