Vraag

• WesleySchuitje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
Mijn vraag
Goedeavond, ik verbruik gemiddeld rond de 3 / 3.5m3 gas per dag. Ik wil dit graag wat verminderen aangezien ik dit op jaarbasis toch best fors vindt (ook al is het nu winter en in de zomer heb ik minder verbruik).

Ik gebruik af en cv met schema dat 21:00-16:30 de cv op 17 staat en in de tussenliggende periode staat die op 18. ( de airco staat dan ook aan met verwarmen )

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik mijn verbruik naar beneden..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Energy P1 app

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kachel graden kouder, alle radiatoren dicht behalve badkamer en woonkamer

Beste antwoord (via WesleySchuitje op 10-12-2025 16:10)

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:22
Het klinkt voor mij een beetje alsof je vanuit een appartement komt met aan alle kanten buren en nu sinds eind zomer in deze woning bent komen wonen.
Zoals genoemd, klinkt 3.5 kuub niet als heel veel, maar hoeveel m3 is de woning waar je nu woont, dat maakt nogal verschil. Zelfde geldt voor de ruimte die je verwarmt. Als dat alleen de woonkamer is maar deze is 80m2 is dat heel anders als wanneer deze 30m2 is. Daarbij is isolatie iets wat de koud buiten houdt, maar als je alleen je woonkamer verwarmt maar vervolgens in je woonkamer een open trap hebt naar de 1ste en 2de verdieping dan gaat er heel veel warmte "verloren".
Is dus belangrijk om eerst eens in kaart te gaan brengen waar die 3.5 kuub voor gebruikt wordt.
Zet eens een dag de verwarming op 5 graden en zorg dat je 0.0 warm water gebruikt.
Verbruik zal dan zo goed als 0 moeten zijn.
Zelfde geldt voor douche, zet verwarming uit en ga eens douchen zoals je normaal doet.
Als je gewent bent 20 minuten te douchen en je staat onder een goede regendouche kan dat ook zo ruim een halve kuub zijn.
Al met al , eerst uitzoeken wat nou de verdeling van je verbruik is en dan kan je daarmee gaan kijken of dat nou echt hoog is en of je er wat aan kan doen.

Alle reacties

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij is dit geen abnormaal verbruik.

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Welk merk/type cv-ketel heb je, en hoe oud is deze?
Hoe groot zijn de ruimtes bij elkaar om te verwarmen?
Wat voor type woning heb je?
Hoe warm is je aanvoer en retour temperatuur?

Gebruik je ook veel warm water voor douchen/bad/keuken gebruik?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-02 21:23
Hier radeloos om worden lijkt me erg overdreven.

Je hebt een airco schrijf je. Dan ga je die toch als volledige verwarming gebruiken? Zet je thermostaat gewoon op 14 ofzo

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@KNed Dan wordt z'n badkamer niet verwarmd, althans, ik neem aan dat deze momenteel alleen met CV verwarmd wordt.

Alles kan stuk.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:25
Levert je ketel ook warm water en staat de ketel misschien ook in 'comfort-mode'? Als je die aan hebt staan houdt hij de hele dag het warm water op temperatuur zodat je snel warm water hebt. Zet je deze uit, dan duurt het een paar tellen langer voor je warm water hebt, maar bespaar je een hele hoop gas.

Verder zou je eens kunnen kijken welke temperatuur ingesteld staat voor de CV en evt. voor warm water. Deze staan soms ook onnodig hoog, met hoog gas-gebruik tot gevolg.

Tot slot: is de druk in je CV-circuit op orde? Met een te lage druk staat je CV zich ook rot te stoken zonder erg effectief te verwarmen. Waterdruk zou ik zeker 1 a 2 keer per jaar controleren, zeker als het weer kouder wordt en de CV weer moet gaan verwarmen.

[ Voor 41% gewijzigd door jurri@n op 07-12-2025 08:17 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:18
WesleySchuitje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:37:
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik mijn verbruik naar beneden..
Voor een gemiddeld huis/huishouden bestaat zo'n 80% van gasverbruik uit verwarming. Voornaamste manier om gasverbruik te verlagen is dus door de wlning beter te isoleren.

Maar, er ontbreekt heel veel informatie om daar iets over te kunnen zeggen, misschien hebben we het wel over een huurhuis....

