Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-10 13:39
Hallo Allemaal,

Na jaren frustaties over laptops die na twee jaar gebruik vooral goed zijn om eitjes op de bakken, heb ik eindelijk besloten een relatief eenvoudige desktop te bouwen. M'n broertje en een vriend doen mee, dus het zullen uiteindelijk drie grotendeels identieke exemplaren worden. De desktops zijn bedoeld voor huishoudelijk gebruik en casual weekend-gaming. Qua componenten komen we er met z'n drieën denk ik aardig uit.

Een aanvullende eis voor mijn exemplaar is echter dat ik zo min mogelijk gebruik wil maken van Windows 11. M'n oude laptop draait momenteel op Linux (LMDE 6) en dat bevalt uitstekend. Officetaken, browsen, foto- en videobewerking gaat allemaal prima met open source programmas. Steeds meer games draaien met Proton ook op Linux, maar voor bijvoorbeeld Battlefield 6 gaat dat niet op. Ik wil mijn desktopexemplaar dus dual-boot capable bouwen en Windows alleen gebruiken voor games. Daarbij had ik het idee om twee schijven te nemen, één voor Linux en één voor Windows, zodat de kernel level anti-cheat de Linux installatie niet vervuilt. Ook dacht ik aan Windows 11 Pro i.p.v. Home en eventueel met Rufus, om Windows op een offline account te laten draaien.

Is het mogelijk met een dergelijke setup secure boot uit te voeren wanneer er geboot wordt in Windows? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie, of waar ik rekening mee moet houden, zoals de installatievolgorde van de verschillende OS's?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43
Polyprobatos schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:49:
Daarbij had ik het idee om twee schijven te nemen, één voor Linux en één voor Windows, zodat de kernel level anti-cheat de Linux installatie niet vervuilt.
Is dat wel nodig? Je hebt sowieso een aparte partitie voor Windows en voor Linux nodig, dat lijkt mij voldoende.
Zijn er zaken die ik over het hoofd zie, of waar ik rekening mee moet houden, zoals de installatievolgorde van de verschillende OS's?
Best eerst Windows installeren en daarna Linux (Linux installeert namelijk GRUB, waarmee je kan kiezen welk OS je wil starten)

[ Voor 3% gewijzigd door LievenD op 22-10-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
LievenD schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Is dat wel nodig? Je hebt sowieso een aparte partitie voor Windows en voor Linux nodig, dat lijkt mij voldoende.
Hmmm,.. dat is dus wat ik me afvroeg: slaan Secure Boot en/of de kernel anti-cheat dan niet aan op de aanwezigheid van de Linux installatie?

Daarnaast, of ik de desktop nou bouw met één SSD van bijvoorbeeld 2TB of twee van 1TB, maakt in gebruik niet zoveel uit. Wellicht is het alleen iets duurder.

Bovendien, is het voor de verschillende file systems NTFS/ext4 per OS ook niet praktischer om dit op twee apparte schijven te hebben?
LievenD schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:02:
[...]

Best eerst Windows installeren en daarna Linux (Linux installeert namelijk GRUB, waarmee je kan kiezen welk OS je wil starten)
Check.

Had ergens echter gelezen dat dit ook niet zomaar werkt met Secure Boot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:19
Sowieso AMD videokaart pakken. nVidia Linux drivers zijn kut.
En bij het moederbord opletten dat je met twee SSD's niet inlevert op je PCIe lanes voor je GPU.

[ Voor 44% gewijzigd door Dekar op 22-10-2025 19:55 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Polyprobatos schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:31:
[...]
Bovendien, is het voor de verschillende file systems NTFS/ext4 per OS ook niet praktischer om dit op twee apparte schijven te hebben?
Nee, maakt niet uit. Je kan perfect een NTFS-partitie en een EXT4-partitie op dezelfde schijf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

LievenD schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Nee, maakt niet uit. Je kan perfect een NTFS-partitie en een EXT4-partitie op dezelfde schijf hebben.
Dat klopt in theorie, maar in de praktijk heeft Windows de neiging om dan toch spontaan op enig moment de boel te kapen. Meestal is dan de bootloader de sjaak en kun je spontaan bij het opstarten alleen kiezen uit Windows of Windows (en heel misschien Windows).

