Verschillende adviezen zonnepanelen, overcapaciteit nemen of

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• samich2007
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
Wij oriënteren ons momenteel op zonnepanelen voor ons huis/dak in Utrecht. We doen dit niet alleen om economische redenen, maar vooral ook vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Tijdens het opvragen van offertes krijgen we echter totaal verschillende visies te horen over hoeveel panelen we zouden moeten plaatsen. Ik ben benieuwd hoe mensen met zonnepanelen of kennis van de energiemarkt hierover denken.

Onze situatie: 2 persoons huishouden, koken en verwarming is op gas (we willen wel over naar inductiekoken), verbruik per jaar 1900kWh stroom en 400m³ gas. Meterkast is niet geschikt moet worden vernieuwd.

Groendak zegt: 'Leg het dak zo vol mogelijk, vooral met een dynamisch energiecontract maakt dat niet uit. Door het zo vol mogelijk te leggen heb je ook in de winter profijt van je 'eigen energie' en niet alleen in de zomer (aangezien je in de winter natuurlijk veel minder opwekt dan in de zomer). Ze adviseren 12 zonnepanelen (wat op ons overkomt als heel erg veel) voor € 5.795,08 met jaarlijkse opwek van 4500kWh.

Zonneplan zegt: 'Leg net iets meer dan wat je momenteel verbruikt zo voorkom je overcapaciteit'. Ze geven aan dat in onze situatie 6 panelen genoeg zijn, maximaal 8 panelen en zeker niet meer. Kosten voor 6 panelen incl nieuwe meterkast: €4319.

Zelf begrijpen we het idee dat meer panelen ervoor zorgen dat je meer van je eigen stroom kunt gebruiken, zeker met een dynamisch contract. En bij Zonneplan worden panelen automatisch uitgeschakeld bij negatieve stroomprijzen, dus overcapaciteit lijkt dan minder een probleem.

Toch blijft het ons verbazen waarom Zonneplan echt afraadt om meer dan 8 panelen te leggen, terwijl Groendak juist zegt: “leg alles vol.”

We overwegen nu 10 panelen, maar door de tegenstrijdige adviezen zijn we benieuwd naar andere meningen of ervaringen. Onze voorkeur gaat voorlopig uit naar Zonneplan vanwege de micro-omvormers (geen grote omvormer in huis).

Alle inzichten zijn welkom, ik hoop dat we er wijzer uit kunnen worden :)

Alle reacties

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:08
Zo veel mogelijk vol leggen, hoe meer panelen hoe minder je per Wattpiek betaald. Twee keer zo veel panelen voor minder dan 50% meer kosten!
Meer panelen is meer opbrengst in de winter, dat zijn de dure maanden qua stroomkosten.
In de zomer produceer je te veel, dat geef je dan helaas voor bijna niets weg, maar de winst die je in de winter maakt op de niet afgenomen stroom is meer waard dan de gratis stroom die je weg geeft.
Zeker als je ook nog een kleine thuisaccu zou kopen dan ga je in 2027 als het salderen stopt nog meer voordeel krijgen van je panelen.
En je legt deze panelen niet voor een paar jaar, je gaat hier nog vele jaren mee besparen op je stroomrekening en geloof me, stroom gaat niet goedkoper worden in de toekomst.

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik zou zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen, rekening houdend met oriëntatie en schaduw. Trek een netwerkkabel van de omvormer naar de plek waar je het slimme energiebeheersysteem (zoals Huawei EMMA) wilt installeren, meestal bij de meterkast. Zo kun je later eenvoudig een slim systeem aansluiten. Met zo’n systeem ben je niet afhankelijk van Zonneplan Energie en kun je ervoor kiezen om niets terug te leveren als dat financieel niet gunstig is. Houd er wel rekening mee dat het advies van Zonneplan vooral is afgestemd op het idee dat je ook hun energiecontract gebruikt. Overweeg daarom een open systeem in plaats van een gesloten ecosysteem van Zonneplan, zodat je meer flexibiliteit hebt in de toekomst.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:27
Ik zou goed kijken naar de totaalprijs en prijs per Wattpiek van de opties.
Meer panelen levert meer in de winter.... maar de winter levert nauwelijks wat op
En 2x niks is nog steeds niks.
Bij mij levert de hele december maand net zoveel vermogen als 2 dagen in de zomer.

