15 Jaar geleden heb ik een hoekwoning van 1981 aangeschaft. De woning was op dat moment voorzien van een Junker VR CV combiketel. Deze deed de verwarming en het warme water. Om te koken was er een gasfornuis.
In de afgelopen jaren heb ik veel verbeterd in een poging het energieverbruik te verlagen.
- de VR ketel is in 2018 vervangen door een Nefit Trendline 30kW
- de radiatoren hebben nu bijna allemaal een thermostaatkraan, de meeste op domotica aangesloten
- de woning is voorzien van een 3 fase aansluiting (3*25A)
- ik rij tegenwoordig in een EV en heb een laadpaal thuis
- het gasfornuis is vervangen door een inductieplaat
- ik heb een 150 liter Mixergy boiler laten plaatsen die zorgt voor warm water
- de 40 jaar oude Velux dakramen zijn vervangen door nieuwe met HR++ glas
- de kozijnen zijn vervangen door HR++ (2021) en HR+++ (11-2025) versies
- de buitendeuren worden in april vervangen
- ik heb nog niets aan dakisolatie, spouwmuurisolatie of kruipruimte isolatie gedaan
Wegens de hete zomers van tegenwoordig heb ik de woning voorzien van een Daikin split airco unit. 30 Graden boven vond ik niet grappig meer. Er hangen 3 units binnen (woonkamer 3.5kW, kantoor 2kW, slaapkamer 2kW) met een 5.4kW buitenunit. Ze kunnen ook verwarmen hoewel ik daar voor aanschaf een beetje sceptisch over was. In de stookperiode stook ik sinds die tijd hybride. Kantoor en woonkamer verwarm ik met de Daikins, gang en badkamer op gas. De slaapkamer en het opslaghok verwarm ik eigenlijk niet.
/f/image/4tBGrzcMz1BqzUPWETS6n7W3.png?f=fotoalbum_large)
Dat bevalt eigenlijk wel prima zo. Het gasverbruik halveerde sinds ik de Daikins gebruik (februari 2024).
/f/image/8XeKzYp9A1DrPiyGKRxkWjnH.png?f=fotoalbum_large)
Het stroomverbruik van de Daikins:
/f/image/tyilZOoXJSh8QjE6uKHn44pT.png?f=fotoalbum_large)
Al met al verwarm ik het huis nu goedkoper dan met alleen gas. Het effect van iedere maatregel afzonderlijk zie ik duidelijk terug.
Afgelopen voorjaar hield mijn gemeente een bijeenkomst over energieverbruik. Dat ging voornamelijk over hoe je kan besparen maar met wat druk op de wethouder
kwam er ook informatie los over het gasloos worden van wijken. In een notedop : hoe mijn wijk van het gas af moet weten ze nog niet. Wanneer dat gaat gebeuren gaan ze ergens in 2025 besluiten. Tot op heden is er nog geen besluit. Wel weet ik dat er langs de wijk leidingen lopen van het warmtenet. Die bedienen mijn wijk niet, maar wel een paar andere. Ik zou een aansluiting bij voorbaat overigens weigeren wegens de kosten.
Gas wordt overigens ook steeds duurder :...dus ik wil er vanaf. Maar hoe? De CV installatie heb ik ingetekend. De aan en afvoer van de CV is 22 mm, iedere radiator is aangesloten met 15 mm.
In de woonkamer hangt een grote unit wat ik een T32 zou noemen, met slimme thermostaatkraan
In de keuken een T22 met slimme thermostaatkraan
In de gang een T21 met slimme thermostaatkraan
Kantoor heeft een T11 met slimme thermostaatkraan
De slaapkamer heeft een T22 met normale thermostaatkraan
Opslag heeft een T11 met normale thermostaatkraan
De badkamer heeft een designradiator (T11) met normale thermostaatkraan
Er is geen verwarming op het toilet
Er is geen vloerverwarming
Ik heb overwogen om in de gang een Daikin vloermodel te laten plaatsen. Die zou dat makkelijk kunnen. Dan moet ik echter iets verzinnen voor de badkamer, een spiegel met IR paneel zou kunnen. Ik denk echter niet dat dat voldoende is. De ruimte is klein, 4m2, maar ligt op het noorden. Ook zou het opslaghok zonder verwarming komen te zitten. Vind ik niet erg, maar het is geschikt als babykamer dus bij verkoop moet dat wel te verwarmen zijn.
Iets anders wat ik zit te overwegen is een L/W warmtepomp. Die hoeft dan alleen de verwarming te doen. SWW komt van de boiler. De installatie is echter niet zo berekend op lage temperatuur verwarming. Niet dat het ding heel veel te doen heeft, tenzij verwarmen efficiënter is dan met de Daikins. Het moet echter wel warm worden. Nog een thema is dat de huidige thermostaat in de woonkamer hangt. Om de rest van het huis te verwarmen moet ik die iets hoger zetten dan de temperatuur van de Daikins. Dat gaat wel, maar erg handig is het niet en ik fop de CV ketel een beetje. Die kan nu geregeld zijn warmte niet kwijt.
