Beeldscherm met support voor 25 Hz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-12 10:18
Hallo,

Ik ben opzoek naar een beeldscherm die 1080p support op 25 Hz.
Qua formaat zoek in een monitor die tussen de 24 en 27 inch is.
Ik vind het zoeken online zeer lastig, omdat er eigenlijk alleen wordt weergeven hoeveel hz een monitor maximaal kan, en niet minimaal kan. Ik heb veel schermen getest, niet de nieuwste, maar veel van die kantoor schermen die hebben vaak enkel support voor 60 Hz, niet meer niet minder.

Ik heb hem nodig als multiview output voor een videoswitcher die enkel 1080p op 25 Hz support helaas.
Zijn er enige tips waar ik kan kijken?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
Volgens mij kan elk scherm minder Hz weergeven maar nooit meer dan maximum.

[ Voor 92% gewijzigd door Hell-Slave op 23-11-2025 16:32 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58
Je zou een klein formaat tv kunnen nemen.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:44
Ik dacht dat je met windows zelf handmatig een profiel aanmaken. Maar het lijkt me eigenlijk niet dat dat nodig is, ik heb nog nooit gehoord een scherm een minimum freq. heeft.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
Je bent als ik het goed heb op zoek naar de "vertical scan range". Veel monitoren beginnen daar bij 60Hz. AOC is een merk waarvan ik weet dat het vaak bij 23Hz begint.

Hier is iemand die het in de praktijk werkend geeft als ik het goed lees

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
Ik heb moeite een 1920x1080 scherm te vinden die voldoet. Ik vind bijna alleen maar 4K schermen. Misschien is dat wel logisch ook aangezien low refresh rate daar met oudere HDMI versies noodzakelijk waren.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:35
Joelsuperstar schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:58:
Ik heb hem nodig als multiview output voor een videoswitcher die enkel 1080p op 25 Hz support helaas.
Is er ook geen ondersteuning voor 50 Hz interlaced?
Dat is vaker wel ondersteund bij monitoren.
Welke switcher is dat en deze werkt met HDMI neem ik aan?
Joelsuperstar schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:58:
Ik heb veel schermen getest, niet de nieuwste, maar veel van die kantoor schermen die hebben vaak enkel support voor 60 Hz, niet meer niet minder.
Die kantoorschermen hadden ook HDMI?
Een oude Acer S220HQL (via HDMI-DVI) en Iyama PL2730H (via HDMI) doen hier wel 1920x1080 50i/60i via Humax ontvangers en PC maar inderdaad ook geen 24p van een Blu-ray speler of 24p/25p PC custom resolutie.

Je moet dan kijken naar TV's of (broadcast) schermen die specifiek ook TV resoluties ondersteunen.
Vrijwel alle TV's moeten 25p toch wel ondersteunen neem ik aan.
Ik heb hier ook LG M2550D en LG M227WDP TV/PC schermen en deze werken via HDMI wel met 24p (Blu-ray) en 25p PC custom resolutie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6AwxBrXj0BmbFlc4xs6FiN3c7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yqle1MGYmKCMpIMrjM9cBqEW.png?f=fotoalbum_large

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move VB -> CKA

Eigenlijk is je topicstart ook te mager - zie CKA beleid - maar gezien de moeite die anderen gestoken hebben in antwoorden laat ik deze desondanks open.

Oslik blyat! Oslik!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Er is een tool waarmee je een monitor kan overclocken, https://customresolutionutility.net/ dat kan je ook gebruiken om een 25 Hz profiel toe te voegen. Bij mijn kwam er dan wel een niet te verwijderen waarschuwing van de monitor in beeld bij die overclock in Hz maar het is misschien de moeite waard om te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 26-11-2025 00:29 ]

• Joelsuperstar
Hell-Slave schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:24:
Volgens mij kan elk scherm minder Hz weergeven maar nooit meer dan maximum.
Nee, ofja ik weet niet hoe? Als ik hem aansluit aan mijn desktop en custom Hz invoer met nvidia control panel dan zeggen de schermen die ik getest heb dat ze niet 25 Hz ondersteunen

• Joelsuperstar
OnTracK schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:46:
Je bent als ik het goed heb op zoek naar de "vertical scan range". Veel monitoren beginnen daar bij 60Hz. AOC is een merk waarvan ik weet dat het vaak bij 23Hz begint.

Hier is iemand die het in de praktijk werkend geeft als ik het goed lees
Heel erg bedankt voor die vertical scan range te benoemen, ik ga daar meer over zoeken

• Joelsuperstar
The_Doman schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:17:
[...]

Is er ook geen ondersteuning voor 50 Hz interlaced?
Dat is vaker wel ondersteund bij monitoren.
Welke switcher is dat en deze werkt met HDMI neem ik aan?

[...]

Die kantoorschermen hadden ook HDMI?
Een oude Acer S220HQL (via HDMI-DVI) en Iyama PL2730H (via HDMI) doen hier wel 1920x1080 50i/60i via Humax ontvangers en PC maar inderdaad ook geen 24p van een Blu-ray speler of 24p/25p PC custom resolutie.