Ik kan me niet voorstellen dat een dynamisch energiecontract in de zomer met een overbelast energienet in heel Europa veel geld gaat geven voor je stroom.
Ik zou eerder combineren met een accu, dan je overdag stroom opslaan en gebruiken in de avond/nacht.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:07
GarBaGe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:05:
Meer panelen levert meer in de winter.... maar de winter levert nauwelijks wat op
Bij mij levert de hele december maand net zoveel vermogen als 2 dagen in de zomer.

Ik kan me niet voorstellen dat een dynamisch energiecontract in de zomer met een overbelast energienet in heel Europa veel geld gaat geven voor je stroom.
Ik zou eerder combineren met een accu, dan je overdag stroom opslaan en gebruiken in de avond/nacht.
daar heb je ook een punt...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:48

de Peer

under peer review

samich2007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:07:

Zelf begrijpen we het idee dat meer panelen ervoor zorgen dat je meer van je eigen stroom kunt gebruiken,
Bijna goed, maar de denkwijze zou moeten zijn: door veel panelen hoef je minder stroom in te kopen.

Het maximaliseren van je eigen opwek is geen doel op zich, wat je wil is een zo laag mogelijke energierekening.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:48

de Peer

under peer review

Zonneplan zegt: 'Leg net iets meer dan wat je momenteel verbruikt zo voorkom je overcapaciteit'.
dit is zwaar achterhaald en nog gebaseerd op het principe van stroomverbruik per jaar. Zo moet je er tegenwoordig niet meer naar kijken. Bekijk het per uur en je komt tot andere conclusies.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:14
@samich2007 ik neem aan dat je zeker weet dat je een dynamisch contract neemt, anders begrijp ik het niet. Bij een vast contract zou ik geen overcapaciteit nemen, maar bij een dynamisch contract lijkt dat wel voordeel te geven. Misschien niet goed gelezen, maar is de ligging van je dak een beetje gunstig? Of je wel niet iets opbrengt in de winter is ook wel afhankelijk van de ligging.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:10
Alle inzichten zijn welkom, ik hoop dat we er wijzer uit kunnen worden :)
Zo veel mogelijk panelen op een zo klein mogelijke omvormer; dan valt de meerprijs van die extra panelen ook mee. Piekvermogen heb je niets aan want altijd in de zomer als je overschot hebt en energie niets waard is. De waardevolle energie zit in voorjaar en najaar (en winter) en daar heb je nooit teveel van.

Alle offerte's zijn overigens veel te duur naar mijn mening. Volgens mij moet ook een plat dak systeem makkelijk <€1/Wp kunnen. Met andere woorden, ik zou de 12 panelen van Groendak leggen voor de prijs van Zonneplan :9

Wellicht nog wat meer informatie over de situatie? Schuin of plat dak, orientatie, hellingshoek, schaduw? Wat heb je nu aangeboden gekregen? Merk/type omvormer, 1F of 3F? Aanpassing meterkast zou ik sowieso rekening houden om voldoende ruimte te houden voor toekomstige uitbreiding all-electric.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 05-12-2025 14:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• samich2007
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:12:
[...]

Zo veel mogelijk panelen op een zo klein mogelijke omvormer; dan valt de meerprijs van die extra panelen ook mee. Piekvermogen heb je niets aan want altijd in de zomer als je overschot hebt en energie niets waard is. De waardevolle energie zit in voorjaar en najaar (en winter) en daar heb je nooit teveel van.

