Heeft een 27 kWh Sigenergy genoeg aan een 10 kW omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HesterP
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-12 14:34
Mijn vraag
...
Wij zijn druk in de weer om een thuisbatterij uit te kiezen. We willen graag een Sigenergy met gateway. (Offerte van Energreen) Nu ligt er een offerte voor een 27KW thuisbatterij en daar is een 10KW omvormer bij gezet. In onze ogen is dat best aan de kleine kant.
We hebben 40 zonnepanelen (13KW), met 10 KW SolarEdge omvormer
Een all electric warmtepomp (7,4KW) met 300 lt boiler,
een sauna (kachel 6.00) en
een zwembad warmtepomp (6 KW), die draait tussen mei en september. In het pomphok hangt ook een doorstoomgeiser van 15KW die dus ook alleen zomers gebruikt wordt wanneer de gewone warmtepomp van het huis zo goed als niet gebuikt wordt. Er ligteen solardek op het zwembad enweverwarmen tot 22°. Zomers ligt de watertemperatuur vaak hoger en doet de warmtepomp niets.
Daarnaast hebben we een plugin hybride auto, die we nu gewoon met de stekker vullen.
Op dit moment hebben we 3x35 ampère en met behulp van de aan te schaffen thuisbatterij willen we terug naar 3x25 ampère.
Vragen in het kort
● Welke omvormer is het meest geschikt voor de Sigenergy 27KW
●Kunnen we m.b.v. een thuisbatterij terug naar 3x25 ampère

Graag advies hier over.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er gaat iets mis met je kilowatts

Je omvormer heeft vermogen, gemeten in kilowatts (kW)
Je accu heeft capaciteit, gemeten in kilowattuur (kWh)
Je zonnepanelen hebben maximaal gestandaardiseerd vermogen gemeten in kilowattpiek (kWp). Dat vermogen haal je in theorie op zonnige zomerdagen op het midden van de dag (en het kan er in Nederland iets boven pieken).

De rest van je getallen van je verbruikers zijn allemaal "kilowatts" dus die 10kW van je omvormer moet passen bij je verbruik (ik hoop dat dat het geval is want 10kW is echt HOOG vermogen als dat continu is).

Met een 10kW omvormer heb je je 27kWh accu in elk geval in theorie in 2,7 uur leeg.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 11-12-2025 18:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HesterP welkom :)
Met 3x25A kan je ongeveer 3*230V*25A ~ 17 kW continu voeden.
Met de huidige 3x35A is dat nu ongeveer 24 kW.
Je kunt nu dus ook niet alles tegelijk aanzetten.

Met de accu en 10 kW omvormer erbij kun je dus straks met de goedkopere aansluiting - bij gevulde accu - 17+10 = 27 kW voeden. Dat is dus meer dan nu. Een doorstroomverwarmer en saunakachel staan niet continue aan, laat staan tegelijk.
Als de accu zo wordt ingesteld (ingesteld kan worden) dat hij met handelen en NoM niet geheel leeg mag en dat hij de stroom door de hoofdmeter monitort om hetzij het laden te knijpen of juist te ontladen om de hoofdzekeringen te ontlasten dan zal dat prima gaan.
Een 27 kWh accu lijkt aardig te passen bij 13 kWp aan zonnepanelen; ongeacht de grootte van de accu krijg je hem 's zomers meestal niet leeg en 's winters meestal niet vol.

Een Tweakersantwoord zou kunnen zijn om nu (nog voor de komst van een accu) alvast de P1 data van je hoofdmeter te gaan loggen met Home Assistant, HomeWizard of een andere tool naar keuze, dan zal je ongetwijfeld zien dat 99% van je verbruik in kWh komt als er veel minder dan 10 kW aan staat. Met andere woorden, de verbruikers met hoog vermogen staan maar kort aan.
Met wat geluk kan je dan ook de verdeling over de fases zien.

Oja, qua zelfredzaamheid 'wat heb ik al gevonden': welke keuzes in omvormer worden er aangeboden?

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 11-12-2025 19:18 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• HesterP
@JvS Bedankt voor het antwoord, ik begrijp het alleen niet goed, in mijn ogen is het allemaal hetzelfde 😅. Ik lees hier op het forum dat er ook mensen zijn die een 27Kw Sigenergy hebben met een 15KW omvormer. Volgens Energreen mag je maximaal een 10KW omvormer plaatsen bij 3x25 ampère. Als we de 3x35 ampère zouden houden kunnen we wel naar en grotere omvormer. Het scheelt €120,- per maand als we terug kunnen naar 3x25 ampère. Dat zou de eerste verdienste zijn😁

• HesterP
@Proton_ ,bedankt voor het meedenken, bij de Sigenergy zit een eigen
Energreen Premium Energy Controller 10.0 TP
• EU Energy Controller
• Hoog EU-rendement: > 97 %
• Geschikt voor binnen- en beschutte buitenmontage
• Afmetingen: 700 * 300 * 260 mm
• Gewicht: 36 KG
• Productgarantie: 10 jaar
• Wifi / Ethernet monitoring

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

OK, dus de grotere omvormer is duurder in aanschaf én verhindert je terug te gaan naar 3x25A wat het ook per maand duurder maakt. Wat doet je dan twijfelen? Verwacht je met 5 kW meer ook €120/maand meer te verdienen? (Mening:) Het is al moeilijk om überhaupt gemiddeld €120/maand te verdienen met een 27 kWh accu, laat staan het dubbele door een andere omvormer :)
Maar meer informatie vind je vast in het Sigenstor topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1