Vraag

• thi92
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:59
Hey beste leden ,

Onze stookolieketel voor sww gaan we vervangen door een warmtepompboiler .

Was eerst naar de atlantic v5 200L aan het kijken .

Nu was ik zo aan het denken om een andere te nemen met een rvs vat .

Welke raden julie mij aan ?
-rvs kuip
-200L
-zo betrouwbaar mogelijk .

Alsook , is het een echte meerwaarde tegenover de atlantic v5 kwa levensduur ?
Zie veel rvs levensduur 25 jaar en niet rvs 15 jaar . Zou beetje zonden zijn na 10 jaar pas winst en dan op 15 jaar al moeten vervangen .

Mvg

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je vervangt het ding natuurlijk als hij stuk is, dus dat kan na 15 jaar zijn, maar dat kan ook na 8 jaar al zijn. En dat geld voor alle warmtepompboilers. De meesten hebben een jaar of 2 garantie, daarna zullen ze nog een tijdje spareparts hebben, maar na een jaar of 10 zit je sowieso in de periode dat 'elk jaar mee is genomen'.

Als je in Nederland woont en je subsidie krijgt, dan kan het niet uit qua RVS. Een atlantic V5 200L kost je nu €1600, haal daar de subsidie af van €725 en je houdt €875 over. Een RVS variant zit al gauw over de €2400, haal je daar de subsidie vanaf, dan kom je op ongeveer het dubbele uit van de niet-RVS. Dus de RVS moet gegarandeerd 2x zo lang meegaan als de niet RVS variant en dat is niet realistisch. Sterker nog, het is nog maar de vraag of de RVS variant daadwerkelijk langer meegaat. Woon je in België dan kan de afweging wel anders zijn.

Los daarvan, de RVS varianten lijken wat later op de markt te zijn gekomen. waarbij ik het gevoel kreeg dat het vooral inspeelde op het idee dat mensen 'het beste' willen, terwijl een niet-RVS variant 'goed genoeg is'.
Maar los van de tank, er zit ook een warmtepomp op, de Atlantic is enorm veel uitgeleverd, waardoor je ook parts kunt krijgen en ondertussen is het al versie 5, waarbij fouten (hopelijk) eruit zijn gehaald. Bij een nieuw (RVS) model moet je maar net hopen dat de warmtepomp geen kinderziektes heeft.
En RVS is ook geen garantie voor probleemloos:
3 nieuwe boilers lek in 5 jaar

Ps. Bij een losse boiler vind ik dat RVS wel de moeite waard is/kan zijn, want dan is het een domme tank die niet nog een hele warmtepomp erbovenop heeft staan. Dan kan het zijn dat je al aan je 3de warmtepomp bezig bent met dezelfde tank.