Hallo Tweakers!
Al eerder heb ik een topic gemaakt over het verwarmen van me tuinhuis. Toch besloten om de overstap te gaan maken naar en warmtepomp. De vraag waar ik nu mee zit is zou een warmtepomp van 4kw voldoende zijn of te groot waardoor hij gaat pendelen. Is er misschien iemand die wil helpen/uitleggen met het maken van de berekeningen. Hierbij de gegevens:
Wanden:
A: 7 cm mineralenwol, 8 cm sandwichpaneel totaal rc 5,5
B 12 cm mineralenwol rd 3.4, composiet afwerking geen idee of het invloed heeft op totaal rc waarde
C: 7 cm mineralenwol Rd 2, dubbel gemetselde muur met lucht ruimte totaal 50cm rd onbekend
D: kunststof deur
E: kunststof schuifraam met HR++ glas
Uw = 1,4 W/ m2K Ug = 1,1 W/m2K HR++ 24mm (= 4mm, 16mm argon, 4mm)
F: geïsoleerde houten deur
thermal conductivity W/(m2.K)
Up/Ni/i: 1.49 / 2.22 / 1.21
Dak:
Het dak is 12 cm sandwich daar staat ongeveer een RC van 5,45 voor.
Vloer:
20cm eps rd van rond 5.71
Verwarming:
Tuinhuis wordt nu verwarmt door een 4 kw elektrische cv. Er ligt water vloerverwarming in het gehele gebouw.
Er is ventilatie c toegepast.
:strip_exif()/f/image/XrsnA0guYeRm5pXeU5ehJhcK.jpg?f=fotoalbum_large)
Al eerder heb ik een topic gemaakt over het verwarmen van me tuinhuis. Toch besloten om de overstap te gaan maken naar en warmtepomp. De vraag waar ik nu mee zit is zou een warmtepomp van 4kw voldoende zijn of te groot waardoor hij gaat pendelen. Is er misschien iemand die wil helpen/uitleggen met het maken van de berekeningen. Hierbij de gegevens:
Wanden:
A: 7 cm mineralenwol, 8 cm sandwichpaneel totaal rc 5,5
B 12 cm mineralenwol rd 3.4, composiet afwerking geen idee of het invloed heeft op totaal rc waarde
C: 7 cm mineralenwol Rd 2, dubbel gemetselde muur met lucht ruimte totaal 50cm rd onbekend
D: kunststof deur
E: kunststof schuifraam met HR++ glas
Uw = 1,4 W/ m2K Ug = 1,1 W/m2K HR++ 24mm (= 4mm, 16mm argon, 4mm)
F: geïsoleerde houten deur
thermal conductivity W/(m2.K)
Up/Ni/i: 1.49 / 2.22 / 1.21
Dak:
Het dak is 12 cm sandwich daar staat ongeveer een RC van 5,45 voor.
Vloer:
20cm eps rd van rond 5.71
Verwarming:
Tuinhuis wordt nu verwarmt door een 4 kw elektrische cv. Er ligt water vloerverwarming in het gehele gebouw.
Er is ventilatie c toegepast.
:strip_exif()/f/image/XrsnA0guYeRm5pXeU5ehJhcK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YSyHhMmF0rBuFyBuDCXZSWXT.jpg?f=fotoalbum_large)