Vraag

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
15 Jaar geleden heb ik een hoekwoning van 1981 aangeschaft. De woning was op dat moment voorzien van een Junker VR CV combiketel. Deze deed de verwarming en het warme water. Om te koken was er een gasfornuis.

In de afgelopen jaren heb ik veel verbeterd in een poging het energieverbruik te verlagen.

- de VR ketel is in 2018 vervangen door een Nefit Trendline 30kW
- de radiatoren hebben nu bijna allemaal een thermostaatkraan, de meeste op domotica aangesloten
- de woning is voorzien van een 3 fase aansluiting (3*25A)
- ik rij tegenwoordig in een EV en heb een laadpaal thuis
- het gasfornuis is vervangen door een inductieplaat
- ik heb een 150 liter Mixergy boiler laten plaatsen die zorgt voor warm water
- de 40 jaar oude Velux dakramen zijn vervangen door nieuwe met HR++ glas
- de kozijnen zijn vervangen door HR++ (2021) en HR+++ (11-2025) versies
- de buitendeuren worden in april vervangen
- ik heb nog niets aan dakisolatie, spouwmuurisolatie of kruipruimte isolatie gedaan

Wegens de hete zomers van tegenwoordig heb ik de woning voorzien van een Daikin split airco unit. 30 Graden boven vond ik niet grappig meer. Er hangen 3 units binnen (woonkamer 3.5kW, kantoor 2kW, slaapkamer 2kW) met een 5.4kW buitenunit. Ze kunnen ook verwarmen hoewel ik daar voor aanschaf een beetje sceptisch over was. In de stookperiode stook ik sinds die tijd hybride. Kantoor en woonkamer verwarm ik met de Daikins, gang en badkamer op gas. De slaapkamer en het opslaghok verwarm ik eigenlijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_noNEUbglGlISb7JrWh9SIiqxDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tBGrzcMz1BqzUPWETS6n7W3.png?f=fotoalbum_large

Dat bevalt eigenlijk wel prima zo. Het gasverbruik halveerde sinds ik de Daikins gebruik (februari 2024).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK_n2xKHsFR9rMrFbhfxSbyaSAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XeKzYp9A1DrPiyGKRxkWjnH.png?f=fotoalbum_large

Het stroomverbruik van de Daikins:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNLVTdAQN2p2vF8UkMsaqMWdEAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyilZOoXJSh8QjE6uKHn44pT.png?f=fotoalbum_large

Al met al verwarm ik het huis nu goedkoper dan met alleen gas. Het effect van iedere maatregel afzonderlijk zie ik duidelijk terug.

Afgelopen voorjaar hield mijn gemeente een bijeenkomst over energieverbruik. Dat ging voornamelijk over hoe je kan besparen maar met wat druk op de wethouder >:) kwam er ook informatie los over het gasloos worden van wijken. In een notedop : hoe mijn wijk van het gas af moet weten ze nog niet. Wanneer dat gaat gebeuren gaan ze ergens in 2025 besluiten. Tot op heden is er nog geen besluit. Wel weet ik dat er langs de wijk leidingen lopen van het warmtenet. Die bedienen mijn wijk niet, maar wel een paar andere. Ik zou een aansluiting bij voorbaat overigens weigeren wegens de kosten.

Gas wordt overigens ook steeds duurder :
...dus ik wil er vanaf. Maar hoe? De CV installatie heb ik ingetekend. De aan en afvoer van de CV is 22 mm, iedere radiator is aangesloten met 15 mm.

In de woonkamer hangt een grote unit wat ik een T32 zou noemen, met slimme thermostaatkraan
In de keuken een T22 met slimme thermostaatkraan
In de gang een T21 met slimme thermostaatkraan
Kantoor heeft een T11 met slimme thermostaatkraan
De slaapkamer heeft een T22 met normale thermostaatkraan
Opslag heeft een T11 met normale thermostaatkraan
De badkamer heeft een designradiator (T11) met normale thermostaatkraan
Er is geen verwarming op het toilet
Er is geen vloerverwarming

Ik heb overwogen om in de gang een Daikin vloermodel te laten plaatsen. Die zou dat makkelijk kunnen. Dan moet ik echter iets verzinnen voor de badkamer, een spiegel met IR paneel zou kunnen. Ik denk echter niet dat dat voldoende is. De ruimte is klein, 4m2, maar ligt op het noorden. Ook zou het opslaghok zonder verwarming komen te zitten. Vind ik niet erg, maar het is geschikt als babykamer dus bij verkoop moet dat wel te verwarmen zijn.

