Jaren 80 hoekwoning met hete lucht verwarming - moderniseren

Pagina: 1
Acties:

• Spacenoodle
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-12 16:42
Wij hebben een midden jaren 80 hoekwoning met hete lucht verwarming.
Deze is indirect gestookt met een CV ketel (uit 2020).

De unit voor de hete lucht verwarming is een Brink Elan 10D R uit 2006.

Omdat deze wat lawaai maakt tijdens het stoken, en omdat we het gasverbruik willen verminderen ben ik op zoek naar een modernisering van de verwarming.

Nu zijn er meerdere opties:
1. Vloerverwarming
2. Centrale verwarming dmv radiatoren
3. Hete lucht verwarming moderniseren

Optie 1 en 2 vallen voor ons af omdat dit een te grote verbouwing oplevert waar we geen zin in hebben.
Optie 3 kent verschillende scenario's:

A. Warmtepomp (hybride)
B. Warmtepomp volledig elektrisch
C. Warmtepomp met buffervat
D. Zonnecollectoren
E. ???

Via Brink zie ik de mogelijkheden om een bestaande luchtverwarmer te voorzien van een warmtepomp, en als dit in combinatie kan met een buffervat (optie C) zou dit mijn voorkeur hebben om ook meteen het tapwater te kunnen leveren.
https://www.brinkclimates...loplossing-met-warmtepomp

Ik wil dit bedrijf in ieder geval om een offerte vragen.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ook een woning hebben met hete lucht verwarming, en die ook een modernisering hebben uitgevoerd.

Wat zijn jullie ervaringen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een korte zoektocht op Luchtverwarming en Brink Elan levert al heel wat soortgenoten op :)
Het een en ander is vooral afhankelijk van je budget en verwachtingen.
A blijft duur (twee systemen, terwijl de warmtepomp altijd goedkopere warmte levert).
B en C zijn zo'n beetje hetzelfde omdat je met buffervat een sanitair-warmwater boilervat lijkt te bedoelen?
D is geen totaaloplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.