Rekeningrijden 2025

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Aangezien rekeningrijden weer op tafel ligt, leek het mij wel aardig hier een discussie over te starten.

Persoonlijk ben ik absoluut voorstander van het idee. De gebruiker betaalt. Al zie ik praktisch nog wel de nodige haken en ogen.

Fossiele rijders hebben natuurlijk al min of meer te maken met een kilometerheffing, in de vorm van accijns op brandstof. Elektrische rijders daarentegen hebben dit echter niet, terwijl ook zij gebruik maken van het wegennet. (Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door te stellen dat elektrische auto’s meer slijtage aan het wegennet veroorzaken vanwege het doorgaans hogere gewicht)

Aan de uitvoerende lijkt het een lastige te worden:
- Hoe willen we dit uitvoeren? Jaarlijkse km-stand + camera’s bij ‘hoge tarief trajecten’?
- Hoe zit dit privacy technisch? Met name inzet van camerasystemen (al is dit in de basis niet veel ingrijpender dan huidige trajectcontroles)
- Worden gereden kilometers in het buitenland ook in NL belast? Hoe ga je aantonen dat de kilometers in het buitenland zijn gereden?
- Variabele tarieven, bedoeld om de drukte in de spits te verminderen: is dit wel eerlijk tegenover mensen die gewoonweg op een bepaald tijdstip op hun werk moeten zijn? Denk aan werknemers in de zorg, onderwijsmedewerkers, nood en hulpdiensten, ploegendienst (bv in de havens).
- Leaserijders: zou de rekening bij de werkgever of de werknemer moeten komen te liggen? Verschil tussen privé en zakelijke kilometers?
- Fraudegevoeligheid omtrent het registreren van de kilometerstanden?
- Wat gaat er gebeuren met elektrische auto’s nu het financiële voordeel nog kleiner wordt?

Kortom; goed streven, maar in welke vorm?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik denk dat je 'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk' daar je ei kwijt kunt.

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
En ik denken dat ik echt geen bestaand topic kon vinden 7(8)7
Thanks!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Helemaal goed: daar dus verder en deze dicht :)

Dit topic is gesloten.