Occasion kopen of private lease

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:46
Mijn vrouw en ik zijn toe aan een nieuwe auto. Ik ben er nog niet helemaal over uit of we moeten gaan voor een occasion of private lease. Ik heb een tabel gemaakt met alle kosten van onze huidige auto en de auto die we op het oog hebben, koop en lease. In alle gevallen is het uitgangspunt dat we na 5 jaar geen auto meer hebben:
HuidigLynk & Co 01Lynk & Co 01 (Lease)
Aanschaf€10.000€25.000-
Restwaarde€5.000 (geschat)€15.000 (geschat)-
Maandlasten
Verzekering€41€80 (All-risk)-
MRB€39€119 (2026)-
Onderhoud€100 (tot nu)€75 (geschat)-
Subtotaal€180€274€589
Verbruikskosten
Tankinhoud404242
Prijs€1,89€1,89€1,89
Volle tank€75,6€79,38€79,38
Verbruik / 1005,73,73,7
Kilometrage128612861286
Subtotaal€138€88€88
Totaal per maand€318€362€677
Totaal 5 jaar€24.074€31.710€40.610
Op het eerste gezicht lijkt het een no-brainer om voor koop te gaan. Wat daarbij echter nog niet meegenomen is, is de rentederving. Laten we zeggen dat we het aankoopbedrag investeren in een All-World fonds. De Northern Trust World Screened Equity Index Dis heeft sinds oprichting 12,25% gedaan. Natuurlijk biedt success in het verleden geen garantie voor de toekomst en al helemaal niet in de huidige tijden. Maar laten we even uitgaan van 6%:
BedragRendement
€25.000
€8.4556% (beleggen)
€2.6022% (sparen)
In dat geval ziet het kostenplaatje er als volgt uit:
KoopLease (beleggen)Lease (sparen)
€31.710€32.155€38.008
Natuurlijk zitten er nog wat haken en ogen aan. Zo is de schatting van de restwaarde van onze huidige auto iets conservatief (inruil is nog zo'n €6K, particulier wellicht iets meer) en van de nieuwe een gok, wellicht te royaal. Ook zijn bij de verbruikskosten de kosten voor het laden niet meegenomen, maar deze zullen nihil zijn en voor de vergelijking tussen koop of lease irrelevant.

Koop en lease lijken dus erg dicht bij elkaar te liggen, beiden met voor- en nadelen:
- Bij lease rijd je in een nieuwe auto, koop zal 2-3 jaar oud zijn.
- Bij lease weet je waar je aan toe bent. Hoge onverwachte kosten bij koop (kapotte accu bijvoorbeeld) zijn niet meegenomen in deze berekening.
- Bij koop vallen de maandlasten een stuk lager uit.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Of wellicht verkeerde aannames?

Alle reacties

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je zou occassion lease kunnen bekijken als middenweg.
Lagere kosten, minder risico.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Huurkoop met een lage rente kan ook nog schelen,reken je met 6% rendement is alles met minder dan 6% rente winst

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23

Herman

FP ProMod
Als je in de nabije toekomst een eigen woning wilt kopen, kies dan niet voor private lease. Deze verlaagt namelijk je leencapaciteit. Je hebt dan een BKR registratie.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:44
Dus als je koopt heb je van het volledige bedrag rentederving, maar bij lease heb je geen opbouwende rentederving? Dat is wel een eerlijke berekening dan.

• Lunaticc
DaTimMan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:25:
Huurkoop met een lage rente kan ook nog schelen,reken je met 6% rendement is alles met minder dan 6% rente winst
Ik ben nog niet erg bekend met de huurkoop constructie, wellicht een interessante om te onderzoeken inderdaad.
Herman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:18:
Als je in de nabije toekomst een eigen woning wilt kopen, kies dan niet voor private lease. Deze verlaagt namelijk je leencapaciteit. Je hebt dan een BKR registratie.
Ik ben het vergeten te vermelden in de startpost, maar wij zijn reeds in het bezit van een koopwoning en hebben de komende jaren geen plannen om te verhuizen :) Een BKR registratie zou ons dus niet in de weg zitten.
TheBrut3 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:35:
Dus als je koopt heb je van het volledige bedrag rentederving, maar bij lease heb je geen opbouwende rentederving? Dat is wel een eerlijke berekening dan.
Fair point :P Ik zou het verschil in maandlasten kunnen beleggen.

