Wijziging Wraak User Review - [Torac] [Elvir90]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.113 views

• Elvir90
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedenavond mods,
Ik heb zojuist de volgende wraakreview ontvangen: https://tweakers.net/aanbod/rating/1387584/

Afgelopen vrijdag heb ik de betreffende gebruiker een negatieve review gegeven, uitsluitend over het ontbreken van communicatie. De gebruiker reageerde niet op mijn eerste bod, evenmin op mijn reminder, echter liet hij vrijwel direct van zich horen na de review. Dit valt onder V&A artikel 35.F, waarin staat dat een negatieve review is toegestaan indien een gebruiker niet binnen 72 uur reageert.

Nadat ik de review had geplaatst, benaderde de gebruiker mij vrijwel direct met het verzoek deze te verwijderen. Toen ik vroeg op basis van welk artikel dit tegen de regels zou zijn, kon hij dit niet onderbouwen. Hij verwees enkel vaag naar “jurisprudentie”, zonder enige concrete passage. In de PB’s gaf ik meerdere keren aan dat mijn review puur ging over communicatie en binnen de regels valt.

Vervolgens verschuift de toon in de PB’s. De gebruiker geeft zelf aan dat hij “niet begrijpt hoe ik op 75 kom” en dat hij “niet op ongevraagde biedingen reageert”, waarmee hij feitelijk bevestigt dat hij bewust niet communiceerde. Daarna stuurt hij dat hij mijn review pas zal verwijderen zodra ik die van hem verwijder. Dat maakt de intentie duidelijk.

Zijn review is bovendien inhoudelijk losgekoppeld van het transactieverloop en draait uitsluitend om zijn persoonlijke mening over mijn bod, iets wat niet binnen het doel van een gebruikersreview valt. Hij bevestigt zelf: “die van mij blijft staan zolang die van jou staat”, waarmee het wraakkarakter benadrukt wordt.

Ik citeer de volledige PB’s hier niet in het openbaar, maar een mod mag deze uiteraard inzien. De context maakt duidelijk dat mijn review binnen artikel 35.F valt, en dat de review van de gebruiker uitsluitend als wraakreactie is geplaatst (35.E).

• Elvir90
Bump at een van de mods/admins.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb de review verwijderd. Het plaatsen van een wraak review is niet toegestaan @Torac

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-01 13:07
Ik was onder de indruk dat het plaatsen van een review zonder deal ook niet toegestaan was @Bor ?

Dan graag ook die van Elvir verwijderen…

• Bor
  • Nu online

Bor

Torac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:53:
Ik was onder de indruk dat het plaatsen van een review zonder deal ook niet toegestaan was @Bor ?

Dan graag ook die van Elvir verwijderen…
Uit onze voorwaarden V&A:

Ervaringen (adverteerders en gebruikers)
...
- mag niet worden geplaatst als wraakbeoordeling op een ontvangen slechte beoordeling
- mag enkel 72 uur na de eerste poging tot communiceren worden geplaatst

Zie ook: Belangrijke wijziging in de voorwaarden V&A per 8 juni 2022

• Torac
Tja soms ben je op vakantie, soms ben je druk. Ik reageer nou eenmaal niet altijd binnen 72u. Al helemaal niet op biedingen ver onder een zeer scherpe realistische vraagprijs.

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik begrijp dat het technisch binnen de regels valt, maar als er nog geen gesprek tot stand is gekomen, lijkt het me een typisch V&A-interactie toch? Ik heb ook niet altijd tijd of zin om op elke onzinbieding te reageren. Soms zijn dat er nog al wat en tweakers mobile leent zich er niet direct voor.

-knip-

Een oordeel over een van de betrokken gebruikers zonder van de hoed en de rand te weten graag achterwege laten

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 12:02 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Torac
KirovAir schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:00:
Ik begrijp dat het technisch binnen de regels valt, maar als er nog geen gesprek tot stand is gekomen, lijkt het me een typisch V&A-interactie toch? Ik heb ook niet altijd tijd of zin om op elke onzinbieding te reageren.
Dat je vervolgens zes alinea’s kunt wijden aan het opsnorren van de regels en het niet kunnen geven van een tegenreview, zegt in mijn optiek meer over @Elvir90 dan over @Torac . Just my 2ct. Het blijft gewoon een platform met eindgebruikers en geen professionele webwinkel?
Eens daarnaast het uitgangspunt: geen reactie = negatieve review. Is gewoon krom. Ik hoef mij niet geforceerd te voelen door tweakers om op iemand te reageren. Dat bepaal ik altijd zelf.

