Ventilatie filteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:17
Ik moet wat ventilatie gaan aanbrengen in mijn tuinhuis (60m2 in 3 ruimtes, verwarmd). Ik wilde dit gaan doen zoals in de tekening met een ducobox. Is dit een goed idee?

Wat ik me afvraag is hoe ik de lucht die via het klushok (soms stoffig) de relaxruimte binnenkomt kan filteren? En ook hoe ik de lucht die via de dakdoorvoer binnenkomt moet filteren (beestjes, stof etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAohlEuOTvpXgTKA5Em2DfpmhfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsVFvyDINcAnQln9MkAsHjB0.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou een WTW overwegen, dan kun je in de relax ruimte overdruk creëren richting de klusruimte.

De meerprijs van een WTW zou weleens mee kunnen vallen als je veel moeite moet doen om met een Ducobox uit te komen.

• studiostevus
Snap ik niet… kan je eens uitleggen?

Wtw heeft normaal gesproken toch meer buizenwerk nodig dan ducobox?

In principe had ik liever een wtw maar kosten komen wat hoog uit

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zit de dakdoorvoer er al? Anders kun je beter die doorvoer in de Relaxruimte maken. Dan stroomt de lucht naar de klusruimte toe.

Life is not about specs, it is about joy!

• studiostevus
Ik wilde 2 bestaande dakdoorvoeren gebruiken ja. Ik dacht ook dat een gat in het dak van de relax ruimte misschien niet zo aangenaam is (koude)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
studiostevus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
Snap ik niet… kan je eens uitleggen?

Wtw heeft normaal gesproken toch meer buizenwerk nodig dan ducobox?

In principe had ik liever een wtw maar kosten komen wat hoog uit
Ja, iets meer buizenwerk, maar in dit geval moet je toch al wat extra buizen aanleggen voor de duco optie. En je gaat al een aanvoerbuis aanleggen. Dan kun je het "houtje touwtje" doen met een ducobox, of iets meer (maar niet veel meer) investeren en dan heb je warmteterugwinning (= energiebesparing), filtering van ingeblazen lucht én het is netjes.
Ik zie nette gereviseerde WTWs met garantie op marktplaats (zoek bijvoorbeeld op WHR930) voor 550 euro. Een nieuwe ducobox kost minstens de helft.

Het is geen goed of fout, maar schrijf de WTW niet te snel af...

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:22
Er is een heel topic voor balansventilatie, je kunt veel inzichten opdoen door daar eens rond te lezen (of je er nu uiteindelijk voor kiest of niet).

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Eventueel kan je ook kiezen voor een gebruikte WTW op marktplaats.
Staan er genoeg op.

• studiostevus
Dan zou het zoiets worden. Helaas heb ik een stalen balk in het plafond waardoor buizenwerk niet verder de relax ruimte in kan gebracht worden (volgens de startpost in het centrale balansventilatietopic maakt het niet veel uit op welke plek de aanvoer zit in de kamer zolang hij maar 2m weg van de afvoer zit).

Is dit een betere oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie1-K0HZmrOEUsv2wyq-h-Uxgxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLknKM6Pa0njI413PEcnK2sJ.png?f=fotoalbum_large

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou inblazen in de klusruimte en de relax ruimte (evt 2 ventielen in de relax ruimte, afhankelijk van hoeveel je daar wil ventileren). Dan maak je een buis vanaf de WTW naar de relax ruimte en tak je af met een ventiel in de klusruimte. Dan hoeft er geen filter tussen.

En voor de afzuig: in de badruimte en in de klusruimte een ventiel. Met filtertje op de afzuig van de klusruimte om daar het ergste stof uit de kanalen en het WTW filter te houden (https://www.wtwfilterstor...tiel-dn-125-afpro-filters)

Afhankelijk van hoeveel je wil ventileren in de relax ruimte kan het handig zijn om daar ook een afzuigventiel te plaatsen, anders moet alle lucht via de badruimte. Even checken of die luchtstroom niet te groot wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door SH007 op 12-12-2025 15:10 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:02
Dit zijn enorme ruimtes. Denk je dat je aan één ventiel per ruimte wel genoeg hebt?
Pagina: 1