Vraag

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:08

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TL;DR: Kan een warmtepomp uit, en wat is een goede keuze?

We ontvangen vanuit de IMG een schadevergoeding. Door deze schade-erkenning kunnen we aanspraak maken op een extra bedrag van €4000 verduurzamingssubsidie vanuit het SNN. Deze subsidie is echter tot het einde van het jaar dus hebben we erg kort tijd. Minimale eis voor de subsidie is een getekende offerte in het jaar waarin het rapport door IMG is uitgebracht. Om die reden zit ik te kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp, maar ons huidige opwek houdt mij een beetje tegen in die zin dat ik mij afvraag of het wel opweegt. Uitbreiding van PV is alleen mogelijk naar plat dak garage, maar deze is geschakeld gebouwd en zit tot 12:00 deels in de schaduw. Opbouw is balken met platen, hierop bitumen.
Historisch gasverbruik: Gasverbruik december:Stroomopwek december: Stroomopwek totaal/jaar:
2025 tot heden: 898 m³/jaar Tot op heden: 82m³ Tot op heden: 32 kWh Tot op heden: 4295 kWh
2024: 960 m³/jaar 160m³ 52 kWh 3933 kWh
2023: 882 m³/jaar 162m³ 47 kWh 4156 kWh
2022: 907 m³/jaar 172 m³ 0 kWh
Situatie:
- 2-onder-1 kap woning, bouwjaar 2007/2008. 150 m2 woonfunctie volgens kadaster.
- 4 verdiepingen: begane grond, 1e etage (slaapkamers/badkamer/kantoor), 2e etage (slaapkamer / overige kamer), vliering
- Achterzijde woning op het zuiden, weinig glas aan deze zijde
- Aansluiting 3*25A.
- 10 * 410WP zonnepanelen, echter heb ik een 3kW omvormer (gratis gekregen). Enkelfasig aangesloten. Op zomerdagen topt hij wat af, maar dat is over 2 a 3 uurtjes dus minimaal eigenlijk.
- Vloer is geïsoleerd met bijna 20cm piepschuim. Dak is dacht ik RC3.5 (uit mijn hoofd, kan momenteel niet bij de bouwkundige tekening). Muren onbekend.
- Ketel (Intergas HR36/30) is uit 2007/2008 maar ziet er nog zeer goed uit aldus de monteur. Krijgt elke anderhalf jaar onderhoudsbeurt. Ketel is teruggezet in vermogen (schijnt beter te werken dan te beperken op aanvoertemp) waardoor de aanvoertemp eigenlijk altijd op 50 graden staat (hij staat in ieder geval nooit hoger dan 50 graden). Woning wordt hiermee in 30 minuten verwarmt van 17 graden naar 19.5 graden.
- Ventilatie type C (mechanische afvoer, toevoer via roosters boven in de ramen.
- 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen). Om de dag of dagelijks douchen.
Afgiftesysteem:
- Radiatoren, Dura Uni-kompakt 75/65. Leidingen ingefreest in zandcement dekvloer.
- Begane grond:
  • Woonkamer (op het noorden): 3000-300-22. 2946W, altijd volledig open
  • Open keuken: 900-700-22. Afgifte onbekend, altijd volledig open
  • Hal: 500-700-11. Afgifte onbekend, altijd volledig open
- Eerste verdieping:
  • Master bedroom (op het noorden): 1400-600-21. 1883W. Vrijwel altijd dicht, heel half uurtje even open
  • Slaapkamer 2: 1400-600-21. 1883W. Soms open
  • Badkamer: 600-700-22. 1118W, altijd volledig open
SWW:
Ik durf niet te zeggen hoeveel van ons gasverbruik voor SWW gebruikt wordt en hoeveel voor koken.
Warmtepompvoorkeur:
L/W hybride warmtepomp. Full electric hebben we te weinig opbrengst voor. Mijn vader heeft een L/L warmtepomp hangen, ik vind de tocht vreselijk. Plaatsing zou dan alleen in de voortuin kunnen ivm het niet kwijtkunnen van een binnenunit.
Wie gaat het installeren?
Zal volledig uitbesteed worden.
Vragen/opmerkingen
- Voorlopig gaat de voorkeur naar een partij als b.v. WeHeat, DeWarmte, Quatt. Maar ik sta open voor suggesties, ik ben niet merkgebonden. Lokale partijen zijn of eenpitters (ik ga liever niet voor een eenpitter met een warmtepomp) of nare ervaringen mee (geen voorrijkosten hoor meneer, ondertussen op de factuur wel kilometers gaan schrijven).
- Heeft een warmtepomp op propaan nog voordeel aangezien deze hogere temperaturen kan halen aangezien we alleen radiatoren hebben?
- Is het realistisch voor december nog te kunnen tekenen voor een offerte?
Plaatsing:
- Rood: Eerste optie is denk ik zijkant garage. ± 3 meter van de erfgrens. Voordeel is dat het dicht bij de meterkast is.
- Geel: Tweede optie op garage, echter dakconstructie gaat dan probleem zijn met resoneren. Zou ook aan zijmuur kunnen echter gaat mijn voorkeur hier niet naar uit
- Derde optie: Aan achtergevel / achter het huis. Laatste optie is misschien niet ideaal aangezien de wind & regen hier meesttijds uit het zuiden komt en hij dus altijd regen zal vangen. Hij zou wel in een hoek kunnen staan waar nu nog een vijverton staat. Deze gaat namelijk weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a47wPodes1eQ9lsT45hjNJC1qZs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/G0ROsO0mxas5FXy4qGk25lgC.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KpKpANfZwgYYhj9f7nwYwyG55U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhaTOjNZFEFqRwWhze1SeUxE.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lSwsYeANz0G00Mb0-cbeckigeE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M32B9HB4HWcVir7crGCuusA9.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 19-12-2025 16:31 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
PV mag je geheel buiten de beslissing houden. Warmte uit een warmtepomp is ook bij gemiddelde inkoop van stroom goedkoper dan warmte uit gas.

En dat is over bijna exact een jaar voor iedereen de situatie. PV doet weinig als de warmtepomp moet draaien.

Met het hele hoge opwarm tempo bij 50 graden zou je genoeg afgifte moeten hebben bij nog lagere temperatuur als je stopt met nachtverlaging. Warmtepomp is efficiënter bij constante temperatuur ondanks iets hoger absoluut verlies.

Dus vooral naar FE kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Niet direct antwoord op je vraag, maar als je meer tijd nodig hebt dan is dat prima. De SNN subsidie wordt namelijk weer verlengd:

"Staatssecretaris Eddie van Marum heeft dinsdag 16 december 2025 bekend gemaakt de subsidie te verlengen. Vanaf 1 januari 2026 zal aanvragen (tijdelijk) niet mogelijk zijn omdat er nog een aantal zaken geregeld moeten worden voordat de verlenging definitief is. Als het aanvraagloket weer opengaat, lees je dat op onze website. Dit wordt de laatste verlenging van de subsidie totdat het budget op is. Met de verlenging wil de Staatssecretaris inwoners graag de mogelijkheid geven alsnog een aanvraag te doen."

Voorgaande jaren was de verlenging aardig snel rond.