Verschil in maandlasten: €677 - €362 = €315
Termijnen: 60
Inleg: €315 * 60 = €18.900
Maandelijks rendement: 0,06 / 12 = 0,005

(1,005)60 = 1,34885
(1,34885 - 1) / 0,005 = 69,77
€315 * 69,77 = €21.978 totaal na 5 jaar.

Dan zou ik dus €21.978 - €18.900 = €3.078 aan rente mislopen. Hierdoor komt leasen uit op €34.788. Klopt mijn berekening zo?

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
Voor het verbruik van de nieuwe auto reken je denk ik vrij optimistisch. Tenzij je heel veel elektrisch kan rijden, en daarvan de kosten niet meeneemt. Zie ook https://www.spritmonitor..../1959-01.html?powerunit=2

Waar heb je de restwaarde vandaan? Als ik een Lync&co 01 occasion van 25k zoek, en bij de anwb autokosten calculator kijk wat die over 5jaar en 15k km/jaar nog waard is gaat dat meer richting de €10k dan 15.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:01
Wat is reden voor nieuwe nieuwe auto?
Is auto van +- 5 jaar niet ook oke? Kan natuurlijk zijn dat je juist een goede reden hebt, maar vaak zie je dat eerste paar jaar meeste afschrijving is.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23

Herman

FP ProMod
Lunaticc schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:19:
(...)
[...]

Ik ben het vergeten te vermelden in de startpost, maar wij zijn reeds in het bezit van een koopwoning en hebben de komende jaren geen plannen om te verhuizen :) Een BKR registratie zou ons dus niet in de weg zitten.
(...)
Niet iedereen die verhuist, heeft dat al 5 jaren van tevoren aan zien komen :> ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:15
Persoonlijk vind ik de maandlasten van 677 euro per maand vrij veel voor een auto (ik geef niks om auto’s), ik zou zelf nooit leasen. Met het geld wat ik “over houd” kan ik een leuke vakantie van betalen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Lunaticc
T_knoop schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:40:
Voor het verbruik van de nieuwe auto reken je denk ik vrij optimistisch. Tenzij je heel veel elektrisch kan rijden, en daarvan de kosten niet meeneemt. Zie ook https://www.spritmonitor..../1959-01.html?powerunit=2
Ja, lastig. Iedereen rijdt natuurlijk anders. Ik denk dat we het gros van de kilometers wel elektrisch kunnen doen en die kosten heb ik inderdaad niet meegenomen omdat ik daarvan vooraf niet de exacte verhouding weet.
Waar heb je de restwaarde vandaan? Als ik een Lync&co 01 occasion van 25k zoek, en bij de anwb autokosten calculator kijk wat die over 5jaar en 15k km/jaar nog waard is gaat dat meer richting de €10k dan 15.
Een beetje een gok o.b.v. de tweedehands prijzen. De grootste afschrijving is natuurlijk in de eerste 5 jaar. We rijden nu in een bijna 10 jaar oude Ibiza en als ik zie dat ze daar nog tussen de €7-9K voor vragen (met kilometerstanden van 175K+), dan vind ik de calculator van de ANWB erg conservatief. Maar wellicht niet onverstandig ;)
99ruud99 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:40:
Wat is reden voor nieuwe nieuwe auto?
Is auto van +- 5 jaar niet ook oke? Kan natuurlijk zijn dat je juist een goede reden hebt, maar vaak zie je dat eerste paar jaar meeste afschrijving is.
De occasions waar we naar kijken zijn tussen de 2-4 jaar oud. Een nieuwe zou ik inderdaad niet snel overwegen. Of bedoel je occasion private lease? Ik heb eens gekeken en daar vragen ze ~€400 voor een vergelijkbare occasion, maar dat zal wel o.b.v. 5000 km zijn. Ik heb een offerte aangevraagd.
Herman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:12:
[...]

