Vraag

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-01 20:53

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
TL;DR: Kan een warmtepomp uit, en wat is een goede keuze?

We ontvangen vanuit de IMG een schadevergoeding. Door deze schade-erkenning kunnen we aanspraak maken op een extra bedrag van €4000 verduurzamingssubsidie vanuit het SNN. Deze subsidie is echter tot het einde van het jaar dus hebben we erg kort tijd. Minimale eis voor de subsidie is een getekende offerte in het jaar waarin het rapport door IMG is uitgebracht. Om die reden zit ik te kijken naar de mogelijkheden voor een warmtepomp, maar ons huidige opwek houdt mij een beetje tegen in die zin dat ik mij afvraag of het wel opweegt. Uitbreiding van PV is alleen mogelijk naar plat dak garage, maar deze is geschakeld gebouwd en zit tot 12:00 deels in de schaduw. Opbouw is balken met platen, hierop bitumen.
Historisch gasverbruik: Gasverbruik december:Stroomopwek december: Stroomopwek totaal/jaar:
2025 tot heden: 898 m³/jaar Tot op heden: 82m³ Tot op heden: 32 kWh Tot op heden: 4295 kWh
2024: 960 m³/jaar 160m³ 52 kWh 3933 kWh
2023: 882 m³/jaar 162m³ 47 kWh 4156 kWh
2022: 907 m³/jaar 172 m³ 0 kWh
Situatie:
- 2-onder-1 kap woning, bouwjaar 2007/2008. 150 m2 woonfunctie volgens kadaster.
- 4 verdiepingen: begane grond, 1e etage (slaapkamers/badkamer/kantoor), 2e etage (slaapkamer / overige kamer), vliering
- Achterzijde woning op het zuiden, weinig glas aan deze zijde
- Aansluiting 3*25A.
- 10 * 410WP zonnepanelen, echter heb ik een 3kW omvormer (gratis gekregen). Enkelfasig aangesloten. Op zomerdagen topt hij wat af, maar dat is over 2 a 3 uurtjes dus minimaal eigenlijk.
- Vloer is geïsoleerd met bijna 20cm piepschuim. Dak is dacht ik RC3.5 (uit mijn hoofd, kan momenteel niet bij de bouwkundige tekening). Muren onbekend.
- Ketel (Intergas HR36/30) is uit 2007/2008 maar ziet er nog zeer goed uit aldus de monteur. Krijgt elke anderhalf jaar onderhoudsbeurt. Ketel is teruggezet in vermogen (schijnt beter te werken dan te beperken op aanvoertemp) waardoor de aanvoertemp eigenlijk altijd op 50 graden staat (hij staat in ieder geval nooit hoger dan 50 graden). Woning wordt hiermee in 30 minuten verwarmt van 17 graden naar 19.5 graden.
- Ventilatie type C (mechanische afvoer, toevoer via roosters boven in de ramen.
- 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen). Om de dag of dagelijks douchen.
Afgiftesysteem:
- Radiatoren, Dura Uni-kompakt 75/65. Leidingen ingefreest in zandcement dekvloer.
- Begane grond:
  • Woonkamer (op het noorden): 3000-300-22. 2946W, altijd volledig open
  • Open keuken: 900-700-22. Afgifte onbekend, altijd volledig open
  • Hal: 500-700-11. Afgifte onbekend, altijd volledig open
- Eerste verdieping:
  • Master bedroom (op het noorden): 1400-600-21. 1883W. Vrijwel altijd dicht, heel half uurtje even open
  • Slaapkamer 2: 1400-600-21. 1883W. Soms open
  • Badkamer: 600-700-22. 1118W, altijd volledig open
SWW:
Ik durf niet te zeggen hoeveel van ons gasverbruik voor SWW gebruikt wordt en hoeveel voor koken.
Warmtepompvoorkeur:
L/W hybride warmtepomp. Full electric hebben we te weinig opbrengst voor. Mijn vader heeft een L/L warmtepomp hangen, ik vind de tocht vreselijk. Plaatsing zou dan alleen in de voortuin kunnen ivm het niet kwijtkunnen van een binnenunit.
Wie gaat het installeren?
Zal volledig uitbesteed worden.
Vragen/opmerkingen
- Voorlopig gaat de voorkeur naar een partij als b.v. WeHeat, DeWarmte, Quatt. Maar ik sta open voor suggesties, ik ben niet merkgebonden. Lokale partijen zijn of eenpitters (ik ga liever niet voor een eenpitter met een warmtepomp) of nare ervaringen mee (geen voorrijkosten hoor meneer, ondertussen op de factuur wel kilometers gaan schrijven).
- Heeft een warmtepomp op propaan nog voordeel aangezien deze hogere temperaturen kan halen aangezien we alleen radiatoren hebben?
- Is het realistisch voor december nog te kunnen tekenen voor een offerte?
Plaatsing:
- Rood: Eerste optie is denk ik zijkant garage. ± 3 meter van de erfgrens. Voordeel is dat het dicht bij de meterkast is.
- Geel: Tweede optie op garage, echter dakconstructie gaat dan probleem zijn met resoneren. Zou ook aan zijmuur kunnen echter gaat mijn voorkeur hier niet naar uit
- Derde optie: Aan achtergevel / achter het huis. Laatste optie is misschien niet ideaal aangezien de wind & regen hier meesttijds uit het zuiden komt en hij dus altijd regen zal vangen. Hij zou wel in een hoek kunnen staan waar nu nog een vijverton staat. Deze gaat namelijk weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a47wPodes1eQ9lsT45hjNJC1qZs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/G0ROsO0mxas5FXy4qGk25lgC.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KpKpANfZwgYYhj9f7nwYwyG55U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhaTOjNZFEFqRwWhze1SeUxE.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lSwsYeANz0G00Mb0-cbeckigeE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M32B9HB4HWcVir7crGCuusA9.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 19-12-2025 16:31 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
PV mag je geheel buiten de beslissing houden. Warmte uit een warmtepomp is ook bij gemiddelde inkoop van stroom goedkoper dan warmte uit gas.

