Elga + Vaillant EcoTec + nieuwe vloerverwarming problemen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27
Na het aanleggen van vloerverwarming werkt ons verwarmingssysteem niet meer naar behoren terwijl dit al jaren goed werkte. De installateur heeft minder ervaring met een Elga hybride wp en het lukt niet om het probleem te vinden en oplossen. Zouden jullie mee willen denken?

De situatie is als volgt:
Vrijstaand huis met geschakelde garage. Goede vloer- en dakisolatie, muur isolatie is redelijk. Alle ramen zijn hr++ (maximaal 12 jaar oud).
De drie slaapkamers (boven) worden verwarmd/gekoeld met een split-unit airco.
18 zonnepanelen, piekvermogen 4,86 kWp, Solaredge

Sinds deze zomer is er door het hele huis een balans ventilatie wtw geïnstalleerd, merk Wanas EL400. Hiervoor is op de badkamer een vochtsensor gemonteerd.
Het sww voor de douche en het bad komt van een Explorer V4, warmtepompboiler en er is een verticale douche wtw geïnstalleerd. De wasbakkraan en de kraan in de keuken zijn aangesloten op de cv ketel (Vaillant EcoTec, 2013). Naast de cv ketel hebben wij een Elga hybride wp, eerste generatie foto 1 display. Tot voor kort gebruikte wij radiatoren om de begane grond te verwarmen maar een aantal weken geleden is er vloerverwarming aangelegd met een verdeler zonder pomp foto 2. Het opp. is ongeveer 85 m2 en de buizen zijn geplaatst met een tussenafstand van 100mm.

De oude thermostaat (bedraad) Honeywell Modulation is vervangen door een draadloze Honeywell Home.
Bij het opstarten van de verwarming ging het mis en ik ben bang dat ik dat niet heel gestructureerd kan uitleggen. In verband met het opstookprotocol (hier gaat mijn vraag niet over en ik heb gemerkt dat er heel veel meningen zijn hierover en dit is sowieso al verkeerd gegaan) wilde ik de aanvoertemp op 20 graden zetten en dan langzaam verhogen. Het bleek dat de cv niet lager dan 30 graden kon gaan en daarom is er een ‘mobiele’ cv unit gebruikt. Na het opstookprotocol en het moment dat de Elga + cv het weer over moesten nemen gebeurde er vrij weinig. De cv sloeg steeds even aan maar ging snel weer uit. Op foto 3 zie je het zandloperteken wat steeds op het display verscheen. De aanvoertemperatuur vanuit de cv ketel is toen verhoogd naar 40 graden. Met name `s nachts was dit aan en uitgaan op de slaapkamer goed te horen.
Volgens de installateur lag dit aan de Elga en daarvoor zijn er een aantal dipswitches omgezet op de Elga want daar zou het probleem zitten. Foto 4 laat zien hoe de switches nu staan. Dit mocht helaas niet baten en vervolgens kwam de installateur erachter dat de cv ketel niet met de nieuwe thermostaat communiceerde. Hiervoor is er een VR33 OpenTherm module in de cv ketel gezet.
Op de thermostaat verscheen nu een teken van een ‘vlammetje’ maar de meter op de verdeler gaf aan dat de aanvoertemperatuur van het water bleef steken op 21 graden. Nadat er de volgende dag een monteur (afgelopen donderdag) was langsgekomen werd mij het volgende vertelt; de Elga heeft te weinig vermogen om aan de warmtevraag te voldoen en de cv ketel ‘springt niet bij’. Dit zou waarschijnlijk komen door een defecte 3-weg klep die op de tapwaterstand staat. Ook geeft het metertje op de verdeler een lagere aanvoertemperatuur aan dan de daadwerkelijke temp van het water (26 ipv de weergegeven 20 graden).
Afgelopen donderdagavond was de kamertemperatuur inmiddels gestegen tot 20,5 graden en heb ik rond 21.00 uur de thermostaat op 19 graden gezet. Vrijdagochtend was het inmiddels 21 graden en heb ik de thermostaat op 18,5 gezet, het ‘vlammetje’ op de thermosstaat was uit. Toen ik vrijdag aan het einde van de dag thuis kwam was het nog steeds erg warm. De aanvoertemperatuur bij de verdeler gaf 40 graden aan en was dus, door de minder goed werkende meter, eigenlijk nog hoger. Met een warmtebeeldcamera heb ik de temp van de houten vloer gemeten en op een paar plaatsen was deze 29+ graden. Het bleek dat de cv ketel hard aan het verwarmen was en deze heb ik dus uitgezet aangezien de ketel niet op de thermostaat leek te reageren.
Er zijn inmiddels al meerdere mensen van het installatiebedrijf langs gekomen en al meer dan 3 weken zitten wij zonder een redelijk functionerende verwarming. In het begin, en nog steeds, werd de kwestie afgedaan als een probleem van de Elga en in de offerte staat onder de stelpost CV en tapwater; de vloerverwarming verdeler aansluiten, de cv ketel blijft op zolder. Warmtepompen blijven eraan zitten (wij hebben hier geen inhoudelijke kennis van dit type). Hoewel wij er thuis best een beetje helemaal klaar mee zijn is en minder durven te vertrouwen op een goede afloop heeft de installateur wel de nodige moeite in het probleem gestoken. Mijn vraag is dus puur gericht op mogelijke andere verklaringen en/of tips die jullie kunnen geven.
Mocht er nog belangrijke informatie missen om hier iets zinnigs over te vertellen dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• CDarwin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2pyoQ3Q8YTYrTnuo1hs4yVkR1c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OS5TW7tyq4xuduZEWXmtMLTR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HghT_EW1R58nbS9f9hL4U8-cJb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HiUMd82oWjCzgzTfYnSCu9AA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARRUpbFHmXht32Ei8sjyJTDR5XE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6zsv82PzNEQrT8sqTeAEFjMU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNkeNOLK0ORIvolnNbvFcaRz0vI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JIxZdujpr6mC0PK57HTQ5lkT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhiZAibLSolmsl8HtJ8CjbiX5WI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vagPzkkJGdIeUupvfE30hsUT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZfd38CoWr-KhJhf2tka1nFYYEc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5NYcb19gieaLvCWfOTIRKsjT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jis6uFtw2zb1JYbRidlPky_zYh8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RbodQms0ZhtKAij4ze8By7EA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6fqiEWNbLbw7LFE9tEuTCnxBoE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hzKoMZGhjRiP48NkIHXyUFOw.jpg?f=user_large

