Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe CV-ketel bijvullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11-06 19:37
De druk van onze CV-ketel zit op 1.4 bar en moet dus bijgevuld worden. Ik wilde dit vandaag doen maar kan nergens een vulkraan vinden. Ik heb het idee dat het via het expansievat moet maar dat het kraantje hierop mist en ik dit dus even met een schroevendraaier o.i.d moet openen. Zie foto's.

Ik heb ook niet op een andere plek in mijn woning een vulkraantje, ook niet op de radiatoren.Klopt het wat ik zeg en moet het via het expansievat?

Ik woon hier sinds oktober 2018 en nog niet eerder bijgevuld

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
De inkeping voorop het dopje past op het vierkante puntje op het kraantje, dat is dan de hendel om het kraantje mee te bedienen ;)

P.S. Vulslang weer afkoppelen na gebruik! Las onlangs hier op Tweakers dat waterschade van een geknapte vulslang (i.v.m. op druk blijven staan) niet gedekt wordt door veel verzekeringen!

En nog een tip, laat eerst de slang helemaal vollopen met water vanuit je waterkraan, uiteinde voor de CV kant dan even omhoog houden zodat luchtbellen eruit kunnen. Dit zodat je geen lucht in je CV drukt. Misschien ook de slang wat inkorten, hij lijkt vrij lang. Minder lucht = minder te hoeven ontluchten.

[Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2020 16:13]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:35
ThinkPad schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:10:
De inkeping voorop het dopje past op het vierkante puntje op het kraantje, dat is dan de hendel om het kraantje mee te bedienen ;)
Dat dus. Redelijk standaard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
En ik zie een blauwe slang liggen, die kun je gebruiken om 'm bij te vullen.

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Niet online
1.4 bar is genoeg voor een CV systeem, maar om te weten hoe je hem bijvult is altijd handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
Verrek! Das toch ook wat :-).
PD2JK schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:12:
En ik zie een blauwe slang liggen, die kun je gebruiken om 'm bij te vullen.
Ah das een goede. Die had ik gemist ;) ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:41
Fable schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:13:
1.4 bar is genoeg voor een CV systeem, maar om te weten hoe je hem bijvult is altijd handig.
Dat is telaag. Beste is hem tussen de 1,5 tot 2 te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-06 18:30
Die blauwe slang gaat toevallig niet gewoon naar een watertabje om hem zo eenvoudig bij te vullen?
Heb het hier ook, standaard kraan, stukje tuinslang en zit op zo'n tabkraantje wat je aan beide kanten opendraait.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Hier een Intergas ketel.
Als je hem uitschakelt (knopje), geeft hij de druk op het display weer.
Dus ik ga bijvullen.
Bijvullen.
Nog een beetje meer...gebeurt niks op het display...

PSSSHHHHH.

Schrok me kapot. Overdrukventiel of iets..Die drukmeter was defect geraakt dus. :o

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / AthlonXP 1700+ (XP) / Q6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ow, en als je gaat bijvullen, ga dan ook meteen ontluchten. Van de benedenverdieping naar de zolder werken. Kraantjes van de radiatoren voorzichtig open draaien én een doekje bij de hand houden voor het geval er water uit het kraantje pruttelt in plaats van lucht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06 23:57
corporalnl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is telaag. Beste is hem tussen de 1,5 tot 2 te hebben.
Aanbevolen druk van onze CV is 1.5. Als TS de gebruiksaanwijzing van zijn CV opzoekt komt hij er vanzelf achter of het te laag is of prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Niet online
Meestal is het aanbevolen tussen de 1.2 en 1.8 bar.

[Voor 22% gewijzigd door Fable op 15-05-2020 17:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
Omni superens schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:52:
[...]

Aanbevolen druk van onze CV is 1.5. Als TS de gebruiksaanwijzing van zijn CV opzoekt komt hij er vanzelf achter of het te laag is of prima.
Aanbevolen is minimaal 1.6 bij mijn CV ketel.

Ik heb zojuist een poging gedaan. Eerst de slang gevuld met water zodat de lucht eruit is. Vervolgens kraan uit en dop op het expansievat eraf. Slang erop gezet en waterkraan open, daarnaast de sluiting op het expansievat open gezet. Helaas 0,0 verschil in bar. Zowel op het analoge wijzertje niet als op de vermelding op Toon niet. Ik zal eens contact opnemen met de huurstichting..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Robbie T schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Aanbevolen is minimaal 1.6 bij mijn CV ketel.

Ik heb zojuist een poging gedaan. Eerst de slang gevuld met water zodat de lucht eruit is. Vervolgens kraan uit en dop op het expansievat eraf. Slang erop gezet en waterkraan open, daarnaast de sluiting op het expansievat open gezet. Helaas 0,0 verschil in bar. Zowel op het analoge wijzertje niet als op de vermelding op Toon niet. Ik zal eens contact opnemen met de huurstichting..
Je moet ook het kraantje op het expansievat open draaien. Die zit bovenop. Je hebt daar een verwarmingssleutel voor nodig, als je die niet hebt dan kun je die zo bij de bouwmarkt kopen.

Niet vergeten het kraantje weer dicht te draaien als die vol genoeg is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
DutchKel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:37:
[...]