Begin met bekijken wat het gasverbruik in de zomermaanden is; dan weet je of dat abnormaal is. Bij enigsins normaal gebruik zou ik <5m3 per persoon per maand verwachten.

Zoals hierboven al gezegd, kijk de eco/comfort instelling voor tapwater van je ketel na. Zeker bij weinig personen/laag verbruik kan dit echt een significante factor zijn.

Wat resteert is de verwarming; afhankelijk om wat voor woning het gaat kan dit compleet normaal of veel zijn; zo niets over te zeggen.

Rendement HR ketel is winst te behalen door zo laag mogelijke retourtemperatuur. Als je wat meer informatie hebt kunnen we daar wat dieper op in gaan.

Begin eens met:
Woning koop/huur, Type woning, bouwjaar woning, isolatie/ventilatie woning, aantal gezinsleden, merk/type ketel, verbruik verwarming airco, verbruik in zomermaanden

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-12-2025 08:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 17:04
Wel erg weinig informatie in de OP. De vragen die hier al gesteld zijn, zijn zeker relevant, maar zonder meer info blijft het gokken.
  1. Wat voor huis hebben we het over? Er zit een verschil tussen een appartement en een vrijstaande villa qua verwarming.
  2. Welke isolatiemaatregelen heb je getroffen? Zit je achter triple glas of kijk je door glas in lood ramen? Dak, vloer, muur isolatie?
  3. Hoeveel radiatoren verwarmen? Je zegt woonkamer en badkamer. Zijn dat twee radiatoren of meer?
  4. Wat voor CV installatie? Hoe oud, onderhouden, etc? Leidingdruk op orde en ontlucht?

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Er mag wel wat wat meer info zoals hierboven aangegeven.
En verder hebben we een mooi topic over besparen op gas.
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

ICE ICE Baby

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Meer gebruikmaken van de airco. Zet de thermostaat van de cv lager en die van de airco hoger. Omdat de airco hoog hangt mag je de thermostaat gerust 1 of 2 graden hoger zetten dan de gewenste temperatuur, als je 18 graden wilt dan zet je de airco op 19 of 20 graden in de automatische stand.
Neem op de badkamer een ir lamp of plaat, die gebruik je alleen als je op de badkamer bent. Koken op inductie en een kleine boiler (10 liter) in de keuken dat scheelt veel als het warme water van de cv helemaal van boven moet komen.
Probeer wat korter te douchen, in 5 min. zou het moeten kunnen.
Als je geen zonnepanelen hebt zal je wel meer stroom gaan gebruiken dus dat moet je tegen elkaar afwegen.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

1 ste bericht in 6,5 jaar tijd en meteen een topic aangemaakt zonder eerst te onderzoeken of er andere topics zijn die daarover gaan.

Thermostaat lager zetten en een jas aantrekken😉

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:13
Als ik 3 kuub per dag aanhoud is dat ongeveer 1100 kub per jaar. Wat voor huis heb je? Hoe ziet het huishouden en uit? Met gas als hoofdmoot lijkt dit mij geen extreem verbruik afhankelijk van je huis en situatie.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor wat het waard is; ik heb de afgelopen weken ongeveer 4,5m3 per dag gebruikt. En mijn jaarverbruik zit op pakweg 1150m3. Jaren '60 rijtjeshuis, intussen behoorlijk geïsoleerd.

• WesleySchuitje
assje schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:46:
[...]

Voor een gemiddeld huis/huishouden bestaat zo'n 80% van gasverbruik uit verwarming. Voornaamste manier om gasverbruik te verlagen is dus door de wlning beter te isoleren.

Maar, er ontbreekt heel veel informatie om daar iets over te kunnen zeggen, misschien hebben we het wel over een huurhuis....

Begin met bekijken wat het gasverbruik in de zomermaanden is; dan weet je of dat abnormaal is. Bij enigsins normaal gebruik zou ik <5m3 per persoon per maand verwachten.

Zoals hierboven al gezegd, kijk de eco/comfort instelling voor tapwater van je ketel na. Zeker bij weinig personen/laag verbruik kan dit echt een significante factor zijn.

Wat resteert is de verwarming; afhankelijk om wat voor woning het gaat kan dit compleet normaal of veel zijn; zo niets over te zeggen.

Rendement HR ketel is winst te behalen door zo laag mogelijke retourtemperatuur. Als je wat meer informatie hebt kunnen we daar wat dieper op in gaan.

