Installeren zonder breken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:51
Hey Alle,

Van een medetweaker kreeg ik een mogelijke oplossing van geuroverlast. Nu moet ik nieuwe zwanenhals installeren. Maar die is langer dan de vorige en hangt daarmee lager dan het origineel.
Kan ik dit fixen zonder te breken?

Optie 1 is de uitgang aan te sluiten met flexibele slang naar de afvoer, maar ik betwijfel of dat mag.

Optie 2 is de gootsteen 4 cm hoger op te hangen. En daarmee 4 cm extra waterleiding aan te sluiten.

Wat raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m-H8impHzRGjaXaFMvN_FpreXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMWFHzw7qg8hBmUZa0q8p26e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNwxR8mcpLSJHe615MWISP4wjkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ttyx04czmHIsiq0ynEJmPTgj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:33
Koop losse pvc buizen en bouw je eigen zwanenhals. Deze hals aansluiten zonder de bak te verhogen zorgt er voor dat de hele hals continu onderwater staat en er altijd water direct in het putje van je wasbak staat. Een zeer onwenselijke situatie.

ps. had je niet de maten gemeten voordat je een nieuwe sifon kocht?

ps2. bij ingezoomde inspectie van de aansluiting in je muur vind ik deze persoonlijk wat dubieus. Het lijkt er op dat daar pvc is weggezaagd en er een soort binnenbuis in zit. Heb jij dit gedaan? Hoe denk je nu de nieuwe pvc buis aan te sluiten daarop? Heb je een foto van hoe het ervoor uitzag?

[ Voor 44% gewijzigd door Panzer_V op 13-12-2025 10:33 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:20
Hoger ophangen is de beste optie, Flex slang 3/8-1/2 bestellen ipv vaste buis wat er nu zit en dan ben je klaar.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Er zit best veel ruimte tussen de sifon en de wasbak. Er zijn modellen die er strakker tegen de wasbak aan kunnen. Als je met beluchter moet hebben dan is er geen andere optie en zou ik hem hoger ophangen en vanaf de stopkraan naar de kraan met flex.

• Bramtweakers
Panzer_V schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:30:
Koop losse pvc buizen en bouw je eigen zwanenhals. Deze hals aansluiten zonder de bak te verhogen zorgt er voor dat de hele hals continu onderwater staat en er altijd water direct in het putje van je wasbak staat. Een zeer onwenselijke situatie.

ps2. bij ingezoomde inspectie van de aansluiting in je muur vind ik deze persoonlijk wat dubieus. Het lijkt er op dat daar pvc is weggezaagd en er een soort binnenbuis in zit. Heb jij dit gedaan? Hoe denk je nu de nieuwe pvc buis aan te sluiten daarop? Heb je een foto van hoe het ervoor uitzag?
Klopt, ze hebben de muuraansluiting afgezaagd en "waterdicht" gemaaky met een stuk rubber. Niet ideaal idd, maar wel in lijn met de rest van de "reparaties en verbouwingen" van de vorige bewoners.

• Bramtweakers
Krissiejj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:36:
Hoger ophangen is de beste optie, Flex slang 3/8-1/2 bestellen ipv vaste buis wat er nu zit en dan ben je klaar.
Ja, hier dacht ik ook aan. Op dit moment zit er een knelverbinding vanaf de kraan op de muur, kan ik die knelverbinding gewoon vervangen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Waarom niet even meten en bij de Hornbach kijken of er een past. Een simpele sifon is stelbaar in hoogte.

Verhogen kan ook. Een flex leiding voor het water schroef je er zo op.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
Bramtweakers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:58:
[...]

Klopt, ze hebben de muuraansluiting afgezaagd en "waterdicht" gemaaky met een stuk rubber. Niet ideaal idd, maar wel in lijn met de rest van de "reparaties en verbouwingen" van de vorige bewoners.
Dat is wel bagger. Succes er mee.

Mocht je niet opzien tegen het verhogen van de wasbak dan kan dat ook. Wat hierboven ook gezegd wordt, wat flex slang op de waterleiding en je bent er ook.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Bramtweakers
Rukapul schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:23:
Waarom niet even meten en bij de Hornbach kijken of er een past. Een simpele sifon is stelbaar in hoogte.

