Naber thermobox waait open bij onstuimig weer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:18
Ik heb twee maanden geleden de spiraalbuis vervangen van onze afzuigkap die direct naar buiten afzuigt. Ik heb de buis vervangen met ronde buizen van Naber met op het einde een thermobox. Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen: de motor lijkt minder moeite te hoeven doen en ik ervaar veel minder lawaai dan voorheen.

Het enige probleem doet zich voor bij onstuimig weer met veel wind uit het westen. Dan waaien de kleppen van de thermobox open. Hoewel ik zeer te spreken ben over het isolerende vermogen van deze kleppen, maken ze behoorlijk wat geluid wanneer ze opengaan en terugveren.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik betwijfel of het zin heeft om de thermobox dieper naar binnen te plaatsen. En verticaal monteren lijkt volgens de specificaties wel mogelijk. Dus een optie zou kunnen zijn om hem direct boven de afzuigkap te monteren in de Naber buis. Maar of dat weer nadelige gevolgen heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Bytebandit op 06-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je een bolrooster aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:25:
Heb je een bolrooster aan de buitenkant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8I0f5JBF3FdRvb4CiXPOfktGtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsjSBqc63yJwpvmPxEAZvVOl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit rooster van Naber er toen bijbesteld. Zou een bolrooster een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bytebandit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit rooster van Naber er toen bijbesteld. Zou een bolrooster een oplossing kunnen zijn?
Ik wilde alleen weten of de wind niet vol erin waait, dat lijkt mij met dit rooster ook niet het geval.
Zelf heb ik een bolrooster met Naber en geen last van geklepper.

Blijkbaar is er een zuigkracht die jouw kleppen open trekt, is er een overdruk in jouw huis? Hoe is de ventilatie in de woning geregeld?

Mijn Naber zit overigens in spiro buis welke goed ingepakt is met steenwol, ik moet goed luisteren of hij opent/sluit.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 06-12-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:31:
[...]

Ik wilde alleen weten of de wind niet vol erin waait, dat lijkt mij met dit rooster ook niet het geval.
Zelf heb ik een bolrooster met Naber en geen last van geklepper.

Blijkbaar is er een zuigkracht die jouw kleppen open trekt, is er een overdruk in jouw huis? Hoe is de ventilatie in de woning geregeld?

Mijn Naber zit overigens in spiro buis welke goed ingepakt is met steenwol, ik moet goed luisteren of hij opent/sluit.
Apart ik hoor hem hier goed open en dicht gaan gaan. Heb ik een maandagochtend model te pakken. Ik heb zelf de spirobuis vervangen met Naber Compair (https://naber.com/nl/webs...isting&order=name-asc&p=4). Wat ik in de OP al aangaf scheelde dit dag en nacht met zowel het geluid als verbruik van de afzuigkap.

Ik heb in mijn jaren 70 woning geen actieve ventilatie alleen een centraal (passief?) ventilatiekanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bytebandit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:40:
[...]

Apart ik hoor hem hier goed open en dicht gaan gaan. Heb ik een maandagochtend model te pakken. Ik heb zelf de spirobuis vervangen met Naber Compair (https://naber.com/nl/webs...isting&order=name-asc&p=4). Wat ik in de OP al aangaf scheelde dit dag en nacht met zowel het geluid als verbruik van de afzuigkap.

Ik heb in mijn jaren 70 woning geen actieve ventilatie alleen een centraal (passief?) ventilatiekanaal.
Steenwol, koof. Het kan natuurlijk aan van alles liggen dat het bij jou wat luider is.

Maar voor de wind die jouw klep opentrekt heb ik geen verdere oplossingen meer. Je wilt hem idealiter wel dichtbij het rooster om te voorkomen dat koude lucht in je buis zit.

Heb je hem wel zo geplaatst dat de “as” 100% verticaal zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:50:
[...]

Steenwol, koof. Het kan natuurlijk aan van alles liggen dat het bij jou wat luider is.

Maar voor de wind die jouw klep opentrekt heb ik geen verdere oplossingen meer. Je wilt hem idealiter wel dichtbij het rooster om te voorkomen dat koude lucht in je buis zit.