Niet iedereen die verhuist, heeft dat al 5 jaren van tevoren aan zien komen :> ;)
Dat is zeker waar. Hadden we maar een glazen bol :+
gielie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:55:
Persoonlijk vind ik de maandlasten van 677 euro per maand vrij veel voor een auto (ik geef niks om auto’s), ik zou zelf nooit leasen. Met het geld wat ik “over houd” kan ik een leuke vakantie van betalen.
Dat vinden wij ook hoor, alleen ik vind auto's dan wel weer leuk :P We willen een auto waar we weer een paar jaar mee vooruit kunnen: een automaat, het liefst hybride (omdat we ook veel korte stukken rijden), grote kofferbak en wat snufjes zoals CarPlay e.d. Dan kom je al snel op een dergelijk bedrag uit voor een auto.

We vinden een hoge auto fijn rijden, vandaar de keuze voor de L&C. Een alternatief zou b.v. een Skoda Octavia kunnen zijn: voldoet aan dezelfde eisen, maar scheelt al gauw €75 per maand aan verzekering en wegenbelasting.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12 14:07
gielie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:55:
Dat is altijd wat er speelt natuurlijk.
Ik vind het bijvoorbeeld fijn om een goede betrouwbare auto te hebben en moet er een beetje leuk uitzien.
Maar ik heb nog niet lang geleden in een audi a4 uit 2008 gereden, zag er leuk uit en reed prima en was een automaat (wat ik persoonlijk altijd wil)

Inmiddels rij ik een Mazda Cx-5 uit 2015, rijd prima en heerlijk.

Maar er zijn ONTIEGELIJK veel mensen die perse in een nieuwe/heel jonge auto willen rijden en niet blikken of blozen om 500+ euro per maand te betalen ervoor zonder dat die auto ook maar enigzins nog rijd.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Croga

The Unreasonable Man

Lunaticc schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:19:
Ook geen plannen om te verbouwen?
Wij waren wat verbaasd dat ondanks dat we naast de private lease nog zo'n 2000 euro per maand overhouden, we letterlijk 0 hypotheek kunnen krijgen dankzij de private lease autos. Dus ook niet om een verbouwing te financieren binnen de reeds afbetaalde ruimte op te hypotheek.
Ofwel: Als morgen je dak instort heb je pech. Je kunt helemaal niets meer totdat de verzekering een half jaar later uit betaald.

Ik vindt private lease echt een geniale oplossing. Maar de manier waarop er door hypotheekverstrekkers naar gekeken wordt is absoluut absurd.
Jeroenzer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:29:
Inmiddels rij ik een Mazda Cx-5 uit 2015, rijd prima en heerlijk.

Maar er zijn ONTIEGELIJK veel mensen die perse in een nieuwe/heel jonge auto willen rijden en niet blikken of blozen om 500+ euro per maand te betalen ervoor zonder dat die auto ook maar enigzins nog rijd.
Voor ons is het indertijd een rekensom geweest; óf enkele tienduizenden euros uitgeven aan een occassion electrisch, óf benzine voor wat minder geld, óf electrisch leasen. Uiteindelijk bleken de maandlasten van een benzine auto, door de kilometers die wij rijden én de zonnepanelen, hoger te zijn dan voor electrisch en bleek de aanschafprijs van een tweedehands electrische auto een te hoge drempel (mede omdat de kleine electrische autos nog niet tweedehands te krijgen zijn).

Dus ja, ook financieel kan private lease een betere optie zijn. Nog los van het ontzorgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Croga op 19-12-2025 08:36 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Nog een verschil, maar dat is mogelijk vooral relevant als je een oudere occasion koopt:

Bij de lease auto gaat elke schade gefixt moeten worden, meestal met een eigen risico. Als hij van jezelf is kun je besluiten dat een kras op een niet te opvallende plek dan maar jammer is, en de hoge reparatiekosten niet waard.

