Vraag
Beste antwoord (via Dracula op 07-12-2025 11:44)
Dat dopje kun je er zo afdraaien en dan kan de slang daarop.Dracula schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:16:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb gewoon altijd in vorige huizen vulpunten gehad onder de ketel dus nu twijfel ik maar sommige mensen denken dat ik dom ben ofzo.
Fijn dat jij wel meedenkt!
De andere kant van de slang kan aan een waterkraan in de buurt.
Het dopje gebruik je om dat tappunt open te zetten.
[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 07-12-2025 11:24 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Alle reacties
Ja ik weet dat dit het expansievat is, maar dit is de enige plek die kan vinden met een tappunt.pman63 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:01:
Ik zou toch echt even de handleiding er bij pakken of hier een foto plaatsen van het geheel, dit is je expansievat en niet je cv-ketel.
:strip_exif()/f/image/fze0XliTfow2uD8XZE9hhOWL.jpg?f=fotoalbum_large)
Nergens zit een tappunt oid.
[ Voor 61% gewijzigd door Dracula op 07-12-2025 11:05 ]
Let wel op, voordat je begint loop eerst even langs de woonkamer. Heb je een smartphone met camera? Bel daarmee een cv monteur en laat hem onderhoud plegen. Dan vult hij ook de cv bij.
Gezien je kennis over dit alles denk ik dat het onderhoud namelijk ook beetje achter loopt.
Ps, tappunt zit onder de cv / soms deels in de kast (even cover eraf halen).
Die gele buis die op je cv ligt is om bij te vullen, dus je hebt een tappunt
Op de gele buis ligt een boekje. 99% kans dat het een handleiding is die bij de cv hoort... Want wat bewaar je anders op die plek.
[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 11:07 ]
Hoezo mij kennis? Ik plaatste gewoon een foto van het enige tappunt in de hele installatie die ik kan vinden. En ja ik weet wat een cv ketel is en ja hij heeft vorig jaar nog onderhoud gehad.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
Normaal zit er een kraan onder je cv ketel, dat is die grote vierkante kast.
Let wel op, voordat je begint loop eerst even langs de woonkamer. Heb je een smartphone met camera? Bel daarmee een cv monteur en laat hem onderhoud plegen. Dan vult hij ook de cv bij.
Gezien je kennis over dit alles denk ik dat het onderhoud namelijk ook beetje achter loopt.
Lekker vriendelijke reacties wel echt top goed bezig!
[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 07-12-2025 11:18 ]
Als ik het juist zie, bovenop die beugel zit inderdaad een kraan.Dracula schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:04:
[...]
Ja ik weet dat dit het expansievat is, maar dit is de enige plek die kan vinden met een tappunt.
[Afbeelding]
Nergens zit een tappunt oid.
Dat dopje kun je eraf draaien en vervolgens gebruiken om dat kraantje op te zetten.
Heb je wel een vulslang en waterkraan in de buurt van dat punt?
Ah nog een foto.
Die gele slang gebruik je om te vullen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 07-12-2025 11:10 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kan je een close-up foto maken van de bovenkant van het expansievat?
Speel ook Balls Connect en Repeat
.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
Normaal zit er een kraan onder je cv ketel, dat is die grote vierkante kast.
Die gele buis die op je cv ligt is om bij te vullen, dus je hebt een tappunt
Op de gele buis ligt een boekje. 99% kans dat het een handleiding is die bij de cv hoort... Want wat bewaar je anders op die plek.
Kan je nog meer beledigingen en aannames in één post stoppen?
Ja ik weet dat het gele ding de vulslang is.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:08:
Zie de overige psen, sorry bleef aanpassen gezien foto kwam. Pak de buis en het boekje, kijk onder de cover.
En boekje? Prima kijk:
:strip_exif()/f/image/TE2heEC3K72s7UEl7hhpY4TE.jpg?f=fotoalbum_large)
En achter de kap? Daar zit dit:
Onbekend schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:10:
Ik vul mijn cv-ketel ook altijd bij vlak boven het expansievat.