Ik heb even een filmpje gemaakt met wat ik ervaar als ik de kap aan en uitzet. De opname versterkt het geluid wel behoorlijk, in de praktijk is het minder erg. Volgens Google Drive is hij wel rond de 100Mb dus mocht je op je smartphone zitten en iets geven om je databundel dan kan je hem beter niet openen. https://drive.google.com/...dGaH3RSyFu6kAxVyAXuE/view

Ik heb er wel voor gezorgd dat de thermobox verticaal zit. Ik vond de kleppen al vrij slap, tenminste als je ze iets kantelde gingen ze best eenvoudig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bytebandit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb even een filmpje gemaakt met wat ik ervaar als ik de kap aan en uitzet. De opname versterkt het geluid wel behoorlijk, in de praktijk is het minder erg. Volgens Google Drive is hij wel rond de 100Mb dus mocht je op je smartphone zitten en iets geven om je databundel dan kan je hem beter niet openen. https://drive.google.com/...dGaH3RSyFu6kAxVyAXuE/view

Ik heb er wel voor gezorgd dat de thermobox verticaal zit. Ik vond de kleppen al vrij slap, tenminste als je ze iets kantelde gingen ze best eenvoudig open.
Wow 8)7 Nee zoveel lawaai maken ze bij mij niet. Het lijkt wel of ze ergens tegenaan klappen.

Met verticaal bedoel ik dat die middelste staander verticaal is.

Afbeeldingslocatie: https://www.meubelbeslagonline.nl//Files/2/23000/23621/ProductPhotos/620/1410497351.jpg

Als je de box eruit haalt en met de hand beweegt krijg je dan ook dit geluid?

Zelf zeggen ze
Dan kleppert ook bij felle wind niets .
Dus wel heel vreemd dat het bij jou niet zo werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 06-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:10:
[...]

Wow 8)7 Nee zoveel lawaai maken ze bij mij niet. Het lijkt wel of ze ergens tegenaan klappen.

Met verticaal bedoel ik dat die middelste staander verticaal is.

[Afbeelding]

Als je de box eruit haalt en met de hand beweegt krijg je dan ook dit geluid?

Zelf zeggen ze

[...]

Dus wel heel vreemd dat het bij jou niet zo werkt.
Ik heb hem inderdaad correct gemonteerd dan. Zo stond het ook vermeld in de handleiding. Gezien jouw reactie en de quote dat het niet zoveel lawaai zou mogen maken begin ik echt te twijfelen of ik geen defect exemplaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:50:
[...]

er kan toch nooit koude lucht in de buis komen? je blaast warmte naar buiten en als je stopt met blazen sluit direct de klep.
Lucht die er dan inzit zit in een geïsoleerd buis en daar maakt de temperatuur dan dus niets van uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:18:
[...]

er kan toch nooit koude lucht in de buis komen? je blaast warmte naar buiten en als je stopt met blazen sluit direct de klep.
Lucht die er dan inzit zit in een geïsoleerd buis en daar maakt de temperatuur dan dus niets van uit.
Als jij de terugslagklep 1,5 meter in de buis plaatst heb je koude lucht vanaf de klep tot aan je rooster in de buitenmuur. Dat straalt gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:16
Ik heb hetzelfde probleem met hetzelfde product alleen zit die van mij in een standaard buis.

Afzuig terugslagklep klappert door wind probleem

Moet wel zeggen dat het erger is geweest, nu nav forumpost randen in de pijp afgekit en dat scheelt wel.
Maar ik hoor ze ook duidelijk open en dicht gaan bij aanzetten uitzetten afzuigkap.
En helaas dus ook klapperen bij veel wind.

denk dat het ook gewoon meer hoorbaar is als he direct op de buitenmuur naar buiten gaat. (Nieuwbouw 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
gertraaf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:40:
Ik heb hetzelfde probleem met hetzelfde product alleen zit die van mij in een standaard buis.

Afzuig terugslagklep klappert door wind probleem

Moet wel zeggen dat het erger is geweest, nu nav forumpost randen in de pijp afgekit en dat scheelt wel.
Maar ik hoor ze ook duidelijk open en dicht gaan bij aanzetten uitzetten afzuigkap.
En helaas dus ook klapperen bij veel wind.

denk dat het ook gewoon meer hoorbaar is als he direct op de buitenmuur naar buiten gaat. (Nieuwbouw 2016)
Ah hier dus een vergelijkbare opstelling. Ik stond eigenlijk al op het punt om een nieuwe te bestellen alleen de toch wat hogere prijs heeft me vooralsnog tegengehouden.

Ik had de buitenrand al afgekit omdat die strip die ze erbij deden niet voor de volle 100% afsloot. Ik stoor me verder ook niet aan het geluid tijdens normaal dagelijks gebruik. Alleen als ze nu door de wind random open en dicht gaan en je werkt in de woonkamer, dan wordt het opgegeven moment wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
Bytebandit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:21:
[...]

Ah hier dus een vergelijkbare opstelling. Ik stond eigenlijk al op het punt om een nieuwe te bestellen alleen de toch wat hogere prijs heeft me vooralsnog tegengehouden.