Dus ik ben zoekende... wat te doen? De CV doet het nog prima en warm blijven is het probleem niet. Het verbruik is nu alleen zo laag dat ik meer betaal voor de aansluiting dan voor het gas zelf. Dus ik wil eraf
.
In de afgelopen jaren heb ik veel verbeterd in een poging het energieverbruik te verlagen.
- de VR ketel is in 2018 vervangen door een Nefit Trendline 30kW
- de radiatoren hebben nu bijna allemaal een thermostaatkraan, de meeste op domotica aangesloten
- de woning is voorzien van een 3 fase aansluiting (3*25A)
- ik rij tegenwoordig in een EV en heb een laadpaal thuis
- het gasfornuis is vervangen door een inductieplaat
- ik heb een 150 liter Mixergy boiler laten plaatsen die zorgt voor warm water
- de 40 jaar oude Velux dakramen zijn vervangen door nieuwe met HR++ glas
- de kozijnen zijn vervangen door HR++ (2021) en HR+++ (11-2025) versies
- de buitendeuren worden in april vervangen
- ik heb nog niets aan dakisolatie, spouwmuurisolatie of kruipruimte isolatie gedaan
Wegens de hete zomers van tegenwoordig heb ik de woning voorzien van een Daikin split airco unit. 30 Graden boven vond ik niet grappig meer. Er hangen 3 units binnen (woonkamer 3.5kW, kantoor 2kW, slaapkamer 2kW) met een 5.4kW buitenunit. Ze kunnen ook verwarmen hoewel ik daar voor aanschaf een beetje sceptisch over was. In de stookperiode stook ik sinds die tijd hybride. Kantoor en woonkamer verwarm ik met de Daikins, gang en badkamer op gas. De slaapkamer en het opslaghok verwarm ik eigenlijk niet.
/f/image/4tBGrzcMz1BqzUPWETS6n7W3.png?f=fotoalbum_large)
Dat bevalt eigenlijk wel prima zo. Het gasverbruik halveerde sinds ik de Daikins gebruik (februari 2024).
/f/image/8XeKzYp9A1DrPiyGKRxkWjnH.png?f=fotoalbum_large)
Het stroomverbruik van de Daikins:
/f/image/tyilZOoXJSh8QjE6uKHn44pT.png?f=fotoalbum_large)
Al met al verwarm ik het huis nu goedkoper dan met alleen gas. Het effect van iedere maatregel afzonderlijk zie ik duidelijk terug.
Afgelopen voorjaar hield mijn gemeente een bijeenkomst over energieverbruik. Dat ging voornamelijk over hoe je kan besparen maar met wat druk op de wethouder
Gas wordt overigens ook steeds duurder :...dus ik wil er vanaf. Maar hoe? De CV installatie heb ik ingetekend. De aan en afvoer van de CV is 22 mm, iedere radiator is aangesloten met 15 mm.
In de woonkamer hangt een grote unit wat ik een T32 zou noemen, met slimme thermostaatkraan
In de keuken een T22 met slimme thermostaatkraan
In de gang een T21 met slimme thermostaatkraan
Kantoor heeft een T11 met slimme thermostaatkraan
De slaapkamer heeft een T22 met normale thermostaatkraan
Opslag heeft een T11 met normale thermostaatkraan
De badkamer heeft een designradiator (T11) met normale thermostaatkraan
Er is geen verwarming op het toilet
Er is geen vloerverwarming
Ik heb overwogen om in de gang een Daikin vloermodel te laten plaatsen. Die zou dat makkelijk kunnen. Dan moet ik echter iets verzinnen voor de badkamer, een spiegel met IR paneel zou kunnen. Ik denk echter niet dat dat voldoende is. De ruimte is klein, 4m2, maar ligt op het noorden. Ook zou het opslaghok zonder verwarming komen te zitten. Vind ik niet erg, maar het is geschikt als babykamer dus bij verkoop moet dat wel te verwarmen zijn.
Iets anders wat ik zit te overwegen is een L/W warmtepomp. Die hoeft dan alleen de verwarming te doen. SWW komt van de boiler. De installatie is echter niet zo berekend op lage temperatuur verwarming. Niet dat het ding heel veel te doen heeft, tenzij verwarmen efficiënter is dan met de Daikins. Het moet echter wel warm worden. Nog een thema is dat de huidige thermostaat in de woonkamer hangt. Om de rest van het huis te verwarmen moet ik die iets hoger zetten dan de temperatuur van de Daikins. Dat gaat wel, maar erg handig is het niet en ik fop de CV ketel een beetje. Die kan nu geregeld zijn warmte niet kwijt.
Dus ik ben zoekende... wat te doen? De CV doet het nog prima en warm blijven is het probleem niet. Het verbruik is nu alleen zo laag dat ik meer betaal voor de aansluiting dan voor het gas zelf. Dus ik wil eraf
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month