Kan je een close-up foto maken van de bovenkant van het expansievat?
:strip_exif()/f/image/aSplLpZEOFyDsBdQsms02cHr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gewoon altijd in vorige huizen vulpunten gehad onder de ketel dus nu twijfel ik maar sommige mensen denken dat ik dom ben ofzo.
Maar als je wilt gaan vullen via het ventiel van een expansievat, dan gaat er iets mis.
Niet iedereen is een cv monteur en durft zomaar een cv kast open te trekken, om te controleren of de aansluiting intern (onderin kast) zit.
Eerste keer heb ik ook gewoon iemand gevraagd die ervaren is, en gekeken hoe die het doet, kraantjes meteen gemarkeerd.
We doen hier allemaal erg gepikeerd over je moet alles zelf op kunnen lossen, maar een keer hulp inschakelen die bij je thuis komt is totaal geen probleem.
@Dracula laatste pagina staan aantekeningen, vaak wordt daar geschreven waar tappunt zit. (Je hebt ook een vulkraan nodig). Hier zag ik dat cv gevuld moest worden met kraan die in ombouw zat, ondanks dat handleiding dit niet standaard toonde. (België)
Wat je nu op foto hebt is ventiel voor expansievat, daarmee kom je in lucht gedeelte van de ballon ipv het water.
[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 11:21 ]
Hoe komt het water er dan in? Volgens mij is dat een waterventiel.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:18:
Wat je nu op foto hebt is ventiel voor expansievat, daarmee kom je in lucht gedeelte van de ballon ipv het water.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat dopje kun je er zo afdraaien en dan kan de slang daarop.Dracula schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:16:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 07-12-2025 11:24 ]
Nogmaals ik weet hoe ik cv ketels moet vullen al tich x gedaan in mijn 45 jarige bestaan op deze planeet. Alleen in dit nieuwe huis nog niet.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:18:
Ja hoorkan prima
Maar als je wilt gaan vullen via het ventiel van een expansievat, dan gaat er iets mis.
Niet iedereen is een cv monteur en durft zomaar een cv kast open te trekken, om te controleren of de aansluiting intern (onderin kast) zit.
Eerste keer heb ik ook gewoon iemand gevraagd die ervaren is, en gekeken hoe die het doet, kraantjes meteen gemarkeerd.
We doen hier allemaal erg gepikeerd over je moet alles zelf op kunnen lossen, maar een keer hulp inschakelen die bij je thuis komt is totaal geen probleem.
@Dracula laatste pagina staan aantekeningen, vaak wordt daar geschreven waar tappunt zit. (Je hebt ook een vulkraan nodig).
Maar kijk geen punt achter de kap:
Ik verwacht links van foto, gezien emmer.
[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 11:24 ]
Dit is inderdaad het punt om bij te vullen.Dracula schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:16:
[...]
[Afbeelding]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ha dat had ik nog niet gezien, er zit idd een soort “sleutel” in het dopje.Ronald.42 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:22:
[...]
Dat dopje kun je er zo afdraaien en dan kan de slang daarop.
:strip_exif()/f/image/tA0n7NT7IRw8YkcLIZNGMoyn.jpg?f=fotoalbum_large)
Die hier op past:
:strip_exif()/f/image/tp1U8Sg3K6iRaV1RxShu5BSb.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja de wasmachine kraan zit er vlak naast.
Nou slang tussen wasmachine kraan en dat punt beide kranen open en gaan!Dracula schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:25:
[...]
Ha dat had ik nog niet gezien, er zit idd een soort “sleutel” in het dopje.
[Afbeelding]
Die hier op past:
[Afbeelding]
En ja de wasmachine kraan zit er vlak naast.
@Dracula ik zat fout sorry.
Dit is een water ventiel. Ken ze enkel als een licht gedeelte om druk op te vangen, maar dan kom je juist uit in de ballon ipv de zak.