Alle offerte's zijn overigens veel te duur naar mijn mening. Volgens mij moet ook een plat dak systeem makkelijk <€1/Wp kunnen. Met andere woorden, ik zou de 12 panelen van Groendak leggen voor de prijs van Zonneplan :9

Wellicht nog wat meer informatie over de situatie? Schuin of plat dak, orientatie, hellingshoek, schaduw? Wat heb je nu aangeboden gekregen? Merk/type omvormer, 1F of 3F? Aanpassing meterkast zou ik sowieso rekening houden om voldoende ruimte te houden voor toekomstige uitbreiding all-electric.
Dank allen voor de reacties!

In aanvulling op wat assje al aangaf: we hebben een plat dak, huis staat richting Noord-West / Zuid-Oost zonder schaduw (heel soms een klein beetje van een boom verderop, maar dat valt in de praktijk erg mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GeSerqmr10OEs-cdSIW2gaZrEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VZ87OsQoKEiHqu9vVHVa0RN5.png?f=user_large

Wat betreft Zonneplan heb ik ook doorgevraagd of het mogelijk is om eigen software te gebruiken op hun hardware. Ik ben zelf niet zo’n fan van een leverancier-gebonden systeem (wat als de dienstverlener ooit stopt?). Zij geven aan dat het wel te bypassen is, maar dat het niet heel eenvoudig is.

Waar ik dus het meest benieuwd naar ben is, waarom is Zonneplan dan nog zo traditioneel in hun advies terwijl ze wel dynamische energiecontracten aanbieden én ook nog meer kunnen verdienen door 10/12 panelen te verkopen ipv 6 panelen?

Hieronder de inhoud van de twee offertes die we nu vergelijken bij 10 panelen:
OnderdeelZonneplanGroenpand
OmvormerZonneplan Evo (micro-omvormers)SMA Sunny Boy 4.0 (1-fase)
MontagesysteemBlubase Plat Dak Zuid 12,5°Van der Valk Oost-West
PanelenZonneplan Glas-glas 455 WpTrina Vertex S+ Glas-glas 445 Wp
Servicegarantie10 jaar2 jaar
Investering (10 panelen incl. meterkast)€ 5.549,00€ 5.311,12
Zijn er partijen in de regio Utrecht die jullie kunnen aanraden of waar jullie goede ervaringen mee hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door samich2007 op 05-12-2025 16:06 . Reden: Toevoeging: waarom is zonneplans advies nog zo traditioneel? ]

• samich2007
  • Nu online
Marcel a schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:12:
@samich2007 ik neem aan dat je zeker weet dat je een dynamisch contract neemt, anders begrijp ik het niet. Bij een vast contract zou ik geen overcapaciteit nemen, maar bij een dynamisch contract lijkt dat wel voordeel te geven. Misschien niet goed gelezen, maar is de ligging van je dak een beetje gunstig? Of je wel niet iets opbrengt in de winter is ook wel afhankelijk van de ligging.
Yes, we gaan over naar een dynamisch contract. We kunnen overstappen van ons vaste contract zonder boete dus dat helpt in deze situatie _/-\o_

• samich2007
  • Nu online
GarBaGe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:05:

Dat is een optie maar ik wacht zelf liever nog even met een accu in de hoop dat de technologie doorontwikkeld en er over 2 jaar betere producten op de markt zijn qua prijs/opslagvermogen verhouding.

• assje
samich2007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:13:
Zijn er partijen in de regio Utrecht die jullie kunnen aanraden of waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Ah, Groenpand; die ken ik wel; dat is een goed/betrouwbaar bedrijf maar niet de goedkoopste (wel goed materiaal). Nog wel relevant om aantal panelen aan je tabel toe te voegen. Vervolgens zou ik totaal Wp uitrekenen en daarmee de €/Wp.

Prijs van zonneplan is in je tabel ook anders dan je eerder noemde. Hoe dan ook zou ik zeker niet voor micro omvormers gaan voor deze situatie. Gewoon zo veel mogelijk panelen oost/west op een simpele 1F string omvormer. Specifiek vragen om maximaal over te dimensioneren want dat doen ze standaard zelden.