En dat is over bijna exact een jaar voor iedereen de situatie. PV doet weinig als de warmtepomp moet draaien.

Met het hele hoge opwarm tempo bij 50 graden zou je genoeg afgifte moeten hebben bij nog lagere temperatuur als je stopt met nachtverlaging. Warmtepomp is efficiënter bij constante temperatuur ondanks iets hoger absoluut verlies.

Dus vooral naar FE kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Niet direct antwoord op je vraag, maar als je meer tijd nodig hebt dan is dat prima. De SNN subsidie wordt namelijk weer verlengd:

"Staatssecretaris Eddie van Marum heeft dinsdag 16 december 2025 bekend gemaakt de subsidie te verlengen. Vanaf 1 januari 2026 zal aanvragen (tijdelijk) niet mogelijk zijn omdat er nog een aantal zaken geregeld moeten worden voordat de verlenging definitief is. Als het aanvraagloket weer opengaat, lees je dat op onze website. Dit wordt de laatste verlenging van de subsidie totdat het budget op is. Met de verlenging wil de Staatssecretaris inwoners graag de mogelijkheid geven alsnog een aanvraag te doen."

Voorgaande jaren was de verlenging aardig snel rond.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Vandaag een eerste gesprek gehad met DeWarmte. E.e.a. even uitgewerkt:
DeWarmte AO:Totaalkosten:Minimum vermogen:Maximum vermogen:Verwacht stroomverbruik:
Hybride setup:€ 3.9851,4 kWh8,3 kWh1350 kWh
300L vatFull Electric:€ 8.835Onbekend
DeWarmte MP:Totaalkosten:Minimum vermogen:Maximum vermogen:Verwacht stroomverbruik:
Hybride setup:€ 4.9851,9 kWh816,5 kWh1328 kWh
300L vatFull Electric:€ 9.8352128 kWh
Overige kosten:
Ketel weghalen € 250
Back-up element € 950
Leidingen doorboren Onbekend

Vragen:
  • In een full electric situatie zou volgens de medewerker het 8 uren duren voordat het vat weer volledig opgewarmd is. Ik neem aan dat als er geen warmtevraag vanuit 'CV' is, hij dan (terwijl er SWW-gebruik is) het vat reeds bijverwarmen?
  • Volgens de medewerker zouden er in de hybride setup geen leidingen getrokken hoeven te worden, de warmtepomp zou rechtstreeks op een dichtsbijzijnde radiator aangesloten kunnen worden. Klopt dit?
  • Volgens de medewerker zou er in de full electric situatie geen leidingen getrokken hoeven te worden. Het SWW-vat zou op zolder aangesloten worden op de leidingen. Klopt dit?
  • En deze vond ik zelf bijzonder: Volgens haar zou het vat opgewarmd worden met het warme water wat door CV-leidingen zou gaan. Als de warmtepomp water met 35 graden maakt krijg je het vat toch nooit op temperatuur?
