Nieuwe slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
ik heb al enige tijd problemen met mijn Honeywell Evohome. De interne batterij is brak en de oplaadunit functioneert niet goed. Tijd voor vervanging dus!

Het gaat om een Intergas HRE ketel.

Ik heb de evohome ooit gekocht vanwege de zoneverwarming. Maar nooit gebruikt omdat het toch niet zo makkelijk was om de kranen te veranderen.
Misschien ooit nog in de toekomst maar dat denk ik eigenlijk niet.

Wat heb ik dan wel nodig?
- stabiele thermostaat
- wandmontage, dus geen losse unit. Gewoon op de kabeltjes waar nu de connector unit van evohome hangt.
- integratie met Home Assistant
- stabiele eigen app (als ik HA weer gesloopt heb)
- geen abonnement!
- opentherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5snjOv8OPMzNp__D8l3LKOfKkEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8Bj2PrxVa7hNQE6wYIDDvpC.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zou ik de nieuwe dus gewoon willen monteren. Geen losse unit meer.

Ik ben wel gecharmeerd van de Bosch Easycontrol, maar lees dat de servers daar niet zo stabiel zijn? Wat zijn tegenwoordig de betere opties?

Ik zie vooral weinig nieuwe systemen behalve de Tado. Die heeft echter een abonnement nodig.

Google Nest is ook niet echt nieuw en gevoelsmatig liever geen google. Tenzij het toch de beste optie blijkt.

What else?

Edit: Google Nest is niet meer lees ik.

[ Voor 32% gewijzigd door crimby op 07-12-2025 07:46 ]

Alle reacties

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:19
Erg benieuwd, ben ook aan het kijken voor nieuwe opties.
Lees graag wat andere zeggen.

Google Nest werkt nog wel ondanks dat het niet meer verkocht wordt en support ooit zal eindigen. Hoop dat het functioneel blijft maar wie weet, zelf in ieder geval geen fan nadat ik heb ervaren dat een 1.5-2 graden afweiking als normaal wordt gezien door support.

Tado X lijkt degelijk, de basis features werken maar de meer geavanceerde leer programma's en automatische geofencing switching vereisen een abbonement. Kan je denk ik wel voor compenseren met HA.

Verder kijk ik nog naar Honeywell T6 en Bosch Smart Home Thermostaat 2.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Modulerende basic Honeywell + OTGW.

Dan ben je voor €100 klaar. Werkt volledig lokaal. Open source.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Welke CV ketel heb je? Zelf heb ik een Intergas en dan de Comfort Touch. Was in het begin drama, maar tegenwoordig erg fijn en werkt met OT en integratie.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:34
Goede vraag om jezelf te stellen is of je nu of op termijn ook slimme radiatorknoppen wil.

• crimby
Skamba schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:33:
Goede vraag om jezelf te stellen is of je nu of op termijn ook slimme radiatorknoppen wil.
Volgens mij kan je ze niet zo 1, 2, 3 omwisselen toch? Dat heeft me altijd tegengehouden. Aan de andere kant. De kids gaan steeds vaker op hun kamer spelen, dus dan kan zone verwarming wel fijn zijn.

• crimby
Freakie1NL schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:16:
Welke CV ketel heb je? Zelf heb ik een Intergas en dan de Comfort Touch. Was in het begin drama, maar tegenwoordig erg fijn en werkt met OT en integratie.
Het is een Intergas HRE ketel. Zal de OP ook even updaten.

• Skamba
crimby schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:44:
[...]

Volgens mij kan je ze niet zo 1, 2, 3 omwisselen toch? Dat heeft me altijd tegengehouden. Aan de andere kant. De kids gaan steeds vaker op hun kamer spelen, dus dan kan zone verwarming wel fijn zijn.
Als je nu al thermostatische knoppen hebt is het vrij simpel. Als je dat niet hebt is het wel relatief veel gedoe.

• crimby
Skamba schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:51:
[...]

Als je nu al thermostatische knoppen hebt is het vrij simpel. Als je dat niet hebt is het wel relatief veel gedoe.
Nee dat heb ik dus niet. Dat was het inderdaad. Vandaar de uitstel.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

crimby schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:46:
[...]

Het is een Intergas HRE ketel. Zal de OP ook even updaten.
Dan kan ik de CT met Gateway zeker aanraden. In het begin zoals vermeld niet goed maar sinds enkele jaren goed stabiel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• crimby
Freakie1NL schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:00:
[...]