Je moet ook het kraantje op het expansievat open draaien. Die zit bovenop. Je hebt daar een verwarmingssleutel voor nodig, als je die niet hebt dan kun je die zo bij de bouwmarkt kopen.

Niet vergeten het kraantje weer dicht te draaien als die vol genoeg is.
Hij zegt dat hij de "sluiting" heeft open gedraaid. Die sleutel zit in al in de dop van dat kraantje.

Die dop altijd wel terugplaatsen, die vulkraantjes in het CV circuit willen nog wel eens incontinent zijn.

Maargoed, ik vermoed ook dat hij die kraan niet (ver genoeg) open gedraait heeft. Er zit geen ventiel he, dus het is niet zoals met de autobanden bijvullen :P

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-05-2020 17:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:18
Als die ketel op zolder staat is het niet vreemd dat je er niet meer dan 1,4 bar in krijgt overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Hij zegt dat hij de "sluiting" heeft open gedraaid. Die sleutel zit in al in de dop van dat kraantje.

Die dop altijd wel terugplaatsen, die vulkraantjes in het CV circuit willen nog wel eens incontinent zijn.

Maargoed, ik vermoed ook dat hij die kraan niet (ver genoeg) open gedraait heeft. Er zit geen ventiel he, dus het is niet zoals met de autobanden bijvullen :P
De kraan heeft volledig open gestaan. De "kraan" op het expansievat heeft ook volledig open gestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 16:45
Robbie T schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:45:
[...]

De kraan heeft volledig open gestaan. De "kraan" op het expansievat heeft ook volledig open gestaan.
Hebben ze ook tegelijkertijd volledig open gestaan? >:)

Los van de gemeten druk, meestal kan je ook wel voelen of er water door zo'n slang stroomt. Had je het idee dat er wel water verplaatste?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robbie T
Freeaqingme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Hebben ze ook tegelijkertijd volledig open gestaan? >:)

Los van de gemeten druk, meestal kan je ook wel voelen of er water door zo'n slang stroomt. Had je het idee dat er wel water verplaatste?
]Ja en ja :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Robbie T 1.4 Bar is bij de meeste systemen een prima druk.
btw; bijvullen op koud systeem

[Voor 20% gewijzigd door Hackus op 15-05-2020 17:53]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

P.S. Vulslang weer afkoppelen na gebruik! Las onlangs hier op Tweakers dat waterschade van een geknapte vulslang (i.v.m. op druk blijven staan) niet gedekt wordt door veel verzekeringen!
In België zit het vaak direct op de waterleiding aangesloten. Ik vond dat raar in mijn huurappartement, maar nu heb ik een koophuis dat het ook heeft.

In Nederland ging het altijd met een slang en een sleuteltje voor de kraan. Wel handig dat dit in de dop zit dan hoef je niet te zoeken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:35
waar is je mooije beugel voor je expansievat ?
als je vat vol zit overleeft je leiding het waarschijnlijk niet.
en heb je een lekkage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Bij 1.4 zou ik het lekker zo laten, die ketel klaagt vanzelf als het echt te laag is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:32
Meeste ketels geven melding van te lage druk, meestal rond 0,8 bar.
Bedrijfsdruk tussen 1 en 2 bar is goed, onder 1 bar bijvullen tot 1,8 bar.
@Robbie T je woont er ruim anderhalf jaar, is er nooit onderhoud aan gepleegd?
Dan hadden ze gelijk moeten/kunnen bijvullen, ik meen een Agpo te zien, je hebt het over een huurstichting, welke onderhoudstermijn houden zij aan?
En wat zegt het instructieboekje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
edsandje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:27:
Meeste ketels geven melding van te lage druk, meestal rond 0,8 bar.
Bedrijfsdruk tussen 1 en 2 bar is goed, onder 1 bar bijvullen tot 1,8 bar.
@Robbie T je woont er ruim anderhalf jaar, is er nooit onderhoud aan gepleegd?
Dan hadden ze gelijk moeten/kunnen bijvullen, ik meen een Agpo te zien, je hebt het over een huurstichting, welke onderhoudstermijn houden zij aan?
En wat zegt het instructieboekje?
Ik heb een ferroli, er is 1x onderhoud aan gepleegd. Onderhoudsboekje geeft aan 1.6 en dat deze een melding geeft onder de 1 bar en dat er dan ook schade kan ontstaan. Ik ben gewend dat de druk ergens tussen de 1,5 / 2 moet zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
PD2JK schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:28:
Hier een Intergas ketel.
Als je hem uitschakelt (knopje), geeft hij de druk op het display weer.
Dus ik ga bijvullen.
Bijvullen.
Nog een beetje meer...gebeurt niks op het display...

PSSSHHHHH.

Schrok me kapot. Overdrukventiel of iets..Die drukmeter was defect geraakt dus. :o
Heel herkenbaar. In onze vorige woning precies het zelfde mee gemaakt met een Intergas ketel van 2012. Komt dus vaker voor.

Lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09:57
Controleer even het expansievat door er met een ringsleutel of zo boven en onder op te tikken. Hoor je 2 verschillende tonen dan is ie nog goed.
Verder heb je het systeem goed ontlucht en hoe zat het met de temperatuur tijdens het bijvullen?
Je vult hem bij met koud water wat ook invloed kan hebben op de druk
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True