Nieuw moederbord, windows zeurt om activatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Mijn dochter was wel klaar voor een eigen PC, dus ik heb voor mezelf een nieuwe cpu+mobo+mem combi gekocht en van mijn oude set een nieuwe PC voor haar gemaakt. Ik heb voor haar ook een nieuwe Windows 11 Pro Retail licentie gekocht. Ik draai zelf ook Windows 11.

Nieuwe hardware in mijn PC gezet en geboot. Alles goed en wel, maar nu zeurt Windows ineens om activatie. Ik heb een aantal keer eerder al eens een upgade uitgevoerd, en dat was nooit echt een issue. Maar ik kan mijn originele product code (Windows 8 nog) nergens meer vinden, en als ik kies voor "hardware change" zegt ie dat ie verder geen licenties kan vinden op mijn account :'(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHIx1E0N5YgC884T7IRxyvoUhDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6ddGaZfMq7gCbWj9SJ14gUn.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen heb ik met de nieuwe W11 licentie al een nieuwe windows geinstalleerd op mijn oude mobo, en ben daar ook ingelogd op mijn MS account. Nou zie ik op die PC een optie om die licentie te koppelen aan mijn MS account. Dat had ik dus eigenlijk moeten doen voor ik de boel ging omzetten.

Even concreet mijn vraag, al zijn andere tips natuurlijk van harte welkom :)
  • Is er nog een manier waarmee ik mijn oude originele licentie (die dus nu om activering vraagt) te koppelen aan mijn account?
  • Of, kan ik op een of andere manier switchen: mijn oude licentie maar mijn dochter's PC met mijn originele moederbord waar hij eerst prima op liep, en mijn oude installatie op mijn nieuwe moederbord koppelen aan de nieuwe licentie.
Ik kan op zich mijn SSD weer even in mijn oude mobo prikken en daarmee booten, maar ik weet niet of die installatie zichzelf dan weer magisch activeert. En ik dacht ik check het eerst hier even voor ik verdere stappen neem die niet meer terug te draaien zijn.

Hulp van MS en Google is wat algemeen, daar kan ik niet zo heel veel mee. Ik heb een key uit de regkey HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform gevist, maar die werkt ook niet (en weet niet of die wel actueel is)

Wat ik overigens wel heb gevonden is een W8 OEM licentie. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar die vandaan komt, al komt de build-datum wel een beetje overeen met de tijd waarin ik ooit mijn W8 licentie heb gekocht. Al kan ik niet voorstellen dat ik toen voor een OEM ben gegaan ipv retail. Maar dat was van origine nog een Haswell systeem, ik ben inmiddels al wel een stuk of 4 moederborden verder en upgraden was nooit een issue. Ik heb de originele aankoopfactuur nog proberen te zoeken, maar die was blijkbaar via Afuture aangeschaft, nu failliet, en die hadden destijds het fantastische idee om voor facturen te verwijzen naar de site - nu foetsie. Ik kan dus niet meer achterhalen wat ik toen precies heb gekocht

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2025 23:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Alle reacties

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:08
Bij een hardwarewijziging zoals een nieuw moederbord moet Windows opnieuw worden geactiveerd, vooral als de licentie digitaal is en gekoppeld aan je Microsoft-account. Retail-licenties (apart gekocht) zijn overdraagbaar naar een nieuwe pc, terwijl OEM-licenties (bijgeleverd bij hardware) vastzitten aan de originele machine en niet officieel verplaatst mogen worden.

OEM-licenties activeren soms informeel op nieuwe hardware, maar dit is niet gegarandeerd en schendt de voorwaarden. Voor Windows 10 na 14 oktober 2025 geldt geen ondersteuning meer, dus upgrade naar Windows 11 bij nieuwe hardware. Als retail, deactiveer de licentie op de oude pc via de troubleshooter voordat je overschakelt.

