Vraag

• devilruben
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:55
Titel: XMP aan/uit? PC boot alleen met één RAM-stick – Ryzen 5 7600X + Corsair 7200 MHz

Beschrijving:
Beste Tweakers,
Ik loop volledig vast met mijn nieuwe build en hoop dat iemand mij kan helpen.

Hardware
CPU: Ryzen 5 7600X
Moederbord: ASRock B650-HDV/M.2
GPU: RX 9070XT
RAM: Corsair Vengeance RGB 32GB (2×16GB) – CMH32GX5M2X7200C34
SSD: Laxar 2TB

Probleem
Vanaf dag 1 kreeg ik rode CPU- en DRAM-LEDs en de PC postte niet. Ik heb o.a. geprobeerd:

BIOS update
RAM sticks één voor één testen
CPU eruit/erin om pin-issues uit te sluiten
Booten zonder GPU
Uiteindelijk concludeerde een winkel dat het waarschijnlijk aan het moederbord lag.
Nieuw bord gehaald → eerste keer wel beeld, maar alleen zonder GPU. Met twee sticks ram. Alle twee zichtbaar in Bios

Huidige situatie
Met twee RAM-sticks: géén POST → rode CPU & DRAM LEDs
Met één stick: PC start vrijwel altijd
Beide sticks werken afzonderlijk → geheugen is waarschijnlijk niet defect
Windows draait stabiel op JEDEC 4800 MHz
Bij het activeren van XMP (7200): geen POST, rode LEDs
Bij XMP 5200 hetzelfde probleem
Alleen 4800 MHz JEDEC is stabiel

Mijn vraag
Ligt dit aan incompatibiliteit tussen moederbord en dit specifieke RAM-kit? ( deze specifiek staat niet in QVL)
Is dit typisch gedrag voor Ryzen + hoge DDR5-snelheden?
Kan ik nog iets tweaken (SOC-voltages, EXPO i.p.v. XMP, BIOS instellingen)?
Is het realistischer dat dit geheugen nooit stabiel op 7200 gaat draaien op een B650-HDV?
Of moet ik het RAM omruilen voor een kit die op de QVL staat?
Alle suggesties zijn welkom. Ik ben 2 weken bezig en kom geen meter verder.

Alvast bedankt!

QVL: https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/#MemoryRAP
Ram: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2X7200C34

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51
XMP is voor intel, je hebt intel geheugen gekocht.
EXPO is voor AMD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWafBOuJz5LwOorJLa7Bx3p0g68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTZuOdSrZL6tVjtzUWIIXvO2.png?f=fotoalbum_large

AMD website:
Max Memory Speed
2x1R
DDR5-5200
2x2R
DDR5-5200
4x1R
DDR5-3600
4x2R
DDR5-3600

Alles hoger dan 5200 is overclock en niet gegarandeerd.

categorie: Geheugen intern (EXPO)

[ Voor 47% gewijzigd door Hell-Slave op 15-12-2025 21:24 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Dat niet alleen. 7200 is een niet zo zinnige snelheid voor AMD om twee redenen: de kans dat de memory controller/het bord het aan kan is klein zo niet nihil. Daarnaast ALS het al werkt zit je met onhandige dividers voor de FCLK etc. Je gaat dan naar een FLCK van 2200 wat ook al matig haalbaar kan zijn of juist heel laag in je FCLK wat je prestaties de nek op draait.

Voor AMD is de over het algemeen werkende sweet spot DDR5-6000. Je kan nog kijken of je dat met een preset werkend kan krijgen. De meeste biossen hebben inmiddels wel settings daarvoor maar feitelijk is dit geheugen gewoon niet handig voor deze CPU. Met DDR5-6000 draait je MCLK op 3000, je FCLK op 2000 en je UCLK op 3000. Met mazzel kan je dan nog naar 6200 of 6400 maar daar falen al genoeg CPU's op. De volgende zinnige stap met een AMD CPU is 8000 (omdat je dan weer op een FCLK van 2000 uit komt). 7200 is vlees noch vis.

Daarnaast: met DDR5 een kit nemen die niet op de QVL staat is an sich al risicovol omdat DDR5 nogal lastig te trainen is.

Hoe ben je op deze kit terecht gekomen? Wat was je redenatie erachter?

Edit: probeer hier eens iets van DDR5-6000 te selecteren (ander bord maar Asrock bios bij jou heeft vast ergens deze opties ook):
YouTube: ASRock B850M X WiFi Motherboard BIOS Settings Tour Walkthrough

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 15-12-2025 17:36 ]

UNOX: The worst operating system

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Ryzen 7000 is ook nog moeilijker met geheugen dan Ryzen 9000. Op een 7600X mag je echt in je handen knijpen als je netjes alle RAM timings haalt van een QVL gevalideerd kitje DDR5-6000, daarboven is echt loterij.