Als de regels dan zijn dat ik daar een 1 ster review voor mag verdienen. Prima. Maar ik weiger op elk bericht in te gaan.

Al helemaal biedingen >20% onder een zeer realistische vraagprijs op een product dat zeer gewild is. Dat zijn gewoon marktplaats koopjes jagers. Ik ga daar geen aandacht aan besteden Vraag dan op zijn minst eerst of de vraagprijs onderhandelbaar is. Maar: “Ik bied X euro” ga ik niet op in.

• Elvir90
KirovAir schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:00:
Ik begrijp dat het technisch binnen de regels valt, maar als er nog geen gesprek tot stand is gekomen, lijkt het me een typisch V&A-interactie toch? Ik heb ook niet altijd tijd of zin om op elke onzinbieding te reageren. Soms zijn dat er nog al wat en tweakers mobile leent zich er niet direct voor.
Dat je vervolgens zes alinea’s kunt wijden aan het opsnorren van de regels en het niet kunnen hebben van een tegenreview, zegt in mijn optiek meer over @Elvir90 dan over @Torac . Just my 2ct. Het blijft gewoon een platform met eindgebruikers en geen professionele webwinkel?
Ik wilde mij eigenlijk niet verdedigen, maar zonder volledige context kan er wel een mening worden gevormd terwijl cruciale informatie uit de privéberichten met Torac ontbreekt. Ik ga ervan uit dat de admin dit heeft meegewogen in zijn of haar besluit.

Het is bovendien niet zo dat ik direct na 72 uur een negatieve review heb geplaatst. Ik heb eerst een bod uitgebracht, waarna Torac op een reminder naar mijn mening erg flauw reageerde. Ik heb hem vervolgens bedankt voor zijn reactie, omdat hij daarmee liet zien dat hij actief was, en daarna opnieuw op een nette manier een bod uitgebracht. Op dat tweede bod is echter helemaal niet gereageerd. Dat vind ik niet netjes. Op een platform als Marktplaats kun je dat verwachten, maar niet hier, in een community waar ik al jaren actief lid ben.\

Los van wat je van het bod vindt: €75 voor een product dat voor €95 wordt aangeboden, tweedehands en zonder garantie, vind ik persoonlijk niet onredelijk.

• Torac
Elvir90 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:14:
[...]

Los van wat je van het bod vindt: €75 voor een product dat voor €95 wordt aangeboden, tweedehands en zonder garantie, vind ik persoonlijk niet onredelijk.
uitvoering: Philips Hue Gradient Lightstrip White & Color Ambiance Basisset 2...

uitvoering: Philips Hue Gradient Lightstrip White & Color Ambiance Uitbreidin...

Ik kom op 160,- nieuw uit
Dan is 95,- voor een gebruikt product meer dan schappelijk. Al helemaal als we het over Hue hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Torac op 16-12-2025 11:21 ]

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
-knip-

Potentieel escalerende berichten mogen achterwege blijven.
Zie Reageren in een lopend topic? Lees dit eerst!

[ Voor 77% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 11:41 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Torac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:59:
Tja soms ben je op vakantie, soms ben je druk. Ik reageer nou eenmaal niet altijd binnen 72u. Al helemaal niet op biedingen ver onder een zeer scherpe realistische vraagprijs.
We zijn van mening dat het in deze moderne tijd met moderne communicatiemiddelen prima mogelijk moet zijn om binnen een aantal dagen te reageren op een mailtje of DM. Zeker als iets te koop staat, mag je als koper verwachten dat de verkoper actief op communicatie reageert. Te laat of niet reageren op een bieding onder de prijs is je eigen keuze die je uiteindelijk een review kan opleveren. We willen op Tweakers graag een vriendelijk V&A platform zonder de bekende "marktplaats" kenmerken waarbij mensen bijvoorbeeld niet reageren.

Voor iedereen die geen onderdeel is van hetgeen dat in dit topic wordt besproken; graag wijs ik jullie op dit: Reageren in een lopend topic? Lees dit eerst!