Onze meterkast zal sowieso vervangen moeten worden. We hebben nu 2 aardlekschakelaars en 8 groepen. Volgens DeWarmte zou de AO minimaal 1 groep nodig zijn en de MP minimaal een fornuisgroep. Beide kunnen nu niet meer geplaatst worden omdat de kast vol zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2i5LmAshozZwaapkrJKPaNl3TE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eG5BUf6sHRQhv8rQp5ZfRez.jpg?f=fotoalbum_medium

Vervanging zou ik op zich zelf kunnen aangezien de kast al voorbedraad besteld kan worden. Kosten houdt ik voorlopig op zo'n € 500.

Ik kom dan ruwweg op de volgende getallen:

Hybride AO: € 4500 (Warmtepomp € 4000 + € 500 meterkast)
Full electric AO: € 9400 (Warmtepomp 8900 + € 500 meterkast)

Hybride MP: € 5500 (Warmtepomp € 5000 + € 500 meterkast)
Full electric MP: € 10.500 (Warmtepomp € 10.000 + € 500 meterkast).

[ Voor 107% gewijzigd door The Executer op 29-12-2025 13:39 ]

• Ronald
The Executer schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:14:

Vragen:
• In een full electric situatie zou volgens de medewerker het 8 uren duren voordat het vat weer volledig opgewarmd is. Ik neem aan dat als er geen warmtevraag vanuit 'CV' is, hij dan (terwijl er SWW-gebruik is) het vat reeds bijverwarmen?
Zou kunnen. Ze lijken een warmtepompboiler te gebruiken. Die zijn laag vermogen.
De primaire warmtepomp doet met deze aanname geen SWW. Dus CV-bedrijf wordt ook niet onderbroken.
Wel een niet ultrastil apparaat in huis...

Sommigen twijfelen over de levensduur van warmtepomp boilers.
• Volgens de medewerker zouden er in de hybride setup geen leidingen getrokken hoeven te worden, de warmtepomp zou rechtstreeks op een dichtsbijzijnde radiator aangesloten kunnen worden. Klopt dit?
Op een 15mm leiding? zou ik niet doen....
• Volgens de medewerker zou er in de full electric situatie geen leidingen getrokken hoeven te worden. Het SWW-vat zou op zolder aangesloten worden op de leidingen. Klopt dit?
Aanname WPB: ja die gaat direct op de SWW leiding in plaats van de CV.
• En deze vond ik zelf bijzonder: Volgens haar zou het vat opgewarmd worden met het warme water wat door CV-leidingen zou gaan. Als de warmtepomp water met 35 graden maakt krijg je het vat toch nooit op temperatuur?
Warmtepomp boiler zou het CV-water als bron kunnen gebruiken: Dan gaat het zonder ventilatiekanalen. Dan ontrek je dus wel warmte uit het circuit en zal de buitenunit dus veel harder moeten werken.
Vervanging zou ik op zich zelf kunnen aangezien de kast al voorbedraad besteld kan worden. Kosten houdt ik voorlopig op zo'n € 500.
Bestel een ABB sn-lijn bij sander vunderink. Kost ongeveer evenveel als Emat (kwaliteit=twijfel) bij Elektramat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Allereerst, bedankt weer voor je reactie!
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:11:
[...]

