Standaard radiator vervangen door Convector recht op staand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 21:34
Beste Tweakers,

Ik denk dat deze vraag hier het beste thuis hoort, al heeft het niet veel met duurzaamheid te maken.

Wij willen onze gang aanpakken.
Het idee is om langs 1 muur een kastenwand te bouwen voor alle schoenen, jassen, waterontharder etc etc.

De kastenwand hebben we al ontworpen bij onze Zweedse meubelgigant.
Er is alleen 1 uitdaging. Tegen die wand zit ook de radiator.

Dit is een standaard T21 700x600 radiator. Ongeveer 925 watt.

De radiator moet weg omdat de kast daar komt te staan maar we hebben in die ruimte wel een radiator nodig.
De muur is 330 lang. De kast wordt 300. Aan de linker kant heb ik dus nog ongeveer 30cm over.

Ik zat met het idee te spelen om daar een standaard convector radiator recht op te zetten, en de warmte met fans de ruimte in laten blazen.

Zoiets als dit.
https://www.techniekwebsh...0-mm-max-werkdruk-10.html

Ter verduidelijking heb ik nog een tekening van de kast bijgevoegd en met paint wat steepjes getekend van de radiator.

De kast en muren zal ik beplakken met reflecterende folie. De voorkant zal worden afgewerkt met een rooster of wat dan ook. De fans blazen de warmte de ruimte in.

In feite kan ik een kant en klare convectorput kopen en deze recht op zetten. Mits ik dan iets verzin voor ontluchting etc.

Zou zoiets kunnen werken of zijn er misschien nog andere ideeën??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi24r1pZhwQdFNE4O5KiGlo2dIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTF4uYVxWRHa1jHTqS0lLemo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door I-Lynx op 15-12-2025 22:01 ]

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De lamellen van een convectorradiator staan niet voor niets vertikaal; dat is letterlijk om convectie/luchtstroom op te wekken. Je kunt wel wat met fans doen zodat luchtstroom door de lamellen wordt geforceerd maar dan zou ik er een soort afsluitende kast voor bouwen zodat het hele oppervlak van de radiator gebruikt wordt en alle lamellen meedoen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
@ASW1 Yup, en dan nog is zonder actieve ventilatie een kolom nodig (Daarom bouwt jaga van die hoge lege kasten) om trek te creëren. ...

Dus het kan wel, maar dan echt alleen als je hem actief gaan ventileren. LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen / Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

En je moet wat verzinnen om circulatiekortsluiting in zo'n verdomhoekje te voorkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.