Groenpand stelt 12x445=5.340Wp op een 4kW omvormer voor; 134%. Desgewenst zou het ook met een 3.6 kunnen maar dat scheelt waarschijnlijk maar tientjeswerk. De SMA is een relatief dure omvormer maar is ook wel gewoon kwaliteit. Ik heb achteraf spijt dat ik geen SMA heb genomen i.v.m. geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 05-12-2025 16:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• samich2007
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ah, Groenpand; die ken ik wel; dat is een goed/betrouwbaar bedrijf maar niet de goedkoopste (wel goed materiaal). Nog wel relevant om aantal panelen aan je tabel toe te voegen. Vervolgens zou ik totaal Wp uitrekenen en daarmee de €/Wp.

Prijs van zonneplan is in je tabel ook anders dan je eerder noemde. Hoe dan ook zou ik zeker niet voor micro omvormers gaan voor deze situatie. Gewoon zo veel mogelijk panelen oost/west op een simpele 1F string omvormer. Specifiek vragen om maximaal over te dimensioneren want dat doen ze standaard zelden.

Groenpand stelt 12x445=5.340Wp op een 4kW omvormer voor; 134%. Desgewenst zou het ook met een 3.6 kunnen maar dat scheelt waarschijnlijk maar tientjeswerk. De SMA is een relatief dure omvormer maar is ook wel gewoon kwaliteit. Ik heb achteraf spijt dat ik geen SMA heb genomen i.v.m. geluid.
Dank weer voor je reactie, je hebt gelijk, ik heb het aangepast nu. Het betreft in de tabel hierboven het voorstel (van beide partijen) voor 10 panelen. Wat betreft de omvormer hebben wij het liefst een micro omvormer / omvormers op het dak i.p.v. een omvormer in huis. In dat opzicht is de SMA niet de juiste optie voor ons. Groenpand heeft een optie inclusief microomvormer (Enphase IQ8-AC Micro-omvormer) maar dan schiet je meteen qua offertebedrag naar €6.552.

Rest mij de vraag of Zonneplan hiermee een passend aanbod neerlegt, of dat het verstandig is om nog even verder te kijken.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:58
Het hele dak volgooien lijkt me overkill.
Zelf heb ik tijdens onze bouw er zo veel mogelijk voor gezorgd om 80% van mijn verbruik te kunnen dekken. (Toen was eind saldering nog niet in zicht)
Maar met mijn gemiddeld 4500kWh wat ik opwek gooi ik nog 2000 weg en straks dik betalen.. en ja ik heb bekende die meer dan 4000/5000kWh over houden van opwekken.

Omdat je wilt overstappen naar dynamisch kan dat wat makkelijker zijn, alleen met nieuwe regering zie ik het maar zo gebeuren dat dynamisch straks ook niet meer echt loont voor de gebruiker.

Omdat zonneplan alleen met een “eigen” systeem werkt zou ik dit al afkeuren. Zorg dat je flexibel blijft anders ben je straks afhankelijk van.
Denk dat je prima met 8 panelen kan doen, in het mooiste geval wek je rond de 2800 kWh op per jaar.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• assje
Krissiejj schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:20:
Het hele dak volgooien lijkt me overkill.
Zelf heb ik tijdens onze bouw er zo veel mogelijk voor gezorgd om 80% van mijn verbruik te kunnen dekken. (Toen was eind saldering nog niet in zicht)
Maar met mijn gemiddeld 4500kWh wat ik opwek gooi ik nog 2000 weg en straks dik betalen.. en ja ik heb bekende die meer dan 4000/5000kWh over houden van opwekken.
Je denkt nog in saldeertermen, niet meer relevant.

