Vraag

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:01
Achtergrond
In 2021 rondde ik mijn MBO3-ICT opleiding af en bleef werken bij mijn stagebedrijf vanwege het team en salaris, ondanks dat het werk niet bij mij paste. Inmiddels werk ik er bijna 5 jaar; veel collega’s zijn vertrokken en de interne ICT-servicedesk is steeds zwaarder geworden. Door de werkdruk en gebrek aan zingeving kreeg ik klachten. Momenteel heb ik een tijdelijke rol waarin ik handleidingen schrijf, processen automatiseer met Power Automate en ICT-communicatie verzorg.

Loopbaantraject Uit een scan kwamen mijn drijfveren en interesses naar voren:
Drijfveren: kwaliteit, zinvolle bijdrage, concrete resultaten, zekerheid, creativiteit, waardering, dynamiek
Sectoren: wetenschap, media, organisatie, advies
Taken: lezen, creatief zijn, analyseren, schrijven, informatie verzamelen, adviseren, contact onderhouden, strategisch denken

In mijn vrije tijd programmeer ik (C#, Python), fotografeer, ontwerp games en teken.

Twijfel
Volgend jaar word ik 30 en een carrièreswitch voelt spannend. Een voltijdopleiding is geen optie; deeltijd of traineeship wel. Ik twijfel tussen marketing & communicatie (creativiteit spreekt me aan) en software development (interessant, maar ik ben geen expert).

Marketing & communicatie heb ik al onderzocht: solliciteren en hopen op een kans, gevolgd door een deeltijd hbo. Voor software development is het onduidelijk hoe ik zonder ervaring of hbo kan instromen. Traineeships lijken vaak instabiel en via tussenbureaus, wat schuurt met mijn behoefte aan zekerheid.

Vraag
Is het mogelijk om zonder aantoonbare ervaring of hbo-opleiding in software development (front-end, back-end, UX/UI) te starten? Zo ja, welke route raden jullie aan?

Alle reacties

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
NerdFury2020 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:44:

Vraag
Is het mogelijk om zonder aantoonbare ervaring of hbo-opleiding in software development (front-end, back-end, UX/UI) te starten? Zo ja, welke route raden jullie aan?
Dat is anno nu behoorlijk lastig. Zeker de arbeidsmarkt op gebied van software development is flink veranderd de afgelopen paar jaar. Daar waar je vroeger nog redelijk zonder ervaring (maar vaak wel met een (willekeurig) HBO diploma) ergens een traineeship kon beginnen, is de markt nu een stuk kritischer.

Je hebt speciale bootcamp trajecten waar ook bedrijven aan verbonden zijn. Bijvoorbeeld Le Wagon of Winc Academy. Door hun banden met een bedrijven verhoogt het wel iets de kans op een baan in software development na het doorlopen van de bootcamp. De bootcamp is wel een serieuze investering, zowel qua tijd als qua geld.

Software development kan, als het je ligt, een heel leuk vakgebied zijn. Het is wel een leven lang leren, want de technologie die je vandaag beheerst, is morgen alweer out-dated.

Maar kort samengevat; ergens zonder papieren of ervaring starten, is bijna onmogelijk.
Je bent dan namelijk niet eens een junior.

Andere opties zijn om te kijken of je binnen het bedrijf waar je nu werkt hier in te groeien. Enerzijds door het volgen van trainingen, maar ook door het uitvoeren van werkzaamheden die hier bij horen.

Ik heb geen advies die je 100% zekerheid geeft, maar een paar opties:
- Volgen van een bootcamp programma. Dit is een fulltime traject.
- Blijven in je huidige baan en alvast beginnen met een deeltijd HBO
- Blijven in je huidige baan en je vanuit hier verder ontwikkelen. Je doet al werkzaamheden met Power Automate, dus ontwikkel je verder binnen Power Platform van Microsoft (dus ook Power Apps, Power BI etc). Zeker op gebied van Microsoft kan je je certificeren tot je een ons weegt.

wijze woorden

• NerdFury2020
Valandil schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:23:
[...]

Dat is anno nu behoorlijk lastig. Zeker de arbeidsmarkt op gebied van software development is flink veranderd de afgelopen paar jaar. Daar waar je vroeger nog redelijk zonder ervaring (maar vaak wel met een (willekeurig) HBO diploma) ergens een traineeship kon beginnen, is de markt nu een stuk kritischer.