Zou kunnen. Ze lijken een warmtepompboiler te gebruiken. Die zijn laag vermogen.
De primaire warmtepomp doet met deze aanname geen SWW. Dus CV-bedrijf wordt ook niet onderbroken.
Wel een niet ultrastil apparaat in huis...

Sommigen twijfelen over de levensduur van warmtepomp boilers.
Ik tref op internet niet heel veel informatie over de boiler. Het zou een "DeWarmte Pomp T" moeten zijn, maar als ik hier op zoek vind ik (verdacht?) weinig informatie. Op hun eigen site wordt er eigenlijk nergens over gesproken qua specificaties, hooguit dat bij een full electric deze geplaatst wordt. Wel een pagina van het RVO waar inderdaad gesproken wordt over een warmtepompboiler. Maar hoe het apparaat zijn warmte krijgt kan ik niet achterhalen. In deze post van @Pupp3tmast3r is de Pomp T te zien, aangesloten op de leidingen en zo te zien verder niets.
[...]

Op een 15mm leiding? zou ik niet doen....
Ik heb het nagemeten, en inderdaad zijn de leidingen naar de radiators allemaal 15/16mm. Dat gaat hem dus niet worden. In de meterkast lopen wel 22mm leidingen voor zover ik weet.
[...]

Aanname WPB: ja die gaat direct op de SWW leiding in plaats van de CV.

[...]

Warmtepomp boiler zou het CV-water als bron kunnen gebruiken: Dan gaat het zonder ventilatiekanalen. Dan ontrek je dus wel warmte uit het circuit en zal de buitenunit dus veel harder moeten werken.

[...]
Hier durf ik zonder specs oid verder dus niets over te zeggen. Op deze pagina hebben ze deze tekst staan:
Door onze nieuwe slimme sturing verwarm je het water in onze Pomp T warmtepompboiler op de beste momenten. Bijvoorbeeld wanneer zonnepanelen stroom opwekken of wanneer dynamische stroomprijzen laag zijn. Hierdoor maak jij van jouw Pomp T een warmtebatterij.
Dit zou haast doen vermoeden dat hij puur met een element opgewarmd wordt.
Bestel een ABB sn-lijn bij sander vunderink. Kost ongeveer evenveel als Emat (kwaliteit=twijfel) bij Elektramat.
Ik had inderdaad bij Emat gekeken, maar daar kun je ook andere merken krijgen. Voordeel is dat zij een configurator op internet hebben waar je e.e.a. (visueel) kan samenstellen. Dan zou ik daar de kast bij elkaar moeten klikken, en dan bij Sander Vunderink moeten gaan bestellen.
Ik heb inmiddels de bouwkundige tekeningen gevonden. Hierin wordt benoemd: "Energiezuinigheid: RC wanden, dak en vloer = 3.0W/m2K"
Wat ik overigens wel vreemd vind is dat er op internet door DeWarmte wordt gesproken over een prijs van € 7885, en wij een prijs van € 9835 hebben gekregen. Dit verschil kan ik nog niet verklaren aangezien er nog geen extra's benoemd zijn, behalve het 300L vat ipv de 200L. Dit verschil is volgens de medewerker echter maar € 950, wat nog steeds een verschil van € 1000 is.

