netwerkdraad aanleggen in huis in loze leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Nieuwbouwhuis wordt in januari opgeleverd..

Iedere slaapkamer boven heeft loze leiding uitkomend in meterkast. Zijn al voorzien van controledraad.

Wil er zelf netwerkkabel doorheen gaan trekken, heb dit nog nooit gedaan. Dus vanaf de meterkast naar de 3 slaapkamers.

Vragen:
1.. Welke soort netwerkdraad te adviseren? cat nummer? kwaliteit?
2. Heb in het verleden wel met stekkertjes en zo'n stekkertang gewerkt maar herinner mij dat dat heel moeizaam ging. Zijn er intussen betere opties?
3. (aankoop) advies of andere tips/suggesties zijn welkom.

Gaat om standaard netwerkbelasting (klein huishouden). Geen exceptionele zware kwaliteit/belasting verwacht.

Bedankt.

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat 6 of 6a. Let op dat ergens vermeld wordt dat het 100% kuper (Cu) betreft. Ga absoluut niet voor een hoger getal.

Stekkertjes zijn voor patchkabels, kabels in de muur maak je vast met een wandcontactdoos of patch panel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• pastafan
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:30:
Cat 6 of 6a. Let op dat ergens vermeld wordt dat het 100% kuper (Cu) betreft. Ga absoluut niet voor een hoger getal.

Stekkertjes zijn voor patchkabels, kabels in de muur maak je vast met een wandcontactdoos of patch panel.
Dank voor de tips!
Zijn er inmiddels systeempjes waar je de kabel als het ware inklikt (in de wandcontactdoos)? Wat meer "fool proof" als het knippen en werken met contrastekker?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Toolless keystones zijn idd gangbaar tegenwoordig.

• pastafan
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:53:
Toolless keystones zijn idd gangbaar tegenwoordig.
Dank. Ik heb even gegoogled op Toolless keystones en dat moet wel werken, in de zin van de kabel aansluiten op die keystones.

Wel nog even de volgende vervolgvragen:

1. Wat wordt aangeraden bij aanschaf van toolles keystones? merk/type? leverancier?
2. Hoe passen de keystones in de wandcontactdoos? Is dit universeel?
Als concrete situatie: ik ben van plan Nico plaatjes te plaatsen in de muur.
Hoe passen die keystones daar dan in?

3. Een netwerktester aanschaffen: aan te raden? (om de setup te testen)?

4. In de meterkast natuurlijk moet ik stekkertjes plaatsen. Zijn die er tegenwoordig ook toollles aan te zetten?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
In het meterkast plaats je een patchpaneel waar je de keystones in plaatst. Vervolgens gebruik je prefab patchkabel om het laatste stukje van de verbinding te leggen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pastafan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:33:
[...]

Dank. Ik heb even gegoogled op Toolless keystones en dat moet wel werken, in de zin van de kabel aansluiten op die keystones.

Wel nog even de volgende vervolgvragen:

1. Wat wordt aangeraden bij aanschaf van toolles keystones? merk/type? leverancier?
2. Hoe passen de keystones in de wandcontactdoos? Is dit universeel?
Als concrete situatie: ik ben van plan Nico plaatjes te plaatsen in de muur.
Hoe passen die keystones daar dan in?
Keystones zijn redelijk standaard maar helaas niet universeel. Nico zal waarschijnlijk zelf ook keystones verkopen, of je vertellen welke passen. Ik ken Nico's assortiment verder niet, ik heb Gira spullen.

Overigens zou ik altijd twee kabels trekken ipv 1, en dus ook dubbele WCD's gebruiken. Zelfs als je geen dubbele WCD's gebruikt, trek toch twee kabels. Een extra kabel kost bijna niks maar er later een bij moeten trekken is ongelofelijk irritant.
3. Een netwerktester aanschaffen: aan te raden? (om de setup te testen)?
Is geen slecht idee inderdaad.
4. In de meterkast natuurlijk moet ik stekkertjes plaatsen. Zijn die er tegenwoordig ook toollles aan te zetten?
Patch paneltje is beter. Stekkers kán, die zijn er idd ook toolless maar ik weet niet of ik dat kan aanraden.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:14
Wellicht eens het nieuwbouwtopic checken @pastafan. Zo’n beetje al je vragen zijn daar al tig keer besproken.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

mjl

Ugh

Ik heb 2 zijdige keystones gebruikt, maar ik had de luxe kabels te kunnen trekken met voorgemonteerde stekkers :) na wat zoeken deze voor in wandcontactdozen gebruikt, qua prijs en kleur waren deze voor mij het voordeligste en passen in mijn standaard merk raampjes.

