Verschillende adviezen zonnepanelen, overcapaciteit nemen of

Pagina: 1
Acties:

• samich2007
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-01 17:52
assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:12:
[...]

Zo veel mogelijk panelen op een zo klein mogelijke omvormer; dan valt de meerprijs van die extra panelen ook mee. Piekvermogen heb je niets aan want altijd in de zomer als je overschot hebt en energie niets waard is. De waardevolle energie zit in voorjaar en najaar (en winter) en daar heb je nooit teveel van.

Alle offerte's zijn overigens veel te duur naar mijn mening. Volgens mij moet ook een plat dak systeem makkelijk <€1/Wp kunnen. Met andere woorden, ik zou de 12 panelen van Groendak leggen voor de prijs van Zonneplan :9

Wellicht nog wat meer informatie over de situatie? Schuin of plat dak, orientatie, hellingshoek, schaduw? Wat heb je nu aangeboden gekregen? Merk/type omvormer, 1F of 3F? Aanpassing meterkast zou ik sowieso rekening houden om voldoende ruimte te houden voor toekomstige uitbreiding all-electric.
Dank allen voor de reacties!

In aanvulling op wat assje al aangaf: we hebben een plat dak, huis staat richting Noord-West / Zuid-Oost zonder schaduw (heel soms een klein beetje van een boom verderop, maar dat valt in de praktijk erg mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GeSerqmr10OEs-cdSIW2gaZrEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VZ87OsQoKEiHqu9vVHVa0RN5.png?f=user_large

Wat betreft Zonneplan heb ik ook doorgevraagd of het mogelijk is om eigen software te gebruiken op hun hardware. Ik ben zelf niet zo’n fan van een leverancier-gebonden systeem (wat als de dienstverlener ooit stopt?). Zij geven aan dat het wel te bypassen is, maar dat het niet heel eenvoudig is.

Waar ik dus het meest benieuwd naar ben is, waarom is Zonneplan dan nog zo traditioneel in hun advies terwijl ze wel dynamische energiecontracten aanbieden én ook nog meer kunnen verdienen door 10/12 panelen te verkopen ipv 6 panelen?

Hieronder de inhoud van de twee offertes die we nu vergelijken bij 10 panelen:
OnderdeelZonneplanGroenpand
OmvormerZonneplan Evo (micro-omvormers)SMA Sunny Boy 4.0 (1-fase)
MontagesysteemBlubase Plat Dak Zuid 12,5°Van der Valk Oost-West
PanelenZonneplan Glas-glas 455 WpTrina Vertex S+ Glas-glas 445 Wp
Servicegarantie10 jaar2 jaar
Investering (10 panelen incl. meterkast)€ 5.549,00€ 5.311,12
Zijn er partijen in de regio Utrecht die jullie kunnen aanraden of waar jullie goede ervaringen mee hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door samich2007 op 05-12-2025 16:06 . Reden: Toevoeging: waarom is zonneplans advies nog zo traditioneel? ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:59
Krissiejj schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:20:
Het hele dak volgooien lijkt me overkill.
Zelf heb ik tijdens onze bouw er zo veel mogelijk voor gezorgd om 80% van mijn verbruik te kunnen dekken. (Toen was eind saldering nog niet in zicht)
Maar met mijn gemiddeld 4500kWh wat ik opwek gooi ik nog 2000 weg en straks dik betalen.. en ja ik heb bekende die meer dan 4000/5000kWh over houden van opwekken.
Je denkt nog in saldeertermen, niet meer relevant.

Ik wek op jaarbasis 128% van mijn verbruik op maar dek alsnog maar 34,5% van mijn verbruik af (met 27% eigen verbruik) Ik zou zo nog meer panelen leggen als mijn dak niet vol zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30cVAqOA1QMz18Zh_I-kXh0-bPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGpWz23ltPcHtO6BpYsVko2P.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:54

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ronald schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:21:
[...]

Als veiligheid het argument is dan zit het bij een Enphase en String niet op het hoogste niveau… dat blijft onbetwist Solaredge, het enige systeem wat de meest gevoelige punten monitored op temperatuur: de mc4 stekkers.

En bij 30V kun je prima vlamboog maken… de overslag moet alleen korter zijn…

Gelukkig heeft elke string omvormer vlamboog detectie dus word het hele verhaal een non-argument.
Bij de SolarEdge omvormer zit het probleem aan de paneel zijde die niet gezekerd wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM2n-3pC3ngOl3AfNSUEERuksLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCzWXeAUcdOzrCdzWv6dAdly.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je dat de print volledig verbrand is omdat het paneel niet meer afgeschakeld kon worden.
Ik heb de omvormer opengemaakt omdat ik hem aan de buitenkant al wat vond 'ruiken '.
Een paneel kan zo 300Watt leveren. Dit is dus gloeiend heet geworden elke keer als de zon schijnt. Probleem is dus niet dat een paneel uitvalt maar dat er potentieel brand kan ontstaan. En zonnepanelen zijn regelmatig oorzaak van brand. Slechte connectoren kunnen daar een oorzaak van zijn maar zeker ook defecte micro omvormers. Die hebben zowel connectoren als (ongezekerde) electronica. Keep it simple op je dak.

Theo

Pagina: 1