• Ronald
Uit de post is genoeg te zien: geen dikke dubbele luchtkanalen, wel zo te zien 4 waterleidingen. Dat moet dus wel CV water als bron en tapwater aan-en afvoer (naar douche) zijn.

Vunderink bouwt op aanvraag, maar die planner van elektramat is wel handig.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
The Executer schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:57:
Allereerst, bedankt weer voor je reactie!

[...]

Ik tref op internet niet heel veel informatie over de boiler. Het zou een "DeWarmte Pomp T" moeten zijn, maar als ik hier op zoek vind ik (verdacht?) weinig informatie. Op hun eigen site wordt er eigenlijk nergens over gesproken qua specificaties, hooguit dat bij een full electric deze geplaatst wordt. Wel een pagina van het RVO waar inderdaad gesproken wordt over een warmtepompboiler. Maar hoe het apparaat zijn warmte krijgt kan ik niet achterhalen. In deze post van @Pupp3tmast3r is de Pomp T te zien, aangesloten op de leidingen en zo te zien verder niets.

[...]

Ik heb het nagemeten, en inderdaad zijn de leidingen naar de radiators allemaal 15/16mm. Dat gaat hem dus niet worden. In de meterkast lopen wel 22mm leidingen voor zover ik weet.

[...]

Hier durf ik zonder specs oid verder dus niets over te zeggen. Op deze pagina hebben ze deze tekst staan:

[...]

Dit zou haast doen vermoeden dat hij puur met een element opgewarmd wordt.

[...]

Ik had inderdaad bij Emat gekeken, maar daar kun je ook andere merken krijgen. Voordeel is dat zij een configurator op internet hebben waar je e.e.a. (visueel) kan samenstellen. Dan zou ik daar de kast bij elkaar moeten klikken, en dan bij Sander Vunderink moeten gaan bestellen.
Ik heb inmiddels de bouwkundige tekeningen gevonden. Hierin wordt benoemd: "Energiezuinigheid: RC wanden, dak en vloer = 3.0W/m2K"
Wat ik overigens wel vreemd vind is dat er op internet door DeWarmte wordt gesproken over een prijs van € 7885, en wij een prijs van € 9835 hebben gekregen. Dit verschil kan ik nog niet verklaren aangezien er nog geen extra's benoemd zijn, behalve het 300L vat ipv de 200L. Dit verschil is volgens de medewerker echter maar € 950, wat nog steeds een verschil van € 1000 is.
Het is inderdaad een Warmtepomp Boiler, dus de warmte komt uit de leidingen van de verwarming en hij gebruikt dit als bron om z'n vat op te warmen. Bij een storing of vraagtemperatuur boven de 60 graden gaat hij met een extra intern element verwarmen. Communicatie is er dus ook met de MP of AO om die dan in te schakelen als het water in de leidingen niet warm genoeg is. Hier dus 4 leidingen, CV water in en uit, koud water toevoer en warm water uitvoer richting de kranen. Zit bij mij dus aangesloten op de oude aansluiting van de CV. Bij mij zit rechts dan nog een aansluiting op het stroomnet.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:55
Eerlijk gezegd als je je woning warm krijgt met de cv ketel op 50 graden, zou ik gewoon voor all electric gaan. Dan kan gasaansluiting ook weer de deur uit ( bespaard weer 280 per jaar aan vastrecht).

Om het vermogen te bepalen: m3 gas* 8 /1650 = kw bij -10 of -7
Als wilt weten wat extra qua elektra gaat gebruiken: m3 gas *2,2 = extra verbruik kwh

Je kunt dan zelf je prijs per m3 en kwh invullen om te kijken of het rendabel is.
Ik denk dat je voor 10 000 netto een hele mooie full electric installatie kan scoren.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:14:
Uit de post is genoeg te zien: geen dikke dubbele luchtkanalen, wel zo te zien 4 waterleidingen. Dat moet dus wel CV water als bron en tapwater aan-en afvoer (naar douche) zijn.

