vloerverwarming in combinatie met radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 10:55
Volgens mij is dit niet eens zo exotisch, maar wij hebben beneden vloerverwarming en boven op de 1e etage radiatoren. Nu gebruiken wij de radiatoren boven eigenlijk nooit, mijn wederhelft vind dat veeeels te warm om in te slapen, maar ik heb mijn kantoor wel op de 1e etage en verwarm dat nu met een elektrisch kacheltje.

Ik heb de situatie even eenvoudig geschetst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReNDHDd8HIctYdgFLoqy3v8zUUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vktacPLcG8NkD06PC4G0qKn6.png?f=user_large

de reden dat we 2 verdelers hebben is wegens een recente aanbouw (topic is nog wel te vinden hier op got). De 2e verdeler, met slechts 2 groepen, draait nu dus mee op de pomp van de CV ketel.

Is het mogelijk om een klep of iets dergelijks tussen de vloerverwarming en CV te zetten. Als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT2M4XBO8-kYGoT5P6JD8_AVwUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3YGirmkmj28YK4A65rziAiAX.png?f=user_large

wat ik wil bereiken is dat ik de radiatoren boven, en dan specifiek dus alleen op mijn kantoor, warm laat worden, maar de vloerverwarming beneden niet. Anders wordt het daar veels te warm.
Hoe doen anderen dit? Nogmaals volgens mij is deze situatie toch niet zo uniek? De CV ketel zelf levert 45 graden water. De radiator in mijn kantoor is nogal fors in verhouding tot de ruimte, dus op zich gaat dat prima met die, voor radiatoren, relatief lage aanvoertemperatuur.

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:26
Ik denk dat je ketel het dan moeilijk gaat krijgen, als in: er wordt te weinig vermogen gevraagd om de ketel zijn werk efficiënt te laten doen en in het ergste geval springt die nog in storing ook.
Zelf heb ik een infrarood-paneel van 700watt op de werkkamer en die houdt me prima warm.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat je kunt doen om alleen de werkkamer warm te laten worden, is een elektrische kachel gebruiken :P

Alleen je werkkamer warm stoken met een CV is overkill, dat ding kan nooit zn warmte kwijt.
Ik denk dat de meeste mensen zo'n kamer laten meedraaien met de rest van het huis.
Krijg je de kamer niet warm genoeg icm de vloerverwarming beneden?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik doe dit met Honeywell Evohome. Ik heb een Intergas Xtreme ketel die een LT/HT regeling heeft.
Bij warmtevraag beneden staat de klep open en gaat er lage temperatuur (30 graden) de vloer in (geen mengverdeler), als er boven warmtevraag is (de ketel heeft 2 ingangen voor een thermostaat) dan sluit de klep en pompt ie er flink warmer water doorheen (60+ graden).
De radiatoren hebben allemaal HR92 knoppen die Evohome regelt.
Voordat ik deze ketel had, had ik een VV met mengverdeler (zoals TS) en stuurde Evohome de ketel en de kleppen aan met relais. Bij gelijktijdige warmtevraag werd dan beide verwarmd (klep open en HR92 open) of een van beide. Dit werkte prima ook.

Vrij duur systeem wel, maar werkt hier heel fijn om alleen die ruimten te verwarmen waar je het nodig hebt op basis van een weekschema of met een app.
Zie Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming voor meer info.

Heb zelf een matig geisoleerd huis waar werkkamers op de 2e verdieping zitten en we de 1e niet verwarmen muv een handdoekradiator. Mee laten draaien met de vloerverwarming werkt niet goed als het beneden warm zat is en je het juist boven even snel warm wilt hebben. Zware verspilling van gas om die dan mee te stoken en je woonkamer wordt dan warmer dan gewenst.

Zorg wel dat je een bypass plaatst als je een klep gebruikt, de pomp van de ketel mag niet geblokkeerd worden als alles dicht staat.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-12-2025 16:51 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:01
Je zou hetzelfde kunnen doen als ik heb- met thermostaat sluitingen.
Dan krijgt vloerverwarming minder nieuw warm water, dus blijft het oude koude water rondcirculeren als je ruimte al op temperatuur is.
Voor boven geldt hetzelfde, behalve dat de thermostaat lang zal zeggen "nope, nog niet warm genoeg".

Let wel op dat je cv dan anders aangestuurd moet worden. je kan niet met 1 centrale thermostaat werken.

• Laze
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-12 09:36
Ik heb zelf een Tado thermostaat in de woonkamer gehangen en slimme thermostaat knoppen op alle radiatoren, ook op de vloerverwarming. Nu regelt de thermostaat in de woonkamer de temperatuur van de vloerverwarming en de knoppen in de rest van het huis zijn appart te programmeren. Erg makkelijke installatie en werkt super.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je ketel zal waarschijnlijk enorm gaan pendelen of afslaan, 1 radiator is erg weinig om de warmte in kwijt te kunnen.

Je kan ook minder water door je vvw laten stromen door aan de knopjes op de verdeler te draaien. Dan draait je ketel langer op minder vermogen en wordt je kamer ook warm.
Pagina: 1