2nd opinion installatieadvies warmtepomp, VV en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Wij zitten in het traject om een warmtepomp te laten installeren in ons huis van 135m2, echter zijn er een paar zaken waar ik zelf niet uit kom. Er zijn aardig wat isolatiemaatregelen getroffen (HR++ glas overal, vloerverwarming aangelegd op de beneden verdieping, 12cm PIR vloerisolatie, 6cm XPS parels in de spouwmuren, 16cm naturoll 32 glaswol aan de binnenkant van het dak). Het huis is mechanisch geventileerd voor de badkamer de rest op natuurlijke wijze. Het huidige gasverbruik (is niet helemaal realistisch, want de vloerisolatie is halverwege dit jaar verbeterd) lijkt uit te gaan komen op ongeveer 1000m3 per jaar.

We hebben drie offertes voor een Weheat Sparrow P60 die in de voortuin zal worden geplaatst, prijzen variëren tussen de 11.5 en 12.5k.

Zoals aangegeven hebben we beneden vloerverwarming (ongeveer 45m2) en boven radiatoren. Echter zijn het één-plaats radiatoren (T1). In de badkamer hebben we wel net een nieuwe handdoek radiator opgehangen met in principe genoeg vermogen bij lage temperatuur en elektrische vloerverwarming als bijverwarming voor de voetjes. Het huis boven bestaat uit twee werkkamers, onze slaapkamer (die eigenlijk nooit wordt verwarmd), een slaapkamer voor onze zes weken oude dochter en een zolder welke fungeert als logeerkamer. Ik heb twee T33 radiatoren op de kop getikt voor één van de werkkamers en de slaapkamer van mijn dochter van hetzelfde formaat als de huidige plaatradiator.

Nu heb ik twee offertes liggen, één van coolblue voor 11.5k zonder schouw voor een sparrow p60 met 300L boilervat en buffervat en één offerte van een andere partij voor 12.6k die wel zijn komen kijken voor dezelfde warmtepomp met alleen een 200L boilervat zonder buffervat. Ik had als voorbereiding bij de badkamer verbouwing leidingen laten trekken door een koof binnen in het huis, maar achteraf blijkt dat ik helaas een model gekozen heb dat een vrij stevige wanddikte heeft (buitendiameter 25mm en wanddikte 3,7mm), waardoor deze waarschijnlijk te weinig flow gaat krijgen naar boven als we deze buis gebruiken. Deze zou kunnen worden vervangen, maar dat zou wel ingewikkeld zijn omdat ze in een dichte koof zitten, mogelijks kunnen ze door die mantelbuis heen worden getrokken (?).

Momenteel heb ik de cv ketel al een jaar op 50 graden staan en gaat dat op zich goed, maar ik merk dat als ik beneden geen warmtevraag heb ik het boven niet altijd even warm krijg. Nu is het voorstel van de tweede offerte om direct aan te sluiten op de vloerverwarming, de huidige open verdeler (VTR SLIM mengverdeler met WILO pomp) te vervangen voor een gesloten verdeler en dan de binnenunit van de warmtepomp beneden te plaatsen zonder boilervat. De vloerverwarming zou dan het buffervat zijn, maar dat betekent dat deze niet kan worden gebypassed. De buizen die ik heb laten trekken kunnen dan worden gebruikt voor het tapwater. Dat zou alleen wel betekenen dat ik nooit meer de mogelijkheid heb om warmer water door het huis te sturen voor de radiatoren of om zones aan te leggen met een tweede thermostaat als het boven niet warm genoeg wordt. In de offerte van de tweede partij zit ook nog een stukje werk om in de tuin wat graafwerkzaamheden te doen en een huidige leiding naar de vloerverwarming te vervangen voor een grotere diameter. Momenteel is dat 15mm, dat zou dan 20mm worden. Het cv water zou dan dus eerst de vloer in gaan en dan rond het hele huis gaan naar de radiatoren boven. Het huidige eindpunt van één van twee hoofdleidingen door het huis wordt dan dus de nieuwe ingang van het systeem. In dit systeem komt dan dus geen buffervat te zitten.

Coolblue heeft voor hun offerte natuurlijk nu nog geen schouw gedaan, dus het zou zomaar kunnen dat die offerte ook hoger wordt als ze komen kijken, maar in principe gaan zij wel uit van een buffervat van +-50L en dan alles boven plaatsen i.c.m. een groter boilervat. Dus qua prijs lijken zij in de basis iets voordeliger. Ik had eigenlijk voor mezelf het totale kostenplaatje voor de warmtepomp op 12K gelegd, dus het begint al een beetje krap te worden.