Vunderink bouwt op aanvraag, maar die planner van elektramat is wel handig.
Sorry, ik was iets te kort door de bocht en te gehaast. Had wel de 2 leidingen gezien maar dat was niet meer dan logisch ivm aansluiting SWW.
Pupp3tmast3r schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:21:
[...]

Het is inderdaad een Warmtepomp Boiler, dus de warmte komt uit de leidingen van de verwarming en hij gebruikt dit als bron om z'n vat op te warmen. Bij een storing of vraagtemperatuur boven de 60 graden gaat hij met een extra intern element verwarmen. Communicatie is er dus ook met de MP of AO om die dan in te schakelen als het water in de leidingen niet warm genoeg is. Hier dus 4 leidingen, CV water in en uit, koud water toevoer en warm water uitvoer richting de kranen. Zit bij mij dus aangesloten op de oude aansluiting van de CV. Bij mij zit rechts dan nog een aansluiting op het stroomnet.
Tnx voor je reactie ook! Ik zie in 1 van je posts in het DeWarmte-topic dat je een 200L vat hebt. Hoe lang kun jij hiermee douchen, heb je dat al eens getimed? Mijn berekening met "200L gedeeld door 7" is natuurlijk niet correct, er komt 60 graden uit het vat wat je bijmengt met koud natuurlijk.
kokpol schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:36:
Eerlijk gezegd als je je woning warm krijgt met de cv ketel op 50 graden, zou ik gewoon voor all electric gaan. Dan kan gasaansluiting ook weer de deur uit ( bespaard weer 280 per jaar aan vastrecht).

Om het vermogen te bepalen: m3 gas* 8 /1650 = kw bij -10 of -7
Als wilt weten wat extra qua elektra gaat gebruiken: m3 gas *2,2 = extra verbruik kwh

Je kunt dan zelf je prijs per m3 en kwh invullen om te kijken of het rendabel is.
Ik denk dat je voor 10 000 netto een hele mooie full electric installatie kan scoren.
Uitgaande van 950m3 kom ik op:
Gas: 950m3 * 1,25586 = € 1193
Warmtepomp FE: 2090 kWh * 0,26687 = € 557
Besparing full electric = € 636.

Gas helemaal de deur uit gaat niet lukken, we koken nog op gas.
Ivm de 15mm leidingen ben ik de meterkast nog even ingedoken. Hier heb ik de aanvoer- en retour-leidingen aangetroffen in 22mm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R14cjzWYh-s-fhGmodz6EzsWthk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HvShWQRo9KsKhUQCZmGkj2Ws.jpg?f=user_large

Voor de opstelling wordt het tegen de muur van de garage bij het terras denk ik. Leidingen kunnen dan door de garage naar de meterkast en op de hierboven getoonde leidingen aangesloten worden. Ook kan ik op die manier makkelijk een 5-aderige kabel naar buiten brengen.

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Hangt echt heel erg van je temperatuur en douchekop af natuurlijk, maar ik gok dat ik rond de 40 graden douche. Vat staat hier op 50, 25 tot 30 minuten is sowieso geen probleem. Vat is dus nog niet leeg geweest!

• Ronald
The Executer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:30:

Gas helemaal de deur uit gaat niet lukken, we koken nog op gas.
Ik weet niet wat voor gas plaat je hebt, maar in mijn geval was het een 60cm.

60cm inductie platen staan voor peanuts op marktplaats. Mijn meterkast staat met de rug naar de keuken, dus het was ook niet meer dan een gat boren en 5x2,5mm2 erdoorheen steken. (Elektra doe ik zelf, paplepel pa)

Een fijn regelbare (0-9 in halve stappen bijvoorbeeld) plaat is voor mijn kookervaring, én nog veel meer de schoonmaak ervaring superieur aan gas.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:58:
[...]

