Dank allen voor de reacties!assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:12:
[...]
Zo veel mogelijk panelen op een zo klein mogelijke omvormer; dan valt de meerprijs van die extra panelen ook mee. Piekvermogen heb je niets aan want altijd in de zomer als je overschot hebt en energie niets waard is. De waardevolle energie zit in voorjaar en najaar (en winter) en daar heb je nooit teveel van.
Alle offerte's zijn overigens veel te duur naar mijn mening. Volgens mij moet ook een plat dak systeem makkelijk <€1/Wp kunnen. Met andere woorden, ik zou de 12 panelen van Groendak leggen voor de prijs van Zonneplan
Wellicht nog wat meer informatie over de situatie? Schuin of plat dak, orientatie, hellingshoek, schaduw? Wat heb je nu aangeboden gekregen? Merk/type omvormer, 1F of 3F? Aanpassing meterkast zou ik sowieso rekening houden om voldoende ruimte te houden voor toekomstige uitbreiding all-electric.
In aanvulling op wat assje al aangaf: we hebben een plat dak, huis staat richting Noord-West / Zuid-Oost zonder schaduw (heel soms een klein beetje van een boom verderop, maar dat valt in de praktijk erg mee).
:strip_exif()/f/image/VZ87OsQoKEiHqu9vVHVa0RN5.png?f=user_large)
Wat betreft Zonneplan heb ik ook doorgevraagd of het mogelijk is om eigen software te gebruiken op hun hardware. Ik ben zelf niet zo’n fan van een leverancier-gebonden systeem (wat als de dienstverlener ooit stopt?). Zij geven aan dat het wel te bypassen is, maar dat het niet heel eenvoudig is.
Waar ik dus het meest benieuwd naar ben is, waarom is Zonneplan dan nog zo traditioneel in hun advies terwijl ze wel dynamische energiecontracten aanbieden én ook nog meer kunnen verdienen door 10/12 panelen te verkopen ipv 6 panelen?
Hieronder de inhoud van de twee offertes die we nu vergelijken bij 10 panelen:
| Onderdeel | Zonneplan | Groenpand |
| Omvormer | Zonneplan Evo (micro-omvormers) | SMA Sunny Boy 4.0 (1-fase) |
| Montagesysteem | Blubase Plat Dak Zuid 12,5° | Van der Valk Oost-West |
| Panelen | Zonneplan Glas-glas 455 Wp | Trina Vertex S+ Glas-glas 445 Wp |
| Servicegarantie | 10 jaar | 2 jaar |
| Investering (10 panelen incl. meterkast) | € 5.549,00 | € 5.311,12 |
[ Voor 4% gewijzigd door samich2007 op 05-12-2025 16:06 . Reden: Toevoeging: waarom is zonneplans advies nog zo traditioneel? ]
:strip_exif()/f/image/ZGpWz23ltPcHtO6BpYsVko2P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hCzWXeAUcdOzrCdzWv6dAdly.jpg?f=fotoalbum_large)