En nog een: ik weet niet precies hoe dat bij private lease werkt, maar met leasen via een werkgever vervallen in elk geval na een aantal jaar je schadevrije jaren, omdat er geen verzekering op jouw naam staat (de leasemaatschappij is immers eigenaar). Zou ik even uitzoeken.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52
Na jaren van zakelijke lease-auto's moest ik een aantal jaar geleden weer naar een eigen auto. Alle ellende die je dan hebt komt voor eigen rekening (auto total loss vanwege opgeblazen motorblok). Dat is een risico dat moeilijk financieel in te calculeren is maar bij private lease niet van toepassing is. Afhankelijk van je situatie en rekenmethode kan private lease misschien wat duurder zijn maar geeft tegelijkertijd ook rust en zekerheid.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zolang er een heel bedrijf voor nodig is met private lease mensen, schadeafhandelaars en tussenpersonen moet private lease toch altijd duurder zijn dan kopen, zou ik zeggen.

Dus hoeveel is het jou waard om de zeldzame kans van een hele dure reparatie via de lease vergoed te 'krijgen', ten opzichte van de zekerheid dat je jaren lang extra vooraf betaalt aan ze?

Dat + dat je voor elke kras moet betalen bij het inleveren maakt dat ik liever koop :)

Wij hebben 3 jaar geleden voor €15.000 een Ioniq electric gekocht en rijden er ~20k km per jaar mee tegen ~3 cent per kilometer aan 'brandstof'. Laatste jaar/ beurt was €120. Het jaar daarvoor €260.

Nu zou ik een volgende EV met accu van ~60kWh / 350km bereik kopen, dan kom je echt altijd prima uit. Die koop je nu ook voor onder de €20.000 (Kona, nieuwere Ioniqs, tesla m3, e-Niro, vast ook VWs).

Automaat, rijdt heerlijk soepel, uitstoot significant minder, goedkoop rijden.
Nadeel: 'eng' voor veel mensen, bangmakerij rond kapotte accu's. En je moet iets nieuws leren (een stekker in een auto steken + een pasje om langs de weg te laden).

Sowieso altijd verstandig om als je auto rijdt een flinke geldbuffer te hebben staan he..

[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 19-12-2025 09:26 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Nog een: als je koopt, zou je na 5 jaar kunnen besluiten dat de auto prima voldoet, en er mee doorrijden. Met lease kan dat niet (of tenminste, als het al kan, geef je vooral de leasemaatschappij veel gratis geld). Dat verandert de kosten dan natuurlijk ook. Dus, kopen geeft je in dat opzicht een extra mogelijkheid.

Gegeven dat je het geld sowieso beschikbaar hebt, is het ook een optie - idioot als dit klinkt - om een auto te kopen met lening die je in 3-5 jaar afbetaalt. Als je verwacht dat aandelen 6% opleveren, en je rentes kunt vinden die daar fors onder liggen, wat best waarschijnlijk is (vml. omdat de auto ook onderpand is).

Bijvoorbeeld, voor elektrische auto's rekent BMW als ik even kijk bij financieren rentes rond de helft van die 6%. Ook voor tweedehands.

Moet je wel het risico kunnen dragen dat de beurs toevallig over de komende 5 jaar -34% doet i.p.v. jouw verwachte +34%, en je die lening nog steeds wel moet betalen.

Oftewel, dit is voor als je de betrokken bedragen met gemak beschikbaar kunt maken, ook als de beurs slecht gaat.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

johan_L schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:53:
Na jaren van zakelijke lease-auto's moest ik een aantal jaar geleden weer naar een eigen auto. Alle ellende die je dan hebt komt voor eigen rekening (auto total loss vanwege opgeblazen motorblok). Dat is een risico dat moeilijk financieel in te calculeren is maar bij private lease niet van toepassing is. Afhankelijk van je situatie en rekenmethode kan private lease misschien wat duurder zijn maar geeft tegelijkertijd ook rust en zekerheid.
Dat is vervelend, dat klinkt als veel pech en ongeveer de grootste reparatiekosten die je ongeveer kunt hebben. Als ik even google zie ik bijv. voor een Peugeot 5008 het blok vervangen ~€5000 kost, maar bij sommige andere merken tot €10.000. (dit is ook de orde grootte van een volledig afgeschreven EV autoaccu, google zegt dat onderdelen (of accucellen) reviseren waarschijnlijk goedkoper is).

