• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12 18:26
In juni vond ik het tijd om over te schakelen naar het AM5 platform en kocht ik nieuw Asrock moederbord bij een gekende webshop.
Van een kennis kocht ik een Ryzen 5 8500G die draaiend uit een systeem kwam. (na upgrade naar 9 reeks).
Via een andere webshop kocht ik DDR5 geheugen.
SSD had ik nog liggen.
Een typische 'tweaker'-machine dus.

Eens alles toegekomen maak ik mijn build. Tamelijk vlot kan ik hierop windows 11 installeren.
Als ik het systeem de volgende dag wil booten -> niks meer.
Het moederbord geeft met zijn status leds aan dat zowel CPU en DRAM "dysfunctional" zijn. CPU Koeler draait maar voor het verdere geen teken van leven van deze build.

Dus moederbord gaat retour naar de webshop, en ik mag mijn CPU en Ram meesturen, ze gingen het allemaal wel eens doortesten.
Hieruit blijkt dat de processor defect is. Bizar, want hij kwam werkend uit een andere build. Maar kan gebeuren. Dus ik beslis bij de webshop een nieuwe Ryzen 5 9600X te bestellen en mee retour te laten leveren met de RMA van het bord.

Eens dit moederbord aankomt wil ik hem weer opstarten, maar ik geraak zelf niet door een verse install van windows 11. Zelfde symptomen !

Het geheel dus weer richting de webshop. Daar blijkt de CPU weer defect te zijn en ze beslissen het moederbord naar Asrock te sturen. Gevolg, ik krijg een nieuw moederbord en nieuwe CPU.

Nadat deze 2de RMA bij mij aankomt en ik alles terug wil opstarten, komt het systeem echter in een
bootloop terecht.
Na alle onderdelen 1 voor 1 vervangen te hebben blijkt dat dit veroorzaakt wordt door de SSD.
Eens ik deze uit het systeem haal geraakt windows 11 wel netjes in zijn install programma. (vanaf USB)

Dus het lijkt er zeer hard op dat dit moederbord 2 cpu's en een SSD gesloopt heeft.

Mijn vraag nu : iemand die iets soortgelijk ook al meegemaakt heeft. En zo ja, wat deden de webshops met de componenten die je niet bij hun kocht.
Voor de SSD kan ik wss nog langs bij de webshop waar ik deze kocht. Maar de CPU kocht ik via de 2de hands markt.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12 16:57
Ik zou je voeding ook niet direct uitsluiten, hoe oud is die en welk merk\type?

Wat betreft de garantie, voor zover ik kan vinden valt gevolgschade normaal niet onder garantie, je zou er uiteraard een berichtje aan kunnen wagen richting Asrock om te kijken of er enige vorm van coulance\compensatie in zit.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:42
Asrock heeft helaas het probleem dat die cpu’s kan slopen door een te hoog voltages

Zou dus zeker okk hier het geval kunnen zijn

Zeker met x3d vpu’s. Ik zou een ander merk moederbord nemen met am5

Welk asrock moedebord gaat het om?

Zie bv hier:

https://www.techpowerup.c...reduces-am5-burn-risk?amp

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2025 10:13 ]

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Ik heb geen vergelijkbaar issue gehad maar ik ben het eens met Axewi dat het ook de voeding kan zijn, misschien dat er met het aanzetten een te hoge stroom/vermogen naar de mobo wordt gestuurd waardoor er componenten kapot gaan?!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:56
xmen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:54:
Na alle onderdelen 1 voor 1 vervangen te hebben blijkt dat dit veroorzaakt wordt door de SSD.
Eens ik deze uit het systeem haal geraakt windows 11 wel netjes in zijn install programma. (vanaf USB)
Ja kan de SSD power-cycle methode nog proberen?

SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem

• xmen
Neen, de voeding is het niet. Deze gebruik ik ondertussen 5 maanden verder in mijn AM4 systeem zonder enig probleem. Bij het overbouwen naar het nieuwe systeem gebruik ik dezelfde voeding. Dus deze kunnen we wel uitsluiten.
Het feit dat hij ondertussen bij Asrock geweest is en zij besloten hebben het moederbord te vervangen -> ga ik er van uit dat ze hier het probleem wel gevonden/vastgesteld hebben.

Mij gaat het hier vooral om de gevolgschade aan andere componenten.

• xmen
Kan ik inderdaad makkelijk eens proberen. Het is natuurlijk een NVME drive, dus ...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

xmen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:42:
Neen, de voeding is het niet. Deze gebruik ik ondertussen 5 maanden verder in mijn AM4 systeem zonder enig probleem. Bij het overbouwen naar het nieuwe systeem gebruik ik dezelfde voeding. Dus deze kunnen we wel uitsluiten.
Het feit dat hij ondertussen bij Asrock geweest is en zij besloten hebben het moederbord te vervangen -> ga ik er van uit dat ze hier het probleem wel gevonden/vastgesteld hebben.

Mij gaat het hier vooral om de gevolgschade aan andere componenten.
Maar AM4 is AM5 niet dus alsnog misschien wel handig om het merk en type even te melden, kan geen kwaad en wie weet is het toch één of ander ding die beroerd bekend staat ;)

Gabriël AM5

• xmen
Voeding : Bequiet! Pure Power 11
Pagina: 1