Begin eens met:
Woning koop/huur, Type woning, bouwjaar woning, isolatie/ventilatie woning, aantal gezinsleden, merk/type ketel, verbruik verwarming airco, verbruik in zomermaanden
Dankjewel voor je reactie.

Wat extra informatie mbt mijn situatie. Wij zijn met zijn tweetjes, een tussenhuis van 1977 (beton). Energieklasse A, vrijwel de meeste isolaties zijn gedaan behalve triple glas. De ketel is van ATAG, tapwater staat op 60 graden, temperatuur uitgaand is 52 en ingaand is 47. CV ‘setpoint’ is 85. Verbruik in zomermaanden is nog niet bekend

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Die CV setpoint van 85 graden is wel heel erg hoog.
Probeer deze eerst maar eens te verlagen naar 70 graden.

Afhankelijk van wat dit voor effect heeft zou je hem verder kunnen verlagen naar 60 graden o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

WesleySchuitje schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:30:
[...]
CV ‘setpoint’ is 85. Verbruik in zomermaanden is nog niet bekend
Begin maar om die naar 65 te brengen, is vaak meer dan voldoende. Tevens kijken of je het vermogen wat kan knijpen, dat staat vaak ook op 100%. Er is een heel topic (Gas besparen door middel van CV tuning deel IV) over optimaliseren van je CV. Verder de standaard adviezen: niet stoken in ruimtes waar je niet aanwezig bent, badkamer niet verwarmen, ECO mode op de CV uitzetten, moderne modulerende CV ketel met opentherm, fans onder de radiatoren kunnen helpen.

temperatuur uitgaand is 52 en ingaand is 47. --> Je hebt weinig delta temperatuur. Je zou dus kunnen kijken naar het beter waterzijdig inregelen van je radiatoren. Dan heb je een betere delta, dus stook je efficienter.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 07-12-2025 15:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:50
3,5 m3 gas per dag in de koude periode om te verwarmen en warm water te krijgen in een redelijk geisoleerd huis? Ik teken ervoor ;) Want dit is (vermoed ik) alleen in de koude maanden. Wil je het verder naar beneden krijgen dan kun je inderdaad CV tuning gaan doen of ventilatoren onder de radiatoren hangen (dat kost dan wel weer wat Kilowattuur verbruik).

Als je hier radeloos van wordt dan heb je weinig problemen in jouw leven. Geniet daarvan!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:19
Hoe zou je dit willen verminderen? Denk dat je je verwarming moet ontkoppelen van de cv installatie?

Met dit soort dagen verbruiken wij minimaal 5 a 6 m3 (geschakelde woning met gemiddelde isolatie). Als het buiten echt koud is, dan zit ons verbruik echt op minimaal 3 keer zo veel.

Sterkte/succes!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Er valt niet veel te zeggen over of dit nu veel of weinig is tenzij we een hele hoop details krijgen over de woning. Zoals anderen zeggen: ik zou tekenen voor dat verbruik. Gisteren heb ik net geen 10m3 gebruikt bijvoorbeeld. Maar zonder details is dat dus gewoon een nummer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• romabah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-02 08:34
Makkelijke / goedkope dingen heb je al genoemd. Wat ik mis is :
Radiator folie
Raamfolie zo lang je geen hr++ glas hebt
Snachts cv op 16 graden niet 17
Gem duur:
Zonnepanelen en airco zodat je op Electra deels kan stoken als het zonnig is.
Echt duur:
Gewoon isoleren. Daar moet je gewoon voor dokken.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:06

Managelorian

“This is the workflow.”

Nou, met alle respect, maar ik vind het allemaal nogal dramatisch overkomen. Je verbruikt op een winterdag 3,5 kuub gas; dat is simpelweg weinig te noemen.

