Vraag

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-12 17:14

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Topicstarter
Ik wil mijn Sony Bravia KDL-32W4000 televisie uit 2008 vervangen maar wil geen smart tv. Ik kijk al bijna 8 jaar geen reguliere TV meer. Als ik wat wil zien stream ik dat wel vanaf mijn MacBook, mijn vrouw kijkt series vanaf DVD.

Als ik echter via zoekmachine zoek op welke monitors geschikt zijn om als TV te gebruiken dan is de informatie summier en kom je toch al snel weer op tv's met tuner en een besturingssysteem. Ik zoek dus een monitor die:
  • Groot is, kom van een 32 inch tv maar wil wel naar 40-50 inch
  • 4K maar 5K is ook prima
  • Beeldverhouding 16/9 of 21/9
  • Naast HDMI ook USB-C heeft
  • Geschikt is om DVD en gestreamde films op te kijken
Ik zoek dus eigenlijk ervaringen van mede tweakers die al een setup hebben met een monitor en hun ervaring hier willen delen. Hoe bevalt zo'n kale setup, wat heb je er eventueel nog aanhangen zoals Apple-tv en zijn er nog zaken waar ik ook over na moet denken voordat ik de stap maak? Liever geen discussie starten over smart tv's e.d., dat is niet waar ik naar op zoek ben.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Alle reacties

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Waarom ben je perse op zoek naar een monitor dan? Maar goed, lijkt me een vrij simpele query in de pricewatch. Welke daarvan heb je bekeken en waar twijfel je tussen?

Kopp gewoon een tv om tv te kijken :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-12 20:44
Dit is geen discussie over smart TV's, maar wel even een gewaarwording dat je jezelf erg limiteert door het niet te willen hebben.

Je kan gewoon een smart tv hebben en de smart functies niet gebruiken. Daarmee maak je je bereik veel groter en de kosten lager. Je bent immers op zoek naar iets wat verder bijna niemand wilt hebben.

Zeker als je er daarnaast WEL over wilt discussieren wat mensen er verder nog aan hebben gehangen zoals een Apple TV, en het daarmee de facto gewoon weer veranderen in een smart tv. Lekker handig

[ Voor 23% gewijzigd door XelaRetak op 15-12-2025 14:46 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
Een monitor is hetzelfde als een tv, maar met extra features/beeldverwerkers/poorten waar je gewoon voor gaat betalen. Dus ik zou ook gewoon een TV halen en niet aan internet hangen.

• dmantione
  • Laatst online: 12:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het enige dat ik kan bedenken dat enigszins aan je eisen voldoet is de ASUS PG48UQ:

uitvoering: ASUS ROG Swift OLED PG48UQ Zwart

Maar ja... voor de prijs kun je toch echt beter bijvoorbeeld een LG C5 kopen en de smartfuncties voor lief nemen.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:42
Waarom ben je perse op zoek naar een monitor dan?
Omdat dat vaak een scherm is zonder apps en dat soort features.

Denk wel dat de zoektocht bijna kansloos is, snap ook niet helemaal waarom je een monitor wilt die geschikt is om als TV te gebruiken, dat zijn ze in principe toch allemaal?
Wellicht niet de kwaliteit die je wenst, maar dan moet je specifiek opzoek gaan naar (O)LED, IPS etc.

Waarom inderdaad niet een TV maar niet aansluiten op het internet? Kwestie van de poespasjes negeren, dan is er niks smart aan, buiten omdat het een een UI heeft.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10
418O2 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:47:
Een monitor is hetzelfde als een tv, maar met extra features/beeldverwerkers/poorten waar je gewoon voor gaat betalen. Dus ik zou ook gewoon een TV halen en niet aan internet hangen.
In principe wel natuurlijk maar de meeste PC monitoren missen typische TV mogelijkheden zoals ondersteuning voor lager refresh-rates die gebruikt worden bij Blu-ray/streaming.
Zie bijvoorbeeld dit recent topic:
Beeldscherm met support voor 25 Hz

• JoghoJogho
  • Laatst online: 22-12 17:14

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Topicstarter
Laten we het er maar op houden dat ik een beetje allergies ben voor veel ingebouwde rommel op moderne smart tv's. Ik weet dat er heel veel uit te zetten is en dat je hem niet aan internet hoeft te hangen maar waarom moet een 5 jaar oude tv van LG na een firmware update ineens te pas en te onpas reclames laten zien? Dit voorbeeld is LG maar ze blijken het allemaal te doen. Daarom maar een dom scherm met voldoende ingangen en dan bepaal ik zelf wel waar ik naar kijk zonder reclame en tracking om suggesties te doen. Daar zit ik niet op te wachten. Ik ben me volop bewust van de beperkingen maar zoek dus ervaringen van mensen die ook een monitor gebruiken met externe bronnen. Waar ik momenteel naar kijk:
  • Philips 40B1U5600/00
  • Samsung S40VA
  • LG 40WP95C-W
  • Philips 40B1U3300
  • Acer CB282K
  • BenQ PD3220U

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JoghoJogho schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:47:
Laten we het er maar op houden dat ik een beetje allergies ben voor veel ingebouwde rommel op moderne smart tv's. Ik weet dat er heel veel uit te zetten is en dat je hem niet aan internet hoeft te hangen maar waarom moet een 5 jaar oude tv van LG na een firmware update ineens te pas en te onpas reclames laten zien? Dit voorbeeld is LG maar ze blijken het allemaal te doen. Daarom maar een dom scherm met voldoende ingangen en dan bepaal ik zelf wel waar ik naar kijk zonder reclame en tracking om suggesties te doen. Daar zit ik niet op te wachten. Ik ben me volop bewust van de beperkingen maar zoek dus ervaringen van mensen die ook een monitor gebruiken met externe bronnen. Waar ik momenteel naar kijk:
  • Philips 40B1U5600/00
  • Samsung S40VA
  • LG 40WP95C-W
  • Philips 40B1U3300
  • Acer CB282K
  • BenQ PD3220U
Maar als je de "slimme" tv niet aansluit op internet doen al die "domme" features als tracking en reclame het toch niet? Dan heb je (afgezien van de aanwezigheid van menu's/een OS) gewoon "een scherm".

Noot: Zo gebruiken wij onze tv ook. De content komt vanaf een nVidia Shield met Plex/Amazon Prime/NPO.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
JoghoJogho schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:47:
  • Philips 40B1U5600/00
  • Samsung S40VA
  • LG 40WP95C-W
  • Philips 40B1U3300
  • Acer CB282K
  • BenQ PD3220U
Ik gebruik al jaren een Sony TV (Sony KD-55AF9), die zit niet aan het internet en gaat er ook niet op.
Er hangt een receiver aan en daaraan hangen de decoders, smarthubs en weet ik wat.
Mijn TV is dus echt en alleen een domme monitor. Juist om de redenen die jij ook schetst, ik hoef die apps en randzaken niet op mijn scherm.
Punt wat ik wil maken is dat dit dus met ELKE TV kan. Gewoon niet aan het internet verbinden en alleen gebruiken als domme monitor.

*sowieso

Pagina: 1