Hoi medetweakers,
ik heb momenteel de onderstaande build draaiende.
De pc wordt voor gaming gebruikt en door mijn vrouw voor de Adobe CS programma's (Photoshop, Indesign e.d.).
Mijn voorkeur gaat uit naar 64GB RAM i.p.v. 32GB RAM.
In eerste instantie had ik een 64GB kit besteld die vervolgens niet meer uitgeleverd kon worden, namelijk deze: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
Als vervanger krijg ik nu deze geleverd: uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32
Deze set ondersteund XMP, maar geen EXPO.
Ik ben hier totaal niet in thuis en kan nog niet direct vinden op welke snelheid ik het geheugen veilig kan draaien en wat ik kan verwachten. Ik lees tot nu toe wat tegenstrijdige berichten.
Normaal gesproken zou ik op zoek gaan naar een andere set, maar gezien de gestegen prijzen heeft mijn voorkeur deze set te gaan gebruiken.
De Patriot set draait enkel door activeren van EXPO in de BIOS al prima op 6.000MT/s.
Als ik dat met de Corsair set voor elkaar krijg, is dat al ruim voldoende.
Graag hoor ik van jullie wat ik kan verwachten en of ik deze als amateur op dit gebied soepel en veilig draaiende krijg.
Alvast bedankt!
Edit: inmiddels wat wijzer geworden, het moederbord ondersteunt ook XMP profielen. Het exacte geheugen staat niet in de supported list: https://www.gigabyte.com/...rt#Support-Memory-Support
Ik zie wel gelijkwaardig geheugen, namelijk CMK64GX5M2B6600C32, dus 6600 ipv 6400 wat wel in de lijst staat. Vermoedelijk geen probleem dus?
ik heb momenteel de onderstaande build draaiende.
De pc wordt voor gaming gebruikt en door mijn vrouw voor de Adobe CS programma's (Photoshop, Indesign e.d.).
Mijn voorkeur gaat uit naar 64GB RAM i.p.v. 32GB RAM.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M D3HP AX | € 122,99 | € 122,99 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT | € 671,82 | € 671,82 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li & DAN Cases A3-mATX Glass Wood Edition Black | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Waterkoeling | MSI MAG Coreliquid i360 Zwart | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Ventilators | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C30K | € 384,95 | € 384,95 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 II | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 379,- | € 379,- |
| Totaal | € 2.334,66 | |||
Als vervanger krijg ik nu deze geleverd: uitvoering: Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32
Deze set ondersteund XMP, maar geen EXPO.
Ik ben hier totaal niet in thuis en kan nog niet direct vinden op welke snelheid ik het geheugen veilig kan draaien en wat ik kan verwachten. Ik lees tot nu toe wat tegenstrijdige berichten.
Normaal gesproken zou ik op zoek gaan naar een andere set, maar gezien de gestegen prijzen heeft mijn voorkeur deze set te gaan gebruiken.
De Patriot set draait enkel door activeren van EXPO in de BIOS al prima op 6.000MT/s.
Als ik dat met de Corsair set voor elkaar krijg, is dat al ruim voldoende.
Graag hoor ik van jullie wat ik kan verwachten en of ik deze als amateur op dit gebied soepel en veilig draaiende krijg.
Alvast bedankt!
Edit: inmiddels wat wijzer geworden, het moederbord ondersteunt ook XMP profielen. Het exacte geheugen staat niet in de supported list: https://www.gigabyte.com/...rt#Support-Memory-Support
Ik zie wel gelijkwaardig geheugen, namelijk CMK64GX5M2B6600C32, dus 6600 ipv 6400 wat wel in de lijst staat. Vermoedelijk geen probleem dus?
[ Voor 4% gewijzigd door Racierox op 19-12-2025 07:09 ]