Tocht door afzuiger keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:07
Mijn vraag
Er komt veel kou het huis binnen via de afzuigkap als deze niet aan staat, je voelt het als je in de keuken staat en de wind erop staat. In de winter voelt de afzuigkap ook koud aan. Vanuit de afzuiger boven de kookplaat hangt een buis van zo'n vier meter naar de buitengevel met twee bochten. Dit omdat degene die het heeft aangelegd waarschijnlijk het buitenpunt niet naast de voordeur wilde.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUM661tVTSTNk6CfHbKyrMlhIa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7E7HIXd9Pd9vdjBxNNYBlCj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfUDn7KvP4nUCbqquk4Two_8ex0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8XPDcHlW2lcSqpTy6mOW0XN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het filter aan de gevel losgehaald, zit nu en soort van rooster op met een binnen diameter van zo'n 14 centimer.

Maar: ik lees online over een terugslagklep maar ook dat dat geklepper oplevert bij veel wind.. en misschien dat het aan mijn woonplaats ligt, maar er staat hier behoorlijk wat wind.

Een ander alternatief was eentje van 170 die op stroom gaat, maar dat valt niet netjes weg te werken..

https://www.kastenkeuken....p-naber-compair-flow-150/

Bijvoorbeeld.. maar is die 150 niet te groot? En maakt de afzuigkap met 4 meter buis wel genoeg afzuiging om hem open te laten klappen?

De buitenklep/rooster kan trouwens ook gewoon vervangen worden als er een beter alternatief is

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21
Je zou het eens kunnen proberen met zoiets
https://www.spirototaal.nl/terugslagklep-150mm-inline.html
Die kan je in het kanaal schuiven waardoor de wind er niet zo veel vat op heeft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:05
Ga dan liever voor deze:
https://naber.com/nl/service/compair/thermobox/

Die klappert niet bij harde wind. (want ook ik werd daar gek van)

• President
MzKzM73 schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:28:
Ga dan liever voor deze:

Lees hier weer andere topics op tweakers van wel

Naber thermobox waait open bij onstuimig weer

Maar goed, valt altijd te proberen natuurlijk

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:05
Vorige huis geen enkel probleem met klepperen nadat ik deze had geinstalleerd (horizontaal)., ventilatie systeem C.
In het nieuwe huis (ventilatiesysteem D) kon die niet anders van verticaal bij de dakdoorvoer en dan kleppert die wel op standje 1 van de afzuigkap maar nooit door de wind. Ik ben er zelf erg over te spreken in ieder geval.

• sourcynl
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07-12 22:37
Je kunt het beste een thermobox plaatsen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12 08:48
@President
Volgens mij zoek je een overdrukrooster: https://rvsland.nl/overdrukroosters

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De afzuigkap is blijkbaar verkeerd geïnstalleerd. Daar zitten, voor jouw situatie, die klepjes al bij.

Plaats gewoon buiten de klep. Komt er überhaupt geen kou binnen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01
Laatst ook bij nieuwe keuken nieuwe doorvoer moeten plaatsen en zo'n overdrukrooster van RVSland (met valklpep) gebruikt maar bepaalde wind richtingen gaat die flink klapperen. Heb uiteindelijk aan het klepje aan de binnenkant een magneetje gelijmt en ook aan de buis. Magneet is sterk genoeg om hem dicht te houden bij forse wind maar afzuigkap op stand 1 is voldoende om hem te openen en open te houden.

Zit bij mij ook een terugslagklep in de afzuigkap zelf, maar zonder de kap buiten heb je wel koude lucht in de buis, en die was zo koud met vrieskou dat er flink wat condens op kwam. Dat is nu verholpen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heeft dat roostertje wat je nu hebt uberhaupt wel genoeg doorlaat voor een afzuigkap?
Zeker als daar ook een een gaas in zit...

Mogelijk zitten er ook in je afzuigkap al klepjes, alleen kunnen deze door vuiligheid vast kleven.
Onderzoek dat eerst eens.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:37
MzKzM73 schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:28:
Ga dan liever voor deze:

Heb ik ook en die werkt idd prima en klappert niet.

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:36
Bij mij klappert de Thermobox helaas ook zoals te lezen in het topic wat @President al naar voren bracht.
Komt ook wel doordat het op de hoek zit (kleine doorgang tussen mijn huis en die van de buren) Staat een hoop wind.

Ik wil het ook nog oplossen. Heb 2 opties.