Ik wek op jaarbasis 128% van mijn verbruik op maar dek alsnog maar 34,5% van mijn verbruik af (met 27% eigen verbruik) Ik zou zo nog meer panelen leggen als mijn dak niet vol zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30cVAqOA1QMz18Zh_I-kXh0-bPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGpWz23ltPcHtO6BpYsVko2P.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Had iemand al gezegd zoveel mogelijk panelen leggen? :+

Zonder schaduw zou ik overigens altijd een stringomvormer binnen kiezen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald.42 op 05-12-2025 16:37 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• assje
samich2007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:10: Wat betreft de omvormer hebben wij het liefst een micro omvormer / omvormers op het dak i.p.v. een omvormer in huis.
Realiseer je dat micro's hoe dan ook een dure optie zijn en ook een hogere prijs voor extra paneel.

In feite kan die SMA ook gewoon buiten hangen geloof ik. Bij voorkeur wel enige bescherming tegen elementen zou ik zeggen.

• assje
Ronald.42 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:35:
Had iemand al gezegd zoveel mogelijk panelen leggen? :+
Niet zeker, ik zou het doen!

• Ronald.42
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:36:
[...]

Realiseer je dat micro's hoe dan ook een dure optie zijn en ook een hogere prijs voor extra paneel.

In feite kan die SMA ook gewoon buiten hangen geloof ik. Bij voorkeur wel enige bescherming tegen elementen zou ik zeggen.
Volgens mij mag het gros van de omvormers wel buiten hangen.
Ikzelf heb ze liever binnen op een handige plek.
Er hangen hier 5 stringomvormers met 42 panelen totaal.
Maar ik heb ze ook wel buiten geplaatst met een eenvoudig kastje ter bescherming tegen de elementen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:36:
[...]

Inderdaad. Hang 'm aan een gemetselde schoorsteen en maak er een simpel dakje over/omheen.

Een eens wat betreft vendor (Zonneplan) lock-in zoals TS aangeeft. Ik heb hier een SMA binnen hangen en kan hem aansturen via modbus mocht ik in de toekoms betalen om stroom terug te leveren.
Ik heb nu een kleine overproductie en binnenkort komen er nog wat panelen bij op de dakkapel, zodat ik in de winter minder van het net hoef te halen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een systeem met micro omvormers is duurder, maar makkelijker uit te breiden, veiliger (gewoon ac, niet hoge dc spanningen). String omvormers zijn goedkoper. Omgaan met schaduw gaat beter met micro omvormers.

Ik vermoed, omdat het relatief simpel is, dat je een Enphase systeem zelf aan mag leggen, zonder dat je verzekering gaat piepen. Bij een string installatie is een installateur verplicht. En in je meterkast een mededeling dat je zonnepanelen hebt (voor de brandweer) met een schakelaar. Dat is voor een installatie met micro's niet nodig. Al weet ik niet waarom en zeg ik wat mijn installateur zei (ik had geen zin het dak op te gaan, maar heb wel zelf kabels in huis getrokken. Ik wilde alles uit het zicht hebben).

Grote clubs 'pleuren' je installatie erop en bekreunen niet om netjes werken of staan überhaupt niet toe dat je een deel zelf doet.

Je mag een DM sturen als je wilt weten wie mijn leverancier was cq welke offertes ik toen had.

• assje
kdekker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:02:
Een systeem met micro omvormers is duurder, maar makkelijker uit te breiden, veiliger (gewoon ac, niet hoge dc spanningen). String omvormers zijn goedkoper. Omgaan met schaduw gaat beter met micro omvormers.
Maar voor hetzelfde geld kan je op een stringomvormer meer panelen leggen en die wint het dan ook bij schaduw van de micros (voor hetzelfde geld). Veiligheid allemaal relatief. Optie uitbreiden is niet relevant als je dak direct vol legt.
Ik vermoed, omdat het relatief simpel is, dat je een Enphase systeem zelf aan mag leggen, zonder dat je verzekering gaat piepen. Bij een string installatie is een installateur verplicht.
Ik lees nergens een intentie van TS om zelf te doen. Verder nog nooit van gehoord, lijkt me broodje aap. Vakkundige installatie is voor beide opties eis (als je zelf vakkundig bent.....)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-12-2025 17:10 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:09:
[...]