Ik had de buitenrand al afgekit omdat die strip die ze erbij deden niet voor de volle 100% afsloot. Ik stoor me verder ook niet aan het geluid tijdens normaal dagelijks gebruik. Alleen als ze nu door de wind random open en dicht gaan en je werkt in de woonkamer, dan wordt het opgegeven moment wel irritant.
Herken de irritatie. Zeker op dagen zoals deze met storm is het geklepper irritant. Zit te denken om er nog een andere kap buiten op te zetten (nu wel een soort bol)

Wellicht in de toekomst met buren hele slobje maar overkappen, dan heb ik er geen last meer van misschien haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Ik heb dezelfde klep horizontaal gemonteerd (als in; in een horizontale buis), ik hoor deze ook duidelijk bij het uitschakelen van de afzuigkap. Ik heb geen last van klapperen bij wind. Beste positie om deze te plaatsen is daar waar de buis door de dak/muur isolatie gaat.

Ik denk dat je de oplossing eerder moet zoeken bij de uitmonding, waarschijnlijk zit die net op een ongunstige plek waar bij wind onderdruk ontstaat. Of je hebt een raam open of een dusdanig lek huis dat er overdruk in je huis ontstaat bij een bepaalde wind.

Direct boven de afzuigkap plaatsen zou ik niet doen, dan raakt die sneller vervuild door vet.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 06-12-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bytebandit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:21:
[...]

In plaats van kit heb ik tochtband gebruikt omdat de bijgeleverde tape/strip te dun en te kort was. Met die platte tochtband zat het als gegoten met als voordeel tegenover kit dat ik het ook makkelijk eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:24:
[...]

Als jij de terugslagklep 1,5 meter in de buis plaatst heb je koude lucht vanaf de klep tot aan je rooster in de buitenmuur. Dat straalt gewoon uit.
Maar dat kanaal is toch geïsoleerd? Daar straalt toch niets uit? Dat is de hele reden van dat geïsoleerde kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 19:52
Ik had ook regelmatig last van klapperen bij veel wind.
Het rooster vervangen door een Renson variant waarbij alle lamellen verbonden zijn met elkaar, en dus allen samen opengaan. Zodoende gaan ze niet meer zo makkelijk open en gaan ze niet afzonderlijk klapperen door een windstoot.
Het hangt er intussen een goed half jaar en nooit meer geklapper gehoord, zeer tevreden over dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:34:
[...]

Maar dat kanaal is toch geïsoleerd? Daar straalt toch niets uit? Dat is de hele reden van dat geïsoleerde kanaal.
Hoe is dat kanaal geisoleerd volgens jou? Een normale spirobuis is niet geisoleerd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:50:
[...]

Hoe is dat kanaal geisoleerd volgens jou? Een normale spirobuis is niet geisoleerd hoor.
Maar wie gebruikt dat dan als afzuigkap kanaal? Daar komt toch condens in? En TS heeft ronde kunststof Naber buizen, dat is ook niet echt isolatie zi eik nu.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 06-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:00:
[...]

Maar wie gebruikt dat dan als afzuigkap kanaal? Daar komt toch condens in? En TS heeft ronde kunststof Naber buizen, dat is ook niet echt isolatie zi eik nu.
Ben je nu serieus? Spirobuis is heel gangbaar voor dat soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
nightgold schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:24:
Ik had ook regelmatig last van klapperen bij veel wind.
Het rooster vervangen door een Renson variant waarbij alle lamellen verbonden zijn met elkaar, en dus allen samen opengaan. Zodoende gaan ze niet meer zo makkelijk open en gaan ze niet afzonderlijk klapperen door een windstoot.
Het hangt er intussen een goed half jaar en nooit meer geklapper gehoord, zeer tevreden over dus.
Welke precies en in combinatie met de terugslagklep van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:03:
[...]

Ben je nu serieus? Spirobuis is heel gangbaar voor dat soort toepassingen.
Gangbaar zegt niks, er zijn veel vreemde dingen gangbaar. Ik zou nooit een kale spirobuis gebruiken ivm condens, maar dan ben ik kennelijk de enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 19:52
gertraaf schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:10:
[...]

Welke precies en in combinatie met de terugslagklep van de TS?
Ik geloof dat het de "Renson Rooster 433" is.
Als ik het goed herinner heb ik hem hier gekocht, kan ook de concurrent zijn maar was zeker dit rooster.

Nee geen terugslagklep. Het is een overdrukrooster dus het gaat enkel open bij overdruk (van binnen naar buiten). En sinds de lamellen niet meer klepperen kan er op die manier ook geen wind naar binnen.
Wel zorgen dat het goed aansluit op je gevel zodat er geen lucht langs kan komen.
Pagina: 1