Vraag

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:57
Wij hebben op dit moment een cv ketel met een losse elektrische 200 liter boiler.
We willen de cv ketel vervangen voor een warmtepomp welke we dus alleen voor de verwarming van het huis gaan gebruiken. De boiler willen we houden omdat deze nog niet zo oud is en we cv en warm water gescheiden willen houden.
De WP hoeft alleen de beneden verdieping warm te krijgen omdat we boven alles is voorzien van airco icm elektrische radiatoren.
Beneden hebben we 48m2 vloerverwarming liggen welke is verdeeld over 3 groepen.
Ook hebben we in de huiskamer 1 radiator hangen.
Onze vraag is : Welke warmtepomp past het beste hierbij en welk merk.
Wie kan ons helpen in de juiste richting.

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Om te beginnen eerst maar eens je gasverbruik van een jaar er bij betrekken en daar de koevlaas formule op los laten om het vermogen van je WP te bepalen.

En bij voldoende water inhoudt van je vloer zien of dat te combineren is met een type WP en je dan geen buffervat aan laten praten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:40
Dan is het eigenlijk vrij simpel, of het verstandig is dat je veel met COP=1 aan het verwarmen bent is echter een heel ander verhaal, maar dat is je eigen keuze.
Je hebt hier in feite twee opties:
1) de simpele ; je neemt een hybride warmtepomp die dus alleen voor verwarming zorgt, afhankelijk van je warmtebehoefte, ik denk zelfs dat je mogelijk met een Quatt 7 kW al voldoende hebt.
Wel kijken of je voldoende flow door je systeem kunt krijgen.
het voordeel is dat je zelfs je bestaande CV kunt laten hangen, ookal zul je die zeer waarschijnlijk niet eens gaan gebruiken bij deze setup.
2) je gaat voor een niet al te grote All-electric waarbij je echter dan weer het warm water deel niet gaat gebruiken, je gaat dus veel te veel betalen voor iets wat je niet gaat gebruiken, of je moet die boiler de deur uit doen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@GM65 Voor mensen die een warmtepomp willen is "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" een handig startpunt. Pas je topicstart aan met dat template, dan krijg je sneller en beter passend advies.

Zo'n beetje elk merk en type zou kunnen passen... Afhankelijk van factoren die we nu niet weten komt er uiteindelijk vast een voorkeur uit.

Je kunt, als je handig bent, de huidige boiler ook door de warmtepomp laten opwarmen met een extra wisselaar en circulatiepomp, maar of dat goedkoper wordt dan een nieuwe boiler durf ik niet te zeggen. Als je de warmtepomp toch hebt is het raar om die goedkope warmte niet te gebruiken voor douchewater.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.