Een grijze Microsoft Windows 11 Pro licentie kost zo’n €3,00. Maar dat moet je willen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, @Jumpman, maar heb je ook een concreet antwoord op mijn vraag? Want je vertelt op zich niets nieuws :)

Ik ga de "grijze" verkoop zeker opzoeken als ik dit niet fatsoenlijk kan regelen, want ik weet vrij zeker dat ik gewoon een retail licentie had. Ben niet van plan nog eens €220 te betalen.

[ Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2025 23:29 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Oh kijk eens aan, ik vind ineens een oude post van mij die hierover gaat (op het moment vlak voor aaschaf) .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3")

Vooral deze post is interessant:
.oisyn schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:59:
http://www.microsoft.com/...nse.aspx#fbid=cHHqXdADArl

Win 8 OEM mag dus wél worden meegenomen naar een nieuwe PC. Je mag 'm zelfs overdragen aan iemand anders :D

[...]

Ik krijg trouwens een messagebox met "false" als ik die pagina bezoek :P
Ok, je mocht dus upgraden, en ik heb derhalve een OEM gekocht want Retails waren nergens te krijgen.
Maar hij vindt mijn product key niet goed. Ik heb 'm 3x gecontroleerd, ben vrij zeker dat ik 'm juist heb ingevoerd.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:53
.oisyn schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:33:
Oh kijk eens aan, ik vind ineens een oude post van mij die hierover gaat (op het moment vlak voor aaschaf) .oisyn in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3")
Vooral deze post is interessant:
[...]
Ok, je mocht dus upgraden, en ik heb derhalve een OEM gekocht want Retails waren nergens te krijgen.
Maar hij vindt mijn product key niet goed. Ik heb 'm 3x gecontroleerd, ben vrij zeker dat ik 'm juist heb ingevoerd.
Een windows 8 licentie meenemen naar een andere pc is iets anders dan je hele leven lang gratis blijven upgraden. Volgens mij kon je windows 8 eenmalig upgraden naar windows 10 maar niet nog een keer upgraden naar windows 11.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
@Yaksa Daar heb ik nog nooit van gehoord, en mensen hebben W7 helemaal geupgrade naar W11.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:59
Oem kan maar op 1 moeder ord worden geïnstalleerd. Maar je kan heel veel Windowsvarianten upgrades doorvoeren (al was dat vooraf niet bekend).

Nu doe je echter geen upgrade, maar een nieuw moederbord. En nieuw moederbord = nieuwe pc (dat is de definitie die Windows gebruikt).
Oem kan maar op 1 pc daarna wordt code invalide, retail kan je hergebruiken, wel maar op 1 pc tegelijk.

Nu, koop voor 2 tientjes een retail en je bent klaar :) je OEM krijg je nooit werkend op het nieuwe bord. Dat is de definitie van OEM.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Jullie hebben het mis.
https://web.archive.org/w...ws.com/en-US/default.aspx
Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you. You may also transfer the software (together with the license) to a computer owned by someone else if a) you are the first licensed user of the software and b) the new user agrees to the terms of this agreement. To make that transfer, you must transfer the original media, the certificate of authenticity, the product key and the proof of purchase directly to that other person, without retaining any copies of the software. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Anytime you transfer the software to a new computer, you must remove the software from the prior computer. You may not transfer the software to share licenses between computers. You may transfer Get Genuine Windows software, Pro Pack or Media Center Pack software only together with the licensed computer.
"You may transfer the software to another computer that belongs to you"

Dit is de originele windows 8 OEM licentie zoals hij was toen ik 'm kocht.

.edit: Dit lijkt specifiek voor Windows 8 te zijn destijds. Er bestonden toen ook helemaal geen retail licenses. Hier nog een SuperUser thread die erover gaat: https://superuser.com/que...exist-not-oem-not-upgrade. Bij 8.1 zijn ze weer teruggegaan naar het ouderwetse model (OEM is gelinkt aan een computer, retail niet)
ZDNet artikel: https://www.zdnet.com/art...agreements-for-windows-8/

(Overigens heb ik inmiddels idd gewoon voor €15 een grijze license gekocht. MS kan de pot op met hun gezeik)

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2025 02:21 ]

Pagina: 1