• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:42
Momenteel ben ik aardig op weg met de jacht naar onderdelen voor mijn eerste eigen build.. Ik moet alleen nog:
  • mobo
  • behuizing
  • PSU
  • case fans
  • CPU air koeler (ik wil geen AIO, want dat vind ik minder prettig als ik de desktop veel op reis meeneem)
De totale beoogde componentenlijst vind je hier.

Nu geeft Noctua echter zelf aan dat geen van hun fatsoenlijke torenkoelers op het beoogde mobo (MSI B850M Mortar wifi) passen. Althans, het zou wel passen, maar blokkeerd de PCI-e slot voor de GPU.

Ik heb een beetje zitten Googlen en kijken op Reddit, en er zijn mensen die claimen dat de grote 140(mm) torenkoelers zoals de NH-D15 gewoon passen. Ik zou gaan voor een 120(mm) NH-D12L met 7(mm) offset mount en dat zou dan makkelijk moeten passen. Anderen claimen echter dat een 120(mm) koeler net past zonder offset mount. Uitsluitsel vind ik niet. Ik heb ook ChatGPT geprobeerd, maar die halucineert zich suf op dit onderwerp.

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de combi van dit mobo en type CPU koeler, of heeft er iemand misschien tips voor een alternatief kwalitatief (ook wat betreft audio) vergelijkbaar mobo? Ik wil absoluut geen mobo van Gigabyte (hele slechter ervaringen met dat merk) en dubbele gekoeld M.2 slots zijn een must.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:13
Even snel zodat ik (en anderen) makkelijk kunnen kijken, ik pas zodeze post aan met opmerkingen
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 243,99€ 243,99
1MoederbordenMSI MAG B850M Mortar Wifi€ 211,99€ 211,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 12GB GDDR7 OC Edition€ 558,99€ 558,99
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black€ 86,33€ 86,33
1MonitorsIiyama G-Master G2470HS-B1 Zwart€ 119,95€ 119,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-D12L€ 88,50€ 88,50
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 G2 PWM, 120mm€ 32,45€ 32,45
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 G2 PWM Sx2-PP, 120mm€ 64,90€ 64,90
1VentilatorsNoctua NF-A12x25r PWM, 120mm€ 27,30€ 27,30
1VentilatorsNoctua NF-A14x25 G2 PWM, 140mm€ 37,40€ 37,40
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 479,-€ 479,-
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 121,-€ 121,-
1OverclockingNoctua NH-AMB14€ 4,90€ 4,90
1OverclockingNoctua NT-H2 3,5 gram AM5 Edition€ 12,55€ 12,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.219,15
Gezien je een nieuwe pc wilt maken hoort je topic in Desktop koopadvies , dit kan een mod gewoon voor je regelen.

Doordat je op "verkeerde" plek zit, mis je ook de vragen die ons helpen met je doel. Zou je deze nog even willen beantwoorden?:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 14-12-2025 22:11 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom deze dure koeler va n Noctua?
Dat heeft de 7600x3d toch helemaal niet nodig?!

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Als antwoord op je vraag; hoogstwaarsschijnlijk past het wel, je kan ook even de clearance van de socket opzoeken.
Alternatief is een bord van Asus, die is erg populair op het moment (let op, uATX kast dus ngeen gewoon atx bord pakken.)

PS - uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE past sowieso, en is een zeer sterke koeler, voor ongeveer zelfde prijs.

uitvoering: ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI - deze heeft geen wifi 7, dus als dat een eis is moet je B850 pakken. Voor de CPU totaal nergens voor nodig.

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 14-12-2025 22:18 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:00
2K en dan maar een 7600X3D en 5070. Veel te duur.

Met de helft van de fans wordt er ook prima gekoeld en Arctic P12 kost een fractie van de prijs.

Prijs van RAM wordt met de dag gekker.

Voeding kan naar uitvoering: Chieftec Vega M 850 watt Zwart of uitvoering: NZXT C750 Gold Core om wat te besparen. 750w is meer dan genoeg.

[ Voor 44% gewijzigd door Uszka op 14-12-2025 22:37 ]

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:42
99ruud99 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:09:
Gezien je een nieuwe pc wilt maken hoort je topic in Desktop koopadvies , dit kan een mod gewoon voor je regelen.

Doordat je op "verkeerde" plek zit, mis je ook de vragen die ons helpen met je doel. Zou je deze nog even willen beantwoorden?:
99ruud99 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:13:
Als antwoord op je vraag; hoogstwaarsschijnlijk past het wel, je kan ook even de clearance van de socket opzoeken.

PS - uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE past sowieso, en is een zeer sterke koeler, voor ongeveer zelfde prijs.
Hi Ruud,

Ik heb de meeste onderdelen dus al gekocht en de vragenlijst is ook niet echt relevant meer: dat is een gepasseerd station. Het gaat slechts om een combinatie van twee specifieke reeds gekozen componenten die wel of niet lijken te passen. Ik was benieuwd of iemand die specifiek combinatie had geprobeerd. Ik had daarom bewust een apart topic gemaakt en enkel gelinked naar mijn eerder "Desktop koopadvies" topic.