Dus €10.000 schade. TS heeft het verschil tussen lease en koop blijkbaar uitgerekend als €677 - €362 = €315 per maand. Dus na €10.000 / €315 = 32 maanden (minder dan 3 jaar) heb je bij lease dit enorme bedrag al éxtra betaald - dus alleen als je deze grote schade dan ook daadwerkelijk hébt was dat financieel slim.

Dat een leasemaatschappij je het belletje naar meerdere garages voor offertes bespaart, helemaal waar. En als je liever elke maand een kleiner bedrag kwijt bent ipv ineens een groot (met hetzelfde totaal), dat is ook persoonlijk natuurlijk.

Succes met de keuze TS, nieuwe auto is sowieso leuk :)

edit: ik zie dat TS ook andere getallen heeft uitgerekend die ik niet helemaal volg; maar het blijft (de verwachte schade) / (verschil lease vs koop) is na hoeveel maanden je weet of het slim was het risico af te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Scatman_II op 19-12-2025 09:52 . Reden: opmaakfoutje / toevoeging over andere getallen ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Hou ook rekening met de flexibiliteit van zelf kopen...

Meer/minder kilometers...geen probleem...door omstandigheden behoefte aan een andere/geen auto? Geen probleem....

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gaat een vergelijking tussen nieuw en tweedehands niet al snel mank? Dit zou voor mijn gevoel per definitie al snel omslaan naar een gebruikte wagen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:05
Lease als je een nieuwe wilt en geen gezeik met reparatiekosten e.d.
2e hands als je toe bent aan een andere auto maar lease te duur vindt
Huidige auto als je de extra kosten niet waard vindt en je niet vast wilt zitten aan 5 jaar lease.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
johan_L schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:53:
Ja en nee. Als je je (private) lease auto niet netjes naar de dealer brengt voor onderhoud en het motorblok stopt er na 3,5 jaar mee dan zijn die kosten in veel gevallen ook voor rekening berijder. Dat heb ik van dichtbij meegemaakt :) Even los van andere "verborgen" kosten zoals schades en hercalculaties bij inleveren auto, etc.

Zeker met je eens dat je bij lease meer rust en zekerheid hebt, maar daar betaal je ook voor :) Die rust en zekerheid kan je zelf ook inbouwen of de onzekerheid in ieder geval beperken. Ik heb i.v.m. baanwissel m'n leaseauto overgenomen, die op dat moment toch al bijna 5 jaar was. Sowieso een betrouwbaar merk (Toyota), en heb in de afgelopen 6 jaar alleen 2 bandjes gehad. Toegegeven, ik rij ook niet veel. Daarnaast, er zit 10 jaar garantie op deze auto als je het onderhoud bij de dealer laat uitvoeren, ik rij zo'n 1 op 20 / 1 op 21 en ik weet de komende 4 jaar prima waar ik aan toe ben. Als het blok ploft (wat bij een Toyota nu eenmaal zelden gebeurt) kost het me geen Euro. Na die 10 jaar zie ik wel verder :)

Ik heb geen idee wat de garantievoorwaarden bij een Lync & Co zijn, maar wellicht is dit iets wat TS nog mee kan nemen bij de overwegingen tussen aanschaf of lease.

Join het GoT Pulse-Team!

• Lunaticc
Croga schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:33:
[...]

Ook geen plannen om te verbouwen?
Wij waren wat verbaasd dat ondanks dat we naast de private lease nog zo'n 2000 euro per maand overhouden, we letterlijk 0 hypotheek kunnen krijgen dankzij de private lease autos. Dus ook niet om een verbouwing te financieren binnen de reeds afbetaalde ruimte op te hypotheek.
Ofwel: Als morgen je dak instort heb je pech. Je kunt helemaal niets meer totdat de verzekering een half jaar later uit betaald.