Dan kan ik de CT met Gateway zeker aanraden. In het begin zoals vermeld niet goed maar sinds enkele jaren goed stabiel.
Best mooi apparaat. Hoe zit het met de integratie met Home Assistant?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby als ik het goed begrijp heb je naast die Comfort Touch een intergas gateway nodig. Vervolgens kun je deze integratie gebruiken.

Lijkt me een duurdere oplossing die ook nog eens met minder hardware compatible is dan de combi van een thermostaat en OTGW. Met een OTGW kun je makkelijk in de toekomst een andere ketel of thermostaat pakken. Bij de intergas gateway oplossing moet je bijvoorbeeld alles gaan vervangen als je een niet-intergas ketel neemt.

Edit: mocht je de comfort touch graag willen omdat het design je aanspreekt; hij lijkt compatible met de OTGW. Dan heb je in ieder geval geen last van vendor lock-in die je wel hebt met de intergas gateway.

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 07-12-2025 09:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

crimby schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:16:
ik heb al enige tijd problemen met mijn Honeywell Evohome. De interne batterij is brak en de oplaadunit functioneert niet goed. Tijd voor vervanging dus!
Dus omdat de batterij niet goed is wil je honderden euro's uitgeven? Want je zal dus ook je radiatorknoppen moeten vervangen. (welke heb je nu?) De batterijen kan je gewoon vervangen en zo'n oplaadunit (het zwarte kastje) kan je wellicht wel op MP vinden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• crimby
Microkid schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:48:
[...]

Dus omdat de batterij niet goed is wil je honderden euro's uitgeven? Want je zal dus ook je radiatorknoppen moeten vervangen. (welke heb je nu?) De batterijen kan je gewoon vervangen en zo'n oplaadunit (het zwarte kastje) kan je wellicht wel op MP vinden.
Nee ik zeg het verkeerd of je leest het verkeerd.
De radiatorknoppen zijn nu nog domme knoppen, zelfs geen thermostaatknoppen. Of ik in de toekomst alsnog wel voor zone verwarming wil gaan, is nog onduidelijk.

De thermostaat laad niet meer op, maar gaat dus ook niet meer aan. Het doet niks meer.
Ik moet dus wel een nieuwe.

• crimby
Gizz schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:28:
@crimby als ik het goed begrijp heb je naast die Comfort Touch een intergas gateway nodig. Vervolgens kun je deze integratie gebruiken.

Lijkt me een duurdere oplossing die ook nog eens met minder hardware compatible is dan de combi van een thermostaat en OTGW. Met een OTGW kun je makkelijk in de toekomst een andere ketel of thermostaat pakken. Bij de intergas gateway oplossing moet je bijvoorbeeld alles gaan vervangen als je een niet-intergas ketel neemt.

Edit: mocht je de comfort touch graag willen omdat het design je aanspreekt; hij lijkt compatible met de OTGW. Dan heb je in ieder geval geen last van vendor lock-in die je wel hebt met de intergas gateway.
Ik ben alleen niet zo technisch. Ik ben bang dat het dan in mijn geval een houtje touwtje oplossing wordt.

CT is nog niet gekozen, ik ben vooral op zoek naar een goede en stabiele oplossing. Inmiddels wel snel want de evohome doet niks meer.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

crimby schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:45:
[...]

Nee ik zeg het verkeerd of je leest het verkeerd.
De radiatorknoppen zijn nu nog domme knoppen, zelfs geen thermostaatknoppen. Of ik in de toekomst alsnog wel voor zone verwarming wil gaan, is nog onduidelijk.

De thermostaat laad niet meer op, maar gaat dus ook niet meer aan. Het doet niks meer.
Ik moet dus wel een nieuwe.
Ok, maar dan snap ik het niet: je hebt een Evohome, maar gebruik je die dan alleen als programmeerbare thermostaat? Het ding hangt in de woonkamer? Want dan kan je de Evohome ook gewoon vervangen door een Chronotherm (https://www.warmteservice...et-touchscreen/p/37252990)

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 07-12-2025 10:48 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• crimby
Microkid schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:47:
[...]

Ok, maar dan snap ik het niet: je hebt een Evohome, maar gebruik je die dan alleen als programmeerbare thermostaat? Het ding hangt in de woonkamer? Want dan kan je de Evohome ook gewoon vervangen door een Chronotherm (https://www.warmteservice...et-touchscreen/p/37252990)
Ik gebruik hm nu inderdaad voornamelijk via Home Assistant waar ik de meeste slimmigheden in heb gebouwd. Ook geofencing gaat via HA, dus eigenlijk hoef ik inderdaad weinig slimmigheden in de thermostaat zelf.