[ Voor 34% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 11:27 ]
Gelukkig heb ik dan toch meer verstand van cv ketels dan jij 🤣99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:27:
Hoe CV-ketel bijvullen
@Dracula ik zat fout sorry.
Dit is een water ventiel. Ken ze enkel als een licht gedeelte om druk op te vangen, maar dan kom je juist uit in de ballon ipv de zak.
In Nederland zit de luchtballon aan de onderkant van het vat, niet aan de bovenkant.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:18:
Ja hoorkan prima
Het leek er erg op dat je het expansievat als cv aanzag, waarbij ik zat van uhh, dit gaat moeilijker via forum dan gewoon even fysiek onderdelen aanwijzen.
Bij mij hebben ze nu stickertjes, zodat ik weet welke buis om bij te vullen, aanvoer gewone verwarming en dan bij verdeler per buis welk deel van vloer.
Niet iedereen heeft cv-kunde gedaan, sommigen gebruiken gewoon trucjes en voor onderhoud iemand langs laten komen (sowieso verplicht hier).
*Jemig mijn autocorrect maakte hem wel erg gekke zinnen van.
[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 11:38 ]
Yep, alleen ff wachten tot die klaar is anders gaat die miepen dat hij geen water krijgt.Ronald.42 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:26:
[...]
Nou slang tussen wasmachine kraan en dat punt beide kranen open en gaan!
🫣
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tabHP4pkl60YyaLmzDNwtqCp.jpg?f=user_large)
Mijn advies is om een aparte vul/aftapkraan (zie link beneden) te plaatsen in de leiding van expansie vat naar ketel.
Als je regelmatig moet bijvullen dan zou ik dat binnenkort (laten) uitvoeren. Anders komende zomer als verwarming uit kan.
Dan ook nieuwe ontluchter boven expansievat.
https://flamco.aalberts-h...7_kfe_valve_3d_s81024.jpg
[ Voor 20% gewijzigd door Taatort op 07-12-2025 12:09 ]
Als je goed kijkt zie je dat een handige cv monteur op de ophangbeugel voor een expansievat waar normaal de ontluchter geplaats wordt nu een vul aftap kraan gezet heeft. Het ventiel wat jij bedoelt zit aan de onderkant van het expansievat.99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:18:
Ja hoorkan prima
@Dracula laatste pagina staan aantekeningen, vaak wordt daar geschreven waar tappunt zit. (Je hebt ook een vulkraan nodig). Hier zag ik dat cv gevuld moest worden met kraan die in ombouw zat, ondanks dat handleiding dit niet standaard toonde. (België)
Idd zit aan de onderkant.andre208 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:41:
[...]
Als je goed kijkt zie je dat een handige cv monteur op de ophangbeugel voor een expansievat waar normaal de ontluchter geplaats wordt nu een vul aftap kraan gezet heeft. Het ventiel wat jij bedoelt zit aan de onderkant van het expansievat.
Ketel is weer bijgevuld dus iedereen bedankt voor het mee denken. Ja jij ook @99ruud99
[ Voor 10% gewijzigd door Dracula op 07-12-2025 15:40 ]
Och ontluchten gaat ook prima met die vulkaan.Taatort schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:53:
Vullen van de installatie kan volgens mij wel via deze aansluiting. Echter normaal zit er boven een expansievat van de cv een ontluchter zoals op plaatje hier beneden.. Die is hier blijkbaar vervangen door een vul punt. Dat maakt het ontluchten bij expansievat lastig.
[Afbeelding]
Mijn advies is om een aparte vul/aftapkraan (zie link beneden) te plaatsen in de leiding van expansie vat naar ketel.
Als je regelmatig moet bijvullen dan zou ik dat binnenkort (laten) uitvoeren. Anders komende zomer als verwarming uit kan.
Dan ook nieuwe ontluchter boven expansievat.
https://flamco.aalberts-h...7_kfe_valve_3d_s81024.jpg
Een beetje je verstand gebruiken dan kan dat net zo goed.
:strip_exif()/f/image/iWqo6ujanXxRfR56wt62qjXF.jpg?f=fotoalbum_large)