Ik weet niet wat voor gas plaat je hebt, maar in mijn geval was het een 60cm.

60cm inductie platen staan voor peanuts op marktplaats. Mijn meterkast staat met de rug naar de keuken, dus het was ook niet meer dan een gat boren en 5x2,5mm2 erdoorheen steken. (Elektra doe ik zelf, paplepel pa)

Een fijn regelbare (0-9 in halve stappen bijvoorbeeld) plaat is voor mijn kookervaring, én nog veel meer de schoonmaak ervaring superieur aan gas.
Voor zover ik weet hebben wij ook een 60 cm plaat. Meterkast zit aan de ene zijkant woning, keuken zit aan de andere zijde. Vloer heeft 20cm piepschuim als isolatie, en dan nog door beton. Ligt wel een loze buis richting keuken (hoe die buis loopt is maar de vraag), maar hier ga ik geen 5-aderige kabel doorkrijgen.

• Ronald
Is dat een 16, of 19mm?

Voor een courante plaat heb je 4 aders nodig (L1,L2,N, aarde) en dat kan door 16mm.

De vraag is of je er een trekveer door krijgt :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 30-12-2025 20:11 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:53
Die Intergasketel mag nog wel goed zijn, maar ga er maar van uit dat je hem (als je voor hybride gaat) over een jaar of 5 alsnog moet gaan vervangen. En anders wel over 10 jaar. Dat kost ongeveer €2500. Die kosten moet je dus bij een hybride WP optellen, want die kosten heb je niet als je voor full-electric gaat.

Koken doe je nu nog op gas, maar als je straks elektrisch verwarmt, wil je waarschijnlijk heel gauw een elektrische kookplaat. Dat scheelt namelijk een berg vastrecht per jaar.

Overigens: als je je huidige aardlekschakelaar vervangt voor nieuwen van 2 modules breed, en de beltrafo verhuist naar een los kastje (of een Ring o.i.d. neemt), dan heb je ruimte voor 1 nieuwe aarlek met 4 nieuwe groepen.

• Ronald
@marcop23 het zijn smalle, maar toch 4P ALS… je bent dus evengoed minimaal 6units kwijt als je het naar 3x 2P migreert (netter)

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Hmm, eigenlijk komt het er dus toch op neer dat de complete meterkast vervangen moet worden, helemaal als er nóg een extra fornuisgroep moet komen voor een kookplaat in de toekomst.

• Ronald
Krachtgroep... in een 3-fase huis is geen plaats voor een fornuisgroep.

En ja... je hebt al erg snel 2 24 unit kasten nodig... (Maar dat kan ook als uitbreiding op... afhankelijk van wat je nu hebt, paar weken terug nog bij me broertje gewoon een 2e Hager ernaast geprikt)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 30-12-2025 23:44 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:43:
Krachtgroep... in een 3-fase huis is geen plaats voor een fornuisgroep.

En ja... je hebt al erg snel 2 24 unit kasten nodig... (Maar dat kan ook als uitbreiding op... afhankelijk van wat je nu hebt, paar weken terug nog bij me broertje gewoon een 2e Hager ernaast geprikt)
Een fornuisgroep is waar DeWarmte specifiek om gevraagd heeft, vandaar dat ik dat benoemde. Uit het kookplaten-topic meende ik al dat je beter een krachtgroep kon plaatsen.
Straks de digitale inspectie. Twijfel nog over de plaatsing. Vriend van mij waarschuwde i.v.m. geluid wat tegen de schutting kan weerkaatsen wat mogelijk voor problemen kan zorgen. Een kwartslag draaien zou mooier zijn, maar dan zit onze buitenkraan in de weg.

Gegevens in mijn account verder ingevuld, geschatte warmteverlies op basis van huisgegevens is 5 kW. Op basis van het gasverbruik komen ze op 2.7 kW. Advies is om voor een Pomp MP te gaan. Een Pomp AO zou kunnen als we de temp aan zouden passen van 19 naar 18 graden en minder ruimts verwarmen.