De Thermalright koeler heeft exact dezelfde breedte als de Noctua NH-D12L, dus als die laatste niet past, past de Thermalright ook niet. De B650 optie heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Zat ook nog naar de Sapphire te kijken, omdat ik aan dat merk wel goede herinneringen had, maar een vriend merkte terecht op dat mijn positieve ervaringen van begin jaren 2000, misschien geen heel goed uitgangspunt meer zijn, hahaha. Beetje jammer trouwens dat ze allemaal de optische audio uitgang lijken te missen.
bombadil schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:13:
Waarom deze dure koeler va n Noctua?
Dat heeft de 7600x3d toch helemaal niet nodig?!
Uszka schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:31:
2K en dan maar een 7600X3D en 5070. Veel te duur.
Stabiliteit en future proofing waren bij de samenstelling belangrijker dan prijs-performance. De prijs die tweakers opgeeft is ook een beetje geinflateerd. Ik heb aanzienlijk minder betaald voor de RAM, SSD's, GPU en monitors.

Enfin, de rest van de componentkeuze is een andere discussie.

EDIT: de PC staat trouwens op zolder en daar kan de temperatuur behoorlijk oplopen in de zomer. Ik had vroeger een Pentium 4, waarbij ik de drive bay covers eruit gehaald had. Daar zette ik dan een staande ventilator voor. Het zijpaneel was er ook af. Dat was de enige manier om te voorkomen dat hij afsloeg. Vandaar ook dat ik misschien iets hoger inzet op koeling dan strikt noodzakelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Polyprobatos op 14-12-2025 23:46 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:51
Polyprobatos schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:06:
Momenteel ben ik aardig op weg met de jacht naar onderdelen voor mijn eerste eigen build.. Ik moet alleen nog:
  • mobo
  • behuizing
  • PSU
  • case fans
  • CPU air koeler (ik wil geen AIO, want dat vind ik minder prettig als ik de desktop veel op reis meeneem)
De totale beoogde componentenlijst vind je hier.

Nu geeft Noctua echter zelf aan dat geen van hun fatsoenlijke torenkoelers op het beoogde mobo (MSI B850M Mortar wifi) passen. Althans, het zou wel passen, maar blokkeerd de PCI-e slot voor de GPU.

Ik heb een beetje zitten Googlen en kijken op Reddit, en er zijn mensen die claimen dat de grote 140(mm) torenkoelers zoals de NH-D15 gewoon passen. Ik zou gaan voor een 120(mm) NH-D12L met 7(mm) offset mount en dat zou dan makkelijk moeten passen. Anderen claimen echter dat een 120(mm) koeler net past zonder offset mount. Uitsluitsel vind ik niet. Ik heb ook ChatGPT geprobeerd, maar die halucineert zich suf op dit onderwerp.

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de combi van dit mobo en type CPU koeler, of heeft er iemand misschien tips voor een alternatief kwalitatief (ook wat betreft audio) vergelijkbaar mobo? Ik wil absoluut geen mobo van Gigabyte (hele slechter ervaringen met dat merk) en dubbele gekoeld M.2 slots zijn een must.
Betreft de m.2. slots, je kunt ook SSD's met ingebouwd heatsink aanschaffen (de 990 Pro met heatsink dus) dan wel losse heatsinks. Die van moederborden zijn niet persé beter. Prima als je een moederbord tegen komt waar het ingebouwd zit, maar het is dus niet persé noodzakelijk. Ook niet wanneer je al de m2 ssd zonder heatsink in huis hebt.

Verder nog even het volgende. Noctua kies je voor stil, maar stilte bereik je makkelijker is een grotere kast. Dan heb je ook geen gedoe met mATX borden en hoogtes van je cpu koeler. Tevens kun je dan met minder fans af, dan wel die fans op onhoorbaar traag laten draaien. Zeker icm met een RTX 5070.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• !mark
  • Registratie: November 2013
sdk1985 schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:25:
[...]
Prima als je een moederbord tegen komt waar het ingebouwd zit, maar het is dus niet persé noodzakelijk. Ook niet wanneer je al de m2 ssd zonder heatsink in huis hebt.
Het voordeel van heatsinks op je moederbord is dat het ook gegarandeerd allemaal gaat passen met clearance enzo. Heb wel eens gezien dat een heatsink die met een SSD meekwam weer net te hoog is bij M.2 sloten onder de videokaart waardoor deze weer niet past. Met specifiek de 990 Pro gaat het denk ik wel goed allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 15-12-2025 01:06 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Polyprobatos schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:06:
CPU air koeler (ik wil geen AIO, want dat vind ik minder prettig als ik de desktop veel op reis meeneem
Nadeel in dit geval van een AIO is duidelijk: Als er wat mis gaat, loopt het water door je PC, wat het einde kan zijn van het hele ding. Tegelijk heb je met zo'n luchtkoeler bijna een kilo aan je moederbord hangen, een AIO is veel minder zwaar voor het geheel. En dat maakt allemaal geen drol uit als hij op de grond staat, maar als hij rondstuitert in je kofferbak?

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:08
Als ik zo kijk kan je maar twee kanten op:

- Andere koeler
- Ander mobo

Er zijn zat moederborden waar die Noctua koeler wel op zou passen, ook in mATX formaat. Dit MSI bord is er net eentje waar de koeler niet op past. Een van de twee dus.
Pagina: 1