Je hebt speciale bootcamp trajecten waar ook bedrijven aan verbonden zijn. Bijvoorbeeld Le Wagon of Winc Academy. Door hun banden met een bedrijven verhoogt het wel iets de kans op een baan in software development na het doorlopen van de bootcamp. De bootcamp is wel een serieuze investering, zowel qua tijd als qua geld.

Software development kan, als het je ligt, een heel leuk vakgebied zijn. Het is wel een leven lang leren, want de technologie die je vandaag beheerst, is morgen alweer out-dated.

Maar kort samengevat; ergens zonder papieren of ervaring starten, is bijna onmogelijk.
Je bent dan namelijk niet eens een junior.

Andere opties zijn om te kijken of je binnen het bedrijf waar je nu werkt hier in te groeien. Enerzijds door het volgen van trainingen, maar ook door het uitvoeren van werkzaamheden die hier bij horen.

Ik heb geen advies die je 100% zekerheid geeft, maar een paar opties:
- Volgen van een bootcamp programma. Dit is een fulltime traject.
- Blijven in je huidige baan en alvast beginnen met een deeltijd HBO
- Blijven in je huidige baan en je vanuit hier verder ontwikkelen. Je doet al werkzaamheden met Power Automate, dus ontwikkel je verder binnen Power Platform van Microsoft (dus ook Power Apps, Power BI etc). Zeker op gebied van Microsoft kan je je certificeren tot je een ons weegt.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar mogelijkheden bij mijn huidige werkgever, maar het is een ziekenhuis. Ze zitten wat krap bij kas en zien geen toekomst in mij. Heb ik ook aan mezelf te danken hoor, want ik loop al een jaar lang te roepen dat ik weg ga en iets anders ga zoeken. Maar elke keer ging ik een andere richting op (vandaar dat loopbaan traject).

Software Developer had zowieso geen optie geweest, maar functioneel beheerder bijv. wel.

Ben op dit moment wel volop richting de marketing & communicatie branche aan het solliciteren, omdat ik daarin wel enigzins ervaring heb in mijn huidige rol. En ik kijk rond voor een IT baan die minder klantcontact vereist. Maar ook dat is niet makkelijk.

Misschien als ik eenmaal iets anders heb gevonden dat ik dan inderdaad wel kan doorgroeien in een van de richtingen.

Maar thanks voor je heldere antwoord. Misschien dat ik eens ga kijken hoe zo'n bootcamp in elkaar steekt, wie weet kan mijn huidige werkgever mij hier wel in ondersteunen door middel van een transitievergoeding ofzoiets.

Ik zag ook zoiets als NOVI Hogeschool waar je verkort deeltijd HBO kan doen. Ben benieuwd of anderen hier daar ervaring mee hebben.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Traineeships lijken vaak instabiel en via tussenbureaus, wat schuurt met mijn behoefte aan zekerheid.
Realiseer je wel dat de banenmarkt van IT / software ontwikkeling inherent anders is dan de wereld van Marketing & Communicatie. Binnen software ontwikkeling heb je vaak juist een baan via een tussenbureau. Dat wil helemaal niet zeggen dat het instabiel is, maar je zult wel relatief vaak wisselen van opdrachtgever. Als dat een bepaalde mate van onzekerheid met je meebrengt, dan is dat misschien niet de richting waar je op moet wllen.

Uiteraard zijn er ook wel bedrijven die inhouse software ontwikkeling doen terwijl dit niet hun core business is, maar die zijn doorgaans minstens zo kritisch (zo niet kritischer) bij het aannemen van hun personeel dus is het nog lastiger om binnen te komen zonder papiertje.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• NerdFury2020
naitsoezn schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:25:
[...]

Realiseer je wel dat de banenmarkt van IT / software ontwikkeling inherent anders is dan de wereld van Marketing & Communicatie. Binnen software ontwikkeling heb je vaak juist een baan via een tussenbureau. Dat wil helemaal niet zeggen dat het instabiel is, maar je zult wel relatief vaak wisselen van opdrachtgever. Als dat een bepaalde mate van onzekerheid met je meebrengt, dan is dat misschien niet de richting waar je op moet wllen.