Iets anders wat ik zit te overwegen is een L/W warmtepomp. Die hoeft dan alleen de verwarming te doen. SWW komt van de boiler. De installatie is echter niet zo berekend op lage temperatuur verwarming. Niet dat het ding heel veel te doen heeft, tenzij verwarmen efficiënter is dan met de Daikins. Het moet echter wel warm worden. Nog een thema is dat de huidige thermostaat in de woonkamer hangt. Om de rest van het huis te verwarmen moet ik die iets hoger zetten dan de temperatuur van de Daikins. Dat gaat wel, maar erg handig is het niet en ik fop de CV ketel een beetje. Die kan nu geregeld zijn warmte niet kwijt. O-)

Dus ik ben zoekende... wat te doen? De CV doet het nog prima en warm blijven is het probleem niet. Het verbruik is nu alleen zo laag dat ik meer betaal voor de aansluiting dan voor het gas zelf. Dus ik wil eraf :*) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Alle reacties

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:22
Gasfles in je tuin zetten.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:49

Jan2023

KISS

Er zijn mensen die een Lucht/Water Warmtepomp gebruiken i.c.m gewone radiatoren.
T22 en T33 radiatoren geven best nog wat warmte af op lage temperatuur , zeker als je weet dat de afgifte vele uren aaneengesloten is , in tegenstelling tot een gasgestookte ketel die zo af en toe een boost geeft met water op 60 a 70 graden ?
Die radiatoren zijn eventueel ook nog te boosten met kleine ventilatoren.
Handig is om te weten wat je gasverbruik was over een jaar zonder airco,s om te bepalen wat het vermogen zou moeten zijn van de WP.
En uiteraard ook o.a spouwmuur isolatie om het warmteverlies te beperken.

En niet vergeten je goed in te lezen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En mijn advies zou zijn om alle thermostaat kranen open te zetten en niet meer aankomen.
Even snel een kamer opwarmen met 30 graden water is er niet bij met een WP
Plus dat een WP een minimale waterinhoudt in het systeem wil wat moet stromen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2023 op 20-12-2025 16:50 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• asing
  • Nu online
Het gasverbruik was zo'n 650m3 voor de plaatsing van de Daikins. Sinds vorige maand zijn een paar grote ramen vervangen voor triple glas. Dat was deels enkel glas en deels jaren 80 dubbel glas.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:49

Jan2023

KISS

Lees je in:

En draai deze winter je cv op 40 graden , is een mooie test om te zien of je voldoende warmteafgifte hebt om je huis warm te houden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie allemaal radiatoren met ribben ertussen voor convectie, dat is gewoon warmtepompgeschikt. Desnoods rust je ze uit met fans en een heatbooster dan doen ze zelfs met 30 graden goed mee.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:15
Er is een zeer ingewikkelde formule om je warmte verlies te berekenen.
Eenvoudigste optie is:
1) je CV verwarmingswater op 40* te zetten (let op, enkel voor verwarming, niet sanitair, hou die op 60, CV draait namelijk niet standaard een legionella run).
2) Stel je huis in op een constante temperatuur - 's nachts maximaal 1 graden lager dan overdag.
3) Kijk of je huis comfortabel blijft. Zoja, kan je over op een warmtepomp. Zonee, dan heb je meer isolatie en/of meer warmteafgifte nodig (bijvoorbeeld meer radiatoren, vloerverwarming, aircos etc).

Komende week wordt het toevallig wat kouder, waardoor je goed kan testen hoe je systeem werkt in de winter.