ION INDUSTRIES V1/J1 Centraalplaat UTP/coax 2-voudig 30° zwart mat https://www.hornbach.nl/p...ig-30-zwart-mat/12177774/

Qua kabel gebruik ik uitsluitend car6a met voor gemonteerde stekkers, als het door een buisje moet neem ik een kabel van dubbele lengte dan de buis die ik dan door de buis trek, aan 1 kant heb je dan 2 gegoten stekkers, aan de andere kant kan je dan keystones of stekkers monteren.

[ Voor 24% gewijzigd door mjl op 10-12-2025 00:28 ]

-------

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:00
Er is hier een draadje op Tweakers dat gaat over welke kabels je moet gebruiken en hoe je deze kan afmonteren maar ik kan het niet zo direct meer vinden.

Deze website vat het eigenlijk ook zeer goed samen in mensentaal:
https://www.netwerkproduc...ce/thuisnetwerk-aanleggen

Eigenlijk moet je op volgende zaken letten:
- Installatiekabel, solide kern, 100% cu, AWG23 (voor Cat6a), AWG22 (voor Cat7)

Maar lees vooral even de site door. Die vat het allemaal wel samen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
pastafan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:29:
Nieuwbouwhuis wordt in januari opgeleverd..

Iedere slaapkamer boven heeft loze leiding uitkomend in meterkast. Zijn al voorzien van controledraad.

Wil er zelf netwerkkabel doorheen gaan trekken, heb dit nog nooit gedaan. Dus vanaf de meterkast naar de 3 slaapkamers.
Voor het trekken van je kabels zou ik deze "handleiding" even gaan volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPv2Ym3ebuRkIybAsXuNfStjvPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=user_large

Oftewel regel in ieder geval een goede trekveer van 20m, want heb een vermoeden dat je bij een gangbare woning aan 10m te kort hebt, met 20m kom je in de meeste gevallen wel goed weg.
Vragen:
1.. Welke soort netwerkdraad te adviseren? cat nummer? kwaliteit?
Mijn standaard Go-To kabel is Belden 7965E, dit is Cat6 kabel.
Persoonlijk werk ik altijd met 2 dozen/rollen en pak dan een rol blauwe en een rol grijze, zo kan ik makkelijk onderscheid maken tussen links en rechts (bLauw links, gRijs rechts).
Doe eerst een globale inventarisatie hoeveel meter je nodig hebt, en ga dan bestellen, dit kunnen losse meters aan 1 stuk zijn, of 2x100m of b.v. 2x305m, dit is even afhankelijk van wat je nodig hebt.
2. Heb in het verleden wel met stekkertjes en zo'n stekkertang gewerkt maar herinner mij dat dat heel moeizaam ging. Zijn er intussen betere opties?
Bijpassend aan bovenstaande kabel gebruik ik vrijwel altijd deze keystones, zowel in de wanden als in de meterkast (of waar de kabel ook uitkomt).
Let wel op, helemaal Tool-less zijn ze niet, maar je bent er geen hele speciale tools voor nodig zoals een LSA-tang o.i.d.
Persoonlijk gebruik ik hiervoor altijd een striptool om de buitenmantel te ontmantelen(b.v. iets als dit), een mini zijkniptang, om de uitstekende aders buiten de keystone af te knippen, en een sleuteltang om het "kapje" goed in de keystone te drukken (kan evt. ook met een waterpomptang o.i.d. maar zo'n sleuteltang heeft rechte bekken, vind ik persoonlijk fijner werken).
3. (aankoop) advies of andere tips/suggesties zijn welkom.

Gaat om standaard netwerkbelasting (klein huishouden). Geen exceptionele zware kwaliteit/belasting verwacht.