Ik vindt private lease echt een geniale oplossing. Maar de manier waarop er door hypotheekverstrekkers naar gekeken wordt is absoluut absurd.
Nee, geen plannen. Alle grote dingen (badkamer, keuken) zijn nog niet zo oud. Maar wel een goede om in het achterhoofd te houden. Je zegt autos, maak ik daar op uit dat jullie 2 private lease autos hebben?
Wilke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:43:
Nog een verschil, maar dat is mogelijk vooral relevant als je een oudere occasion koopt:

Bij de lease auto gaat elke schade gefixt moeten worden, meestal met een eigen risico. Als hij van jezelf is kun je besluiten dat een kras op een niet te opvallende plek dan maar jammer is, en de hoge reparatiekosten niet waard.

En nog een: ik weet niet precies hoe dat bij private lease werkt, maar met leasen via een werkgever vervallen in elk geval na een aantal jaar je schadevrije jaren, omdat er geen verzekering op jouw naam staat (de leasemaatschappij is immers eigenaar). Zou ik even uitzoeken.
Ja goede, dat is inderdaad wel een vereiste. Ik had gezien dat je deze bij Ayvens bijvoorbeeld wel kunt bewaren, maar dat moet je zelf expliciet aanvragen.
Scatman_II schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:58:
Zolang er een heel bedrijf voor nodig is met private lease mensen, schadeafhandelaars en tussenpersonen moet private lease toch altijd duurder zijn dan kopen, zou ik zeggen.

Dus hoeveel is het jou waard om de zeldzame kans van een hele dure reparatie via de lease vergoed te 'krijgen', ten opzichte van de zekerheid dat je jaren lang extra vooraf betaalt aan ze?

Dat + dat je voor elke kras moet betalen bij het inleveren maakt dat ik liever koop :)

Wij hebben 3 jaar geleden voor €15.000 een Ioniq electric gekocht en rijden er ~20k km per jaar mee tegen ~3 cent per kilometer aan 'brandstof'. Laatste jaar/ beurt was €120. Het jaar daarvoor €260.

Nu zou ik een volgende EV met accu van ~60kWh / 350km bereik kopen, dan kom je echt altijd prima uit. Die koop je nu ook voor onder de €20.000 (Kona, nieuwere Ioniqs, tesla m3, e-Niro, vast ook VWs).

Automaat, rijdt heerlijk soepel, uitstoot significant minder, goedkoop rijden.
Nadeel: 'eng' voor veel mensen, bangmakerij rond kapotte accu's. En je moet iets nieuws leren (een stekker in een auto steken + een pasje om langs de weg te laden).

Sowieso altijd verstandig om als je auto rijdt een flinke geldbuffer te hebben staan he..
Dat was ook mijn eerste gedachte, vandaar deze berekening :D Een EV sta ik zelf ook voor open, maar daar is mijn vrouw wat minder enthousiast over. We kunnen helaas geen gebruik maken van onze zonnepanelen, dus zijn we afhankelijk van de publieke laadpaal die op dit moment door zo'n 6 auto's wordt gedeeld. Er is dus niet altijd plek om te laden.
Wilke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:32:
Nog een: als je koopt, zou je na 5 jaar kunnen besluiten dat de auto prima voldoet, en er mee doorrijden. Met lease kan dat niet (of tenminste, als het al kan, geef je vooral de leasemaatschappij veel gratis geld). Dat verandert de kosten dan natuurlijk ook. Dus, kopen geeft je in dat opzicht een extra mogelijkheid.

Gegeven dat je het geld sowieso beschikbaar hebt, is het ook een optie - idioot als dit klinkt - om een auto te kopen met lening die je in 3-5 jaar afbetaalt. Als je verwacht dat aandelen 6% opleveren, en je rentes kunt vinden die daar fors onder liggen, wat best waarschijnlijk is (vml. omdat de auto ook onderpand is).

Bijvoorbeeld, voor elektrische auto's rekent BMW als ik even kijk bij financieren rentes rond de helft van die 6%. Ook voor tweedehands.

Moet je wel het risico kunnen dragen dat de beurs toevallig over de komende 5 jaar -34% doet i.p.v. jouw verwachte +34%, en je die lening nog steeds wel moet betalen.