Kun je het geheugen niet beter omruilen tegen een EXPO kit op de QVL als bovenstaande reactie niet wil werken?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• devilruben
Korvaag schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:25:
Dat niet alleen. 7200 is een niet zo zinnige snelheid voor AMD om twee redenen: de kans dat de memory controller/het bord het aan kan is klein zo niet nihil. Daarnaast ALS het al werkt zit je met onhandige dividers voor de FCLK etc. Je gaat dan naar een FLCK van 2200 wat ook al matig haalbaar kan zijn of juist heel laag in je FCLK wat je prestaties de nek op draait.

Voor AMD is de over het algemeen werkende sweet spot DDR5-6000. Je kan nog kijken of je dat met een preset werkend kan krijgen. De meeste biossen hebben inmiddels wel settings daarvoor maar feitelijk is dit geheugen gewoon niet handig voor deze CPU. Met DDR5-6000 draait je MCLK op 3000, je FCLK op 2000 en je UCLK op 3000. Met mazzel kan je dan nog naar 6200 of 6400 maar daar falen al genoeg CPU's op. De volgende zinnige stap met een AMD CPU is 8000 (omdat je dan weer op een FCLK van 2000 uit komt). 7200 is vlees noch vis.

Daarnaast: met DDR5 een kit nemen die niet op de QVL staat is an sich al risicovol omdat DDR5 nogal lastig te trainen is.

Hoe ben je op deze kit terecht gekomen? Wat was je redenatie erachter?

Edit: probeer hier eens iets van DDR5-6000 te selecteren (ander bord maar Asrock bios bij jou heeft vast ergens deze opties ook):
YouTube: ASRock B850M X WiFi Motherboard BIOS Settings Tour Walkthrough
Allereerst bedankt aan iedereen die al geholpen heeft, dat waardeer ik echt!

Ik heb onlangs een tweedehands RAM-setje gekocht van een mede-Tweaker vlak voor de prijsstijgingen. In theorie leek het een mooie deal, maar achteraf misschien toch een gevalletje “goedkoop is duurkoop”. Ik was ervan overtuigd dat ik de RAM op een lagere snelheid (±6000 MHz) en met XMP kon laten draaien, maar dat blijkt toch lastiger dan gedacht. Ik heb inmiddels het setje kunnen testen bij een vriend met een intel CPU nou die draait als een tiet. Alle twee de stick worden gelijk herkent

De verkoper snapt het probleem en wil het setje terugkopen (wat ik heel sportief vind), dus ik denk dat ik ga zoeken naar een nieuw RAM-setje dat wél betrouwbaar werkt op AM5. En ik denk dat ik het setje zelf ga verkopen alleen dan wel aan iemand met een Intel systeem.

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie aanraden qua RAM voor mijn setup? Ik zoek iets dat:
-goed werkt met Ryzen 7000-serie
-dual-channel stabiel draait op B650
-Deze keer met AMD EXPO profielen en waarbij ik wél de (bij voorkeur) sweetspot van ~6000 MHz kan halen

Ik denk geen kerst cadeaus voor de fam meer, als ik die prijzen zo zie 8)7 .

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Crucial Pro
uitvoering: Crucial Pro CP2K16G56C46U5
Staat op de QVL.

Ik heb de 2x48 in een ASUS bord met 9950x3d, plug&play, nul training.
uitvoering: Crucial Pro CP2K48G56C46U5

Dit geheugen is van een veel betere kwaliteit want de spanning is een heel stuk lager.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1932800;1888134/

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 16-12-2025 09:37 ]

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58
Zou je niets iets meer tijd nemen met deze set en middels trial en error een middenweg proberen te vinden? Je heb tot nu alleen maar XMP en Megatransfers aan proberen te passen - er zijn nog een 30-tal andere timings die je aan kunt passen (waar vaak een groot verschil zit in XMP v EXPO ivm Intel/AMD compatibility). De set die je deelde is gewoon een Hynix m-die dus er moeten andere timings mogelijk zijn. Normaliter had ik hetzelfde pad gevolgd en hem terug proberen te ruilen maar in het huidige geheugen landschap is het misschien het overwegen waard om het nog een keer te proberen.