Je moet dan kijken naar TV's of (broadcast) schermen die specifiek ook TV resoluties ondersteunen.
Vrijwel alle TV's moeten 25p toch wel ondersteunen neem ik aan.
Ik heb hier ook LG M2550D en LG M227WDP TV/PC schermen en deze werken via HDMI wel met 24p (Blu-ray) en 25p PC custom resolutie.
[Afbeelding]
Ja er is wel ondersteuning voor 50 Hz interlaced. Maar ik had online gezien je misschien beter alles beter progressive kan laten?
Het is de ATEM studio HD uit mijn hoofd. Heeft hdmi output. Is een oudere variant.
De schermen hebben veel verschillende outputs die ik getest heb, sommige hadden hdmi, sommige vga of andere outputs.
Dat scherm dat je gelinkt had is dus niet meer te koop, maar in windows zie ik 25 Hz er niet bij staan bij de schermen die ik kijk. En via het nvidia control panel app, als ik daar 25 Hz als custom resolutie toevoeg dan staat er buiten bereik.

• Joelsuperstar
Soldaatje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:24:
Er is een tool waarmee je een monitor kan overclocken, https://customresolutionutility.net/ dat kan je ook gebruiken om een 25 Hz profiel toe te voegen. Bij mijn kwam er dan wel een niet te verwijderen waarschuwing van de monitor in beeld bij die overclock in Hz maar het is misschien de moeite waard om te proberen.
Dit veranderd enkel dus de frequentie op die computer? Ik heb hem dus nodig aan de multiview van een video switcher wat dus geen windows draait en dit programma niet kan runnen.

• Joelsuperstar
dion_b schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:13:
Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move VB -> CKA

Eigenlijk is je topicstart ook te mager - zie CKA beleid - maar gezien de moeite die anderen gestoken hebben in antwoorden laat ik deze desondanks open.
Excuses, het was meer als vraag bedoeld, waarbij een koopadvies later pas komt.
Ik weet oprecht niet waar ik op moet letten en dus voor onderzoek moet doen om te kijken of een monitor de 25 Hz kan behalen. Ik kan wel een lijst van monitoren opnoemen die ik getest heb maar maar dat lijkt mij minder zinvol dan weten waar ik op kan letten zodat een monitor die 25 Hz wel kan supporten.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Joelsuperstar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:29:
[...]

Dit veranderd enkel dus de frequentie op die computer? Ik heb hem dus nodig aan de multiview van een video switcher wat dus geen windows draait en dit programma niet kan runnen.
Wat voor videoswitcher is dat dan precies? Kan je niet de refreshrate veranderen daarin of de resolutie? ok niet goed gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 27-11-2025 17:58 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan je niet bijv. een scaler gebruiken om de refresh/resolutie naar 1080p60 te krijgen? Dan maakt het het scherm niet meer uit. Alternatief is een capture card/dongle in een PC/tablet etc.
Maar geef eens wat meer details over het device, dat maakt het bedenken van een oplossing ook een stuk makkelijker.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 27-11-2025 18:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Joelsuperstar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:26:
Ja er is wel ondersteuning voor 50 Hz interlaced. Maar ik had online gezien je misschien beter alles beter progressive kan laten?
Ik weet natuurlijk niet wat je originele bronmateriaal is waarmee je werkt/edit?
Maar zomaar converteren van 50i naar 25p doe je natuurlijk niet zonder heel dringende redenen want daarmee verlies je dus wel de bewegingsinformatie.
Google: bewegingsresolutie interlaced
Ik dacht dat het alleen gebruikte als een multi-view-mozaiek/preview?
Maar je gebruikt deze switcher dus om je uiteindelijke video te produceren/monteren?
Het is zoiets/deze soms?
CrewLichtenGeluid: Blackmagic Design ATEM Television Studio HD Switcher (8 input)
Joelsuperstar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:26:
Dat scherm dat je gelinkt had is dus niet meer te koop, maar in windows zie ik 25 Hz er niet bij staan bij de schermen die ik kijk. En via het nvidia control panel app, als ik daar 25 Hz als custom resolutie toevoeg dan staat er buiten bereik.
Ja die genoemde TV/Monitor schermen zijn al oud natuurlijk, ik heb deze via Tweakers V/A aangeschaft. :)
Buiten bereik geven de vrijwel alle PC monitoren hier dus ook zodra je een 25p (of 24p/30p) resolutie aanmaakt/forceert.
50i/p is meestal geen probleem.
Ik heb uit nieuwsgierigheid nog eens wat oudere PC schermen uit mijn (kringloop/MP/VA :P ) collectie aangesloten op een 25p signaal.
Deze 2 schermen accepteerden dan wel een (geforceerd/custom) 1920x1080 25p signaal:
Medion+MD20144
Acer K242HQL
Daar staat ook niets van in de documentatie dat het ondersteund wordt.
Als je echt 25p wil/moet kan je beter/goedkoper een TV gebruiken.
Een oude Samsung ue32b6000vp en LG 42LN5404 werken hier ook met 25p en andere typische TV/Blu-Ray frame rates (23,97/24/29,97/30).

Reddit: Looking for a monitor that supports a 24hz refresh rate
Old thread but the issue remains the same; I was searching a lot for this until I found out you should look for 'color pro' monitors (like photographers use) they mostly also do 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz, 60Hz (and higher for 'normal usage). That said the ProArt line form ASUS seems highly interesting (lots of bang for the money); PA278CV, PA278CGV, PA27CRV f.ex.
Als ik dan bij bijvoorbeeld een van de daar genoemde monitors kijk:
Asus: ProArt Display PA278CGV
Digital Signal Frequency:
HDMI: 30~218 KHz (H) / 24~144 Hz (V)
USB-C, DisplayPort: 222~222 KHz (H) / 30~144 Hz (V)
Pagina: 1