Vraag aan ervaren software ontwikkelaars

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views

Vraag

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-12 14:03
Mijn vraag
- Ik weet dat programmeren niet zozeer over het uit het hoofd leren van code is, maar meer gefocust is op de tools in je hoofd ontwikkelen om tot creatieve oplossingen te komen. Had je dit al voordat je begon met programmeren of kwam dit met de tijd?
- Is het echt zo dat je goed moet zijn in rekenen / wiskunde of in ieder geval goed moet zijn in wiskundig denken om goed te worden in programmeren?
- Als je een al werkende professional in de ICT zou adviseren om te gaan omscholen tot software ontwikkelaar, welke route zou je dan aanraden?
- In hoeverre hebben verschillende programmeertalen overlap met elkaar? Ik zie zelf bijvoorbeeld wel wat overlap met Python en C# maar is dat met alle talen zo?

Alvast bedankt en sorry als dit niet het juiste forum is om deze vragen te stellen. (Ik zag maar weinig vraag topics hier!)

Alle reacties

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:10
Misschien even terug naar de basis.

Wat doe je nu?
Wat wil je bereiken in de toekomst?
Wil je een omscholingstraject doen?
Heb je de buffer (in geld) ervoor om tijdelijk in een junior functie / traineeship te starten?
Hoe oud ben je?

Ik zie dat je ook 2 andere topics hebt lopen.

Maar zou wordt het er allemaal niet duidelijker van.

[ Voor 18% gewijzigd door joke_name op 17-12-2025 13:01 ]

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-12 14:03
joke_name schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:59:
Misschien even terug naar de basis.

Wat doe je nu?
Wat wil je bereiken in de toekomst?
Wil je een omscholingstraject doen?
Heb je de buffer (in geld) ervoor om tijdelijk in een junior functie / traineeship te starten?
Hoe oud ben je?

Ik zie dat je ook 2 andere topics hebt lopen.

Maar zou wordt het er allemaal niet duidelijker van.
Ik werk nu al 5 jaar op een servicedesk ICT bij een niet-IT bedrijf, waarbij ik als neventaken een stukje communicatie heb, maar ik doe ook automatisering en beheer van applicaties. Ik ben daar ooit op mbo3 begonnen maar de functiebeschrijving is MBO4.

Mijn doel voor de toekomst: werken aan een product of het onderhouden van een product door middel van het bedenken van creatieve oplossingen (en het liefst zo min mogelijk eindgebruikers via de telefoon spreken). Uit een loopbaanscan is gebleken dat mijn sterke punten en drijfveren resultaatgerichte opdrachten zijn en dat ik het vooral leuk vindt om data te analyseren maar ook creatief en oplossingsgericht te werk te gaan.

Ik wil een omscholingstraject doen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Behalve dan suggesties die al in het andere topic zijn gegeven zoals een bootcamp of een traineeship. Helaas vragen ze bij een traineeship vaak dat je al een HBO diploma hebt, iets wat ik nog niet heb.

Ik heb de buffer, zolang er in ieder geval maar genoeg geld binnen komt voor vaste lasten. Aanvankelijk van de opleiding of de kosten van het omscholingstraject ligt dat tussen de 600 en 1000 euro.

Ik ben 29 jaar geworden afgelopen jaar.

En klopt, andere topics die ik heb lopen maken het er niet makkelijker op. Maar om wat meer duidelijkheid te geven: mijn voorkeur gaat uit naar software development, maar omdat ik aardig wat moeite had met C# en Python cursussen waarbij het niet direct klikte (en ik mezelf misschien niet genoeg de tijd gaf) was ik er vol van overtuigd dat vak niet aan te kunnen. Omdat ik ook een stukje communicatie doe in mijn werk, dacht ik dat makkelijker te kunnen gaan doen. Dat is waarom dat benoemd is in vorige topics.

Er zit ook een soort van haast achter, omdat ik veel fysieke klachten begon te krijgen van de werkdruk in mijn huidige baan (takenpakket is enorm gegroeid, maar team is zelfs kleiner en minder ervaren geworden). Mijn werkgever lijkt er echt op gefocust te zijn om mij mijn exit te laten maken, ook al heb ik lang met klachten doorgewerkt en werk ik nu nog door (maar in een tijdelijke andere functie). IK heb wel een vast contract, dus er zomaar uitgegooid worden kan volgens mij niet.

[ Voor 20% gewijzigd door NerdFury2020 op 17-12-2025 13:39 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

1. Ik heb het altijd gehad. Maar het is zeker een skill waar je beter in kan worden. Maar ik heb stiekem al wel een paar keer gezegd "die persoon heeft het niet" en ik geloof best dat er mensen zijn die er niet voor geschikt zijn. Wat absoluut cruciaal is voor een developer is probleemoplossend vermogen. Als je dat niet hebt, dan vind ik dat je niet in het vak past.
2. Ik vind persoonlijk van wel. Wat genuanceerder: ik ben zelf best slecht in hoofdrekenen, maar wel heel goed in uitvogelen wat je in een rekenmachine moet typen om tot het antwoord te komen. Goed zijn in wiskunde is in principe niet per sé in elk vakgebied een harde eis, maar wiskunde en programmeren hebben enorm veel overlap in hoe je moet kunnen denken, imo.
3. De route die jou het interessantste lijkt? De route waar jij goed in bent? Onmogelijk om daarop te kunnen antwoorden.
4. Ook een beetje een moeilijke vraag om te beantwoorden. Op een bepaald niveau wordt een programmeertaal ook maar gewoon een bepaalde syntax, de onderliggende concepten zijn vaak echt wel ongeveer hetzelfde. Op die manier kan ik zeggen dat ik echt geen pythondeveloper ben, maar vraag me om iets in python uit te werken en dat zal me met wat online documentatie wel lukken. Hier zijn natuurlijk ook gewoon uitzonderingen op, functional programming is nog wel wat anders en er zijn wel talen die daar op toegespitst zijn. Sommige talen zijn wat lower-level dan andere. De vuistregel hier is dat je best kijkt naar wat je wil gaan schrijven (mobiele apps? web-apps? desktop apps? back-end infrastructuur? Scriptjes en utilities?) en dat je daar je keuze op baseert.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Aangenomen worden als software developer met MBO3 niveau en zonder aantoonbare programmeerervaring, gaat nog een lastig verhaal worden. Is een rol als functioneel beheerder niet veel meer aansluitend als doorgroeirichting? Is volgens mij ook wel vraag naar.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:04

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Zullen we het bij 1 topic houden? Cariëreswitch vanuit een servicebaan is genoeg.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.