Afzuig terugslagklep klappert door wind probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-07 11:18
Woon in een hoekhuis met na andere halve meter een ander hoekhuis ernaast. Tussen deze 2 huizen hebben we dus een eigen soort "slobje" en een enorm tochtgat.
En omdat dit de buitenmuur is zit hier het gat naar buiten voor de afzuigkap. Om er voor te zorgen dat er wat minder kou uit de afzuigkap komt heb ik een jaar geleden de Thermobox geïnstalleerd. Nu merkte ik wel op dat de buis niet perfect rond was, ook niet heel slecht. Maar merkte dat de Thermobox aan de ene kant wat meer ruimte over had dan aan de andere kant.
Ik heb geprobeerd die randen wat op te vullen met het meegeleverde tape.
Daarnaast heb ik de klepjes wat proberen te verzwaren door er dingen op te plakken.

Probleem is echter dat de klepjes irritant klapperen bij veel wind.

Nu is mijn vraag of ik dit überhaupt kan oplossen. Misschien toch een zware metalen terugslagklep monteren? Zoals deze https://www.ventilatiesho...n-ventilatiekanaal-150mm/

Die lijkt me zwaarder waardoor die misschien minder snel klappert en door de rubberen rand misschien beter afdicht dan de Thermobox.

Of misschien die hele Thermobox lang de randen verder kitten zodat er zekerweten gaan lucht langs komt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
De terugslagklep moet wel open gaat bij een licht drukverschil.
Maar de terugslagklep kan zelf niet bepalen of het drukverschil ontstaat door een overdruk vanuit binnen OF een onderdruk vanuit buiten.
Voor de klep is dit hetzelfde.

Ik denk dat je 2 routes kan bewandelen.
1. proberen het geluid van de klep te reduceren / te dempen.
2. de mechanische terugslagklep vervangen door een actief gestuurde klep die je ZELF moet opzetten (danwel automatisch bij het inschakelen van de afzuigkap), waardoor deze bij (harde) wind simpelweg in de gesloten stand blijft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:06
Ik heb goede ervaring met de thermobox tegen klepperen:
https://www.luchtafvoer.b...box-150-mm-143079123.html

In het nieuwe huis moest ik deze verticaal monteren en nu klappert het soms nog wel bij gebruik van de wasemkap maar niet als deze uit staat. Vorige huis bij horizontage ontage geen enkel probleem met klapperen meer mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:14
Met je voorgestelde terugslagklep krijg je alleen maar problemen. Er zit geen veer in dus die halfjes gaat (bij mij althans) "op elkaar" zitten (dus eentje klap 180 graden door) waardoor je altijd tocht. Ook is die niet zwaarder dan een thermobox.

Ter info heb je de magnetische versie? De thermobox is een terugslagklep dus als het klappert moet er van beide kanten stroming zijn. (Onderdruk van buiten of overdruk van binnen). Heb je een wtw systeem?

Zit de thermobox verticaal gemonteerd en niet horizontaal?

Sterkere magneetjes proberen?

Afkitten zou ik sowieso doen, dat helpt je isolatie. Gebruik een niet-uitzettende pur of een hightack.

[ Voor 13% gewijzigd door FitTiv op 10-10-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
Het is idd een magnetische. Maar is wel erg plastic achtig.
Daarom dacht ik wellicht is een zwaardere beter.
De pijp is horizontaal, en de thermobox staat dus verticaal in de pijp

Maar zou beter de rand nog even kunnen kitten langs de rand zodat deze helemaal goed afsluit? Welke kit raad je daarvoor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
Nou ik heb de terugslagklep laten zitten uit eerste post en de boel wat dicht gekit. Is wel wat beter maar helaas vandaag met veel wind toch weer klapperen. Heeft het nog zin om er een andere externe kap op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In principe zijn er 2 mogelijkheden:
1. Klepjes op de buitenmuur
2. Klepjes op de afzuigkap (zijn er bijgeleverd)

De gene die de afzuigkap heeft gemonteerd, zal in geval van #1 de klepjes hebben weggegooit.
Die zal je dan moeten bestellen en plaatsen.

In geval van 2 kan je een rooster aan je buitenmuur plaatsen die minder last heeft van de wind (en geen vacuum veroorzaakt).

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 11-11-2024 20:38 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
1. Dus een bepaalde kap over het gat van de muur. Heb ik wel, maar misschien een betere.
2. Snap ik niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
of 3. accepteren dat er af en toe bij een wind uit een bepaalde richting wat klappert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat zit er aan de buitenkant van de gevel als afwerking? een ander roostertje / kapje kan soms wel eens helpen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
SMSfreakie schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:25:
wat zit er aan de buitenkant van de gevel als afwerking? een ander roostertje / kapje kan soms wel eens helpen...
Zoiets heb ik nu als buitenkap:
https://www.bol.com/nl/nl...VyKTz6RzWd7YaAspCEALw_wcB
Pagina: 1