Isoleren van binnenuit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Hallo allemaal,

afgelopen maandag zijn we begonnen in ons nieuwe huis, er is genoeg te doen, het is een huis uit de midden jaren 70, met veel ruimte (ook voor verbetering). Dak is grotendeels al nageisoleerd (RC4.0), volgens het energielabel en de stukken die ik heb gevonden. Er zit glaswol tussen de volledige hoogte van de gordingen. Wel mis ik een damprem aan de binnenzijde, maar die ga ik waar mogelijk nog toevoegen onder de definitieve afwerking. Nu is later een deel van het dak verhoogt om meer stahoogte te creeren in een kamer. Deze was volledig afgetimmerd met schrootjes, deze zijn er inmiddels af en hieronder kwam een deel van het originele dakbeschot (hout) te voorschijn, het nieuwe deel is met stalen damwandplaten gemaakt, aan de buitenzijde zit hier 70mm piepschuim op volgens de bouwtekening. Dit lijkt wel te kloppen en dit is ook zichtbaar onder de pannen.

Aangezien dit onze slaapkamer gaat worden, wilde ik eigenlijk extra isoleren, stukje originele dak is niet zo heel spannend, isolatie en dan een dampdichte folie erover en dan heb je het wel gehad. Aan de buitenzijde van het originele dak ligt trouwens verder niks van isolatie of folie.

Zit ik alleen met het stalen dak, dat is in wezen al dampdicht, dus wat ik tot nu toe kan bedenken als ik aan de binnenzijde wil isoleren is om een klimaatfolie te gebruiken. Aansluitingen aan de zijkanten wil ik met pur dichtzetten, wellicht dat spuitschuim . Blauwe pijl is het bestaande dak en het laagste punt, hier kan ik niet veel alger gaan ivm de doorloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ7X2uQe5wJ0u48WTKi-f_-J47U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7YYsrnGIQXfo2fSQKOt6qCi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGNpnBH6CApzuGth3wZi2bUD01Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0iswOUBR2KR75ts46VTCStp.jpg?f=fotoalbum_large
Alternatief zou het piepschuim aan de buitenzijde vervangen door pirplaten van 7 cm, maar deze dakwerkzaamheden stonden niet in de planning. Zou dat 1 op 1 kunnen of moet ik dan nog met andere zaken rekening houden?

Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand anders nog suggesties?

Alvast bedankt voor jullie meedeken!

Alle reacties

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:18

H-W

Welke dampopen isolatie wil je gebruiken aan de binnenkant van dat stalen dak? PUR kan vanzelfsprekend alleen bij een harde isolatie zoals resolschuim. Ik zie wel een mogelijk probleem met condensatie aan de onderkant van het stalen dak, dan zou je isolatielaag aan de binnenkant dus vochtig kunnen worden.

De andere optie kan ook nog, de bestaande isolatie aan de buitenkant vervangen. Liggen er aan de buitenkant ook van die (oerlelijke) damwandplaten of gewoon dakpannen?

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:20

fub

Wij hebben ons plafond na-geisoleerd met een pakket vlas-vezel. Omdat vlas ademt heb je geen dampwerende folie nodig en kan het zo tegen het plafond aan de binnenkant. Isovlas heeft plafondplaten met het vlas er al tegenaan, dat hebben wij.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Van klussen krijg je grijze haren

• jaxxon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Hoi allemaal,

als ik vanuit binnen zou isoleren zou ik steenwolplaten gebruiken om alles op te vullen en dan afdekken met miofoil active klimaatfolie (niet de meest goedkope, maar volgens de specificaties wel het veiligste voor de vochthuishouding).

Buitenzijde is afgewerkt met pannen, hieronder zijn de piepschuimplaten zichtbaar.

Optie 1 zou mijn voorkeur hebben, alleen wil ik dus geen problemen op de lange termijn krijgen met vocht in het plafond. De miofoil active zou vochtregulerend moeten zijn.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:30
Ga aub voor biobased zoals houtvezel. Beter voor t milieu en jezelf. Er zitten een stel fanatieke nerds bij bijv www.warmteplan.nl , als je hen voorlegt wat je situatie is krijg je ongetwijfeld goed advies en je kunt er meteen de spulletjes kopen.
Pagina: 1