Ja, je kunt gas besparen door bijv. de temperatuur van je cv water te verlagen zodat je ketel een iets hoger rendement krijgt. Hier zijn maximaal enkele procenten winst te halen.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Isolatie is inderdaad belangrijk (vloer, muur, kozijnen, dak).
Daarnaast kan je de leidingen van de CV ook isoleren met een soort schuim (die lijken op pool noodles)
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/25286/123
Is erg goedkoop en kan helpen het verbruik te verminderen.

https://www.gamma.nl/asso...P5KAWsN2YYjAaAphzEALw_wcB

Acties:
  • Beste antwoord

• JurienW
Het klinkt voor mij een beetje alsof je vanuit een appartement komt met aan alle kanten buren en nu sinds eind zomer in deze woning bent komen wonen.
Zoals genoemd, klinkt 3.5 kuub niet als heel veel, maar hoeveel m3 is de woning waar je nu woont, dat maakt nogal verschil. Zelfde geldt voor de ruimte die je verwarmt. Als dat alleen de woonkamer is maar deze is 80m2 is dat heel anders als wanneer deze 30m2 is. Daarbij is isolatie iets wat de koud buiten houdt, maar als je alleen je woonkamer verwarmt maar vervolgens in je woonkamer een open trap hebt naar de 1ste en 2de verdieping dan gaat er heel veel warmte "verloren".
Is dus belangrijk om eerst eens in kaart te gaan brengen waar die 3.5 kuub voor gebruikt wordt.
Zet eens een dag de verwarming op 5 graden en zorg dat je 0.0 warm water gebruikt.
Zelfde geldt voor douche, zet verwarming uit en ga eens douchen zoals je normaal doet.
Als je gewent bent 20 minuten te douchen en je staat onder een goede regendouche kan dat ook zo ruim een halve kuub zijn.
Al met al , eerst uitzoeken wat nou de verdeling van je verbruik is en dan kan je daarmee gaan kijken of dat nou echt hoog is en of je er wat aan kan doen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat is precies de reden dat je hier "radeloos" van wordt?
Wij wonen met ons tweetjes in een goed geïsoleerde hoekwoning van 30 jaar oud met een nieuwe ketel. We verwarmen niet overmatig en hebben een vergelijkbaar gasverbruik (nu meestal 3-4 kuub per dag) met een totaal rond 800m3 per jaar, waarmee we consistent laag scoren voor het type woning.

Woon je in een appartement dat je je huidige verbruik zo hoog vindt?

🖥️ | 🚗

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-01 16:57
Woonkamer op schema zetten is juist iets waar ik mee gestopt ben sinds de verhoogde prijzen. De combinatie van een grote ruimte + automatisch stoken zorgt voor hoge kosten. Zo'n grote ruimte zou ik alleen aan zetten als het echt nodig is. Alleen mijn werkkamer, welke veel kleiner is, zet ik aan op schema. Die kamer gebruik ik zeven dagen per week. Woonkamer gaat alleen aan als het nodig is.

Je kan de CV-watertemperatuur wat omlaag zetten.

Zelf heb ik een HoneyWell EvoHome systeem geinstalleerd (zijn ook andere bedrijven met vergeljkbare systemen). Hierdoor heb ik in elke ruimte een aparte thermostaat en gaan de radiatoren automatisch open/dich wanneer nodig.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22

m-vw

Dus?

Managelorian schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:47:
Nou, met alle respect, maar ik vind het allemaal nogal dramatisch overkomen. Je verbruikt op een winterdag 3,5 kuub gas; dat is simpelweg weinig te noemen.

Ja, je kunt gas besparen door bijv. de temperatuur van je cv water te verlagen zodat je ketel een iets hoger rendement krijgt. Hier zijn maximaal enkele procenten winst te halen.
MadMarky schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:56:
Wat is precies de reden dat je hier "radeloos" van wordt?
Wij wonen met ons tweetjes in een goed geïsoleerde hoekwoning van 30 jaar oud met een nieuwe ketel. We verwarmen niet overmatig en hebben een vergelijkbaar gasverbruik (nu meestal 3-4 kuub per dag) met een totaal rond 800m3 per jaar, waarmee we consistent laag scoren voor het type woning.

Woon je in een appartement dat je je huidige verbruik zo hoog vindt?
Valt mij de laatste tijd sowieso op dat mensen al snel "radeloos" zijn terwijl ze eigenlijk geen idee hebben wat normaal is. Volgens mij enkele weken geleden ook zo'n onderwerp.

Versterkende/Verzwakkende begrippen zijn behoorlijk aan inflaties onderhevig.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 08-12-2025 19:29 . Reden: Typo ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:44
m-vw schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:01:
[...]

[...]

Valt mij de laatste tijd sowieso op dat mensen al snel "radeloos" zijn terwijl ze eigenlijk geen idee hebben wat normaal is. Volgens mij enkel weken geleden ook zo'n onderwerp.

