Vraag

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:43
Dag allen,

In de zomermaanden hadden we veel rioolvliegjes in huis. Nu hebben we de loodgieter een rooktest laten doen maar daar kwam geen lek uit.
Het lijkt uit het toilet beneden te komen

Hoe ga ik nu op zoek naar waar het gat zit als de rooktest niks zegt? Ik heb alleen een gootsteen en toilet in die ruimte. Voor de rooktest is de gootsteen afgekoppeld.

Hoe groot moet het gat voor de riolvliegjes zijn?

Bram

Alle reacties

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:43
Toevoeging:
We ruikemm wel rioollucht maar niet altijd. De ene dag wel, de dag erna niet.
We kunnen niet goed bepalen wat de factor is.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:40
Goeiemorgen,
Wij hebben hier helaas ook tweemaal mee te maken gehad. Ik ga er even vanuit dat er een siphon aanwezig is? Er zijn soms wel eens wat bizarre constructies te vinden.
Zijn er vochtplekken op de muur?

In het eerste geval bij ons was er een toilet, gootsteen en ventilatie. Achteraf bleek het een pvc afvoerbuis die gebarsten was waarbij er zich vuil ophoopte die een broedplaats was voor die dingen.
Een van de zaken die ons toen geholpen heeft om de oorzaak te vinden was om doorzichtig plakband op de afvoer van de gootsteen en de ventilatie te plakken en in de ochtend bleken er meerdere vliegjes te plakken op de afvoer van de gootsteen. Dat was voor ons indicatie dat dit de boosdoener was en verder te onderzoeken. Indien mogelijk kun je dit al eens proberen, hopelijk kun je op die manier al wat gerichter zoeken.

Tweede geval hebben we ons quasi gek gezocht, truc met plakband had geen resultaten gegeven en achteraf bleek de rookafvoer in de keuken doorgetrokken te zijn over vijf appartement én de ruimte waar de groenafval containers stonden met een pompsteen die al jaren verstopt zat. De rookafvoer zat in een een kleine verborgen holle ruimte in de keuken en was losgekomen met alle gevolgen vandien. Ze kwam binnen in de keuken en nestelden zich in een kleine badkamer omdat ze daar eitjes konden leggen.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik gok dat je het fonteintje in de ruimte weinig gebruikt, waardoor de sifon droog staat (en dus een open verbinding maakt met het riool). Laat het fonteintje even een minuutje lopen en kijk wat er de komende 2 weken gebeurt. Blijven de vliegjes weg, dan weet je genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Fanta op 10-12-2025 08:29 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Weekend car | ’07 Mazda MX-5 | Copper Red

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bramtweakers schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:28:
Toevoeging:
We ruikemm wel rioollucht maar niet altijd. De ene dag wel, de dag erna niet.
We kunnen niet goed bepalen wat de factor is.
Meestal is dat een syfon die leeg getrokken wordt door bv doortrekken of regen. heeft de loodgieter toevallig gecontroleerd of het fontijntje juist is aangesloten?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De sifon van ons fonteintje wordt ook nog wel eens leeggetrokken met het afpompen van de vaatwasser.
Aan de andere kant van de muur ook al een beluchter erop gezet, maar dat helpt ook niet.
Hoe dan ook, weer water laten lopen heel kort en het 'lek' is weer dicht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1