Jaren 80 hoekwoning met hete lucht verwarming - moderniseren

Pagina: 1
Acties:

• Spacenoodle
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-12-2025
Wij hebben een midden jaren 80 hoekwoning met hete lucht verwarming.
Deze is indirect gestookt met een CV ketel (uit 2020).

De unit voor de hete lucht verwarming is een Brink Elan 10D R uit 2006.

Omdat deze wat lawaai maakt tijdens het stoken, en omdat we het gasverbruik willen verminderen ben ik op zoek naar een modernisering van de verwarming.

Nu zijn er meerdere opties:
1. Vloerverwarming
2. Centrale verwarming dmv radiatoren
3. Hete lucht verwarming moderniseren

Optie 1 en 2 vallen voor ons af omdat dit een te grote verbouwing oplevert waar we geen zin in hebben.
Optie 3 kent verschillende scenario's:

A. Warmtepomp (hybride)
B. Warmtepomp volledig elektrisch
C. Warmtepomp met buffervat
D. Zonnecollectoren
E. ???

Via Brink zie ik de mogelijkheden om een bestaande luchtverwarmer te voorzien van een warmtepomp, en als dit in combinatie kan met een buffervat (optie C) zou dit mijn voorkeur hebben om ook meteen het tapwater te kunnen leveren.
https://www.brinkclimates...loplossing-met-warmtepomp

Ik wil dit bedrijf in ieder geval om een offerte vragen.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook een woning hebben met hete lucht verwarming, en die ook een modernisering hebben uitgevoerd.

Wat zijn jullie ervaringen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een korte zoektocht op Luchtverwarming en Brink Elan levert al heel wat soortgenoten op :)
Het een en ander is vooral afhankelijk van je budget en verwachtingen.
A blijft duur (twee systemen, terwijl de warmtepomp altijd goedkopere warmte levert).
B en C zijn zo'n beetje hetzelfde omdat je met buffervat een sanitair-warmwater boilervat lijkt te bedoelen?
D is geen totaaloplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• renemeinen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Ik heb mijn brink hete luchtverwarming vervangen voor een kanaal airco. op het forum staan wel meerdere voorbeelden op. Ik heb gekozen voor een unit met een airzone plenum. Voordeel is dat nu 3 verschillende ruimtes kan verwarmen of koelen. Ook is hij nu te bedienen in home assistent 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp09xtqNOdz2yYQLyeuWIDNjFbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O6uKxtTyBboxrl3zAYZ3o6D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPya9_1U30pZEe4wGRud1_5YU6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo5OoZeUJeFhLlWlee2W9DOP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB0ojaplG7e1x2oTIW9CV7s4gtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVHpTeUHhg7pOJY4VUnubw1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3RoRRDN9gVJiNpny75jsug9CGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhQ9LyKNWgODm7gvSWpCAwTA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door renemeinen op 16-12-2025 20:26 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:29
Ik zou toch eens een week in een vakantiehuisje trekken en toch die vloerverwarming erin laten maken. Misschien gelijk combineren met stucen en scannen van muren, en alles opfrissen.
Een huis die van luchtverwarming naar vloerverwarming gaat is vaak een hele comfortverbetering!
Wel met een WP natuurlijk, all electric.
Op de kanalen van de LV kan een WTW box komen (wat afgiftepunten verkleinen of afdoppen)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
Ik ben opgegroeid met een Carrier later Brink (directe, dus niet water door een Elan) luchtverwarmer... Nooit problemen gehad met comfort... ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Spacenoodle
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-12-2025
Dank voor alle reacties.
Proton_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:44:
Een korte zoektocht op Luchtverwarming en Brink Elan levert al heel wat soortgenoten op :)
Het een en ander is vooral afhankelijk van je budget en verwachtingen.
A blijft duur (twee systemen, terwijl de warmtepomp altijd goedkopere warmte levert).
B en C zijn zo'n beetje hetzelfde omdat je met buffervat een sanitair-warmwater boilervat lijkt te bedoelen?
D is geen totaaloplossing.
De CV ketel hangt er al, en is vrij nieuw, dus die zou eventueel kunnen bijspringen.
Het leek mij wel fijn als de warmtepomp ook het douchewater kan leveren via een boiler/buffervat.
renemeinen schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:23:
Ik heb mijn brink hete luchtverwarming vervangen voor een kanaal airco. op het forum staan wel meerdere voorbeelden op. Ik heb gekozen voor een unit met een airzone plenum. Voordeel is dat nu 3 verschillende ruimtes kan verwarmen of koelen. Ook is hij nu te bedienen in home assistent 🥳
Interessant. Zijn de bestaande kanalen daar geschikt voor?
Heb je dan ook nog een warmtepomp?
Technician- schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:45:
Ik zou toch eens een week in een vakantiehuisje trekken en toch die vloerverwarming erin laten maken. Misschien gelijk combineren met stucen en scannen van muren, en alles opfrissen.
Een huis die van luchtverwarming naar vloerverwarming gaat is vaak een hele comfortverbetering!
Wel met een WP natuurlijk, all electric.
Op de kanalen van de LV kan een WTW box komen (wat afgiftepunten verkleinen of afdoppen)
Ja het comfort van vloerverwarming is erg fijn.
Ik heb echter ook nog een bovenverdieping, met LV. Weet niet of dat in combinatie kan?
Ronald schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:03:
Ik ben opgegroeid met een Carrier later Brink (directe, dus niet water door een Elan) luchtverwarmer... Nooit problemen gehad met comfort... ?
Het comfort is ook niet echt een probleem, het voordeel van Luchtverwarming is dat het snel lekker warm aanvoelt als je in een koud huis komt.
Pagina: 1