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De ketel draait dus alleen voor hulpverwarming, want met de huidige 10 graden buiten zal de warmtepomp veel of alles zelf kunnen doen en SWW doe je al met de Atlantic.
De Elga heeft in de oude situatie wel prima gewerkt en sindsdien is de VWW aangelegd en de koppeling naar de ketel vervangen naar Opentherm (waarom?).
Je vraag begint bij de ketel (waarom slaat die maar kort aan) maar het lijkt me dat de vraag begint bij de warmtepomp: wat doet die? Hoe is die met de ketel gekoppeld (elektrisch/signaal en waterzijdig)? Bij welke omstandigheden mag hij hulp vragen van de ketel?

(misschien dat @BarryH of @BasvanS deze oude unit nog kent?)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 07-12-2025 15:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:41
OK.
Eerst bij het begin beginnen:
1/ heb je een stroommeting op de elga zitten: tip: gebruik een homewizard energy socket tussen de stekker van de elga en het stopcontact. Dan kan je zien wat de wp over de dag doet
2/ staat de elga "AAN"? dus als je op de aan/uit knop drukt
3/ hoe zit de thermostaat aangesloten? de kamerthermostaat hoort aan de elga te zijn aangesloten en de elga is dan weer de thermostaat van de gasketel
4/ heb je nog de boekjes bij de ELGA. Daar staat de betekenis van de dipswitches in uitgelegd
5/ Wat voor buitenunit heb je? een Carrier of een Toshiba?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CDarwin
Als eerst heel erg bedankt voor de moeite die jullie hiervoor genomen hebben. Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op jullie vragen maar ik ben een leek op dit gebied (wel veel lol van verduurzamen).
Proton_
Je vraag begint bij de ketel (waarom slaat die maar kort aan) maar het lijkt me dat de vraag begint bij de warmtepomp:
wat doet die?
Hoe is die met de ketel gekoppeld (elektrisch/signaal en waterzijdig)? Geen idee, hoe kan ik dat nakijken?
Bij welke omstandigheden mag hij hulp vragen van de ketel? Ook geen idee, en ook hier, hoe kan ik dat nakijken?

BarryH
1/ heb je een stroommeting op de elga zitten: tip: gebruik een homewizard energy socket tussen de stekker van de elga en het stopcontact. Dan kan je zien wat de wp over de dag doet. Ik heb een slimme stekker op de Elga en kan idd zien hoeveel stroom deze verbruikt. Ik zal 2 foto`s toevoegen.
2/ staat de elga "AAN"? dus als je op de aan/uit knop drukt. Ja
3/ hoe zit de thermostaat aangesloten? de kamerthermostaat hoort aan de elga te zijn aangesloten en de elga is dan weer de thermostaat van de gasketel. Dit weet ik niet maar na jullie vragen heb ik een paar uur geleden de thermostaat op 22 graden gezet, kamertemp was 20 graden. De ketel had ik al van het stroom gehaald. De Elga is gaan werken en de toevoertemp op de verdeler is omhoog gegaan van 20 naar 24 graden (volgens de monteur is dit in werkelijkheid dus hoger).
4/ heb je nog de boekjes bij de ELGA. Daar staat de betekenis van de dipswitches in uitgelegd. Helaas niet, ik ga hier morgen gelijk achteraan bij Remeha.
5/ Wat voor buitenunit heb je? een Carrier of een Toshiba? Toshiba

• CDarwin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZGnWHGtMXWlg_hqKQWqvhv5UpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fbb7wMXiv4uQS3vHIKoRNbaj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE71s1faPN4hoauA2qTmNL_1NXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drU6tIvTpYe2zpztLZVRBSDt.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:24
Je hebt hier de makkelijkste situatie ooit om met een warmtepomp full electric te verwarmen met hele hoge efficiëntie.
Dus trap die elga en ketel eruit en WP erin.
Alle tappunten op de Explorer en klaar is kees.

• CDarwin
Hoi Technician, dank voor je reactie maar ben bang dat de waf compleet is verdwenen na de verbouwing en 'mijn' balansventilatie wtw. Stiekem ben ik al wel aan het kijken naar een wp maar portemonnee is aardig leeg.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik hoop dat de Elga met dit milde weer het wel alleen trekt.

Hoe is het hiermee afgelopen? Dat zou het ook wel kunnen verklaren, in ieder geval deels.
Dit zou waarschijnlijk komen door een defecte 3-weg klep die op de tapwaterstand staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• CDarwin
Klep wordt morgen vervangen, zal dan update plaatsen.
Pagina: 1