Daar is ie nogal territoriaal over, daarom wil je ze liever niet samen op één schijf hebben. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Polyprobatos schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:31:
[...]
Daarnaast, of ik de desktop nou bouw met één SSD van bijvoorbeeld 2TB of twee van 1TB, maakt in gebruik niet zoveel uit. Wellicht is het alleen iets duurder.
[...]
Toen ik het 2 weken geleden keek waren twee losse SSD's net een euro ofzo goedkoper.
En ik geef sowieso het advies om windows en linux zoveel mogelijk te scheiden. Twee SSD's en zo paniekerig mogelijk scheiding behouden. Dus ook het opstarten via de BIOS boot regelen.

edit: zie toevallig artikel over dualboot en vind het verhaal wel herkenbaar https://www.xda-developer...hat-i-wasnt-prepared-for/

[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 22-10-2025 23:07 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:06
Ik sluit me bij @Wolvganger aan. Ja, met partities op 1 schijf werken kan, maar mijn eigen ervaring is inderdaad dat Windows dan je bootloader sloopt of in je EFI partitie gaat zitten knoeien. Een Windows installatie is niet alleen de data partitie. Dan moet je weer met een live USB booten en je bootloader repareren. Niet fijn.
Linux installeert namelijk GRUB
Ligt er natuurlijk aan welke distributie je pakt. GRUB is heel populair, maar als je net bij Pop OS, Garuda of noem maar wat terecht komt dan heb je systemd boot of refind ofzo.

Ik ga er vanuit dat TS weer LMDE of normaal Mint. Dan heb je wel GRUB bij mijn weten. Probleem is wel dat LMDE geen secure boot ondersteunt out of the box. Dat moet je dan zelf fixen en dat kan, maar is best een pijnlijk proces. Je moet dan zelf je kernel gaan signen en dat is gewoon irritant omdat het met updaten nog wel eens terug komt wanneer je kernel verandert.

Die shim package leunt op een binary van Microsoft, dus die staat bij Debian natuurlijk niet in de repo en daardoor bij LMDE ook niet.

Normaal Mint heeft hier geen last van. Dat is gebaseerd op Ubuntu en heeft daarmee ook de signed shim workaround, waarmee out of the box secure boot ondersteuning hebt. Check dus wel bij iedere distro die je overweegt of die met secure boot kan werken out of the box of op een redelijk makkelijke manier.

[ Voor 70% gewijzigd door youridv1 op 23-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Wolvganger schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Dat klopt in theorie, maar in de praktijk heeft Windows de neiging om dan toch spontaan op enig moment de boel te kapen. Meestal is dan de bootloader de sjaak en kun je spontaan bij het opstarten alleen kiezen uit Windows of Windows (en heel misschien Windows).

Daar is ie nogal territoriaal over, daarom wil je ze liever niet samen op één schijf hebben. :)
Ik heb dit al jaren, en nog geen enkel probleem mee gehad, je moet gewoon de partities die voor Windows zijn ongemoeid laten, de bootloader (meestal GRUB) op de EFI-partitie zetten en een extra partitie voor Linux maken. Windows kan zover ik weet niet bij de bootloader, het enige wat ik al heb voorgehad is dat ik Windows niet meer kon booten, maar dat ligt dan vooral aan het feit dat os-prober niet gestart werd om andere opstartbare partities te detecteren. De oplossing is dan om in /etc/default/grub ervoor te zorgen dat GRUB_DISABLE_OS_PROBER op false staat en daarna sudo update-grub doen, en probleem is opgelost.
Maar nog nooit voorgehad dat ik linux niet meer kan booten (en dan heb ik het over de laatste 11 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

"Your milage may vary", is wat ze dan zeggen. Persoonlijk geef ik beide OS'en liever een eigen schijf. Dan weet je zeker dat ze elkaar niet vernaggelen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyprobatos
Bedankt voor de tips allemaal.

Als er geen technische beperkingen zijn voor het gebruik van twee aparte schuiven heeft dat denk ik ook mijn voorkeur. Zelfs als dual-boot even goed werkt met verschillende partities op een schijf, zie ik simpelweg geen reden om daar specifiek voor te kiezen, als twee aparte schijven ook werkt.

Ik kreeg op het Mint forum trouwens het advies om de schijven bij OS installatie fysiek los te koppelen en pas na installatie beide schijven te mounten en GRUB te updaten. Dus eigenlijk dezelfde PC twee keer te bouwen en later in een kast samen te voegen.
Dekar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:54:
Sowieso AMD videokaart pakken. nVidia Linux drivers zijn kut.
En bij het moederbord opletten dat je met twee SSD's niet inlevert op je PCIe lanes voor je GPU.
Goede tip van de PCIe lanes. Niet aan gedacht en de interne discussie ATX of µATX loopt nog.

Wat betreft de videokaart: de videoperformance op de Linuxinstallatie zijn van ondergeschikt belang. Ik denk dat zelfs matige drivers nog wel voldoende zijn. Voor het gamen blijf ik op Windows en in mijn ervaring zijn daar de AMD drivers weer een stuk minder voor, al is dat misschien ook iets sterk persoonlijks.
Pagina: 1