Verhogen kan ook. Een flex leiding voor het water schroef je er zo op.
Omdat ik een sifon heb die leeg zuigt en deze is ervoor gemaakt om die luchtbalans weer te herstellen....

Ik verhoog het anders, tenzij iemand anders hier nog een gouden tip heeft!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Panzer_V schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is wel bagger. Succes er mee.

Mocht je niet opzien tegen het verhogen van de wasbak dan kan dat ook. Wat hierboven ook gezegd wordt, wat flex slang op de waterleiding en je bent er ook.
Dat heb ik bij mijzelf ook zo gemaakt met de rubber ring. Je leiding is 40 en er pas dan 32mm in. Dat is gewoon gangbaar. https://www.elektramat.nl...-40x32mm-zwart-3199004000

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:47
Die wasbak vier centimeter hoger zal in het gebruik wel wat gewenning vragen. Standaard geldt: onderkant zak is bovenkant bak. :7

KPN is een drieletterwoord

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:18
trabant schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:14:
Die wasbak vier centimeter hoger zal in het gebruik wel wat gewenning vragen. Standaard geldt: onderkant zak is bovenkant bak. :7
dus als je als man ouder wordt dan moet je de bak laten zakken? kun je niet beter iets aanhouden wat een beetje meer maatvast is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:47
@No Hands Jongeman wijdbeens, standaard man voeten naast elkaar, oude man op de tenen. En anders een opstapje.
TS kan ook omzien naar een wastafel die minder diep is. Met als risico dat het meer spettert.
't Is altijd wat.

[ Voor 20% gewijzigd door trabant op 13-12-2025 19:24 ]

KPN is een drieletterwoord

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Panzer_V schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:30:

Steekt daar niet gewoon een manchet in?

Volgens mij is dat volkomen standaard, of in elk geval ik weet niet beter; kijk bv. eens bij de klushandleiding van een bekende bouwmarkt: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/afvoer-wastafel-aansluiten

Op deze manier kun je de boel zonder breken uit elkaar nemen om het nog eens te ontstoppen, wat met de hoeveelheid haren, tandpasta en weet ik welke meuk vaak na een paar jaar toch wel eens nodig is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bramtweakers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:44:
[...]

Omdat ik een sifon heb die leeg zuigt en deze is ervoor gemaakt om die luchtbalans weer te herstellen....

Ik verhoog het anders, tenzij iemand anders hier nog een gouden tip heeft!
Dat eerste snap ik niet. Waarom heb je dat nodig? Hier kan gewoon iedere sifon onder. Water loopt toch wel af, dat heet zwaartekracht ;)

Wat je nu hebt is deze: https://www.praxis.nl/san...air-32mm-wit-rood/5669339
De Air System functie vervangt de traditionele beluchter en voorkomt slechte geuren en geluiden in de afvoer.
Een standaard sifon voorkomt ook die geuren, beetje geluid heb je altijd wel. Dus ik snap de plus niet van dat ding. Beluchting heb je nodig maar kan ook via de afvoer zelf, zo gebeurt het bij je wc ook namelijk.

Verder is die rubber rand er in idd vrij standaard. Gooi je een rozet overheen en zie je niks meer van ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

waarschijnlijk omdat het verkeerd is aangelegd en het toilet de wastafel siphon leegzuigt en dan krijg te stank.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-12 05:46
De afvoer zit wel erg hoog... maar zoals eerder gezegd: ff nameten en opzoeken, van veel types en merken vind je afmetingen online.
Een klassieke zwanehals plaatsen/samenstellen gaat zeker werken maar niet zo mooi.

Als je geen passende wastafel-sifon vind kan je misschien eens kijken bij douche sifon's? deze zijn meestal veel platter en vallen daardoor minder op dan het klassieke zwanehals model.
probleem hierbij zou kunnen zijn dat je afvoer waarschijnlijk 40mm is en een douche afvoer minstens 50mm

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
Voordat er een discussie start waarom er geen standaard sifon gebruikt wordt: daar heeft TS een reden voor, zie dit topic

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1