Bedankt.
Voor de keystones ben je een draagraam nodig (bij de outlets in de kamers) met een gatmaat van 16x19mm voor deze keystones, je mag dus zelf even bij Niko uitzoeken welke draagramen je nodig bent hiervoor ;)
Van b.v. busch jaeger moet je de rode draagringen hebben voor deze keystones, maar zie hierboven, je gaf aan dat je Niko wilde gebruiken, dat past niet met deze draagringen.

In de meterkast zou ik een patchpaneeltje plaatsen voor keystones, zoiets als dit.
Dan tussen dit paneel en je router/switch standaard patchkabels op juiste lengte, deze zelfde soort kabels gebruik je dan ook tussen je outlets (in de muur) en je eindgebruiker(s).

Oftewel hier nog even een boodschappen shortlist:
trekveer
Belden 7965E Cat6 kabel
keystones
kabelstripper
mini zijkniptang
sleuteltang
Keystone patchpaneel voor in meterkast
patchkabels
• Draagramen (+ opvullingen?) & afwerkmaterialen van het schakelmateriaal naar keuze (let op de gatmaat van 16x19mm voor de keystones)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pastafan
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:36:
[...]

Voor het trekken van je kabels zou ik deze "handleiding" even gaan volgen:
[Afbeelding]

Oftewel regel in ieder geval een goede trekveer van 20m, want heb een vermoeden dat je bij een gangbare woning aan 10m te kort hebt, met 20m kom je in de meeste gevallen wel goed weg.

[...]

Mijn standaard Go-To kabel is Belden 7965E, dit is Cat6 kabel.
Persoonlijk werk ik altijd met 2 dozen/rollen en pak dan een rol blauwe en een rol grijze, zo kan ik makkelijk onderscheid maken tussen links en rechts (bLauw links, gRijs rechts).
Doe eerst een globale inventarisatie hoeveel meter je nodig hebt, en ga dan bestellen, dit kunnen losse meters aan 1 stuk zijn, of 2x100m of b.v. 2x305m, dit is even afhankelijk van wat je nodig hebt.

[...]

Bijpassend aan bovenstaande kabel gebruik ik vrijwel altijd deze keystones, zowel in de wanden als in de meterkast (of waar de kabel ook uitkomt).
Let wel op, helemaal Tool-less zijn ze niet, maar je bent er geen hele speciale tools voor nodig zoals een LSA-tang o.i.d.
Persoonlijk gebruik ik hiervoor altijd een striptool om de buitenmantel te ontmantelen(b.v. iets als dit), een mini zijkniptang, om de uitstekende aders buiten de keystone af te knippen, en een sleuteltang om het "kapje" goed in de keystone te drukken (kan evt. ook met een waterpomptang o.i.d. maar zo'n sleuteltang heeft rechte bekken, vind ik persoonlijk fijner werken).

[...]

Voor de keystones ben je een draagraam nodig (bij de outlets in de kamers) met een gatmaat van 16x19mm voor deze keystones, je mag dus zelf even bij Niko uitzoeken welke draagramen je nodig bent hiervoor ;)
Van b.v. busch jaeger moet je de rode draagringen hebben voor deze keystones, maar zie hierboven, je gaf aan dat je Niko wilde gebruiken, dat past niet met deze draagringen.

In de meterkast zou ik een patchpaneeltje plaatsen voor keystones, zoiets als dit.
Dan tussen dit paneel en je router/switch standaard patchkabels op juiste lengte, deze zelfde soort kabels gebruik je dan ook tussen je outlets (in de muur) en je eindgebruiker(s).

Oftewel hier nog even een boodschappen shortlist:
trekveer
Belden 7965E Cat6 kabel
keystones
kabelstripper
mini zijkniptang
sleuteltang
Keystone patchpaneel voor in meterkast
patchkabels
• Draagramen (+ opvullingen?) & afwerkmaterialen van het schakelmateriaal naar keuze (let op de gatmaat van 16x19mm voor de keystones)
@Annuk : even kort vraagje: kan ik de al aanwezige koperdraad niet gebruiken om daar de netwerkkabel mee te trekken (ipv een nog aan te schaffen trekveer)?
Pagina: 1