1. Die Thermobox laten zitten en dan een overdruk kap er nog opzetten (aan de buitenkant)
2. Thermobox er uit halen (hoop in 1 stuk nog) en dan zo een elektrische erin bouwen...:
https://www.conrad.nl/nl/...ml-uFGJlFmewaAoZwEALw_wcB

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een Renson 433 dampkaprooster en dat werkt hier prima. Kleppert nooit en gaat prima open bij het aanzetten van de dampkap.

https://www.renson.eu/nl-...n/ventilatie/roosters/433

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-12 21:56
Ik heb al 20 jaar zo'n goedkoop overdrukklep zitten. En op de klep van die plastic stootdopjes van Tesa geplakt. Bij flinke windstoten, 7 en hoger, hoor je het ding soms. En tochten valt best mee. Mijn ventilatie in de raam laat meer binnen bij een koude noorden wind.
Schijnbaar ligt de opening erg ongelukkig en ben je met een combi van die thermobox en zo'n klep beter af. En die klep laten dempen op iets.

[ Voor 20% gewijzigd door n8tur3 op 09-12-2025 12:47 ]

• BeterinhetLeven
  • Laatst online: 15:55
gertraaf schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:29:
Bij mij klappert de Thermobox helaas ook zoals te lezen in het topic wat @President al naar voren bracht.
Komt ook wel doordat het op de hoek zit (kleine doorgang tussen mijn huis en die van de buren) Staat een hoop wind.

Ik wil het ook nog oplossen. Heb 2 opties.

1. Die Thermobox laten zitten en dan een overdruk kap er nog opzetten (aan de buitenkant)
2. Thermobox er uit halen (hoop in 1 stuk nog) en dan zo een elektrische erin bouwen...:
https://www.conrad.nl/nl/...ml-uFGJlFmewaAoZwEALw_wcB
De Thermobox kan alleen klepperen door tocht vanuit het huis. Niet door de lucht van buiten. De klepjes zitten vast dmv een magneet. Er zitten in de Thermobox 3 klepjes ipv standaard 1 klepje. Hierdoor zit er tweemaal stilstaande lucht tussen de klepjes als hij dicht zit. Stilstaande lucht is de ideale isoleerder. Werkt perfect

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31
Nu ja, als het hard genoeg waait laten die magneetjes op enig moment natuurlijk ook los, maar ik heb dat bij mij thuis nog niet opgemerkt. Er zit ook nog een "normaal" lamellen-rooster aan de buitenkant, maar die klepperde voor de installatie van de thermobox dus wel degelijk. Sinds installatie van de thermobox niet meer gehoord.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:40
Out of the box; buis dichtmaken, recirculatie-kookplaat kopen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:47
MoiZie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:57:
Behalve dat je dan belachelijke kosten gaat maken is afzuigen en naar buiten duwen altijd beter en goedkoper.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MoiZie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:57:
En dan al het vocht in de woning laten…

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:28
+1 voor de thermobox, ook geen klapperen hier bij onstuimig weer (zou ook niet mogen want is eenrichtingsverkeer van binnen naar buiten)

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

• Drardollan
Wolly schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:04:
[...]

En dan al het vocht in de woning laten…
Als je geen fatsoenlijke afvoer naar buiten kunt maken is een recirculatie met een goed filter een prima 2e optie. Maar als 1e optie kan je het toch in geen geval serieus nemen, het is op alle vlakken een slechtere oplossing.

• Drardollan
Die Thermobox is wel heel interessant, woon in een hoekhuis en hebben de afvoer met een korte pijp direct naar buiten. Maar als de wind erop staat altijd klapperen en komt ook relatief veel kou vanaf.

Maar ik ben Buurman en Buurman in 1 persoon. Ik kan amper een gat recht boren. Dus ben wel geïnteresseerd, hoe moet je zo'n Themobox monteren? Is dat een kwestie van recht in de bestaande pijp drukken of moet je dan aan nieuwe pijpen en dergelijken?

• President
Drardollan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:16:
Die Thermobox is wel heel interessant, woon in een hoekhuis en hebben de afvoer met een korte pijp direct naar buiten. Maar als de wind erop staat altijd klapperen en komt ook relatief veel kou vanaf.

Maar ik ben Buurman en Buurman in 1 persoon. Ik kan amper een gat recht boren. Dus ben wel geïnteresseerd, hoe moet je zo'n Themobox monteren? Is dat een kwestie van recht in de bestaande pijp drukken of moet je dan aan nieuwe pijpen en dergelijken?
Die van mij komt vandaag binnen, volgens de instructie handleiding online zit er iets van een strip waarvan ik het plastic af moet halen en daarna gewoon in de buis moet drukken.

Ik ga het zien vandaag

• Drardollan
President schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:25:
[...]

Die van mij komt vandaag binnen, volgens de instructie handleiding online zit er iets van een strip waarvan ik het plastic af moet halen en daarna gewoon in de buis moet drukken.

Ik ga het zien vandaag
Ik ben benieuwd, laat het even weten als je er aan denkt.

• BeterinhetLeven
  • Laatst online: 15:55
Drardollan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:16:

Je kunt hem gewoon in de bestaande buis drukken. Even goed op de diameter letten bij het bestellen.
Pagina: 1