Oftewel, dit is voor als je de betrokken bedragen met gemak beschikbaar kunt maken, ook als de beurs slecht gaat.
Dat is inderdaad een optie, al denk ik dat het financieel voordeliger is om de auto tegen die tijd weer in te leveren omdat je bij dat soort kilometerstanden (125+) tegen het wat groter onderhoud aan gaat lopen.

De huur/koop is inderdaad nog een interessante om te overwegen en in principe zouden we de lasten kunnen dragen, maar daar voelen we ons beiden toch wat minder comfortabel bij. Het blijft natuurlijk speculeren.
Scatman_II schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:43:
[...]

edit: ik zie dat TS ook andere getallen heeft uitgerekend die ik niet helemaal volg; maar het blijft (de verwachte schade) / (verschil lease vs koop) is na hoeveel maanden je weet of het slim was het risico af te kopen.
Doel je op de berekening uit deze post? Dat is de misgelopen rente als ik zou leasen en het verschil zou beleggen over 5 jaar. Maar ik ben niet 100% zeker of mijn berekening klopt :D
Denman schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:29:
[...]

Ja en nee. Als je je (private) lease auto niet netjes naar de dealer brengt voor onderhoud en het motorblok stopt er na 3,5 jaar mee dan zijn die kosten in veel gevallen ook voor rekening berijder. Dat heb ik van dichtbij meegemaakt :) Even los van andere "verborgen" kosten zoals schades en hercalculaties bij inleveren auto, etc.

Zeker met je eens dat je bij lease meer rust en zekerheid hebt, maar daar betaal je ook voor :) Die rust en zekerheid kan je zelf ook inbouwen of de onzekerheid in ieder geval beperken. Ik heb i.v.m. baanwissel m'n leaseauto overgenomen, die op dat moment toch al bijna 5 jaar was. Sowieso een betrouwbaar merk (Toyota), en heb in de afgelopen 6 jaar alleen 2 bandjes gehad. Toegegeven, ik rij ook niet veel. Daarnaast, er zit 10 jaar garantie op deze auto als je het onderhoud bij de dealer laat uitvoeren, ik rij zo'n 1 op 20 / 1 op 21 en ik weet de komende 4 jaar prima waar ik aan toe ben. Als het blok ploft (wat bij een Toyota nu eenmaal zelden gebeurt) kost het me geen Euro. Na die 10 jaar zie ik wel verder :)

Ik heb geen idee wat de garantievoorwaarden bij een Lync & Co zijn, maar wellicht is dit iets wat TS nog mee kan nemen bij de overwegingen tussen aanschaf of lease.
Tja, een auto blijft een loterij. Wij hebben onze huidige auto pas 3 jaar (Ibiza uit 2016, gekocht met 110 en inmiddels 160 op de teller) en in die tijd €4000 aan onderhoud uitgegeven. Wel mede dankzij een recente rekening van €1700. Enerzijds denk ik: er is nu een hoop vervangen dus we kunnen er weer een tijdje tegen aan. Maar dat weet je nooit, wie weet valt er volgende week iets anders om. Vandaar ook de voorkeur voor een wat jongere auto met een lagere (30-50) kilometerstand.
Gunner schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:02:
Gaat een vergelijking tussen nieuw en tweedehands niet al snel mank? Dit zou voor mijn gevoel per definitie al snel omslaan naar een gebruikte wagen.
Ja, misschien wel. Maar als ik zo rondkijk dan is het verschil tussen occasion lease of een goede aanbieding voor een nieuwe helemaal niet zo groot. Ik heb een offerte aanvraag uit staan voor een occasion lease, ik ben benieuwd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Lunaticc op 19-12-2025 12:25 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Croga

The Unreasonable Man

Lunaticc schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:16:
Nee, geen plannen. Alle grote dingen (badkamer, keuken) zijn nog niet zo oud. Maar wel een goede om in het achterhoofd te houden. Je zegt autos, maak ik daar op uit dat jullie 2 private lease autos hebben?
Yup. En per auto ging onze leencapaciteit met een ton of 3 naar beneden....
Pagina: 1