Versterkende/Verzwakkende begrippen zijn behoorlijk aan inflaties onderhevig.
Of mensen schrikken gewoon snel(ler).

3m3 x 30 is 90m3 x 1,20€ is een aardig bedrag, voor alleen gas. Aangezien ts de woning net bewoond denkt ie wellicht das veel op jaarbasis. Terwijl dit maar een deel vh jaar is en vanaf maart snel terug zal lopen.

Overigens: energie besparen is leuk, maar moet je m’n boodschappen rekening ‘s zien. En dat is 12 maanden per jaar :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22

m-vw

Dus?

NiGeLaToR schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:43:
[...]

Of mensen schrikken gewoon snel(ler).

3m3 x 30 is 90m3 x 1,20€ is een aardig bedrag, voor alleen gas. Aangezien ts de woning net bewoond denkt ie wellicht das veel op jaarbasis. Terwijl dit maar een deel vh jaar is en vanaf maart snel terug zal lopen.

Overigens: energie besparen is leuk, maar moet je m’n boodschappen rekening ‘s zien. En dat is 12 maanden per jaar :+
Maar daarvoor heb je toch zoiets als je maandelijkse voorschot aan het gasbedrijf? In de zomer betaal je te veel en in de winter te weinig, dan zit je over een jaar gezien goed in de buurt.

Of ontbreekt deze basiskennis tegenwoordig ook?

En over de boodschappen: Gewoon blind pinnen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 08-12-2025 08:54 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:44
@m-vw nu heb in sinds een maand dynamisch en reken ik al mijn energie in de maand dat ik het gebruik af. Dan betaal ik daadwerkelijk in de winter meer en krijg ik in de zomer potentieel terug.

Verder eens, het is niet zo ingewikkeld, maar blijkbaar om toch ‘radeloos’ van te worden :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• WesleySchuitje
JurienW schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:33:
Dat komt wel aardig overeen ja, bedankt in ieder geval voor al jullie hulp. Het is even afwachten wat het op maandbasis gaat doen maar ik zit nu rond de 1m3 een elektriciteit wat hoger ivm kachel badkamer en airco verwarmen. Eerste huis en even aftasten hoe het is, radeloos misschien wat overdreven maar onwetend in ieder geval wel.

Allen bedankt

• JurienW
WesleySchuitje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:12:
[...]

Dat komt wel aardig overeen ja, bedankt in ieder geval voor al jullie hulp. Het is even afwachten wat het op maandbasis gaat doen maar ik zit nu rond de 1m3 een elektriciteit wat hoger ivm kachel badkamer en airco verwarmen. Eerste huis en even aftasten hoe het is, radeloos misschien wat overdreven maar onwetend in ieder geval wel.

Allen bedankt
Je kan ook eens bij de buren informeren als deze een beetje vergelijkbare woonsituatie hebben wat hun verbruik is. Dan heb je wat referentie materiaal.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
WesleySchuitje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:12:
[...]

Allen bedankt
Wat je nu verbruikt is nietszeggend vanwege de belachelijk hoge buitentemperaturen op dit moment.

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-02 12:07
Mijn tips bij radeloosheid:
Bedenk je dat je maandverbruik niet hetzelfde is als je jaarverbruik. 6 euro gas per dag is misschien maar 4 maanden, niet 12.
Je kunt heel veel tweaken. Ik heb ons gasverbruik zonder warmtepomp teruggebracht van 1200 m3 (voordat we er kwamen wonen zal het nog hoger geweest zijn vanwege slechte vloerisolatie) naar 500m en nu met een ventilatiewarmtepomp nog verder naar 200m3. De grote knaller: isoleren, isoleren, isoleren. Vloerisolatie met vloerverwarming: waanzinnig. De aanvoertemperatuur van de ketel omlaag ook. Dat er buren kwamen wonen gingen stoken ook. Tochtstrips, radiatoren vervangen, glas vervangen ook.

Tip: log je verbruik met mindergas en dan zie je wat de impact van je maatregelen is. Hier vergelijk je je verbruik op basis van de temperatuur (ik heb bv. nog nooit zo weinig gas verbruikt in december, dus kun je dan concluderen dat de isolatie enorm verbeterd is? Dacht het niet!)...succes!
Pagina: 1