PS- als je enkel voor het geld doet, hoeveel gas vastrecht betaal je, en hoeveel goedkoper om op stroom te stoken (COP in winter is totaal niet 4, eerder 1, gezien verwarming juist harder moet werken als het kouder is buiten, en warmtepomp juist bij koude temperaturen naar een COP van 1 gaat.). Dan kan je uitrekenen hoeveel je bespaart per jaar ls je overstapt. Dit wordt vaak redelijk positief weergegeven. Een andere reden kan natuurlijk zijn dat je wat beter wilt zijn voor het milieu, dan heb je meer gelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 20-12-2025 17:11 ]

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
L/W warmtepomp plaatsen met een minimale capaciteit (max. 5kW) tegen pendelen, en plaats fans op je bestaande radiatoren om de afgifte te verbeteren. Monobloc kun je prima zelf doen. Verder je dak extra naisoleren, gevolgd door kruipruimte. Ik ga er even vanuit dat de bestaande spouwmuurisolatie niet is uitgezakt, lekker laten zitten.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• lbreman
  • Niet online
In de badkamer kun je eventueel een infrarood paneeltje bijplaatsen mocht je het nadien toch te koud vinden daar.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier al drie jaar ons hoekhuis uit 1953 met alleen maar T22 en T33 radiatoren constant op 20 graden tussen 1 oktober en einde stookseizoen, met een panasonic monoblock 5 Kw. Werkt prima en ben van 800M3 gas naar 2100 kWh stroom gegaan. Voor echte (wanneer) vrieskou heb ik nog altijd de airco's om erbij te verwarmen maar nog niet nodig gehad.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• asing
  • Nu online
Jan2023 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:55:
Lees je in:

En draai deze winter je cv op 40 graden , is een mooie test om te zien of je voldoende warmteafgifte hebt om je huis warm te houden.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Wel heb ik het vermogen van de CV terug gezet. Die stond maximaal op 27kW. Hij kan terug naar 7kW, maar dan krijgt hij het huis niet meer warm. Hij staat nu al een paar jaar op 10kW en dat werkt prima.
_JGC_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:58:
Ik zie allemaal radiatoren met ribben ertussen voor convectie, dat is gewoon warmtepompgeschikt. Desnoods rust je ze uit met fans en een heatbooster dan doen ze zelfs met 30 graden goed mee.
Ik heb in de woonkamer, keuken en kantoor makkelijk bereikbare stroom. De gang is lastig te doen.
99ruud99 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:07:
Er is een zeer ingewikkelde formule om je warmte verlies te berekenen.
Eenvoudigste optie is:
1) je CV verwarmingswater op 40* te zetten (let op, enkel voor verwarming, niet sanitair, hou die op 60, CV draait namelijk niet standaard een legionella run).
2) Stel je huis in op een constante temperatuur - 's nachts maximaal 1 graden lager dan overdag.
3) Kijk of je huis comfortabel blijft. Zoja, kan je over op een warmtepomp. Zonee, dan heb je meer isolatie en/of meer warmteafgifte nodig (bijvoorbeeld meer radiatoren, vloerverwarming, aircos etc).

Komende week wordt het toevallig wat kouder, waardoor je goed kan testen hoe je systeem werkt in de winter.

PS- als je enkel voor het geld doet, hoeveel gas vastrecht betaal je, en hoeveel goedkoper om op stroom te stoken (COP in winter is totaal niet 4, eerder 1, gezien verwarming juist harder moet werken als het kouder is buiten, en warmtepomp juist bij koude temperaturen naar een COP van 1 gaat.). Dan kan je uitrekenen hoeveel je bespaart per jaar ls je overstapt. Dit wordt vaak redelijk positief weergegeven. Een andere reden kan natuurlijk zijn dat je wat beter wilt zijn voor het milieu, dan heb je meer gelijk.
Ik heb voor de grap laatst een nachtje doorgestookt. Dat was 17 december. De Daikins hadden 9.5kWh nodig, gas ook meer. Geen idee hoeveel omdat de kamertemperatuur met de Daikin op 16 graden hoger was dan ik verwachtte (bijna 19) dus de ketel deed niks. Gemiddelde buitentemp was 8.1 graad, met een minimum van 6. Ter referentie : normaal kom ik dan niet boven de 6kWh uit. Gemiddelde afgelopen week was nog geen 5 per dag. Ik zal hem eens aan laten op 15 graden.