@Jknevel @KirovAir

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 11:37 ]

• Torac
Vrij tegenstrijdig stukje dit.
Bor schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:35:
[...]
We willen op Tweakers graag een vriendelijk V&A platform zonder de bekende "marktplaats" kenmerken waarbij mensen bijvoorbeeld niet reageren.
Mijn standpunt is onzin biedingen moet je gewoon geen aandacht geven. En misschien nog wel belangrijker. Je moet geen platform willen waarbij users geforceerd worden iets te doen, zoals reageren op iemand waar zij niet op willen reageren. Iets met in een vrij land wonen. :)

Ik blijf bij mijn standpunt om niet in te gaan op berichten die (ik) nergens op (vind) slaan. Als mij dat negatieve reviews oplevert, zij dat zo.

• Bor
  • Nu online

Bor

Torac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:43:
Vrij tegenstrijdig stukje dit.

[...]

Mijn standpunt is onzin biedingen moet je gewoon geen aandacht geven. En misschien nog wel belangrijker. Je moet geen platform willen waarbij users geforceerd worden iets te doen, zoals reageren op iemand waar zij niet op willen reageren. Iets met in een vrij land wonen. :)

Ik blijf bij mijn standpunt om niet in te gaan op berichten die (ik) nergens op (vind) slaan. Als mij dat negatieve reviews oplevert, zij dat zo.
Het bod dat Elvir90 heeft uitgebracht is geen onzin bod. Dat je het te laag vind is prima maar een reactie kan altijd alsnog toch?

Het staat je vrij mensen die interesse tonen te negeren maar ik vermoed dat je daarmee op termijn dermate veel reviews verzameld dat het handelen wat minder efficiënt gaat. Wanneer je iets aanbiedt moet je ook in staat zijn om op reacties te reageren.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 11:47 ]

• Torac
Bor schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:45:
[...]

Het bod dat Elvir90 heeft uitgebracht is geen onzin bod. Het staat je vrij mensen die interesse tonen te negeren maar ik vermoed dat je daarmee op termijn dermate veel reviews verzameld dat het handelen wat minder efficiënt gaat. Wanneer je iets aanbiedt moet je ook in staat zijn om op reacties te reageren.
Tja dan kan je discussiëren wanneer iets een onzin bod is.

Om >20% korting vragen op een al zeer scherpe vraagprijs (let wel al ruim 40% korting op de nieuwprijs), bij een zeer gewild product, die nog zo goed als nieuw in de doos zit. Noem ik een onzin bod.

Daarnaast is Tweakers.net zijn standpunt dat ik op alles moet reageren. Dus ook al zou iemand 5,- bieden, waarbij ik er even vanuit ga dat wij dan wel een consensus hebben dat dat een onzin bod is. Moet ik “volgens de tweakers regels” daar ook netjes op reageren. Nee.

Zie ook @KirovAir zijn reactie. Blijkbaar zijn er meer mensen waarbij dit tegen de haren strijkt. Wellicht goed om als Tweakers.net zich eens te buigen op deze regel. En of het verstandig is om de vrijheid te beperken van de users op haar platform.

[ Voor 11% gewijzigd door Torac op 16-12-2025 11:53 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik denk niet dat je op Tweakers doorgaans veel echte onzin biedingen krijgt. 20% korting op een vraagprijs zie ik niet als onzin bod. Het is uiteindelijk jouw keuze.
Zie ook @KirovAir zijn reactie. Blijkbaar zijn er meer mensen waarbij dit tegen de haren strijkt. Wellicht goed om als Tweakers.net zich eens te buigen op deze regel. En of het verstandig is om de vrijheid te beperken van de users op haar platform.
We hebben de huidige regel juist ingesteld naar vragen vanuit onze community, We beperken je vrijheid niet maar stellen wel duidelijke spelregels op om de sfeer en kwaliteit te bewaken.

[ Voor 57% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 12:00 ]

• Elvir90
Dank voor het oplossen. Wat mij betreft kan het topic worden gesloten.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:07

- knip -

Zie Reageren in een lopend topic? Lees dit eerst!

[ Voor 148% gewijzigd door Bor op 16-12-2025 14:45 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.