In het rapport wordt het volgende nog genoemd:
Verwarmingsvermogen: ≈ 1,5 kW. 200 L-boiler warmt 10 °C op in circa 1,5 uur; 300L-boiler in circa 2 uur 15 min. De temperatuur van 10 → 50 °C duurt voor 200L ongeveer 6 uur.

[ Voor 23% gewijzigd door The Executer op 31-12-2025 09:55 ]

• Ronald
Dat is wel een interessant vraagstuk dan. Je hebt nu 4P ALS, misschien dat je vanuit dat een 2-fasig gevoede kookgroep mag maken... maar dat mag even in het electro in huis topic...

Kookgroep met gekoppelde alamats misschien?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van de elektrische aansluiting, vraag heel specifiek naar het vermogen bij lagere temperaturen. Een 8kW warmtepomp die bij -10 nog maar 3kW doet heb je, met jouw huis, niets aan.

Ik heb zelf een weheat blackbird, die wordt met 2x16a aangesloten (een voor de buitenunit, een voor de backup heater). Meestal pruttelt die tussen de 400W en de 800w. De backup heater heb ik alleen in actie gezien tijdens de installatietesten

Wise enough to play the fool

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Zojuist gesprek gehad. Positief gevoel aan overgehouden. Uitkomsten:
- Pomp MP + Pomp T 200L. Dit zal in de praktijk 45 minuten douchen geven. Ze rekenen zelf met 8L/m op 40 graden wat een theoretische tijd geeft van 40 minuten. Zelf douchen wij minder heet en onze douche doet 7L/m dus die 45 durf ik wel neer te zetten.
- Pomp T 300L levert 60 minuten douchen op volgens hun berekening. Hier durf ik eigenlijk wel 75 minuten van te maken.
- Installatie op het terras kan. Officieel zit je met propaan en moet er een meter ruimte tot openslaande deuren gehouden worden. De deur wordt echter weinig gebruikt. Zij durven deze installatie wel aan. Leidingen door de garage en dan direct op de kunstof leidingen (die overigens 20mm uitwendig zijn).
Stroomvoorziening naar de installatieplaats toe kan ik zelf regelen.

Aangezien we op een basis installatie uitkomen zonder meerwerk kom ik uit op de volgende kosten:
Pomp MP: € 8235
Pomp T 200L: € 4850
Totaal: € 13585

ISDE subsidie:
Pomp MP: € 3250
Pomp T: € 950
Subidie totaal: € 4200

Totale kosten: € 8885. Daarnaast gaat er nog € 100 vriendenkorting af dus komen we uit € 8785 en zijn we (voor verwarmen/douchen) volledig gasloos.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 31-12-2025 12:24 ]

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:54:
Los van de elektrische aansluiting, vraag heel specifiek naar het vermogen bij lagere temperaturen. Een 8kW warmtepomp die bij -10 nog maar 3kW doet heb je, met jouw huis, niets aan.

Ik heb zelf een weheat blackbird, die wordt met 2x16a aangesloten (een voor de buitenunit, een voor de backup heater). Meestal pruttelt die tussen de 400W en de 800w. De backup heater heb ik alleen in actie gezien tijdens de installatietesten
De Pomp MP doet volgens de brochure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFO93SWjbbWsKyQqQ3hJxwczpBM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oA2ZKSgViznS0SGGEfqxxd1R.png?f=user_large

• Ronald
Ik schrik wel een beetje van de prijs van de warmtepomp boiler.
https://www.mijnklimaatsh...boiler-edel-eau-200l.html

Dit is een functioneel gelijkwaardig apparaat.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als op deze foto
het rechterpijpje van een douche is, dan is een doucheWTW een vrij effectieve en eenvoudig te installeren doucheverdubbelaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1