Ik zit aan 250-300 euro vastrecht per jaar (Liander). Omgerekend is dat 1000-1200kWh wat ik zou kunnen inzetten zonder ook maar een kuub gas te verstoken.

@lbreman : Er zit isolatie in de spouw. Ik heb met een warmtebeeldcamera niet kunnen constateren dat deze naar beneden is gezakt. Ik zat aan een infrarood spiegel te denken. Er zit een stopcontact achter dus dat is mooi weg te werken.

@klump4u : dat klint heel bemoedigend!

• _JGC_
  • Nu online
@asing Hal hoeft geen 20 graden te worden, daar laat je het achterwege.

Bovenverdieping heeft 1 slaapkamer een T21, geen fans erop, die stookt zo naar 20 graden als ik die opendraai. De slaapkamers met T20 redden dat niet, die blijven koud.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

asing schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:14:
[...]

Ik zit aan 250-300 euro vastrecht per jaar (Liander). Omgerekend is dat 1000-1200kWh wat ik zou kunnen inzetten zonder ook maar een kuub gas te verstoken.
Je bespaart ook nog de vaste kosten van gas bij je leverancier.

Woonkamer en keuken en badkamer alles T33
Overig T22, toilet niks

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 20-12-2025 18:19 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:15
betaal jij vaste kosten aan je leverancier @klump4u toen ik in utrecht woonde was dat gelijk aan wat de netbeheerder vroeg. En ik kreeg juist korting (welkomstkorting) als ik een gasaansluiting had (200 euro na 1 jaar).

• Ronald
  • Nu online
Jan2023 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:55:
Lees je in:

Dit en gebruik géén nachtverlaging. De benodigde vermogens voor warm houden zijn veel lager dan opwarmen. Een warmtepomp is energetisch ook zodanig veel efficiënter op constante temperatuur dat dit ook je gebruikspatroon zal zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• asing
  • Nu online
klump4u schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:17:
[...]
Je bespaart ook nog de vaste kosten van gas bij je leverancier.
Ik zit momenteel bij Budget. Moet mezelf even corrigeren.

Vastrecht is goedkoper want minder dan 500m3 : 177 euro per jaar
Vaste leveringskosten gas : 9 euro. Dat zal per maand zijn.
Totaal 285 euro
Woonkamer en keuken en badkamer alles T33
Overig T22, toilet niks
Hier volg ik je even niet. Is dat wat jij nu hebt of wat je mij aanraad? :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Financieel.is niks interessant bij 300 euro kosten aan gas per jaar totaal helaas.

Toekomstbestendig zijn en aardgasvrij is makkelijk en kan op wel 10 manieren. Hier de mijne: https://www.climamarket.eu/en/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

Koop bijv zoiets, heb je voor minder dan 3000 euro in huis. Nog wat aansluitmateriaal en kabels en voor 3500 totaal ben je klaar. Aardgasvrij en toekomstbestendig.

• lbreman
  • Niet online
Fr33z schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:57:
Financieel.is niks interessant bij 300 euro kosten aan gas per jaar totaal helaas.

Toekomstbestendig zijn en aardgasvrij is makkelijk en kan op wel 10 manieren. Hier de mijne: https://www.climamarket.eu/en/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

Koop bijv zoiets, heb je voor minder dan 3000 euro in huis. Nog wat aansluitmateriaal en kabels en voor 3500 totaal ben je klaar. Aardgasvrij en toekomstbestendig.
Hier precies hetzelfde gedaan 8)

• asing
  • Nu online
Fr33z schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:57:

Vergeet niet dat bovenop vastrecht ook nog 250m3 (2024) aan gas komt. Dat verdubbelt de kosten. ;)

Pagina: 1