Evohome staat nu in de kast en dat is nutteloos. Wandmontage is stabieler en minder tussenstukjes die kapot kunnen

• crimby
Microkid schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:47:
[...]

Maar die is duurder dan de CT.
Maar misschien kan een Tado X eigenlijk ook wel, gezien ik alles in HA regel

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

crimby schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:57:
[...]

Maar die is duurder dan de CT.
Maar misschien kan een Tado X eigenlijk ook wel, gezien ik alles in HA regel
Dat is zeker een goede optie, aangezien deze wel via HA kan en de Chronotherm niet.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Opletten met Tado, aansturing gaat via de cloud, ook als je HA gebruikt. Iets mis met de servers van Tado, of Tado die de support stopt en je mag weer op zoek naar een nieuwe thermostaat..

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 07-12-2025 11:34 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

crimby schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:46:
[...]

Ik ben alleen niet zo technisch. Ik ben bang dat het dan in mijn geval een houtje touwtje oplossing wordt.
Wat lijkt je zo lastig aan een gateway hangen tussen je thermostaat en de ketel?Voor de aansturing via HA is een standaard integration beschikbaar.

• Skamba
Gizz schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:30:
Opletten met Tado, aansturing gaat via de cloud. Iets mis met de servers van Tado, of Tado die de support stopt en je mag weer op zoek naar een nieuwe thermostaat..
De Tado X kan ook gewoon lokaal. De v3 inderdaad niet.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
@crimby Ik heb een paar jaar geleden een Plugwise Anna opgehangen en gekoppeld met homey maar werkt ook met home assistant. Heeft een eigen app en fysieke bediening. De Anna kan geen zones aan, ik heb geen radiatoren, maar de Adam wel als je dat in de toekomst zou willen.
De aansturing van homey/HA is lokaal en niet via de cloud, de app is wel via de cloud.
Linkje: https://www.plugwise.com/en/

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

• crimby
@Gizz meer het bouwen van de OTGW, maar zie nu dat ze ook een out of the box oplossing hebben. Wellicht ook een mogelijkheid dan.

De Tado X is via de AH Voordeelshop nu 99 euro dus dat is best goed betaalbaar.

@Elac de plugwise anna kwam ik ook tegen. Wellicht ook nog een optie.

Vanavond alle opties nog eens bekijken en dan maar beslissing maken. Het wordt er thuis immers niet warmer op momenteel

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Honeywell heeft ook een muurplaat. De ATF600.
Hiermee kan je de thermostaat aan de muur hangen waar normaal je thermostaat ook hangt. Met adapter naast de cv-ketel voor de stroomvoorziening.
Zie bijvoorbeeld https://www.technim.nl/in...at-voedingsmodule-atf600/

Dan kan je denk ik verder alles gelijk houden.

Juist

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Beetje offtopic, maar ik ben geen loodgieter en heb zelf gewoon overal mijn domme schroef radiator knoppen vervangen door thermostaat knoppen. Als je beetje handig bent is dat prima te doen. Gewoon zorgen dat de thermostatische afsluiters zelfde afmeting hebben als de schoef afsluiters die je nu hebt. Misschien veranderd dat je keuze nog.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• crimby
Allereerst bedankt voor alle input en ondersteuning.
Uiteindelijk ben ik voor de TADO X gegaan vanwege de prijs. De functionaliteiten die achter het abbonnement zitten kan ik prima opvangen met Home Assistant. Het hielp dat ik dit weekend bij mijn schoonouders was die ook een Tado aan HA hebben hangen en zeer tevreden zijn.

@Jeldert dit was een optie, maar ik weet niet of het aan de houder of aan de evohome zelf ligt. Dus een risico.

Verder was de Plugwise anna duurder en de Bosch variant ook. Met de 99 euro aanbieding was dit zelfs competitief mbt de oplossing van @Gizz . Al gaf die enerzijds wel meer opties in de toekomst (vanwege de opensource gateway), maar ook weer wat technischer en moet meer vertrouwen op mijn technische capaciteiten.

• crimby
Greetoz schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:49:
Beetje offtopic, maar ik ben geen loodgieter en heb zelf gewoon overal mijn domme schroef radiator knoppen vervangen door thermostaat knoppen. Als je beetje handig bent is dat prima te doen. Gewoon zorgen dat de thermostatische afsluiters zelfde afmeting hebben als de schoef afsluiters die je nu hebt. Misschien veranderd dat je keuze nog.
Thanks, ik ga er eens in duiken gezien de Tado X ook deze functionaliteiten biedt.
Pagina: 1