Deel even je versie nummer (staat op de dimm achter CMH32GX5M2X7200C34 ... )

[ Voor 8% gewijzigd door AlainSki op 16-12-2025 09:41 ]

• devilruben
Heeft deze set niet een te hoge latency om juist die sweatspot te halen?
uitvoering: Crucial Pro CP2K16G56C46U5

Ik dacht eerder aan zo iets?
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32

• devilruben
AlainSki schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:38:
Zou je niets iets meer tijd nemen met deze set en middels trial en error een middenweg proberen te vinden? Je heb tot nu alleen maar XMP en Megatransfers aan proberen te passen - er zijn nog een 30-tal andere timings die je aan kunt passen (waar vaak een groot verschil zit in XMP v EXPO ivm Intel/AMD compatibility). De set die je deelde is gewoon een Hynix m-die dus er moeten andere timings mogelijk zijn. Normaliter had ik hetzelfde pad gevolgt en hem terug proberen te ruilen maar in het huidige geheugen landschap is het misschien het overwegen waard om het nog een keer te proberen.

Ik wil best wat proberen maar ik krijg 2 sticks niet eens aan de praat en dan heb ik nog niks gedaan in de bios. Wat moet ik nog doen om die aan de praat te krijgen? Ook zou ik met die ene stick van 16 gb wel wat willen proberen maar ik zal dan echt heel goed moeten uitzoeken wat ik moet aanpassen of iemand moet wat weten. Eerlijk gezegd snap ik er geen hol van. Als ik in de bios ga lopen klote ben ik eerder bang dat ik fout doe.

Ook heb ik in mijn achterhoofd dat de Ram alleen maar duurder gaat worden, liever nu pijn leiden dan later een nier moeten verkopen.

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58
devilruben schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:48:
[...]

Ik wil best wat proberen maar ik krijg 2 sticks niet eens aan de praat en dan heb ik nog niks gedaan in de bios. Wat moet ik nog doen om die aan de praat te krijgen? Ook zou ik met die ene stick van 16 gb wel wat willen proberen maar ik zal dan echt heel goed moeten uitzoeken wat ik moet aanpassen of iemand moet wat weten. Eerlijk gezegd snap ik er geen hol van. Als ik in de bios ga lopen klote ben ik eerder bang dat ik fout doe.

Ook heb ik in mijn achterhoofd dat de Ram alleen maar duurder gaat worden, liever nu pijn leiden dan later een nier moeten verkopen.
Hoe lang heb je met 2 dimms gewacht met de rode lichtjes? Ik heb net 2 x 32gb in een x870e geinstalleerd (ook XMP in een AMD systeem) en moest rond de 5-6 minuten wachten voordat de memory training klaar was.

• devilruben
AlainSki schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:38:
Zou je niets iets meer tijd nemen met deze set en middels trial en error een middenweg proberen te vinden? Je heb tot nu alleen maar XMP en Megatransfers aan proberen te passen - er zijn nog een 30-tal andere timings die je aan kunt passen (waar vaak een groot verschil zit in XMP v EXPO ivm Intel/AMD compatibility). De set die je deelde is gewoon een Hynix m-die dus er moeten andere timings mogelijk zijn. Normaliter had ik hetzelfde pad gevolgd en hem terug proberen te ruilen maar in het huidige geheugen landschap is het misschien het overwegen waard om het nog een keer te proberen.

Ik zal eind van de dag even sturen wat het serie nummer is.

• devilruben
AlainSki schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:51:
[...]

Hoe lang heb je met 2 dimms gewacht met de rode lichtjes? Ik heb net 2 x 32gb in een x870e geinstalleerd (ook XMP in een AMD systeem) en moest rond de 5-6 minuten wachten voordat de memory training klaar was.
Echt 10 min omdat ik eerder gelezen had dit het geval was. Ik zal dit vandaag (eind van de dag) nog een keer proberen.

• jeroen3
Ik verwacht niet dat je het verschil in CL kan meten in application benchmarks. Misschien bij synthetische loads, maar die bestaan in het echt niet.

• devilruben
jeroen3 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:53:
Ik verwacht niet dat je het verschil in CL kan meten in application benchmarks. Misschien bij synthetische loads, maar die bestaan in het echt niet.
Dank Jeroen als dit niet lukt ga ik deze set halen.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:08
Ik wil best wat proberen maar ik krijg 2 sticks niet eens aan de praat en dan heb ik nog niks gedaan in de bios.
Dit is het issue, juist omdat je geen AMD approved geheugen hebt genomen, moet je handmatig goede instellingen in de bios gaan invoeren. En gezien de prijzen (ook V&A) is het dat wel waard om te proberen. Zal wel wat Trial and Error worden.

Mocht je er toch niet uitkomen dan heb ik nog wel een setje over. Ooit heb ik per ongeluk 2 setjes in plaats van 2 reepjes geheugen gekocht en ik zit met 64GB toch veel te hoog. Alleen niet de snelste timings. Voor de prijs pm me maar maar ik zal altijd aan de onderkant van de V&A prijzen zitten. Originele factuur heb ik ter inzage want ik ben geen ordinaire handelaar.

uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• jeroen3
Wat @Therazor aanbied is ook een goed setje wat je op QVL staat.
Pagina: 1