Maar voor hetzelfde geld kan je op een stringomvormer meer panelen leggen en die wint het dan ook bij schaduw van de micros (voor hetzelfde geld). Veiligheid allemaal relatief. Optie uitbreiden is niet relevant als je dak direct vol legt.

[...]

Ik lees nergens een intentie van TS om zelf te doen. Verder nog nooit van gehoord, lijkt me broodje aap. Vakkundige installatie is voor beide opties eis (als je zelf vakkundig bent.....)
Voor Enphase/micro omvormer systemen is geen vlamboog detectie nodig. Naast wat regels voor montage (afstand van de rand van het dak bijv) is hiervoor wel bij een bekende shop complete handleidingen beschikbaar. AC 230V is minder gevaarlijk dan 100'den volts DC. Dat is een stuk dodelijker en is geen broodje aap.

Enphase geeft 25 jaar garantie op de omvormer, een string omvormer heeft de halve levensduur. Mijn installateur had, voordat hij op Enphase overstapte, een ander bekend merk, met hogere uitval. Nu zal hij als Enphase leverancier niet afgeven op zijn eigen keuze, maar minder storingen is voor een installateur (en klant) wel zo fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 05-12-2025 17:17 ]

• Ronald.42
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:13:
[...]

Voor Enphase systemen is geen vlamboog detectie nodig. Naast wat regels voor montage (afstand van de rand van het dak bijv) is hiervoor wel bij een bekende shop complete handleidingen beschikbaar. AC 230V is minder gevaarlijk dan 100'den volts DC. Dat is een stuk dodelijker en is geen broodje aap.
Je gaat aan beide net zo goed dood.
Maar dat is ook helemaal geen punt van belang beide dienen goed aangelegd te worden en de risico's zijn dan ook gelijk.
Er staat hier ook gewoon 380 tot 400 volt tussen de fasen op ac in mijn meterkast.

Bij meer micros kan er ook meer stuk dan bij één string omvormer.
Qua service en reparatie op een platdak zal het meevallen maar met micros op een pannendak wordt het wel wat vervelend.
Je hebt dan vaak wel een gratis vervanger voor de kapotte micro maar die monteur die dat ding mag vervangen moet je vaak zelf betalen.
En op een platdak is dat relatief simpel dus in die zin minder erg.

Voor de rest wat betreft de stickers in de meterkast zal je beide keren moeten aangeven dat het een pv groep is.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:26
Een cv ketel neemt/nam men altijd met overcapaciteit om het in de winter ook lekker warm te kunnen stoken. Zonnepanelen neem je ook met overcapaciteit om in de winter ook nog zoveel mogelijk duurzame stroom te hebben.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:14
Ik lees hier nogal eens dat je er zoveel mogelijk op moet leggen en ik begrijp de logica, maar is dat wel rendabel? In de winter leveren ze echt maar heel weinig op. Hoeveel afname van het net ga je er eigenlijk mee vermijden en tegen welke kosten?

• Ronald.42
  • Niet online
Marcel a schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:14:
Ik lees hier nogal eens dat je er zoveel mogelijk op moet leggen en ik begrijp de logica, maar is dat wel rendabel? In de winter leveren ze echt maar heel weinig op. Hoeveel afname van het net ga je er eigenlijk mee vermijden en tegen welke kosten?
In November heb ik er 226kwh van gebruikt.
Wat dat dan kost als je het van het net haalt is afhankelijk van je energie contract.

Maar het verschil tussen bijv 5 of 10 panelen leggen is niet dat het je een keer zoveel kost.
De meerprijs van die 5 extra panelen is vaak in verhouding vrij laag.
Althans als je zelf ook een beetje oplet dat ze je niet een poot uitdraaien.

Ik ben overigens vanhet zelf leggen dus dan zijn de kosten sowieso peanuts.

Pagina: 1