Wat is nu de beste keuze om te maken? Als we direct de vloer in gaan kan de temperatuur nooit hoger worden dan 40 graden, maar is dat genoeg met mijn huidige opstelling?
Mogelijks kan er in de toekomst op de zolderverdieping een airco worden bijgeplaatst om het op te warmen, maar ik wil voorkomen dat ik 12+K uitgeef en dan de helft van ons huis niet warm ga krijgen. De installateur van de tweede offerte begon op een gegeven moment namelijk wel al over dat het mogelijks met wat extra elektrische kacheltjes wel warm genoeg zou worden op specifieke kamers boven...
Is dit een terechte zorg of hoef ik me daar alleen voor de edge cases van -10graden buitentemperatuur daar zorgen over te maken?

Nu voel ik me licht opgejaagd om snel een keuze te gaan maken door de aanbieding van Weheat met de gratis toevoeging van Weheat intelligence tot het einde van het jaar als je een offerte ondertekent. Coolblue kan niet dit jaar nog een schouw doen, maar daar kan je in principe wel vrijblijvend van af mocht het toch te duur worden na de schouw. Ik verwacht wel dat zij ook extra kosten rekenen, aangezien de 15mm leiding naar de vvw sowieso waarschijnlijk moet worden aangepakt.

Hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal zo!

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 17-12-2025 08:41 ]

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
door de aanbieding van Weheat met de gratis toevoeging van Weheat intelligence tot het einde van het jaar
Dit loopt tot eind januari en dan komt het vast nog een keer. Heb je er ook iets aan met je energiecontract en zonnepanelen?

Over de rest: als je nu met 50graden als last hebt van te weinig warmte boven, gaat dat met 40 graden ook niet werken.
De t11 naar t33 zal wel iets helpen, heb je daar ook de specs van zodat je weet hoeveel het gaat helpen?

Je hebt heel wat onzekerheden, wat ik zou doen:
- eerst de t33s plaatsen en checken of het dan wel warm genoeg is boven.
- evt een warmteverliesberekening laten maken zodat je weet waar je aan toe bent ipv een keuze maken op hoop en verwachtingen
- meer installateurs aanschrijven en vragen wat zij ervan vinden
- geen overhaaste beslissing maken van 12k op basis van een extra verkoop optie

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
DaWizza schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:14:
[...]

Dit loopt tot eind januari en dan komt het vast nog een keer. Heb je er ook iets aan met je energiecontract en zonnepanelen?

Over de rest: als je nu met 50graden als last hebt van te weinig warmte boven, gaat dat met 40 graden ook niet werken.
De t11 naar t33 zal wel iets helpen, heb je daar ook de specs van zodat je weet hoeveel het gaat helpen?

Je hebt heel wat onzekerheden, wat ik zou doen:
- eerst de t33s plaatsen en checken of het dan wel warm genoeg is boven.
- evt een warmteverliesberekening laten maken zodat je weet waar je aan toe bent ipv een keuze maken op hoop en verwachtingen
- meer installateurs aanschrijven en vragen wat zij ervan vinden
- geen overhaaste beslissing maken van 12k op basis van een extra verkoop optie
We hebben inderdaad wel zonnepanelen, 10 stuks van 400WP, dus vandaar dat het interessant kan zijn. Nu nog wel een vast contract vooralsnog. Overigens stuur ik verder alles aan met home assistant dus wellicht kan ik het zelf ook prima emuleren?
Ik zie overigens nu dat ze inderdaad wat aangepast hebben en dat er voor februari staat nu (het staat overigens in de voorwaarden nog steeds op "aangeschaft in 2025"), maar dat geeft weer wat lucht!

Er is een warmteverliesberekening gedaan, maar daar staat verder niets in over de afgiftesystemen die er zijn. Maar ik ben met je eens dat ik gewoon de zaken op orde moet hebben voordat we een keuze maken hier.

Ik zal vanmiddag even de T33s nameten en kijken welk formaat ze exact hebben versus wat er nu hangt en de inhoud van de kamers.
Overigens kan ik het in de kamers wel warm krijgen met de radiatoren, alleen slaat de ketel zo weinig aan dat de radiatoren eigenlijk het grootste deel van de tijd koud blijven omdat de vloerverwarming in de woonkamer de temperatuur hoog genoeg krijgt en de thermostaat afslaat.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:46
DaWizza schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:14:
[...]

TS zei het net anders:
Momenteel heb ik de cv ketel al een jaar op 50 graden staan en gaat dat op zich goed, maar ik merk dat als ik beneden geen warmtevraag heb ik het boven niet altijd even warm krijg.

Logisch, als er beneden geen warmtevraag is, zal de ketel niet aanslaan en wordt het boven ook niet warm.

De vraag is eerder, als het buiten goed koud is ,en er dus wel warmtevraag is, krijg je het dan boven met 50 graden wel warm?