Uiteraard zijn er ook wel bedrijven die inhouse software ontwikkeling doen terwijl dit niet hun core business is, maar die zijn doorgaans minstens zo kritisch (zo niet kritischer) bij het aannemen van hun personeel dus is het nog lastiger om binnen te komen zonder papiertje.
Dat is wel even goed om te weten inderdaad. Thanks! Wordt er dan ook van je verwacht dat je bij die opdrachtgevers op locatie komt? Ik heb een eigen auto en een rijbewijs maar ik heb een hekel aan woon-werk verkeer rond bepaalde tijden (ik woon rond een druk knooppunt). En ik hecht wel waarde aan mijn eigen werkplek... op dit moment kom ik zat vaak op kantoor en dan heb ik geen plek om te zitten, dus dan is het rechtsomkeer naar huis om daar verder te werken. Dat is wat ik vooral met stabiliteit en zekerheid bedoel, naast natuurlijk een vast inkomen, maar dat zit vaak wel goed met zo'n tussenbureau (denk ik).

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NerdFury2020 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:39:
Wordt er dan ook van je verwacht dat je bij die opdrachtgevers op locatie komt?
Zoveel mensen, zoveel wensen. Niets algemeens over te zeggen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:17
Niet om het een of ander, maar je solliciteert op marketing- en communicatiebanen, hebt liever geen klantcontact, wil niet op bepaalde tijden reizen en hebt behoefte aan een vaste werkplek.

Als ik vanuit mijn eigen ervaring naar marketing en communicatiefuncties kijk, zijn dat JUIST functies waarin je continu contact hebt met anderen, continu de verbinding moet zoeken en je juist in een organisatie zichtbaar en aanwezig moet zijn. Vaak omringd door mensen die communicatief uitblinken. Tuurlijk, als je alleen maar wilt DTP-en is het net even anders, maar ook dan ben je 90% van je tijd bezig met het vertalen van wensen van je (interne) klant naar een eindresultaat. Met veel overleg.

Hoe zie je dat soort functies zelf bij je passen? Of wat voor verwachtingen heb je daarbij?

• NerdFury2020
donleone83 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:32:
Niet om het een of ander, maar je solliciteert op marketing- en communicatiebanen, hebt liever geen klantcontact, wil niet op bepaalde tijden reizen en hebt behoefte aan een vaste werkplek.

Als ik vanuit mijn eigen ervaring naar marketing en communicatiefuncties kijk, zijn dat JUIST functies waarin je continu contact hebt met anderen, continu de verbinding moet zoeken en je juist in een organisatie zichtbaar en aanwezig moet zijn. Vaak omringd door mensen die communicatief uitblinken. Tuurlijk, als je alleen maar wilt DTP-en is het net even anders, maar ook dan ben je 90% van je tijd bezig met het vertalen van wensen van je (interne) klant naar een eindresultaat. Met veel overleg.

Hoe zie je dat soort functies zelf bij je passen? Of wat voor verwachtingen heb je daarbij?
Er zit denk ik een verschil tussen de manieren van contact. Ik weet niet of dat vreemd is om te zeggen, maar in mijn beleving is er op de plek waar ik nu zit (servicedesk) altijd een probleem als iemand belt en mensen hebben weinig begrip, het moet zo snel mogelijk opgelost worden. Het is intern, dus het is niet klant naar bedrijf of bedrijf naar bedrijf, nee, het zijn onderling collega's, dus de verwachting is hoog. Ja, jij negeert wel even protocollen om mij zo snel mogelijk te helpen, toch? Doe jij wel even voor mij. Dat is de instelling.

Natuurlijk heb je in elke functie contact met mensen. En natuurlijk heb je in elke functie onredelijke mensen met onrealistische verwachtingen of mensen die gegrustreerd of boos zijn.. dat is nou eenmaal de huidige maatschappij denk ik. Zelfs programmeurs moeten met mensen in gesprek, zelfs met klanten...

Maar ik wil eigenlijk graag in een andere dynamiek van klantcontact terecht komen.

Het is trouwens goed dat je er naar vraagt, ik snap dat het tegenstrijdig klinkt zonder context.

Ik heb inmiddels ook geïnformeerd bij NOVI Hogeschool en dat klinkt ook wel interessant. Een deeltijd software developer met EVC's, online en in principe geen baan in software development nodig, dus dat heeft tot nu toe mijn voorkeur denk ik.
Pagina: 1